Om religion - Khalil Gibran

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Severus Snape » 25 mar 2020 15:40

Om religionen

En gammal präst sa: "Tala till oss om Religionen."
Och han sa:
Har jag idag talat om något annat?
Är inte Religion alla gärningar och all eftertanke, och det som är varken handling eller tanke utan ett under och en förundran, som ständigt väcks i själen, även då händerna hugger stenen eller sköter väven?
Vem kan skilja sin tro från sina handlingar eller sin övertygelse från sitt värv?
Vem kan breda ut tiden framför sig och säga: "Detta är för Gud och detta är för mig; det här är för min själ och det där är för min kropp?"
Alla era stunder är vingar, som svävar genom rymden från jag till jag. .
Den som bär sin moral som sina bästa kläder vore bättre naken.
Ty vind och sol sargar ej hans hud.
Och den som låter moralen bestämma sitt uppförande, sätter sin sångfågel i bur.
Den friaste sången stiger inte upp bakom bommar och galler.
Och den för vilken gudsdyrkan är ett fönster att öppna, men också att stänga, har ännu inte besökt sin själs hus, vars fönster sträcker sig från gryning till gryning.
Det dagliga livet är ert tempel och er religion. När ni än inträder där, tag med er allt vad ni har. Ta med er plogen och städet, hammaren och lutan, de ting ni skapat av behov eller nöje.
Ty i era drömmar kan ni inte stiga högre än i era bästa verk, eller sjunka djupare än i era största miss­lyckanden.
Ta också alla människor med er,
Ty i er tillbedjan kan ni inte flyga högre än deras förhoppningar eller ödmjuka er djupare än deras förtvivlan.
Vill ni lära känna Gud, så går vägen ej genom att uttyda gåtor.
Se er hellre omkring, och ni får se Honom leka med era barn.
Blicka ut i rymden och ni får se Honom vandra
bland molnen, i blixten sträcka ut sina armar och med regnet nedstiga till jorden


*

Hela boken Profeten av Khalil Gibran, gratis på nätet:
http://radiweb.se/click/xtra_litteratur ... en.html#10

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav 531bts » 26 mar 2020 11:21

Profeten Gibrans nedtecknade insikter har inspirerat många o han hade säkert stor nytta av dom. Att använda uppmärksamhet o tankesinne åt att memorera andras insikter, kan ge en illusion av att det är ens egna. Inte sällan bildas en vidhäftelse till vad man memorerat o tror sig ha förstått av vald filosofisk idol. Man blir "förälskad" i sin filosofiske idols budskap, o i sin tolkning gör dom till sina egna, o Gud nåde, den som kritiserar den tolkningen o den profet, guru man för tillfället gjort till sin. Så allt profeten, gurun predikat om att vinnlägga sig om av besinning, eftertanke, frid, harmoni i tanke, tal o gärning, försvinner på en nanosekund o ersätts av uttryck med adrenalin som drivkraft, när de "egna" idéerna, åsikterna eller vald profet, guru ifrågasätts. Så hur mycket filosofisk insikt har man egentligen åstadkommit?
Jag menar att ju mer man hänvisar till, o citerar andras visdom, ju mindre har man förstått. När du inte längre nöjer dig med lånad visdom o på allvar ställer dig de filosofiska frågorna, finns möjligheten att förvärva erfarenhets- o verklighetsförankrad visdom. Vad andra har kommit fram till kan då tjäna som inspiration.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Severus Snape » 04 nov 2020 22:39

Tänk er spöken som tjallar

osså vet du vad man kan se som gud, i en människa som "stressar för det" ---

"gud" -------haha

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Anders » 05 nov 2020 08:23

Severus Snape skrev:Om religionen

En gammal präst sa: "Tala till oss om Religionen."
Och han sa:
Har jag idag talat om något annat?
Är inte Religion alla gärningar och all eftertanke, och det som är varken handling eller tanke utan ett under och en förundran, som ständigt väcks i själen, även då händerna hugger stenen eller sköter väven?
Vem kan skilja sin tro från sina handlingar eller sin övertygelse från sitt värv?
Vem kan breda ut tiden framför sig och säga: "Detta är för Gud och detta är för mig; det här är för min själ och det där är för min kropp?"
Alla era stunder är vingar, som svävar genom rymden från jag till jag. .
Den som bär sin moral som sina bästa kläder vore bättre naken.
Ty vind och sol sargar ej hans hud.
Och den som låter moralen bestämma sitt uppförande, sätter sin sångfågel i bur.
Den friaste sången stiger inte upp bakom bommar och galler.
Och den för vilken gudsdyrkan är ett fönster att öppna, men också att stänga, har ännu inte besökt sin själs hus, vars fönster sträcker sig från gryning till gryning.
Det dagliga livet är ert tempel och er religion. När ni än inträder där, tag med er allt vad ni har. Ta med er plogen och städet, hammaren och lutan, de ting ni skapat av behov eller nöje.
Ty i era drömmar kan ni inte stiga högre än i era bästa verk, eller sjunka djupare än i era största miss­lyckanden.
Ta också alla människor med er,
Ty i er tillbedjan kan ni inte flyga högre än deras förhoppningar eller ödmjuka er djupare än deras förtvivlan.
Vill ni lära känna Gud, så går vägen ej genom att uttyda gåtor.
Se er hellre omkring, och ni får se Honom leka med era barn.
Blicka ut i rymden och ni får se Honom vandra
bland molnen, i blixten sträcka ut sina armar och med regnet nedstiga till jorden


*

Hela boken Profeten av Khalil Gibran, gratis på nätet:
http://radiweb.se/click/xtra_litteratur ... en.html#10


Bra kille. Gör koalition av SD+KD+S. Alla jobbar, alla är sin egen lyckas smed, massiv kampanj för equal opportunity och arbetsamhet. Rejäl belöning för eget framgångsrikt arbete, rejält dåligt att vara kulturvänster, högerstekare eller adidasriddare. Är du framgångsrikt knegande har du det rejält bekämt på fritiden, och det dina barn får är uppmuntran till eget arbete som bäst ökar medellivslängd, hållbar miljö, bekvämlighet för de många. Ingen blir kulturnånting från en "bättre familj" bara för att de kan. Blir du kulturnånting är det för att din lärare upptäcker din exeptionella talang och slussar in dig i en sådan klass. Och kvinnorna tar steget mot jämlikhet fullt ut och skämmer inte bort sina barn.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Algotezza » 05 nov 2020 10:47

Gibran - en källa till andliga memer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Severus Snape » 05 nov 2020 13:49

Har kikat på lite olika översättningar till svenska, och ibland faller det i mörker, tycker jag. Den som finns uppe på nätet är bäst. (länkade i första posten)

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Severus Snape » 07 nov 2020 00:11

Historia knows no finite, it is rehashed by greater value.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om religion - Khalil Gibran

Inläggav Anders » 18 nov 2020 08:56

11. Om köpenskap

En köpman sa: "Tala till oss om Köpenskap."
Och han svarade och sa:
Jorden skänker sin frukt, och ni ska inte lida brist, om ni blott förstår att fylla era händer.
Genom att byta jordens gåvor ska ni finna överflöd och vara tillfreds.
Men om bytet inte sker i kärlek och rättfärdighet, leder det blott några till girighet och andra till hunger.
Då ni som arbetar på havet och fälten och i vin­gårdarna möter vävarna och krukmakarna på torget och dem, som samlar kryddor,
åkalla då jordens Ande att komma mitt ibland er och helga era vågar och er räkenskap, så att värde vägs mot värde.
Och låt inte dem taga del i er köpenskap som kommer tomhänta och vill sälja sina ord mot ert arbete.
Till dessa ska ni säga:
"Kom med oss till fälten, eller gå med våra bröder till havet och kasta era nät;
Ty jorden och havet är fulla av gåvor till er, liksom till oss:'
Och om sångare och dansare och flöjtspelare kommer, köp även av deras gåvor.
Ty också de är samlare av frukter och rökelse, och det som de bjuder er, är, fastän skapat av drömmar, kläder och föda för er själ.
Och innan ni lämnar torget, se till att ingen har gått sin väg med tomma händer.
Ty jordens Ande sover inte lugnt hos vinden förrän den minste av er är tillfredsställd.


Lite intressant att översätta till Sverige 2020. Eller världen 2020.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster