Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 24 sep 2020 05:46

Anders skrev:Ungefär att snällhet är att ta ansvar. Att vara ärlig, och rakryggad.


Det var en korkad definition. Att ta ansvar, vara ärlig och rakryggad, kan ju innebära att ge någon sparken pga. inkompetens, eller att konfrontera chefen och säga att han inte sköter sitt jobb, eller som Augustinus säger ovan, att "disciplinera" sin son. Ingen skulle säga att det var "snällt" gjort.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Marksa » 26 sep 2020 15:39

Mlw skrev:
Du ska älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det första budet, och också det största. (Matt. 22:37-38)


Och ska man läsa hela sammanhanget så blir det:

'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.'

Detta är det yppersta och förnämsta budet.

Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.'

Och inte

Mlw skrev:Jesus står med de frälsta bakom sig. I handen håller han en liten box. Men han döljer dess innehåll för dem. När de lutar sig fram för att se, så flyttar han överkroppen och döljer boxen. Framför honom står det långa ledet av syndare. De får var och en titta ner i boxen. Ansiktsuttrycket blir ångestfyllt, och de går iväg i djup förtvivlan. De har fått se vad som väntar dem.


Att läsa själv sin bibel med förnuftet i behåll håller mörkermännen borta.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Marksa » 26 sep 2020 15:56

1 Pet 2:24: "Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade."

För vilka gjorde Jesus detta anser du, för den elit du talar om, eller för de få utvalda i enlighet med den lära du finner för sann. Eller kan det vara för alla som bekänner sig till honom, detta som kristenheten i stort anser. Eller ännu bättre för alla människor som finner vila i detta.
Varje dag är en resa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anne » 26 sep 2020 16:37

Fint Marksa! Du är allt rekordelig du. Jag får jobba med mitt tålamod. Det sägs vara en dygd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 02 okt 2020 06:39

Mlw skrev:
Anders skrev:Ungefär att snällhet är att ta ansvar. Att vara ärlig, och rakryggad.


Det var en korkad definition. Att ta ansvar, vara ärlig och rakryggad, kan ju innebära att ge någon sparken pga. inkompetens, eller att konfrontera chefen och säga att han inte sköter sitt jobb, eller som Augustinus säger ovan, att "disciplinera" sin son. Ingen skulle säga att det var "snällt" gjort.

Att vara snäll är att gå i första ledet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 02 okt 2020 08:07

Mlw skrev:
Anders skrev:Ungefär att snällhet är att ta ansvar. Att vara ärlig, och rakryggad.

Det var en korkad definition. Att ta ansvar, vara ärlig och rakryggad, kan ju innebära att ge någon sparken pga. inkompetens, eller att konfrontera chefen och säga att han inte sköter sitt jobb, eller som Augustinus säger ovan, att "disciplinera" sin son. Ingen skulle säga att det var "snällt" gjort.

Stora ord. Det VAR en korkad definition. Det är nog allt din egen lilla uppfattning. Jag skriver åtminstone ungefär. Du kan ta och läsa Stefan Einhorns "konsten att vara snäll". Att ge någon sparken pga inkompetens, att våga ta ansvar, att inte låta ungar bära sig illa åt - jo du Mlw, det är precis det som är snällt och det säger defintivt inte bara jag. Därför att man vågar attackera det svåra och försöka lösa situationen. Nästan alltid blir det bättre för alla inblandade. Att hämta tidningen åt någon, Ge någon ett leende då man släpper fram dem eller säger att vi måste öppna hjärtan åt något kontroversiellt, lite verkstad i snällheten. Att försöka lösa det som är viktigt och svårt så att det i slutändan blir så hyggligt det kan bli är en helt annan nivå av snällhet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 02 okt 2020 08:15

klorofyll skrev:
Mlw skrev:
Anders skrev:Ungefär att snällhet är att ta ansvar. Att vara ärlig, och rakryggad.


Det var en korkad definition. Att ta ansvar, vara ärlig och rakryggad, kan ju innebära att ge någon sparken pga. inkompetens, eller att konfrontera chefen och säga att han inte sköter sitt jobb, eller som Augustinus säger ovan, att "disciplinera" sin son. Ingen skulle säga att det var "snällt" gjort.

Att vara snäll är att gå i första ledet.

Nja, jag skulle säga att det mer är en fritidssysselsättning för uttråkade akademikerbarn. Att vara snäll är att ta hand om konsekvenserna av det de ställer till. Sen skall man villigt erkänna att det finns personer av aktivistkaraktär som påkallar viktiga frågor på ett ansvarsfullt sätt. Greta Thunberg är en. Även om hennes priviligierade uppväxt märks i en viss distanslöshet emellanåt. Framför allt så fort hon uttalar sig om annat än rena miljöfrågor, eller tror sig veta vad de beror på. Men hon talar väl för miljöfrågorna på många sätt. Hon är faktiskt en som går i första ledet och gör det på ett sätt som visar på en snällhet som jag tycker har kvalitet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav 531bts » 02 okt 2020 16:17

Servus snipe: du använder begrepp som "karmisk rening" som om du vet vad det är. Vore tacksam om du kan ge en begriplig, förnuftig o precis definition av det du för fram som självklart. För mig är det nonsens.
Karma är ett gammalt begrepp ifrån den Vediska filosofien o betyder ungefär "orsak/aktivitet o dess verkan". Människan har i alla tider kunnat se orsakssammanhang i den fysiska verkligheten. I de Vediska filosofierna använde de initierade, inåtriktad forskning, det vi idag kallar meditation. Med idog övning kan man nå bakom sinneserfarenheten o tankesinnets rörelse så att helt andra erfarenheter än det vardagsmedvetna uppenbaras. Tom medvetandet som förmåga att erfara, upplöses. De erfarenheterna påstods ge en insikt o kunskap om den osynliga lagbundenheten i universum. En lagbundenhet, ordning som genomsyrar allt, inklusive människans tanke, tal o gärningar i förhållande till varandra o verkligheten. Man överförde de kausala förhållandena i den synliga, påtagliga verkligheten, till det mänskliga psyket för att förklara olika människoöden. Vad man i de Vediska, o andra filosofier grundade på inåtskådande forskning, kom fram till, är att ingen kan förstå eller behärska de kausala återverkningarna av mänsklig tanke, tal o gärning, med mindre än att förstå det förhållande som är mellan det egna medvetandet o dess förbindelse med den egna kroppen. Endast genom moral i handling, besinning i tanke o tal o utvecklande av visdom i förhållande till det egna medvetandet o kroppen, går det att få ett begränsat perspektiv till den karmiska naturlagen o förhålla sig till den. Karma i dess ursprungliga betydelse är oundviklig för människan, det går endast att förhålla sig till den med antingen okunnighet dvs blind reaktion, eller på dess villkor. Det går att jämföra med gravitation: antingen chansar man att hoppa nerför stupet eller också förhåller man sig till gravitationens villkor o tar på sig en fallskärm. Det är oundvikligt för båda att landa men det blir olika konsekvenser för förhållningssätten.
De initierade inom den inåtriktade forskningen, menade att de orsak-verkan förhållanden som finns i den fysiska, för alla uppenbara, synliga verkligheten, hade sin särskilda motsvarighet i det mänskliga medvetandet. Så som man förstog, förhöll o uttryckte sig i tanke, tal o gärning till medmänniskor o verkligheten, finns en osynlig lagbunden återverkan. Ett fiffigt sätt för de initierade att få allmogen att acceptera moralkoder. Motsvarigheten i de monoteistiska religionerna är himmel eller helvete efter döden.
Idag använder många felaktigt, begreppet "karma" som förklaring/bortförklaring för olyckliga/lyckliga händelser som drabbar en själv eller medmänniskor. När det egentligen är medvetna/undermedvetna mentala reaktioner som lett fram till händelsen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 23 dec 2020 12:13

Dagens namn är Adam. I Edens lustgård var det lätt att begå ett misstag. Med hugg och slag drivs de bort från paradiset. Dessutom fick mänskligheten bära arvsynden som en kollektiv bestraffning. Den allvise, allgode guden hade visat sitt rätta ansikte!

Bild
Albrecht Altdorfer, Vertreibung aus dem Paradies, 1515
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 23 dec 2020 12:34

Pilatus skrev:Dagens namn är Adam. I Edens lustgård var det lätt att begå ett misstag. Med hugg och slag drivs de bort från paradiset. Dessutom fick mänskligheten bära arvsynden som en kollektiv bestraffning. Den allvise, allgode guden hade visat sitt rätta ansikte!

Bild
Albrecht Altdorfer, Vertreibung aus dem Paradies, 1515

Jordan Peterson, vad man än tycker om honom annars, hade lite intressanta tankar runt edens lustgård.

Jag tänker - Edens lustgård är mina älskade helgförmiddagar. Comfort zone, läsande, studier utan jobbrelation. Ormen är allt praktiskt som behöver göras. Som till slut driver ut mig ur paradiset.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 24 dec 2020 11:53

Marksa skrev:1 Pet 2:24: "Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade."

Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade.

Det framstår som en ytterst primitiv ritual. Att våra förbrytelser och övergrepp mot andra enkelt skulle kunna överföras på ett offerdjur, eller i det här fallet Jesus.

Carl Larsson målade en stor tavla som numera pryder Nationalmuseum som heter Midvinterblot, 1915. Kungen låter sig offras, ett människooffer för att blidka gudarna. Det är säkert tusen år sedan vi höll på med sådant i Norden. Det är bara vår kyrka som tror att synd och dåliga handlingar kan tvättas bort med blod på ett altare, eller romarnas kors.

Förklara gärna mekanismen i denna rit. Blir gudarna mer milda till sinnet om vi offrar till dem? Accepterade Gud att Jesus betraktade sig själv som ett offer som skulle avlasta människornas synder. Vad var det för slags synder som han i förstone avsåg? Och om det fungerade, varför har vi upphört med seden att offra något levande till Gud? Fick han nog av oskicket?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 24 dec 2020 15:21

Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, jag menar, man offrar ett djur som man annars hade kunnat ät till middag, om familjen inte lider nöd.

Att sedan offra i grupp, dvs kanske 10 familjer tänder eldar och offrar.

Svårt att kritisera...

Följdfrågan blir, varför i helvete?

Man skryter över att man är rik och hur många djur man har..

Det enda som kan förklara en sådan här dumhet stavas tradition.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 24 dec 2020 15:45

klorofyll skrev:Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, ...

Men försvann arvsynden genom att Jesus dog en kvalfull död på romarnas kors? Blev människorna bättre. Kan altarets blod tvätta bort synd?

Förstod du frågan?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 24 dec 2020 16:52

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Förstod du frågan?

Nej..

Man måste förstå vad som avses med arvsynden
man måste förstå judarnas sed att offra djur under de stora högtiderna
man måste förstå Jesus självutnämnda offerlammshypotes, att hans död borttager världens synd
man måste tro på berättelsen om Jesus som Messias
att hans död kunde frälsa människorna från deras kollektiva skuld
man måste förstå den judiska högtiden Pesach, uttåget från Egypten
och inte minst påskens passionsdrama som är en kristen tolkning av påsken
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 24 dec 2020 20:12

Vad är det som är svårt då? Det är ju en ganska väl definierad fråga... Äh jag tror inte att frågor med såhär mycket info är något för mig...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster