Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 11 mar 2021 11:02

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Det går inte att bevisa... Förmodligen har du lärt dig det av dina föräldrar och läst det i bibeln - två tveksamma källor.


Vet inte om du är medveten om vad du faktiskt skriver...
Bevisa för mig att människan inte dör. Bevisa för mig att våra livs tidspann inte är begränsat (ibland högst 120 år som undantag).
Annars så många jag ta din kommentar för vad den är : trams.

Säger bara att det är enfaldigt att ha förutfattade meningar om "DÖDEN", att hänga upp sitt "LIV" kring sådant. På vilket sätt skulle du leva dina dagar annorlunda om de var obegränsade?


Ursäkta mig...som jag sa. Det du skriver är ju uppenbarligen för vilken tänkande individ som helst helt enkelt totalt ologiskt. Det finns ingen logik i det du skriver. Människan har inga förutfattade meningar om döden - DEN ÄR EN SK REALITET.
Hur vi skulle leva om vi våra dagar inte vore begränsade?
Ja det kan du fundera på i ljuset av de goa gubbar vi sett nyligen som Adolf och Josef och Benito samt Mao eller Fidel. Du kan ju föreställa dig att Djingis lever än och härjar och alla de andra goa gubbarna och att deras skräck aldrig någonsin tar slut...
Så kanske du hittar ett svar.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 11 mar 2021 11:06

klorofyll skrev:Skapade Gud världen på 6 dagar? Det spelar ingen roll, eller hur?


Jag är väl ingen bibelbälts protestant som tror på Bibeln i en icke andlig version? Spelar det en roll vad de tror? Uppenbarligen för dem. De är ju far out och lost in space...
Spelar det någon roll? JA det gör det för dem - och deras möjligheter till helgelse. Inte för mig, eller för de som har möjligheten - eller de som väljer bort den. Men för dessa spelar det en roll...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 11 mar 2021 11:10

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:
Vet inte om du är medveten om vad du faktiskt skriver...
Bevisa för mig att människan inte dör. Bevisa för mig att våra livs tidspann inte är begränsat (ibland högst 120 år som undantag).
Annars så många jag ta din kommentar för vad den är : trams.

Säger bara att det är enfaldigt att ha förutfattade meningar om "DÖDEN", att hänga upp sitt "LIV" kring sådant. På vilket sätt skulle du leva dina dagar annorlunda om de var obegränsade?


Ursäkta mig...som jag sa. Det du skriver är ju uppenbarligen för vilken tänkande individ som helst helt enkelt totalt ologiskt. Det finns ingen logik i det du skriver. Människan har inga förutfattade meningar om döden - DEN ÄR EN SK REALITET.
Hur vi skulle leva om vi våra dagar inte vore begränsade?
Ja det kan du fundera på i ljuset av de goa gubbar vi sett nyligen som Adolf och Josef och Benito samt Mao eller Fidel. Du kan ju föreställa dig att Djingis lever än och härjar och alla de andra goa gubbarna och att deras skräck aldrig någonsin tar slut...
Så kanske du hittar ett svar.

Okej, mitt svar? Jag hade inte levt annorlunda alls, för mig skulle det kännas falskt att leva annorlunda beroende på tidsaspekt... Men du menar att utan tidslig begränsning så blir alla ja.. Man kanske borde tänka på det nästa gång man väntar på bussen.. Det är den försenade bussen som gör oss mänskliga..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 11 mar 2021 11:44

klorofyll skrev:Okej, mitt svar? Jag hade inte levt annorlunda alls, för mig skulle det kännas falskt att leva annorlunda beroende på tidsaspekt..


Du är förmodligen totalt omedveten om det faktum som framstår uppenbart för mig. Allt - absolut allt - jag har läst dig skriva här på forumet har bara en enda kärna och ett enda centrum: du.
Dig själv.
Allt du skriver om utgår och angår bara en: dig.
Kanske kan det vara en sak du bör försöka förändra: mindre självcentrering och mer intresse och kunskap om det som INTE är du själv? Vidare extrapolerar du alltid utifrån dig själv och generalisera utifrån det du känner, känner till eller tror om dig själv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 11 mar 2021 12:09

iris skrev:
klorofyll skrev:Okej, mitt svar? Jag hade inte levt annorlunda alls, för mig skulle det kännas falskt att leva annorlunda beroende på tidsaspekt..


Du är förmodligen totalt omedveten om det faktum som framstår uppenbart för mig. Allt - absolut allt - jag har läst dig skriva här på forumet har bara en enda kärna och ett enda centrum: du.
Dig själv.
Allt du skriver om utgår och angår bara en: dig.
Kanske kan det vara en sak du bör försöka förändra: mindre självcentrering och mer intresse och kunskap om det som INTE är du själv?
Vidare extrapolerar du alltid utifrån dig själv och generalisera utifrån det du känner, känner till eller tror om dig själv.

Jag förstår inte vad du menar...? Tror du att jag bryr mig om mig själv?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 11 mar 2021 12:34

Pilatus har påttalat detta tidigare, tror jag... haha mina meningar innehåller för många "jag"... Det vore snällt om vi kunde reda ut detta missförstånd...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 11 mar 2021 12:39

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Okej, mitt svar? Jag hade inte levt annorlunda alls, för mig skulle det kännas falskt att leva annorlunda beroende på tidsaspekt..


Du är förmodligen totalt omedveten om det faktum som framstår uppenbart för mig. Allt - absolut allt - jag har läst dig skriva här på forumet har bara en enda kärna och ett enda centrum: du.
Dig själv.
Allt du skriver om utgår och angår bara en: dig.
Kanske kan det vara en sak du bör försöka förändra: mindre självcentrering och mer intresse och kunskap om det som INTE är du själv?
Vidare extrapolerar du alltid utifrån dig själv och generalisera utifrån det du känner, känner till eller tror om dig själv.

Jag förstår inte vad du menar...? Tror du att jag bryr mig om mig själv?


Du verkar inte kunna relatera till andra - generalisera utifrån ett allmän fenomen och - inlemma dig själv - i detta allmänna fenomen som en del som vilken som helst --- utan du verkar bara ha en förmåga att tala om dig själv, det du känner, det du vet, det du tycker, det du tror, det du vet... osv.
Det är vad som normalt kallas för - självcentrering. Du är centrerad vid bara dig själv. Du är förmodligen centrum för ditt eget universum ---

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 11 mar 2021 12:48

iris skrev:Du verkar inte kunna relatera till andra

Det kan jag, jag låter för det mesta bara folk va sig själva.

iris skrev:- generalisera utifrån ett allmän fenomen och - inlemma dig själv - i detta allmänna fenomen som en del som vilken som helst ---

Exempel?

iris skrev:utan du verkar bara ha en förmåga att tala om dig själv, det du känner, det du vet, det du tycker, det du tror, det du vet... osv.

Jag tror att det beror på att jag har tråkigt..

iris skrev:Det är vad som normalt kallas för - självcentrering.

Okej.

iris skrev:Du är centrerad vid bara dig själv. Du är förmodligen centrum för ditt eget universum ---

Vad exakt menas med det?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Om Judehat

Inläggav xion » 11 mar 2021 12:53

Du har verkligen förmågan att väcka oppositionslust, i varje fall hos mig.
Beträffande judehatet så är det kanske inte så konstigt att det florerar.

Om en folkgrupp utropar sig som Guds utvalda folk så kommer detta inte att applåderas av andra folkgrupper som åkallar samma gud.
Om denna folkgrupp dessutom avskiljer sig från andra som en sekt som håller varandra om ryggen och hjälper varandra så binder detta bara mera ris åt nämnda rygg. Man skiljer ut sig själva genom att markera sin judiska tillhörighet.

När jag läste Hitlers "Mein Kampf" hade jag förväntat mig sida upp och sida ner med judehat, men så var inte fallet. Det var inte alls så framträdande i hans böcker. Det verkade mera vara något han utnyttjade för att nå sina mål.

I nutid har vi ju "Israel/Palestinafrågan". En politisk varböld som resulterar i judehat från palestinier och även andra araber.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 11 mar 2021 13:04

klorofyll skrev:Pilatus har påtalat detta tidigare, tror jag... haha mina meningar innehåller för många "jag"... Det vore snällt om vi kunde reda ut detta missförstånd...

Jodå, jag antog att det handlade om ett slags barnslig narcissism. Eller i vart fall en mycket stark begränsning av intressen. Om jag förstår dig rätt så läser du biografier, det är ju bra och lär oss att se livet från en annan människas perspektiv. Kanske ingår det i en biblioterapi som du håller på med? Det är en bra metod och kan hjälpa oss att mogna som människor.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Om Judehat

Inläggav iris » 11 mar 2021 13:04

xion skrev:Du har verkligen förmågan att väcka oppositionslust, i varje fall hos mig.
Beträffande judehatet så är det kanske inte så konstigt att det florerar.

Om en folkgrupp utropar sig som Guds utvalda folk så kommer detta inte att applåderas av andra folkgrupper som åkallar samma gud.
Om denna folkgrupp dessutom avskiljer sig från andra som en sekt som håller varandra om ryggen och hjälper varandra så binder detta bara mera ris åt nämnda rygg. Man skiljer ut sig själva genom att markera sin judiska tillhörighet.

När jag läste Hitlers "Mein Kampf" hade jag förväntat mig sida upp och sida ner med judehat, men så var inte fallet. Det var inte alls så framträdande i hans böcker. Det verkade mera vara något han utnyttjade för att nå sina mål.

I nutid har vi ju "Israel/Palestinafrågan". En politisk varböld som resulterar i judehat från palestinier och även andra araber.


:shock: oppositionslust --- MOI??? nääääääääääääää
8-[

Frågan är mer OM de någonsin UTROPAT SIG eller om de blev de facto - utvalda.
Vilket är två TOTALT skilda saker.
Jag kan inte läsa skrifterna på annat sätt än att de MYCKET MOTVILLIGT har fått detta ok sig pålagt.
Det är väl saken.

Vem i hela fridens namn bryr sig om hur de avundsjuka som vill ha det de inte har - sedan skriver om detta? Det är väl bara att läsa innantill och vara - hur omöjligt det än är - rättvis. Det står - de blev utvalda.
Inte att de utvalde sig själva.

Hitler - detta stackars elände som han var - kunde tydligen inget annat än hata. Läs hans bordssamtal istället. Han hatade med vilja och lust den judiska och kristna tron. Båda lika.

Det finns inga palestinafrågor... detta är konstruktioner.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Om Judehat

Inläggav klorofyll » 11 mar 2021 13:05

xion skrev:När jag läste Hitlers "Mein Kampf" hade jag förväntat mig sida upp och sida ner med judehat, men så var inte fallet. Det var inte alls så framträdande i hans böcker.

Jag har bara läst första sidan, det stod något om att solen såg mer av Hitler än klassrummet. Jag tror att han var ganska känslokall, bedövad, men alla människor som mår bra emellanåt kan le och skratta, senare efter nederlaget i Vinterkriget så var han mer nedstämd. Han dog som en hund. Men han använde framförallt mycket droger.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Om Judehat

Inläggav iris » 11 mar 2021 13:35

xion skrev:
Om en folkgrupp utropar sig som Guds utvalda folk så kommer detta inte att applåderas av andra folkgrupper som åkallar samma gud.
Om denna folkgrupp dessutom avskiljer sig från andra som en sekt som håller varandra om ryggen och hjälper varandra så binder detta bara mera ris åt nämnda rygg. Man skiljer ut sig själva genom att markera sin judiska tillhörighet.




Läs lite Wiki..https://en.wikipedia.org/wiki/Jews_as_the_chosen_people

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Marksa » 11 mar 2021 13:45

Anders skrev:Tror du på kärleken, Marksa?

Ja det gör jag. Det är den största kraften i universum.
Varje dag är en resa.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Om Judehat

Inläggav xion » 11 mar 2021 14:39

iris skrev:
Det är väl bara att läsa innantill och vara - hur omöjligt det än är - rättvis. Det står - de blev utvalda.
Inte att de utvalde sig själva.

Och hur gick detta till rent praktiskt tror du?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster