Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 12 mar 2021 10:03

Anders skrev:lite så

Medan jag tar dagen som den kommer... och det tror jag inte jag är ensam om.[/quote]

Självklart gör du det... de män som kommer att sätta på dina barnbarn och se till att de gör det med både små flickor och pojkar är ju redan ett faktum - att allt blir lovligt och allt möjligt och alla gör allt med alla också. Jag lovar dig att inte ens dina vildaste fantasier - när du tar det lugnt - kan förbereda dig för det slags samhälle som är två sekunder från att bli global verklighet.
Go for it... de som också chillade var ryssar, kubaner, tyskar och de fick sedan erfara hur det blir när de som är gudlösa styr dem med järnhand. Castro dog väl en av världens rikaste män som hade satt på halva den kvinnliga befolkningen på den lilla ön.
Så chilla på du bara...
Vi å andra sidan har också ett folk mitt ibland oss som inte kommer att låta de gudlösa bestämma över dem - så det är också en tidsfråga för de utövar samma slags brutalitet (same same).

Människor sitter framför TV och äter chips medan världen faller samman framför deras ögon - och rovdjuren slåss om att få komma till både fram och bak i barnen så att de sedan kan amputera sina skändade kön.
Härligt...
Och INGEN vågar ta bladet från mun som jag gör får då kommer Gaystapo och tar oss... :lol:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Om Judehat

Inläggav iris » 12 mar 2021 10:04

xion skrev:
I min värld (ateistens)
Finns det ingen plats för gudar.Inte heller för helgon.
Här finns heller inga spöken, eller andra mytiska varelser.
Om jag skulle erfara händelser som jag inte kan förklara så utgår jag alltid från att det finns en naturlig förklaring. Sen var det inte mer med det.

Eftersom det inte finns några gudar, så måste den som har fått ett meddelande från Gud endera ljuga eller vara i behov av psykvård. Om man hör röster brukar detta nämligen vara ett tecken på schitzofreni. Att av Gud blivit utsett till Guds utvalda folk är sålunda inte sant.

Det kan ibland vara försvarbart att slå i folk osanningar. Syftet kan vara att sammansvetsa och skapa enighet. Ett annat syfte kan vara att ge en större tyngd åt lagar och levnadsregler genom att spela på människors vidskepelse (har Gud sagt det?) (Ja, då så. Som Tjorven sa)


Självklart. Why not.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Om Judehat

Inläggav iris » 12 mar 2021 10:54

iris skrev:
xion skrev:
I min värld (ateistens)
Finns det ingen plats för gudar.Inte heller för helgon.
Här finns heller inga spöken, eller andra mytiska varelser.
Om jag skulle erfara händelser som jag inte kan förklara så utgår jag alltid från att det finns en naturlig förklaring. Sen var det inte mer med det.

Eftersom det inte finns några gudar, så måste den som har fått ett meddelande från Gud endera ljuga eller vara i behov av psykvård. Om man hör röster brukar detta nämligen vara ett tecken på schitzofreni. Att av Gud blivit utsett till Guds utvalda folk är sålunda inte sant.

Det kan ibland vara försvarbart att slå i folk osanningar. Syftet kan vara att sammansvetsa och skapa enighet. Ett annat syfte kan vara att ge en större tyngd åt lagar och levnadsregler genom att spela på människors vidskepelse (har Gud sagt det?) (Ja, då så. Som Tjorven sa)


Självklart. Why not.


Sedan har allt med begrepp att göra. Namnet Gud - vad detta står för och representerar. För vissa religioner hugga huvudet eller skära halsen av andra - för andra står det Namnet för barmhärtighet, kärlek, godhet och sanning.
Då - när människan VILL BLI SÅ: barmhärtig, kärleksfull, god och sanningsenlig - då går hon och lär sig av den som är detta.
När hon inte vill det säger hon också att det inte finns någon sådan med ett sådant namn och att hon inte behöver lära sig något. Hon är redan perfekt. Och stannar där.

Ett sk helgon är bara en människa som har återvunnit sitt högre jag - ett själv som inte är djur. Längre.
Det låter hårt - men det är ju så.
Människan är lägre best än djuren - och när hon förfaller till detta blir hon en mordmaskin. Älskar död. Vi har sett detta i olika nationer som förföll längre än djuren - samfällt - för att de trodde sig vara gudar och de trodde att deras sjuke lille ledare var gud.
Det enda människan kan utverka när hon tror sig vara gud och därmed inte behöva Gud - är det vi sett om och om igen i mänskliga samhällen som förfaller till statsateism.
Det blir aldrig annorlunda - det är en lögn.
Den lögnen - att människan av sig själv kan bli det hon var för hon totalt förföll --- lever naiva dårar på. De får alltid betala priset. Med eller utan ugnar.
Besten människan --- är mycket mycket värre än figurer som i filmen the Shining och de gillar detta.
Tänk vad en vanlig liten tjej med stövlar kan åstadkomma när hon kan plåga ett barn...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 12 mar 2021 11:15

iris skrev:Den lögnen - att människan av sig själv kan bli det hon var för hon totalt förföll --- lever naiva dårar på.

Vad är det håller på med, iris? Det är illa skrivet och verkar inte alls vara en kristen människas tankar. Vad går det ut på? Vad vill du åstadkomma? Vill du ge igen för någon oförrätt? Är du säker på att du här på forumet vill bidra med något positivt, eller är du bara frustrerad?
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 12 mar 2021 11:35

Pilatus skrev:
iris skrev:Den lögnen - att människan av sig själv kan bli det hon var före hon totalt förföll --- lever naiva dårar på.

Vad är det håller på med, iris? Det är illa skrivet och verkar inte alls vara skrivet av en kristen människa. Vad går det ut på? Vad vill du åstadkomma? Vill du ge igen för någon oförrätt? Är du säker på att du här på forumet vill bidra med något positivt, eller är du bara frustrerad?


Dåligt skrivet därför att jag har en maskin som lätt tappar tangentbordet och där speciellt bokstaven - e.
Kristet?
Vad är det?
Jo - de som inte är kristna uppfatta kristna som Hitler redan sa: som mjäkiga vidriga dumma mesar... som världen är bättre utan. De ska utrotas.
Men kristen är motsatsen.
Det är inte en svag människa som ger efter för sin egen naturs böjelser - som är just att vara värre än en best. De naiva tror de kan - utan Gud - bli det som de omöjligt kan nå. Det har också den mänskliga historien visat med övertydlighet - högstående kulturer utan Gud - gudlösa sådana kan som nassarna åstadkomma stora teknologiska och vetenskapliga "under" medan de själva förblir - undermensch... troende de är ubermensch och så bedrar människan sig själv och går under med sina galna "byggnationer" av MÄNNISKANS VILJAS (Riefenstahl) makt.
:lol:
Det är HÖGST kristet att peka ut problemen och lögnerna --- det är högst okristet att inte göra det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 12 mar 2021 12:30

iris skrev:Jo - de som inte är kristna uppfatta kristna som Hitler redan sa: som mjäkiga vidriga dumma mesar... som världen är bättre utan.

Som Hitler, är det verkligen ett argument?
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 12 mar 2021 12:34

Pilatus skrev:
iris skrev:Jo - de som inte är kristna uppfatta kristna som Hitler redan sa: som mjäkiga vidriga dumma mesar... som världen är bättre utan.

Som Hitler, är det verkligen ett argument?


Det är en ganska vedertaget sätt att uppfatta (se även Nieztsches syn mfl) kristna på. De brukar framkalla avsky hos icke troende pga av en föreställd svaghet. Jolmighet. Undfallenhet. mm...

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Marksa » 12 mar 2021 13:11

iris skrev:
Pilatus skrev:
iris skrev:Jo - de som inte är kristna uppfatta kristna som Hitler redan sa: som mjäkiga vidriga dumma mesar... som världen är bättre utan.

Som Hitler, är det verkligen ett argument?


Det är en ganska vedertaget sätt att uppfatta (se även Nieztsches syn mfl) kristna på. De brukar framkalla avsky hos icke troende pga av en föreställd svaghet. Jolmighet. Undfallenhet. mm...


Det är väl det man lär sig att tro och vara övertygad om när man lever i en kultisk verklighet. Att alla som inte är som "vi" är onda varelser i själ och hjärta.
Att demonisera sina medmänniskor är början på det sluttande planet mot xenofobi rasism och i slutändan den yttersta ondskan.

Så betänk dina tankar, så att du väljer det som är gott, vakta din tunga så att du inte sår split, och vandra vägen med öppna ögon så att du ser den som ligger vid sidan om (och som du kan hjälpa upp).

Det finns en tid att vara Guds stridsman och det finns en tid att vara människa.
Varje dag är en resa.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 12 mar 2021 13:46

Marksa skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Som Hitler, är det verkligen ett argument?


Det är en ganska vedertaget sätt att uppfatta (se även Nieztsches syn mfl) kristna på. De brukar framkalla avsky hos icke troende pga av en föreställd svaghet. Jolmighet. Undfallenhet. mm...


Det är väl det man lär sig att tro och vara övertygad om när man lever i en kultisk verklighet. Att alla som inte är som "vi" är onda varelser i själ och hjärta.
Att demonisera sina medmänniskor är början på det sluttande planet mot xenofobi rasism och i slutändan den yttersta ondskan.

Så betänk dina tankar, så att du väljer det som är gott, vakta din tunga så att du inte sår split, och vandra vägen med öppna ögon så att du ser den som ligger vid sidan om (och som du kan hjälpa upp).

Det finns en tid att vara Guds stridsman och det finns en tid att vara människa.


Tack för de orden - men saken för mig är mer den att det finns en övermättnad av detta eviga svenska OMERTA.
Tystnadens kultur. Där det under ytan förekommer allt det som "inte ska talas om".
Så det har föga eller inget med demonisering att göra - och mina intentioner är långt långt ifrån att "hämnas oförrätter" eller att vilja demonisera. Det är mer ett slags torrt - knastertorrt - konstaterande av läget.
Det som alla låssas om inte finns.
Vilket för mig verkar synnerligen konstigt.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Marksa » 12 mar 2021 17:00

iris skrev:Tack för de orden - men saken för mig är mer den att det finns en övermättnad av detta eviga svenska OMERTA.
Tystnadens kultur. Där det under ytan förekommer allt det som "inte ska talas om".
Så det har föga eller inget med demonisering att göra - och mina intentioner är långt långt ifrån att "hämnas oförrätter" eller att vilja demonisera. Det är mer ett slags torrt - knastertorrt - konstaterande av läget.
Det som alla låssas om inte finns.
Vilket för mig verkar synnerligen konstigt.


Inte förstår jag riktigt hur du menar nu:
Tystnadskultur och PK snack vad gäller Sverige står mig upp till halsen, (och nu pratar jag om medias rapportering). Den som påstår detta är antagligen blind eller har en märklig bubbla omkring sig.
Dagligen matas vi med smaskiga rättsreferat om mordfall, våldtäkter-.Vi hade en lång körare med Me-too för ett par år sedan, där mycket elände kom upp till ytan. Vi har daglig rapportering om bilbränder, gängkriminalitet och terrorism. På det lite längre håll så har vi krig och svält orsakat av människans girighet. och så vidare och vidare. Så vem är det som är tyst menar du.
Sedan behöver inte allt rapporteras som rör person, det blir för mycket och framförallt kränkande för offren.
Om man gottar sig i allsköns alternativa nyheter och nyhetskällor och konspirationsteorier så mår man nog mest dåligt.
Så vem menar du ägnar sig åt tystnadskultur och vad är det du vill höra.

Mitt i allt detta försöker den vanliga normalt funtade människan finna sin väg fram i livet. Och för de flesta går det hyfsat bra. Det däremot rapporteras det väldigt sällan om. Ack den som lyckas i livet..
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 12 mar 2021 20:14


Negativ attityd föder sig själv... som Henrik Berggren säger.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 12 mar 2021 20:50

Marksa skrev:
iris skrev:Tack för de orden - men saken för mig är mer den att det finns en övermättnad av detta eviga svenska OMERTA.
Tystnadens kultur. Där det under ytan förekommer allt det som "inte ska talas om".
Så det har föga eller inget med demonisering att göra - och mina intentioner är långt långt ifrån att "hämnas oförrätter" eller att vilja demonisera. Det är mer ett slags torrt - knastertorrt - konstaterande av läget.
Det som alla låssas om inte finns.
Vilket för mig verkar synnerligen konstigt.


Inte förstår jag riktigt hur du menar nu:
Tystnadskultur och PK snack vad gäller Sverige står mig upp till halsen, (och nu pratar jag om medias rapportering). Den som påstår detta är antagligen blind eller har en märklig bubbla omkring sig.
Dagligen matas vi med smaskiga rättsreferat om mordfall, våldtäkter-.Vi hade en lång körare med Me-too för ett par år sedan, där mycket elände kom upp till ytan. Vi har daglig rapportering om bilbränder, gängkriminalitet och terrorism. På det lite längre håll så har vi krig och svält orsakat av människans girighet. och så vidare och vidare. Så vem är det som är tyst menar du.
Sedan behöver inte allt rapporteras som rör person, det blir för mycket och framförallt kränkande för offren.
Om man gottar sig i allsköns alternativa nyheter och nyhetskällor och konspirationsteorier så mår man nog mest dåligt.
Så vem menar du ägnar sig åt tystnadskultur och vad är det du vill höra.

Mitt i allt detta försöker den vanliga normalt funtade människan finna sin väg fram i livet. Och för de flesta går det hyfsat bra. Det däremot rapporteras det väldigt sällan om. Ack den som lyckas i livet..


Saken här var väl tystnadens kultur kring det utbredda förakt som finns för kristna... eller var det inte det jag pratade om?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Marksa » 12 mar 2021 21:25

iris skrev:
Marksa skrev:
iris skrev:Tack för de orden - men saken för mig är mer den att det finns en övermättnad av detta eviga svenska OMERTA.
Tystnadens kultur. Där det under ytan förekommer allt det som "inte ska talas om".
Så det har föga eller inget med demonisering att göra - och mina intentioner är långt långt ifrån att "hämnas oförrätter" eller att vilja demonisera. Det är mer ett slags torrt - knastertorrt - konstaterande av läget.
Det som alla låssas om inte finns.
Vilket för mig verkar synnerligen konstigt.


Inte förstår jag riktigt hur du menar nu:
Tystnadskultur och PK snack vad gäller Sverige står mig upp till halsen, (och nu pratar jag om medias rapportering). Den som påstår detta är antagligen blind eller har en märklig bubbla omkring sig.
Dagligen matas vi med smaskiga rättsreferat om mordfall, våldtäkter-.Vi hade en lång körare med Me-too för ett par år sedan, där mycket elände kom upp till ytan. Vi har daglig rapportering om bilbränder, gängkriminalitet och terrorism. På det lite längre håll så har vi krig och svält orsakat av människans girighet. och så vidare och vidare. Så vem är det som är tyst menar du.
Sedan behöver inte allt rapporteras som rör person, det blir för mycket och framförallt kränkande för offren.
Om man gottar sig i allsköns alternativa nyheter och nyhetskällor och konspirationsteorier så mår man nog mest dåligt.
Så vem menar du ägnar sig åt tystnadskultur och vad är det du vill höra.

Mitt i allt detta försöker den vanliga normalt funtade människan finna sin väg fram i livet. Och för de flesta går det hyfsat bra. Det däremot rapporteras det väldigt sällan om. Ack den som lyckas i livet..


Saken här var väl tystnadens kultur kring det utbredda förakt som finns för kristna... eller var det inte det jag pratade om?


Ja det får du gärna prata om men då kanske du inte skall skriva:
"Där det under ytan förekommer allt det som "inte ska talas om"" Om allt det som "inte kan ska talas om" endast handlar om något som du förstorat i ditt sinne som detta "föraktet mot de kristna".
Hur upplever du själv detta förakt menar du, kanske är det en tillbakakaka.På grund av dina inlägg som kan tolkas som förakt mot alla andra som inte ser kristendomen som den enda lösningen på livets svåra frågor. Att vi andra om vi inte tror som du alla kommer att bli mördare och våldtäktsmän eller värre. Den typen av kristendom kanske är värdigt lite förakt ibland.
Ett generellt förakt mot kristendommen finns inte. Vi lever ju ändå i ett relativt tolerant rike.
Varje dag är en resa.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 13 mar 2021 08:00

Marksa skrev:

Hur upplever du själv detta förakt menar du, kanske är det en tillbakakaka.På grund av dina inlägg som kan tolkas som förakt mot alla andra som inte ser kristendomen som den enda lösningen på livets svåra frågor. Att vi andra om vi inte tror som du alla kommer att bli mördare och våldtäktsmän eller värre. Den typen av kristendom kanske är värdigt lite förakt ibland.
Ett generellt förakt mot kristendommen finns inte. Vi lever ju ändå i ett relativt tolerant rike.


Det jag gjorde var just att spegla. De uttryck som normalt sett de som inte tror inte ser att de själva använder och som deras likasinnade inte nämner eller reagerar på. Eftersom de håller med.
Inget märkligt. Din reaktion är också förväntad. Du ser när det föraktet blir speglat. Bra... :lol:

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 13 mar 2021 08:11

Det är problematiskt om man tvingas tro på himmel och helvete, för att ingå i en församling, det är världsfrånvänt, ungefär som att säga förlåt fast man inte menar det.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster