Vad är andlighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Vad är andlighet

Inläggav xion » 04 mar 2021 09:18

Så småningom växer den lilla människan upp och börjar utforska världen. Tar intryck och smakar och lyssnar sig fram. Tiden går och en identitet börjar växa fram. Det ideala skulle naturligtvis vara att få utvecklas och ta till sig livet på sina egna villkor. Forma sin uppfattning om saker och ting på sitt eget vis. I vårt moderna samhälle finns inte utrymme för det fullt ut, det har kanske aldrig funnits. Vi tar intryck från allt och alla vare sig vi vill eller inte. Men hur kan vi då vara ”andliga”? Hur kan vi bevara vår ”renhet”, från intryck och åsikter som kanske inte kommer ifrån oss själva. Känns som en omöjlig tanke.

För mig blir det då så att vara ”andlig” är att så långt det är möjligt följa sin egen övertygelse om hur man ser och känner inför den verklighet som man befinner dig i.

Att så långt det går vara i sin ande, det som känns rätt och riktigt, med minsta möjliga påverkan från andra. Så klart kan man tycka och känna som andra, men man måste fullt ut kunna hålla med från sitt hjärta, utan minsta tvekan. Att vara den man ärligt känner att man är i själ och hjärta. I min värld är du då, som vuxen, det närmaste du kan komma i att vara ”andlig”.

Ingela Collin Lendin
Lärare och medium vid kursgården Gamla Byskolan


Jag hittade detta när jag googalde på ordet andlighet.

För mig är andlighet en form av öppenhet inför verklighetens alla dimensioner.
Filosofin är i sig en andlig dimension.
Det finns inga vattentäta skott mellan filosofi, religion och poesi.
Allt handlar om olika aspekter av upplevelsevärlden, om vår strävan att förstå vår omvärld och oss själva.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet

Inläggav Smisk » 04 mar 2021 09:55

Bägge de saker som nämns här, att vara autentisk och "öppenhet inför verklighetens alla dimensioner" är andligt värdefulla.
Motsatsen är att vara ytlig och låtsas inför sig själv och andra och att vara sluten inför att världen och livet innehåller annat än det man kan tänka och erfara genom sina 5 sinnen.

Andlighet handlar om att förhålla sin andliga identitet till sin fysiska. Alltså själen till personen och världen.

Vår identitet är inte endast ett tillfälligt fysiskt föremål i en värld utan mening eller andlig lyster utan vi är även en evig andlig essens som genomsyrar existensen som sådan. Att förhålla dessa saker till varandra, alltså evigheten till att styra över den en kort stund, är ett andligt perspektiv på livet.

Dock går det som jag ser det inte att inte vara andlig så det blir lite problematiskt att man skulle kunna uppnå eller kräva av sig själv eller andra att vara eller "bli andliga". Att man tänker så är för att man inte förhåller själen till personen på ett medvetet sätt utan att man är omedveten. Omedvetet andlig helt enkelt kan man tänka :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet

Inläggav Anders » 04 mar 2021 11:16

Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.

Lyssna på sommarpratarna. Pojkar och flickor som då mer än medelsvenne gjort just det. De berättar oftast om sin bakgrund. Och vad de sen gjort. Och i kombination med vilken slags personlighetstyp de fötts som gör de pretty much precis vad man kan ha förväntat sig att någon med den bakgrunden skulle kunna tänkas göra.

Hägglund pratar om "Andlig frihet". Lite ungefär vad skollärarinnan ovan pratar om. Tror den är brutalt överskattad. Men väldigt omhuldad i akademiska kretsar. Då du fötts och hamnar i en viss miljö är det ganska utstakat vad du kommer göra. Skall till ganska brutala saker för att du skall avvika från ditt mönster. Men även de invandrare som efter kaos och bedrövelse hamnar i Sverige och har föräldrar med en viss bakgrund tycks hamna i något liknande, om inte kaozet blir mer grundläggande. Uteliggare eller kriminell kan nog vem som helst bli. Men få en svenne, av svensk eller utländsk bakgrund, att inrikta sig på något självförverkligande eller världsförbättrande, lycka till.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är andlighet

Inläggav xion » 04 mar 2021 11:44

Anders skrev:Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.

Lyssna på sommarpratarna. Pojkar och flickor som då mer än medelsvenne gjort just det. De berättar oftast om sin bakgrund. Och vad de sen gjort. Och i kombination med vilken slags personlighetstyp de fötts som gör de pretty much precis vad man kan ha förväntat sig att någon med den bakgrunden skulle kunna tänkas göra.

Hägglund pratar om "Andlig frihet". Lite ungefär vad skollärarinnan ovan pratar om. Tror den är brutalt överskattad. Men väldigt omhuldad i akademiska kretsar. Då du fötts och hamnar i en viss miljö är det ganska utstakat vad du kommer göra. Skall till ganska brutala saker för att du skall avvika från ditt mönster. Men även de invandrare som efter kaos och bedrövelse hamnar i Sverige och har föräldrar med en viss bakgrund tycks hamna i något liknande, om inte kaozet blir mer grundläggande. Uteliggare eller kriminell kan nog vem som helst bli. Men få en svenne, av svensk eller utländsk bakgrund, att inrikta sig på något självförverkligande eller världsförbättrande, lycka till.


Du har väldigt lätt att ständigt halka ner i samma spår Anders.
Som jag försökte inpränta i mina barn; Livet är inte rättvist.
Men du måste inse att ditt liv är ett oskrivet blad. Det är du själv som har kritorna.
Du får spela efter bästa förmåga med de kort du har.
Man ska undvika att snegla på andra som kanske fått bättre kort i given.
The best in life is free.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är andlighet

Inläggav 531bts » 04 mar 2021 13:09

Andlighet: medvetande. MED-VET-ANDE, ande som vet med sig. När tänkandet "tjänar" medvetandet o inte tvärtom.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är andlighet

Inläggav Illusionen » 04 mar 2021 14:30

Anders skrev:Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.


Det jag skriver nedan är lite vid sidan om, men ger något av bakgrunden till våra val, något som ofta förbises.

Min utgångspunkt är att alla människor har sina toppar och dalar vad gäller begåvning, talang och intressen.
Vill man nå framgång i livet tvingas man därför försöka finna sina toppar, och undvika dalarna, så långt detta
är möjligt. Ditt påtvingade val innebär inte att det med säkerhet resulterar i det liv som skänker dig störst
tillfredsställelse i livet. Men måste livets mening nödvändigtvis vara optimalt kopplad till framgång och prestation ?
Redan från barnsben indoktrineras vi att jämföra oss och konkurrera med varandra, i försök att vara bäst.
Frågan du bör ställa dig är, varför, och vem gynnar detta ?
Du är, utan att ha haft möjlighet att välja, född in i en samhällsstruktur med betyg och hierarkier av olika slag,
som enligt kapitalistisk tillväxtmodell är byggd för att klassificera och premiera duktiga och begåvade personer,
på bekostnad av människans ursprungliga värderingar och naturen. Många kommer då oundvikligt i kläm !
Vem bär ansvaret för detta ?
Notera att de som kommit i kläm är de som har sämst förutsättningar att påverka och förbättra systemet !
De är m a o fångade i ett samhällssystem som missgynnar dem ! Vad tror du detta leder till ?
Lägg till detta att samhällssystem av skilda slag historiskt sett har kommit och gått.
Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman.
Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhällssystemet/strukturen börjat prioritera sina egna
intressen före medborgarnas inkl de sämst lottade. Allt för att säkerställa sitt maktmonopol.

Konsekvensen blir, att så länge den styrande eliten, medvetet underlåter att föra upp för
samhällsmedborgarna viktiga frågor, på dagordningen, och öppet debattera frågorna, undertrycks folkviljan,
vilket medför att demokratin, liksom medborgarnas möjlighet att påverka sin situation, försvagas.
Ett lands konstitution ligger till grund för, och reglerar, landets statsskick.
I det fall folket/medborgarna förvägras kontroll av efterlevnaden av landets konstitution, skapas
förutsättning för att diskrepansen mellan folkviljan och statens maktutövning ökar.
Risken att för folket/medborgarna negativa särintressen ges otillbörligt inflytande på maktutövningen
är då uppenbar. Detta leder till att statsmakten förlorar legitimitet, ur medborgarnas perspektiv.
Konsekvensen blir att förtroendet och lojaliteten mellan folket och makten successivt undermineras,
vilket på sikt leder till en för landet farlig, skadlig och odemokratisk samhällsutveckling.
Systemet kan då anses vara gravt missanpassat i relation till rådande mänskliga förutsättningar,
vilket bekräftas av rådande orättvisor.

När du upptäcker och inser att våra, med hjälp av vår hyllade intelligens, och tillhörande samhällssystem,
under en kort tidsepok, gjorda avskräckande avtryck, skövlar och förgiftar naturen, skändar djuren och i
övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse, är det dags att besinna sig,
men sannolikt är det redan för sent.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=OOsRMECWKAE
https://www.youtube.com/watch?v=CglhQzAIOvE
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet

Inläggav Anders » 07 mar 2021 09:19

xion skrev:
Anders skrev:Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.

Lyssna på sommarpratarna. Pojkar och flickor som då mer än medelsvenne gjort just det. De berättar oftast om sin bakgrund. Och vad de sen gjort. Och i kombination med vilken slags personlighetstyp de fötts som gör de pretty much precis vad man kan ha förväntat sig att någon med den bakgrunden skulle kunna tänkas göra.

Hägglund pratar om "Andlig frihet". Lite ungefär vad skollärarinnan ovan pratar om. Tror den är brutalt överskattad. Men väldigt omhuldad i akademiska kretsar. Då du fötts och hamnar i en viss miljö är det ganska utstakat vad du kommer göra. Skall till ganska brutala saker för att du skall avvika från ditt mönster. Men även de invandrare som efter kaos och bedrövelse hamnar i Sverige och har föräldrar med en viss bakgrund tycks hamna i något liknande, om inte kaozet blir mer grundläggande. Uteliggare eller kriminell kan nog vem som helst bli. Men få en svenne, av svensk eller utländsk bakgrund, att inrikta sig på något självförverkligande eller världsförbättrande, lycka till.


Du har väldigt lätt att ständigt halka ner i samma spår Anders.
Som jag försökte inpränta i mina barn; Livet är inte rättvist.
Men du måste inse att ditt liv är ett oskrivet blad. Det är du själv som har kritorna.
Du får spela efter bästa förmåga med de kort du har.
Man ska undvika att snegla på andra som kanske fått bättre kort i given.
The best in life is free.

Så sa inte min farfarsfar, inte min farfar eller far och inte heller jag till mina barn. Inte ens i närheten.
Det är däremot mantrat i den högakademiska miljö jag nu befinner mig i. Vad pengar köper är den här livshistorian till de efterlevande generationerna. Uppenbarligen till många efterkommande generationer.
Då ens förfäder är från de fattigare klasserna är det mer - gör vad som behövs för att överleva och få ett drägligt liv. Och tro inte du kan se så lång framåt. Skaffa ett jobb där du är duktig i skolan. Det enda livsmål som funnits i släkten är det kristna.

Du säger halka ner i spår... min upptäckt, efter klassresan under 90-talet, var just insikten om att man i de högre skikten hemfaller åt det här drömmandet, det storvulna.
Farsan, den store klassresenären, större än mej, försökte väl lite vagt med det här att livet inte är rättvist, men det manifesterade sig mest i att han roffade åt sig. Rättvisan är för mej en väldigt bra idé. Och den står i stark kontrast framför allt till ett klantänkande. Och i motsats till kapitalism. Som lönesättande chef var det väldigt få av mina medarbetare som var emot en rättvis lönesättning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet

Inläggav Anders » 07 mar 2021 10:40

Illusionen skrev:
Anders skrev:Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.


Det jag skriver nedan är lite vid sidan om, men ger något av bakgrunden till våra val, något som ofta förbises.

Min utgångspunkt är att alla människor har sina toppar och dalar vad gäller begåvning, talang och intressen.
Vill man nå framgång i livet tvingas man därför försöka finna sina toppar, och undvika dalarna, så långt detta
är möjligt. Ditt påtvingade val innebär inte att det med säkerhet resulterar i det liv som skänker dig störst
tillfredsställelse i livet. Men måste livets mening nödvändigtvis vara optimalt kopplad till framgång och prestation ?
Redan från barnsben indoktrineras vi att jämföra oss och konkurrera med varandra, i försök att vara bäst.
Frågan du bör ställa dig är, varför, och vem gynnar detta ?
Du är, utan att ha haft möjlighet att välja, född in i en samhällsstruktur med betyg och hierarkier av olika slag,
som enligt kapitalistisk tillväxtmodell är byggd för att klassificera och premiera duktiga och begåvade personer,
på bekostnad av människans ursprungliga värderingar och naturen. Många kommer då oundvikligt i kläm !
Vem bär ansvaret för detta ?
Notera att de som kommit i kläm är de som har sämst förutsättningar att påverka och förbättra systemet !
De är m a o fångade i ett samhällssystem som missgynnar dem ! Vad tror du detta leder till ?
Lägg till detta att samhällssystem av skilda slag historiskt sett har kommit och gått.
Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman.
Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhällssystemet/strukturen börjat prioritera sina egna
intressen före medborgarnas inkl de sämst lottade. Allt för att säkerställa sitt maktmonopol.

Konsekvensen blir, att så länge den styrande eliten, medvetet underlåter att föra upp för
samhällsmedborgarna viktiga frågor, på dagordningen, och öppet debattera frågorna, undertrycks folkviljan,
vilket medför att demokratin, liksom medborgarnas möjlighet att påverka sin situation, försvagas.
Ett lands konstitution ligger till grund för, och reglerar, landets statsskick.
I det fall folket/medborgarna förvägras kontroll av efterlevnaden av landets konstitution, skapas
förutsättning för att diskrepansen mellan folkviljan och statens maktutövning ökar.
Risken att för folket/medborgarna negativa särintressen ges otillbörligt inflytande på maktutövningen
är då uppenbar. Detta leder till att statsmakten förlorar legitimitet, ur medborgarnas perspektiv.
Konsekvensen blir att förtroendet och lojaliteten mellan folket och makten successivt undermineras,
vilket på sikt leder till en för landet farlig, skadlig och odemokratisk samhällsutveckling.
Systemet kan då anses vara gravt missanpassat i relation till rådande mänskliga förutsättningar,
vilket bekräftas av rådande orättvisor.

När du upptäcker och inser att våra, med hjälp av vår hyllade intelligens, och tillhörande samhällssystem,
under en kort tidsepok, gjorda avskräckande avtryck, skövlar och förgiftar naturen, skändar djuren och i
övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse, är det dags att besinna sig,
men sannolikt är det redan för sent.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=OOsRMECWKAE
https://www.youtube.com/watch?v=CglhQzAIOvE

Väl skrivet, Illusionen.
Om vi tar det bakifrån och framåt, Harari visade ju på hur Aborigines då de anlände till Australien och native amerians då de anlände till amerika över Berings sund ganska snabbt utrotade mängder med djurarter. Vår förmåga är stor och kraftfull. Och det bekväma liv som vi ingenjörer bland annat varit med att utveckla är resurskrävande. Och vi är väldigt många. Tror inte det ligger något inherent ont i oss, problemet är snarast att vår förmåga är för stor. Att vi har förmågan att också inse detta är något i sig bra, och det är vi antagligen de enda organismerna på jorden som har.

Tyckte ändå att det Sverige vi växte upp i var ganska bra, ur ett perspektiv av att ha lite koll på vår miljöpåverkan, och en stat som kunde medverka till att verka för ett miljöperspektiv. Och, för att glida in på den första delen av ditt inlägg, en miljö där man ändå hade möjlighet att lite grann välja bana, även om man var född plebej. Hade nån frågat min farfar om vad han ville göra med sitt liv hade smedsonen bara garvat. Det var utstakat. I fars generation var det inte helt cementerat, men han var enda arbetargrabben på läroverkets reallinje i sin hemstad.
Vågar jag fråga dig, Illusionen, uppmuntrade din omgivning som pojke till att verkligen försöka hitta vad du ville göra då du blev stor, Illusionen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är andlighet

Inläggav Illusionen » 07 mar 2021 13:37

Anders skrev:
Illusionen skrev:
Anders skrev:Tänker lite på "Vårt enda liv" som jag läst och begrundat lite. Det här med att hitta sin övertygelse, hitta meningen och leva sitt liv på nåt sätt.


Det jag skriver nedan är lite vid sidan om, men ger något av bakgrunden till våra val, något som ofta förbises.

https://www.youtube.com/watch?v=CglhQzAIOvE


Vågar jag fråga dig, Illusionen, uppmuntrade din omgivning som pojke till att verkligen försöka hitta vad du ville göra då du blev stor, Illusionen?


Tack Anders, det var vänligt! Positiv respons på ett budskap är alltid välkommet.
Du ska veta att jag uppskattar ditt trevliga sätt att vara här på FF, du har förstått och anammat
den gamla visdomen, ”man kommer längre med ett vänligt ord”. :)

Nej, det vore nog en överdrift att påstå att jag blev uppmuntrad, snarare var det så att jag tidigt blev
fascinerad av radio.
Min far hade nog helst sett att jag fullföljde hantverkstraditionen och tog över båtbyggeriet.
Radiointresset tog fart när jag i 10 – 12 - års-åldern var hos min morfar uppe i Kilsbergen under sommaren.
På vinden i stugan hittade jag en gammal, men välbevarad batteridriven radio med tillhörande hörlurar.
Den var återkopplad via en vridbar spole, och bestyckad med ett radiorör, en triod.
Sedan tog det inte lång tid innan jag började bygga egna radioapparater och experimentera på egen hand.
I brist på pengar köpte jag begagnade radioapparater hos Konsum, som jag ”slaktade” för att
få komponenterna att bygga med. Grannarna klagade sedan hos mina föräldrar då mina ”sändningar”
störde ut deras mottagare, så de inte kunde höra Hylands underhållningsprogram på lördagskvällarna.
Under resans gång lärde jag mig telegrafi och blev radioamatör, A-cert, SM5SST, så har en radioantenn
som är ca 24 m på tomten (kanske finns den med på något fotografi på hemsidan).
Det ger en viss känsla när man sänder telegrafi, och effekten endast är 100 mW, (QRP) och får svar från
England och bekräftad bra signalstyrka. Det ska nog vara ingenjörer för att känslan ska infinna sig,
hur det förhåller sig med filosofernas känslor känner jag inte till. :)

73 de
/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom / SM5SST

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet

Inläggav Smisk » 12 mar 2021 11:48

531bts skrev:Andlighet: medvetande. MED-VET-ANDE, ande som vet med sig. När tänkandet "tjänar" medvetandet o inte tvärtom.


Man kan tänka att man lär sig följa MED det man är och inte går mot det.

En andlig väg kräver vissa saker av en varav känslomässig medvetenhet, medvetna intentioner och hängivelse inför sin natur (alltså att skilja mellan det man kan och inte kan styra över och välja det man KAN). Utan dessa är livet ändå en "andlig väg" men en omedveten :)

Existensen är andlig av sin natur.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster