Är religion något ont?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Är religion något ont?

Inläggav Smisk » 26 mar 2021 16:40

iris skrev:Sätter sig in i hur andra känner, tänker och vad de vill och sätta värde på dessa saker exakt såsom de är. Utan att vilja ändra på dem?
Det är godhet?
ALLRIGHT --- så de som satte sig in i exakt hur nassarna tänkte, kände och vad de gjorde och ville - men satte stopp för det - när de sett, förstått och insett att det som de ville var ONT ---var onda - nassarna goda?


Det handlar om handlingar. Intentioner, det som motiverar, driver och styr ett beteende.

Om man handlar utifrån att man sätter ett positivt värde på liv, handlar man av godhet.
Om man handlar utifrån att man sätter ett negativt värde på liv, handlar man av ondska.

Nassar handlar av ondska, de som hindrar nassar handlar av godhet om de gör det för att rädda liv.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Är religion något ont?

Inläggav naturaleeduco » 26 mar 2021 17:34

Smisk skrev:
iris skrev:Sätter sig in i hur andra känner, tänker och vad de vill och sätta värde på dessa saker exakt såsom de är. Utan att vilja ändra på dem?
Det är godhet?
ALLRIGHT --- så de som satte sig in i exakt hur nassarna tänkte, kände och vad de gjorde och ville - men satte stopp för det - när de sett, förstått och insett att det som de ville var ONT ---var onda - nassarna goda?


Det handlar om handlingar. Intentioner, det som motiverar, driver och styr ett beteende.

Om man handlar utifrån att man sätter ett positivt värde på liv, handlar man av godhet.
Om man handlar utifrån att man sätter ett negativt värde på liv, handlar man av ondska.

Nassar handlar av ondska, de som hindrar nassar handlar av godhet om de gör det för att rädda liv.


Godhet existerar...det är positivt.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är religion något ont?

Inläggav klorofyll » 26 mar 2021 18:53

iris skrev:
Smisk skrev:
Med värde menar jag att jag när jag tänker mig dig sätter mig in i hur du är, känner, tänker och vad du vill och sätter värde på dessa saker exakt som dem är utan att vilja ändra på dem enligt mina egna preferenser. Om jag inte gör detta kan jag inte vara god. Det är alltså tvingande för att godhet skall finnas. Det behövs inga långrandiga exempel av politiskt, religiöst eller moraliskt slag för att definiera det som jag ser det.

.


Sätter sig in i hur andra känner, tänker och vad de vill och sätta värde på dessa saker exakt såsom de är. Utan att vilja ändra på dem?
Det är godhet?
ALLRIGHT --- så de som satte sig in i exakt hur nassarna tänkte, kände och vad de gjorde och ville - men satte stopp för det - när de sett, förstått och insett att det som de ville var ONT ---var onda - nassarna goda?

Jag håller med dig Iris.. Det är tråkigt här utan dig..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religion något ont?

Inläggav iris » 26 mar 2021 20:29

Smisk skrev:
iris skrev:Sätter sig in i hur andra känner, tänker och vad de vill och sätta värde på dessa saker exakt såsom de är. Utan att vilja ändra på dem?
Det är godhet?
ALLRIGHT --- så de som satte sig in i exakt hur nassarna tänkte, kände och vad de gjorde och ville - men satte stopp för det - när de sett, förstått och insett att det som de ville var ONT ---var onda - nassarna goda?


Det handlar om handlingar. Intentioner, det som motiverar, driver och styr ett beteende.

Om man handlar utifrån att man sätter ett positivt värde på liv, handlar man av godhet.
Om man handlar utifrån att man sätter ett negativt värde på liv, handlar man av ondska.

Nassar handlar av ondska, de som hindrar nassar handlar av godhet om de gör det för att rädda liv.



Vad mer exakt innebär "sätter ett positivt värde på liv"?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religion något ont?

Inläggav iris » 26 mar 2021 20:30

klorofyll skrev:
iris skrev:
Smisk skrev:
Med värde menar jag att jag när jag tänker mig dig sätter mig in i hur du är, känner, tänker och vad du vill och sätter värde på dessa saker exakt som dem är utan att vilja ändra på dem enligt mina egna preferenser. Om jag inte gör detta kan jag inte vara god. Det är alltså tvingande för att godhet skall finnas. Det behövs inga långrandiga exempel av politiskt, religiöst eller moraliskt slag för att definiera det som jag ser det.

.


Sätter sig in i hur andra känner, tänker och vad de vill och sätta värde på dessa saker exakt såsom de är. Utan att vilja ändra på dem?
Det är godhet?
ALLRIGHT --- så de som satte sig in i exakt hur nassarna tänkte, kände och vad de gjorde och ville - men satte stopp för det - när de sett, förstått och insett att det som de ville var ONT ---var onda - nassarna goda?

Jag håller med dig Iris.. Det är tråkigt här utan dig..



Säg som det är - du bara saknar mina nasse exempel... :lol:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religion något ont?

Inläggav iris » 26 mar 2021 20:31

naturaleeduco skrev:
Godhet existerar...det är positivt.


Men inte inom religioner?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är religion något ont?

Inläggav klorofyll » 26 mar 2021 21:17

iris skrev:Säg som det är - du bara saknar mina nasse exempel... :lol:

Reinfeldts "Det sovande folket".. Jag har inte läst den, har du?

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd."

Inte min åsikt alls.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religion något ont?

Inläggav iris » 27 mar 2021 09:16

I en annan tråd under samma ämne: religion och andlighet - skrev jag nyss ett inlägg om ondska.
Och jag vidhåller att ondska inte - om religionen explicit inte uppmanar till mord av oliktänkande, av förtryck av andra människor, till högmod "bara vi är bäst" inte uppmanar följarna att tro sig om att vara bättre än andra människor - så är religioner inte onda.
Människor är onda.
Vanliga hyggliga vardagsmänniskor --- bara de får makt, tar sig makt - över andra människor som de kränker och förhindrar utvecklas till det - bästa.
Det bästa är inte alltid vad människan själv vill.
De som vill ha sex med små bebisar och åker utomlands och betalar oerhörda summor pengar för att skända en bebis sexuellt och påstår att detta är - bara kärlek - är inte goda människor och deras njutning och det de gör är inte något som får tillåtas.

Det människor njuter av är oftast inte gott för varken dem själva eller andra. Därmed är njutningen som människor söker oftast inte god i sig. Konsekvenser av denna är inte god för andra eller samhällen heller.
Eftersom njutning för en - inte alltid är det för andra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är religion något ont?

Inläggav klorofyll » 27 mar 2021 11:39

iris skrev:I en annan tråd under samma ämne: religion och andlighet - skrev jag nyss ett inlägg om ondska.
Och jag vidhåller att ondska inte - om religionen explicit inte uppmanar till mord av oliktänkande, av förtryck av andra människor, till högmod "bara vi är bäst" inte uppmanar följarna att tro sig om att vara bättre än andra människor - så är religioner inte onda.
Människor är onda.
Vanliga hyggliga vardagsmänniskor --- bara de får makt, tar sig makt - över andra människor som de kränker och förhindrar utvecklas till det - bästa.
Det bästa är inte alltid vad människan själv vill.
De som vill ha sex med små bebisar och åker utomlands och betalar oerhörda summor pengar för att skända en bebis sexuellt och påstår att detta är - bara kärlek - är inte goda människor och deras njutning och det de gör är inte något som får tillåtas.

Det människor njuter av är oftast inte gott för varken dem själva eller andra. Därmed är njutningen som människor söker oftast inte god i sig. Konsekvenser av denna är inte god för andra eller samhällen heller.
Eftersom njutning för en - inte alltid är det för andra.


Hedonism - sätter njutning som centralt mål för människans strävanden.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är religion något ont?

Inläggav Mlw » 10 maj 2021 18:28

Man kan inte resonera kring religion som god eller ond, för den är del av den mänskliga naturen. Människor har alltid varit religiösa. Azteker och mayaindianer var djupt religiösa. I Anatolien (Göbekli Tepe) så byggde folk stentempel till gudarna trots att de saknade permanenta bostäder själva. Religionen finns bland våra instinkter. Man kan inte vara emot religion, som Richard Dawkins och andra, för då är man emot vår mänskliga natur och vår mänskliga kultur sedan urminnes tider. Carl Gustav Jung menar att religionen är ovärderlig som försvar mot det omedvetnas oregerliga krafter. (Men religionen kan även vara en stöttesten för individen som behöver gå sin egen andliga väg.):

With the demolition of protective walls, the Protestant lost the sacred images that expressed important unconscious factors, together with the ritual which, from time immemorial, has been a safe way of dealing with the unpredictable forces of the unconscious. A vast amount of energy was thus liberated and instantly went into the old channels of curiosity and acquisitiveness. In this way Europe became the mother of dragons that devoured the greater part of the earth. [...]

This whole development is fate. I would not lay the blame either on Protestantism or on the Renaissance. But one thing is certain—that modern man, Protestant or otherwise, has lost the protection of the ecclesiastical walls erected and reinforced so carefully since Roman days, and because of this loss has approached the zone of world-destroying and world-creating fire. Life has become quickened and intensified. Our world is shot through with waves of uneasiness and fear.

Protestantism was, and still is, a great risk and at the same time a great opportunity. If it goes on disintegrating as a church, it must have the effect of stripping man of all his spiritual safeguards and means of defence against immediate experience of the forces waiting for liberation in the unconscious. Look at all the incredible savagery going on in our so-called civilized world: it all comes from human beings and the spiritual condition they are in! Look at the devilish engines of destruction!... (CW 11, para. 82-85)

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Är religion något ont?

Inläggav förstår mig själv » 11 maj 2021 15:10

Jesus var relativt god. Den gammaltestamentliga guden var ond. Så uppfattar jag religionen.

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Är religion något ont?

Inläggav Maat » 13 aug 2021 01:36

I förbigående...

Är det enkelt så att OM religionen är i linje med och utgår från naturen, naturens sätt att fungera och från verkligheten - handling leder till konsekvens.
Så visar historien att det uppenbarligen kan ge väldigt positiva, världsliga konstruktiva praktiska resultat.
Som exempelvis det mest storslagna rike som någonsin existerat, faraoniska Egypten.

Däremot om den är vänd bort från naturen och verkligheten och utgår ifrån och är fixerad vid människors "åsikter" då är det idel destruktivt och ondskefullt, enligt vad de historiska resultaten visar.

Buddhismen visar att även om religionen (Buddhismen betraktas vanligen som, men är egentligen inte en religion, utan mer en form av filosofisk betraktelse) att om man vänder sig bort från världen och bara tänker på sig själv och sitt "sökande" så faller samhället söder runtomkring.

När man upptar sin existens med något som isolerar från verkligheten får det praktiska och verkliga konsekvenser.

Khmer riket som utgjorde motsvarande områden Thailand, Kambodja, Laos och delar av Vietnam gick under på 100 år under 1200-talet -1327 pga. att man bytte från Hinduism och Mahayana Buddhism till Theravada Buddhism, man gick från att bry sig om samhället och andra till att bara bry sig om sig själv och när naturkatastrofer och klimatförändringar inträffade fanns det ingen längre som kunde reparera och underhålla samhällets tekniska system och allt föll samman.

SÅ religioner är onda i samma ögonblick som de vänder ryggen åt verkligheten och naturen, till och med om de inte har några onda avsikter eller utför några onda handlingar, de kan vara onda bara genom sin blotta existens som Khmer exemplet tydligt visar, och man ser samma sak i dag, människor isolerar sig från verkligheten och utför eller accepterar genom detta destruktivitet.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster