Bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 01 jun 2021 14:35

lynx skrev:Kanske Jung var först? Jag tänkte på någon annan. Ensam har Jung då inte varit.
Hur skulle du iris beskriva det sakrala? Du är ju sju resor bättre än mig på att uttrycka sig. Jag har inte energin till att ägna mig åt att skriva långa inlägg, men jag läser allt.


varför ska vi sätta ord på det vi vet?
var i dig finns något som inte finns i mig?
hur ska någon - fast de kan det bättre än vi - säga hur det när alla vet (som har lite kontakt inne i sitt och till sitt hjärta?
du behöver inte säga - därför att det du känner är.
det räcker.
det som är räcker också för dig då det omfamnar dig och ger dig det du väntat hela livet på - som för oss andra
alla som erfarit det vet - utanför och bortom orden.
det är en vila och en värme

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 01 jun 2021 14:58

Mycket bra beskrivet :) - en vila och en värme. Jag önskar att fler kunde känna så och därför ser jag det som viktigt att vi delar med oss.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 01 jun 2021 15:04

lynx skrev:Mycket bra beskrivet :) - en vila och en värme. Jag önskar att fler kunde känna så och därför ser jag det som viktigt att vi delar med oss.


...och den djupa känslan av att tillhör något större än till och med det väggarna i byggnaden talar om (kyrkans byggnad menar jag) - en slags visshet om tillhörande

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 01 jun 2021 15:23

Det har jag all respekt för, men personligen upplever jag det i min vardag. Känns som Han är med mig i allt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 01 jun 2021 16:18

lynx skrev:Det har jag all respekt för, men personligen upplever jag det i min vardag. Känns som Han är med mig i allt.


självklart - så är det.
men du ville ju att jag skulle säga något om det sakrala - dvs det kyrkliga... så jag lade in det

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 01 jun 2021 17:01

Jag kanske borde sagt det heliga. Det kanske hade varit tydligare.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 01 jun 2021 17:23

lynx skrev:Jag kanske borde sagt det heliga. Det kanske hade varit tydligare.


aha... :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 01 jun 2021 18:05

iris skrev:
lynx skrev:Kanske Jung var först? Jag tänkte på någon annan. Ensam har Jung då inte varit.
Hur skulle du iris beskriva det sakrala? Du är ju sju resor bättre än mig på att uttrycka sig. Jag har inte energin till att ägna mig åt att skriva långa inlägg, men jag läser allt.


varför ska vi sätta ord på det vi vet?
var i dig finns något som inte finns i mig?
hur ska någon - fast de kan det bättre än vi - säga hur det när alla vet (som har lite kontakt inne i sitt och till sitt hjärta?
du behöver inte säga - därför att det du känner är.
det räcker.
det som är räcker också för dig då det omfamnar dig och ger dig det du väntat hela livet på - som för oss andra
alla som erfarit det vet - utanför och bortom orden.
det är en vila och en värme

Jag förstår inte... är det inte lite oklart? Vi ska sätta ord på det vi vet, därför att vi vill ha lite ordning... böcker typ..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 01 jun 2021 18:14

Vetskapen är som ankaret, det tar oss till botten... Och det negativa är att det blir tungrott som fan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 07 jun 2021 23:47

Tack så mycket, Pollen. Ditt inlägg gjorde mig glad :) Gjorde mig lite hoppfull att någon kan förstå. Balsam. Du är ju öppen för det och jag förstår att du tvekar. Jag är inte här för att debattera och övertyga någon. Jag tänker inte pusha på någon.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bön

Inläggav Algotezza » 08 jun 2021 11:17

Vi var i Varnhems kyrka sommaren 2005, en vacker gammal kyrka. När vi gick där frågade jag tyst Gud i ett slags bön: "Var finns du i allt detta?" Jag fick ett paradoxalt svar: "Jag är den tysta, osynliga närvaron."

Sedan inträffade en bjärt kontrast till den upplevelsen. Vi hörde plötsligt en gäll mansröst tala på ett speciellt, välkänt sätt. Där stod så Dick Harrison och talade om kyrkans historia för ett antal andäktigt lyssnande damer som fylkats omkring honom.

Jag hade Dick Harrison som elev våren 1981 på Cenntralskolan i Staffanstorp i historia, svenska och religionskunskap. När vi gick ut hälsade jag på honom och jag såg att han kände igen mig men han sade bara, lite avmätt: "Hej, Åke!"

Livet är fyllt av kontraster.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 15 aug 2021 10:56

Hänvisar man sitt förhållande till Gud som mystiska (för andra dolda) erfarenheter (vars existens jag absolut inte förnekar) blir de begränsande o uteslutande i förhållande till sina medmänniskor som inte har sådana upplevelser. De som erfar Gud som en mystisk erfarenhet blir "bortskämda" o får svårt att betrakta barnasinnets självklara, vardagsmedvetna förhållande till skapelsen som en allmängiltig o levande aktivitet ifrån en levande orsak, Gud. Det är i de vardagliga, allmängiltiga sysslorna o människans 100%: iga beroende av skapelsen vi har möjlighet att förhålla oss till den med en gemensam förståelse.
Är inte det att avsäga sig ansvaret att använda det Gud o naturen givit oss: människans förmåga till abstrakt tänkande, komma fram till filosofiska insikter o som vi kan kommunicera fritt, med det av Gud givna, heltäckande mänskliga språket? Dvs tanken o språket får sin mening i tillfredsställelsen av människans behov av att förstå sin situation i skapelsen o därmed kunna pröva om skapelsen är duglig för sitt syfte: förverkliga Guds o människans behov av kärlek.
Människan måste medvetet o aktivt delta i skapelsen med alla sina sinnen, observations- o tankeförmåga för att i dialog förverkliga filosofins syfte: Helhets- och Gudsmedvetande.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 20 aug 2021 11:44

Jag tror att Gud är EN om sig själv o sina delar (människan) medveten HELHET. Medveten i bemärkelsen förmåga att erfara o uttrycka behov vilket kan sägas känneteckna allt levande. Skapelsen är Guds uttryck, aktivitet där människan ingår, är inbjuden till, oavsett vad hon tänker om skapelsen.
Att från det perspektivet beskriva Gud som en "person" blir problematiskt. Dels för att det innebär en "förminskning", att Gud beskrivs med mentala kvaliteter som tillhör människans lott. Oundvikliga tanke- o känslomässiga reaktioner på det vi möter i skapelsen. De blir underlag för identifikation o uttryckt som personligheter. De är KONSEKVENSER av medvetandet o tankesinnet, tillfälliga o nyckfulla. Jag tror på Gud som osynlig, om sig själv o sina delar, medveten ORSAK, inte konsekvens. Dels blir betraktelsen av Gud som en person oklar. Gud uttrycker sig inte nyckfullt o godtyckligt, Gud uttrycker sig som EN genom sin aktivitet: skapelsen. Gud är ensam, ingen möjlighet till förhållande utanför sig själv. Gud är medveten, levande med ETT behov: att bli förstådd o älskad av sina ingående delar, människan. Guds enda möjlighet för tillfredsställelse av sitt ENDA behov, är att skapa en bild, medium, som avspeglar Guds kvalitet o natur samtidigt som det ger ett perspektiv för de ingående delarna, som kan leva i den, av den o med den fria tankeförmågan o heltäckande språk kommunicera alla de erfarenheter skapelsen förmedlar. Alla som föds in i skapelsen har fått en inbjudan att förverkliga sitt o Guds behov att tillfredsställa behovet av kärlek. Gud från sin position som HELHET, riktad inåt mot sina delar, o människan från sin position som ingående del i skapelsen. Gud behöver inga "experter", präster eller gurus, tvärtom det är barnasinnet som kan ta emot skapelsen som Guds talan o i tanke, tal o gärning representera Människosonen.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Bön

Inläggav xion » 21 aug 2021 09:02

531bts skrev:Jag tror att Gud är EN om sig själv o sina delar (människan) medveten HELHET. Medveten i bemärkelsen förmåga att erfara o uttrycka behov vilket kan sägas känneteckna allt levande. Skapelsen är Guds uttryck, aktivitet där människan ingår, är inbjuden till, oavsett vad hon tänker om skapelsen.
Att från det perspektivet beskriva Gud som en "person" blir problematiskt. Dels för att det innebär en "förminskning", att Gud beskrivs med mentala kvaliteter som tillhör människans lott. Oundvikliga tanke- o känslomässiga reaktioner på det vi möter i skapelsen. De blir underlag för identifikation o uttryckt som personligheter. De är KONSEKVENSER av medvetandet o tankesinnet, tillfälliga o nyckfulla. Jag tror på Gud som osynlig, om sig själv o sina delar, medveten ORSAK, inte konsekvens. Dels blir betraktelsen av Gud som en person oklar. Gud uttrycker sig inte nyckfullt o godtyckligt, Gud uttrycker sig som EN genom sin aktivitet: skapelsen. Gud är ensam, ingen möjlighet till förhållande utanför sig själv. Gud är medveten, levande med ETT behov: att bli förstådd o älskad av sina ingående delar, människan. Guds enda möjlighet för tillfredsställelse av sitt ENDA behov, är att skapa en bild, medium, som avspeglar Guds kvalitet o natur samtidigt som det ger ett perspektiv för de ingående delarna, som kan leva i den, av den o med den fria tankeförmågan o heltäckande språk kommunicera alla de erfarenheter skapelsen förmedlar. Alla som föds in i skapelsen har fått en inbjudan att förverkliga sitt o Guds behov att tillfredsställa behovet av kärlek. Gud från sin position som HELHET, riktad inåt mot sina delar, o människan från sin position som ingående del i skapelsen. Gud behöver inga "experter", präster eller gurus, tvärtom det är barnasinnet som kan ta emot skapelsen som Guds talan o i tanke, tal o gärning representera Människosonen.


Det verkar vara så att religiösa tankar tar väldigt stor plats i ditt liv. Så är det för många.
Jag tycker att det är att krångla till livet i onödan. Religiösa tankar bör man försöka ha en distans till. En sekulär inställning är nog att föredra i den meningen att det är vårt liv här på Jorden som är det viktiga. Det är här vi ska skapa vårt Himmelrike inte uppe i det blå.

Var glad och du skapar glädje. Var hoppfull och du skapar hopp. Var generös och du skapar generositet. Var hjälpsam och du skapar hjälpsamhet. Var ärlig och du skapar ärlighet o.s.v.

Allt vi gör spelar roll. Varje människa är viktig. Hela vår värld är består av enskilda människor.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 21 aug 2021 10:40

Livet blir oerhört mycket enklare, glädjande när man förstår att det är omöjligt att skapa privat, personlig mening utan negativa konsekvenser för psyke o miljö. Att det finns en allmängiltig mening med skapelsen o det mänskliga livet.
Meningen uttrycker sig i skapelsen o mitt ansvar som människa är att använda tanke- o tal förmågan att förhålla mig till skapelsen så som den uttrycker sig av sig själv.
Avstår man från det, snärjer man in tanke- o talförmågan i ett nystan av mer eller mindre verklighetsförankrade bedömningar/berättelser av begär o motvilja som färgar allt det man erfar av medmänniskor o omgivande verklighet.
Man identifierar sig med denna rundgång o uppfinner sofistikerade o fiffiga projekt att manipulera medmänniskor o omgivning att passa in för att slippa obehag o maximera njutning av begär.
Ett förhållningssätt till livet av stress, där vem o vad som helst kan ställa allt på ända, när som helst. Utlämnad till egen eller andras makt o manipulation, där mitt fiktiva "jag" måste påbörja, upprätthålla men där allt till slut ändå försvinner, upphör. Ett liv fullt av vanmakt o död.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster