Bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 28 aug 2021 19:44

Tänkandet hos människan liksom djur, är i första hand utvecklat som ett hjälpmedel/verktyg att orientera arterna i sysslorna kring de kroppsbevarande behoven. Det är i det sammanhanget flexibelt men begränsat till det som pågår av kroppsförnimmelser o stimuli från omgivning. Människans tänkande är till skillnad från djurens, inte låst till de kroppsbevarande behoven. Hon har parallellt ett teoretiskt perspektiv på samma behov. Ett perspektiv hon "fritt" förfogar över o kan med det heltäckande mänskliga språket kommunicera. Det betyder att hon till skillnad från djur kan tänka o tala om t. ex mat, utan att vara hungrig, vilken hon gillar/ogillar utan att mat är närvarande.
Med den abstrakta typiskt mänskliga tankeförmågan följer problemet med identitet. Hon gör bedömningar utifrån de grundläggande kvaliteterna gott - ont - neutralt av allt hon erfar, dels som kroppsförnimmelser, dels av allt det hon erfar av verkligheten genom sinnena. De bedömningarna kan tänkandet göra berättelser av som hon oundvikligen gör till sina "egna". Berättelserna kring det hon finner gott eller obehagligt väver tankarna samman till minnen o kunskaper som är 100% olik ngn annans. Denna olikhet tillsammans med utseende är grund för varje individs illusion om ett "unikt jag".
Man bortser helt från det som är absolut lika o binder oss samman med verkligheten o allt levande: medvetandet. Vilket berörs av behov med dess tillfredsställelse o förmågan att erfara o tänka.
Så den absoluta olikheten i utseende o utbildning har sin orsak i det absolut lika: medvetandet.
Utgår man från medvetandet som förmågan att erfara o uttrycka behov, som allt levandes grundidentitet, förvillar inte olikhet i utseende, färdigheter, utbildning o kunskap. De olikheterna är ofrånkomliga o nödvändiga för individen o samspelet o dynamiken i verkligheten.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 31 aug 2021 16:39

Pollen: din tolkning o kategorisering av mig utifrån det jag skriver kan inte vara mer fel o säger kanske mer om vad ditt tankesinne är hämmat av: motvilja utifrån förutfattade meningar o personlig logik. Vanligt förekommande då, att istället för att sakligt redogöra invändningar o alternativ till mina påståenden, låta egna vanföreställningar vara incitament för att misskreditera o på så sätt ogiltigförklara det jag i sak påstår. Det belastar inte mig o blir egentligen mer en hämsko för ditt egna tankesinne, är kontraproduktivt o vidgar inte samtalet.
Jag har aldrig tillhört ngn annan församling än mänskligheten.
Vad gäller betraktelse av individen är det av största betydelse att klart förstå o förhålla sig till vad som är lika o olika för att kunna förverkliga Gyllene Regeln, "älska din nästa som dig själv" o ytterst förverkliga varje individs behov av att bli förstådd o älskad.
Inläggen hör till tråden för att klargöra vad jag menar är den grundläggande skillnaden mellan ceremoniell bön o verklig bön, för de som är intresserade.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 03 sep 2021 20:59

Pollen: alltså är bön något ingen kan påstå sig "veta" vad som är "rätt"/"fel", "äkta"/"oäkta" sätt att utöva den. Jag menar att inget av de begreppen är tillförlitliga i detta sammanhang o i en filosofisk dialog öht o bör ersättas med ändamålsenlig o verklighetsförankrad.
Varför måste grunden för bön härledas till Bibeln för att ha substans? Jag behöver ingen text öht för bön. Jag kan hämta inspiration från texter men aktiviteten bön behöver bara ett stilla sinne o uppmärksamhet ägnad åt att ta emot skapelsen där o då som Guds "talan". Ställa medvetande, tanke o kropp till förfogande för det du kan, förtjänar o behöver ta emot.
Åsikter ägnar jag mig inte längre åt. Strävar att i tal o gärning uttrycka mig ifrån gjorda insikter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bön

Inläggav Anders » 09 sep 2021 07:17

Hatade bibeln men nog f-n bad jag
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 09 sep 2021 08:51

Anders, bön är inte förbehållet de instruktioner som Bibeln anger, även om vi i västerlandet tar det för givet, bön finns i både monoteistiska o andra religiösa/filosofiska skolor.
Jag menar att man i all aktivitet, bön inkluderat, bör ha mental klarhet av ändamål o verklighetsförankring.
Varför inte?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 14 sep 2021 13:50

Antagandet att verkligheten utgör ett system, en helhet med en levande, om sig själv medveten orsak, har funnits sedan urminnes tider. Bibeln återger den Judiska o Kristna versionerna av det antagandet, tron. Men att utgå från tidigare föddas o nedtecknade betraktelser o slutsatser som referens o ursprung till tron på en levande Gud framför skapelsens uttryck, menar jag är de religiösas stora misstag. Den egna erfarenheten, o i sin förlängning vetenskapens upptäckter o kartläggning av skapelsen, måste i första hand vara referens o utgångspunkt för frågeställningen o antagandet av en tro på Gud som bakgrund o orsak till verkligheten.
Förståelsen av en text, o särskilt en sådan gammal text som Bibeln, bör läsas med insikten att vetenskapen o teknologin inte var den samma som idag. Jag menar dock att antagandet om att verkligheten, universum utgör en helhet med en, om sig själv o sina delar, medveten orsak, inte kräver ngn teknologi eller annan utbildning än den alla genomgår genom att födas o växa in i skapelsen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster