Bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 25 maj 2021 13:24

iris skrev:Så - när en människa får konsekvenserna av sin egen ondska har hon två val: erkänna och inse (det är JAG) eller inte erkänna och ta till substanser som gör att hon glömmer och kan hata andra, eller bara hata andra och projiciera allt på andra som man själv vägrar inse man är - också
... vilket brukar vara norm.

Det är SÅ FEL att se psykofarmaka som fusk... Ingenting skiljer en antidepressiv medicin från ex.v. magnesium... Det är ingen skillnad... Gud har inget emot antidepressiv medicin... Visst han kan göra under, men människan tjänar på att vara medveten om vad hon stoppar i sig...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 25 maj 2021 13:26

klorofyll skrev:
iris skrev:Så - när en människa får konsekvenserna av sin egen ondska har hon två val: erkänna och inse (det är JAG) eller inte erkänna och ta till substanser som gör att hon glömmer och kan hata andra, eller bara hata andra och projiciera allt på andra som man själv vägrar inse man är - också
... vilket brukar vara norm.

Det är SÅ FEL att se psykofarmaka som fusk... Ingenting skiljer en antidepressiv medicin från ex.v. magnesium... Det är ingen skillnad... Gud har inget emot antidepressiv medicin... Visst han kan göra under, men människan tjänar på att vara medveten om vad hon stoppar i sig...


Var finns relevans i det du skriver och själva temat - eller ens det jag skrev? Du drar allt till dig själv. Du är alltid centrum i allt.
Men det jag skrev ovan hade INGET med dig eller din medicinering att göra - eller ens antideppresiva medel - utan substanser som är drogklassade.
'Mao INGET med dig att göra om du inte anser dig vara del och det är DIN PRIVATA SAK - mellan dig och Gud.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 25 maj 2021 13:33

iris skrev:Du drar allt till dig själv. Du är alltid centrum i allt.

Jag förstår inte... I en diskussion så är det bara den andre som kan göra en till centrum..? Eller?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 25 maj 2021 14:08

klorofyll skrev:
iris skrev:Du drar allt till dig själv. Du är alltid centrum i allt.

Jag förstår inte... I en diskussion så är det bara den andre som kan göra en till centrum..? Eller?


Att hänföra allt till sig själv, dra allt som sägs till något personligt tillhör en omogen individ som tror sig vara centrum i universum. Sådant kallas för en serie begrepp som förklarar sådana fenomen.

I ett forum - där vi är nu - om man vill påstå något generellt (mao gällande de flesta människor) innebär inte dessa påståenden att man explicit direkt hänvisar till motparten. Varken direkt eller indirekt.
Utan det är ett påvisande eller något man påstår för att kunna argumentera för sin sak.

Ska vi nu tala om mig och mina posts är de ALDRIG personliga. De riktar sig därmed inte till individ utan SAK. Sak brukar för mig vara olika aspekter och olika perspektiv - på sak... i sak --- det vill säga vad ett tema handlar om - brukar både avsändare och mottagarna (plural) vägas in indirekt när man talar i generella termer.

OM jag skulle tala om DIG --- skulle jag säga: du xxxx, du xxxx du xxxx (x i dessa exempel står för något specifikt). Det gör jag sällan.
Jag är inte så intresserad av person - då jag inte KÄNNER NÅGON personligen och DÄRFÖR inte vet vem människor är ELLER HUR de är. Att därmed tro att man kan ge en åsikt om någon, tala om någon - är dumt.
Dumt innebär att man utgår ifrån att man är någon slags gud som kan och vet allt om andra som man inte ens känner.
Det är dumt.

Förstår du?
OM du inte förstår vad jag skriver - fråga mig. Jag svarar gärna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 25 maj 2021 15:18

Jag förstår, men jag är inte i centrum... Minns att en vän sa: "Dom tror att dom äger stan..." Än sen då, tänkte jag, för jag ägde staden jag med.. Min vän trodde att han var i centrum, att han var respekterad...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 25 maj 2021 15:20

Tack förresten, ska försöka bete mig mer moget...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Bön

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2021 18:06

Det är nog vanligt att bön blir som ett tvångssyndrom. Dvs man tror det går illa om man inte ber och det ger upphov till dåliga känslor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bön

Inläggav Algotezza » 28 maj 2021 15:01

Om ni ber regelbundet, får ni bönesvar också? Hur kan dessa se ut?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 28 maj 2021 18:47

Algotezza skrev:Om ni ber regelbundet, får ni bönesvar också? Hur kan dessa se ut?

Bön innebär att man lyssnar till sig själv eller Gud... det är svårt att avgöra varför man tänker det man tänker...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 28 maj 2021 18:53

Pollen skrev:
förstår mig själv skrev:Det är nog vanligt att bön blir som ett tvångssyndrom. Dvs man tror det går illa om man inte ber och det ger upphov till dåliga känslor.


Ja, det kan du ha rätt i.
Bönen blir ritual i stället för något substantiellt.
Som inslag i tvångssyndrom kan den i värsta fall leda till problem - OCD, Obsessive Compulsive Disorder.

Om man mår bra av att göra något regelbundet, varför inte?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Bön

Inläggav förstår mig själv » 30 maj 2021 14:22

klorofyll skrev:
Pollen skrev:
förstår mig själv skrev:Det är nog vanligt att bön blir som ett tvångssyndrom. Dvs man tror det går illa om man inte ber och det ger upphov till dåliga känslor.


Ja, det kan du ha rätt i.
Bönen blir ritual i stället för något substantiellt.
Som inslag i tvångssyndrom kan den i värsta fall leda till problem - OCD, Obsessive Compulsive Disorder.

Om man mår bra av att göra något regelbundet, varför inte?

Jo i princip kan jag hålla med om det men de med tvångssyndrom brukar inte alltid må bra

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 31 maj 2021 19:13

Jag har läst så mycket att jag inte kan med säkerhet referera. Jag tror det var Fromm som pekade på den viktiga aspekten av det sakrala och jag håller med.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 01 jun 2021 00:21

Ja, du... Det kan nog iris förklara bättre, men jag gör ett försök. Det sakrala går bortom tid och rum, går bortom vardagsförnuftet. Omvälvande. Du kan kalla mig galen om du vill - helt ok, har papper på det :wink: Senaste dagarna har jag pratat med Samuel. Jag kan inte se honom, men jag har lärt känna hans doft. Doftsinnet är det första vi har och det sista som överger oss i denna värld. Jag gör mitt bästa för att mäkla fred big time. Funkar det inte har jag åtminstone försökt. Även agnostikern (och kanske ateisten) kan finna en ro och vördnad i en stilla stund i en kyrka med kontemplation utanför vardagsbruset. Det sakrala är en ögonöppnare som många av de troende erfar och det är svårt att förklara. Jag kan inte tala för andra, men jag blev varse om en annan diminsion än denna. Och jag som inte ens läst hela Bibeln blir ju minst sagt något perplex över att googla på honom, vem var han då liksom? Min tro förstärktes. För mig känns det betydligt mer trovärdigt att uppleva först och läsa sedan.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 01 jun 2021 13:19

lynx skrev:Jag har läst så mycket att jag inte kan med säkerhet referera. Jag tror det var Fromm som pekade på den viktiga aspekten av det sakrala och jag håller med.


nja inte riktigt. Det var Jung som gjorde det. Då riterna och ritualerna spelar en oerhört viktig roll psykologiskt för att människan ska få en slags "form".
Han skrev om detta då han blev fascinerad av att han hade så oerhört få katoliker som behövde terapi. Och som god forskare vill man förstå vad som gör att få har behov. Han upptäckte dels att bikten var viktigt men även att att riterna har djupgående och förändrande delar i människan.

det finns här: Psychology and Religion
av Carl Gustav Jung

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bön

Inläggav Anne » 01 jun 2021 14:22

Kanske Jung var först? Jag tänkte på någon annan. Ensam har Jung då inte varit.
Hur skulle du iris beskriva det sakrala? Du är ju sju resor bättre än mig på att uttrycka sig. Jag har inte energin till att ägna mig åt att skriva långa inlägg, men jag läser allt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster