Evigt liv

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Evigt liv

Inläggav xion » 27 apr 2021 03:04

Huvudpersonen i Mikael Endes bok "Momo", är en liten flicka som bor i en gammal slottsruin. Hon bara finns där en dag.
Ingen vet hur hon har kommit dit. När människorna frågar henne hur gammal hon är, så svarar hon:
"Så vitt jag vet har jag alltid funnits"

Och så är det ju.
Ingen minns sin egen födelse.
Vi vet inte heller när vi sak dö. Vi bara lever på.
På så sätt har vi ju redan eget liv. Det är ingen "helig graal" som vi behöver leta efter.
Det som är evigt har varken början eller slut.
"När börjar evigheten", var det en som frågade....

Ändå vet vi ju att vi föddes eftersom andra har berättat det för oss.
Dessutom vet vi att vi kommer att dö, eftersom vi har kunskap om födelse och död.
Detta är straffet för att vi åt av frukten på kunskapens träd.

Den legenden är underbar......som legend.
Tror man på den bokstavligt så hör man till "de fåvitskas tal".

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 27 apr 2021 06:13

Varför - när det finns vittnesmål av människor vad de har upplevt (alla upplever inte ens detta) efter sin död - tror man det är lögn och legender?
Varför - när människan alltid i alla kulturer som inte hade kontakt med varandra - har man begravt sina döda för livet efter detta?
Varför - när människan får chansen (det enda hon behöver säga och erkänna är hur mycket hon brustit i kärlek mot sig själv och andra) tar hon inte den att göra bokslut i sitt liv och säger: ja, det har jag gjort, jag är skyldig till så mycket elände för andra och mig själv men jag ångrar det - tar hon inte den?
Varför - när vi kan vara i, med och leva våra liv genom Gud - väljer vi motsatsen?

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv

Inläggav xion » 27 apr 2021 06:59

iris skrev:Varför - när det finns vittnesmål av människor vad de har upplevt (alla upplever inte ens detta) efter sin död - tror man det är lögn och legender?
Varför - när människan alltid i alla kulturer som inte hade kontakt med varandra - har man begravt sina döda för livet efter detta?
Varför - när människan får chansen (det enda hon behöver säga och erkänna är hur mycket hon brustit i kärlek mot sig själv och andra) tar hon inte den att göra bokslut i sitt liv och säger: ja, det har jag gjort, jag är skyldig till så mycket elände för andra och mig själv men jag ångrar det - tar hon inte den?
Varför - när vi kan vara i, med och leva våra liv genom Gud - väljer vi motsatsen?


Som du ser så skrev jag ovanstående inlägg när jag vaknade till på natten.
Du skulle antagligen ha uppfattat det som att orden kom från Gud. Men nu är jag inte lagd åt det hållet så jag uppfattade det inte så.
Jag kände i alla fall att jag måste stiga upp och skriva ner det medan jag kom ihåg det.
Jag hade tänkt sluta med "idiot" som avslutande ord, men vid närmare eftertanke så valde jag ett mera diplomatiskt uttryck.
Ingen tycker nämligen om att bli kallad idiot trots att så gott som samtliga människor överskattar sin egen intelligens.

Frågan är om inte den som sågar av den gren som han sitter på förtjänar detta epitet och i så fall innefattas större delen av mänskligheten.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 27 apr 2021 17:59

xion skrev:
iris skrev:Varför - när det finns vittnesmål av människor vad de har upplevt (alla upplever inte ens detta) efter sin död - tror man det är lögn och legender?
Varför - när människan alltid i alla kulturer som inte hade kontakt med varandra - har man begravt sina döda för livet efter detta?
Varför - när människan får chansen (det enda hon behöver säga och erkänna är hur mycket hon brustit i kärlek mot sig själv och andra) tar hon inte den att göra bokslut i sitt liv och säger: ja, det har jag gjort, jag är skyldig till så mycket elände för andra och mig själv men jag ångrar det - tar hon inte den?
Varför - när vi kan vara i, med och leva våra liv genom Gud - väljer vi motsatsen?


Som du ser så skrev jag ovanstående inlägg när jag vaknade till på natten.
Du skulle antagligen ha uppfattat det som att orden kom från Gud. Men nu är jag inte lagd åt det hållet så jag uppfattade det inte så.
Jag kände i alla fall att jag måste stiga upp och skriva ner det medan jag kom ihåg det.
Jag hade tänkt sluta med "idiot" som avslutande ord, men vid närmare eftertanke så valde jag ett mera diplomatiskt uttryck.
Ingen tycker nämligen om att bli kallad idiot trots att så gott som samtliga människor överskattar sin egen intelligens.

Frågan är om inte den som sågar av den gren som han sitter på förtjänar detta epitet och i så fall innefattas större delen av mänskligheten.


Självtillräcklighet, otacksamhet, ovilja att erkänna sina egna begränsningar (inom alla områden) och ointelligens är väl inga bra kombinationer men förmodligen är det fyrspannet det vanligaste av dem alla... vilket alltid brukar yttra sig i oförskämdhet mot de som inte lider av detta samt anklagelser att "de troende" är de som bär skulden till allt - även de ständiga evigt pågående sekulära krigen och maktspelen av alla ateister :lol:

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv

Inläggav xion » 28 apr 2021 07:47

Eftersom jag är övertygad ateist så blir många saker enklare att förstå.
Varför drabbas drabbas jag av dessa olyckor? Varför finns det så mycket "ondska"? Varför så mycket lidande och smärta?
Svaret på sådana frågor blir bara helt enkelt: Shit happens.

En fråga som jag tänkt på är; varför är människor religiösa?
Kan svaret vara att det helt enkelt är en "bug"?
Att genom en mutation så utvecklades vår fantasi kraftigt?
Eller också var det en följd av att språket utvecklades och ökade vår intelligens och därmed vår fantasi?
Detta ledde i sin tur till att konst och musik och religiösa föreställningar utvecklades som "biverkan"?
Dessutom till vår rädsla för att dö och försöken att undgå detta.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 28 apr 2021 17:36

xion skrev:Eftersom jag är övertygad ateist så blir många saker enklare att förstå.
Varför drabbas drabbas jag av dessa olyckor? Varför finns det så mycket "ondska"? Varför så mycket lidande och smärta?
Svaret på sådana frågor blir bara helt enkelt: Shit happens.

En fråga som jag tänkt på är; varför är människor religiösa?
Kan svaret vara att det helt enkelt är en "bug"?
Att genom en mutation så utvecklades vår fantasi kraftigt?
Eller också var det en följd av att språket utvecklades och ökade vår intelligens och därmed vår fantasi?
Detta ledde i sin tur till att konst och musik och religiösa föreställningar utvecklades som "biverkan"?
Dessutom till vår rädsla för att dö och försöken att undgå detta.


För mig (som var agnostiker - Gud spelade ingen roll i mitt liv och jag var varken intresserad eller ointresserad av religion - av något slag) var chocken att en dag helt odramatiskt förstå att verkligheten inte alls är som jag trodde den var - inlärt via skola och vetenskap samt en ickegudstro - var det som satte mig på spåret att försöka förstå denna - ständiga återkommande närvaro.
Guds ...
Det jag fick till mig av sådant jag inte ens hade önskat eller förstod - jag letade och fann att andra (Bibeln) levt samma sak i andra tider och andra rum... det judiska folket, alla kristna --- så det var solklart... jag var på RÄTT väg med RÄTT Gud... :lol:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 28 apr 2021 17:38

iris skrev:
xion skrev:Eftersom jag är övertygad ateist så blir många saker enklare att förstå.
Varför drabbas drabbas jag av dessa olyckor? Varför finns det så mycket "ondska"? Varför så mycket lidande och smärta?
Svaret på sådana frågor blir bara helt enkelt: Shit happens.

En fråga som jag tänkt på är; varför är människor religiösa?
Kan svaret vara att det helt enkelt är en "bug"?
Att genom en mutation så utvecklades vår fantasi kraftigt?
Eller också var det en följd av att språket utvecklades och ökade vår intelligens och därmed vår fantasi?
Detta ledde i sin tur till att konst och musik och religiösa föreställningar utvecklades som "biverkan"?
Dessutom till vår rädsla för att dö och försöken att undgå detta.


För mig (som var agnostiker - Gud spelade ingen roll i mitt liv och jag var varken intresserad eller ointresserad av religion - av något slag) var chocken att en dag helt odramatiskt förstå att verkligheten inte alls är som jag trodde den var - inlärt via skola och vetenskap samt en ickegudstro - var det som satte mig på spåret att försöka förstå denna - ständiga återkommande närvaro.
Guds ...
Det jag fick till mig av sådant jag inte ens hade önskat eller förstod - jag letade och fann att andra (Bibeln) levt samma sak i andra tider och andra rum... det judiska folket, alla kristna --- så det var solklart... jag var på RÄTT väg med RÄTT Gud... :lol:



klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 28 apr 2021 19:00

När Pehr-Gustaf Gyllenhammar fick lämna Volvo blev han på endel sätt väldigt ensam... men han kände sig inte ensam (säger han)... Och det tycker jag är jävligt starkt. Han är framgångsrik därför att han kan tänka själv, och kan hantera så kallad ensamhet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 07:21

xion skrev:
Frågan är om inte den som sågar av den gren som han sitter på förtjänar detta epitet och i så fall innefattas större delen av mänskligheten.


.... OM Momo....

För Momo är fenomenal på att få tiden att gå på bästa möjliga sätt. Hon har dessutom en underbar förmåga att lyssna på människor. Hon ger dem av sin tid för att bara lyssna och får på det sättet ett lyckligt och rofullt folk kring sig. Barnen leker med henne och de vuxna låter henne lyssna på dem. Hennes två närmsta vänner, Gigi med alla berättelserna och den kloke gamle Beppo, finns heller aldrig långt bort.

Men allt förändras när de gråa herrarna kommer. Likadana, med hattar, gråa kostymer, grå hy och cigarrer i munnen dyker de upp med ett enda syfte: stjäla tid från folk. De är listiga dessutom och lyckas lura människorna att själva lämna över sin tid genom att få dem att tro att de kan spara sin tid till ett bättre tillfälle. Vad folket inte vet är att all den sparade tiden konsumeras upp av de gråa herrarna. Ju mer människor som lämnar bort sin tid, desto snabbare sprider sig det stressade beteendet. Det finns inte längre någon tid till att njuta på caféer, umgås med vänner eller ta hand om sina barn. All tid måste användas effektivt för att sparas in. Momo märker hur det blir tommare och tommare runtomkring henne och inser att hon och de som fortfarande finns kvar vid hennes sida måste göra något för att stoppa stressen. Men vem ska stoppa de gråa herrarna när ingen har tid att lyssna på de som står emot?

Kronotopen ligger någon stans i fantasin, eller mitt i vår nutid. Det kan vi själva välja. Men det är väldigt svårt att inte träffas av den här berättelsen. Momo ser rakt in i oss och tvingar oss att stanna upp och se oss omkring.


Från: https://www.barnboksprat.se/tag/momo-el ... -om-tiden/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 07:30

Unknown.jpg
Unknown.jpg (7.39 KiB) Visad 3251 gånger


Momotypen av människa ovan... en för Evigt liv


images.jpg
images.jpg (10.15 KiB) Visad 3251 gånger


Grå Herretyp av människan ... en inte för evigt liv

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv

Inläggav xion » 29 apr 2021 07:43

iris skrev:


Momo är ingen barnbok egentligen.
Den kan läsas för barn men det är en vuxensaga egentligen.
(Som t.ex. den om kunskapens träd)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 07:57

xion skrev:
iris skrev:


Momo är ingen barnbok egentligen.
Den kan läsas för barn men det är en vuxensaga egentligen.
(Som t.ex. den om kunskapens träd)



Den boken verkar vara en slags blandning mellan Pippi Långstrump och Den Lille Prinsen.... men annars verkar den bra... :lol:

Allt som kan få människor att tänka en smula, stanna upp ett tag, fundera över vad som är viktig i livet ---- där kärleken mellan två människor av olika kön är centrum. Hur mycket vi försöker baxa undan är detta självaste urkärnan av livet.
Eller som står Skrivet: det är inte gott för mannen att vara ensam.
Där menade inte de som skrev det att som rovdjuren sätta på honor där man möter dem och de löper och gör sig tillgängliga.

Tanken är mycket djupare. Den har med en inre djup tillväxt och enhet att göra som gör att det som Gud skapade bli...
Men det är komplext och ingår inte i Momos Bok.
Jag däremot påpekar detta faktum.
Världen är motsatt - antingen är det rovdjurs kopulationer eller inga alls - total ensamhet även i parförhållanden. Oavsett om de är livslånga eller korta - för att människan inte får lära sig vad som krävs för att kunna välja rätt - rätt - partner.
Till och med fåglar kan detta...
Inte människan ----hon är för primitiv... :roll:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 08:03

Sammanfattning: det är mao inte ATT evighet de faco finns för vissa - utan VAD vi gör med vår tid här och nu. Ödslar den på "annat... as times go by" eller det Väsentliga för maximal inre utveckling och det som gör att Evigheten blir som tänkt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 15:26

Pollen skrev:Om jag var rådgivare i ekonomiska frågor ...



Om om om igen och igen... =D>

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 16:15

Pollen skrev:Varför har kristna ingen respekt för sanning?


Jag är inte mer kristen än någon annan, men jag tror också på parapsykologi, man kan säga att jag är lite av ett medium...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster