Philosophia perennis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 22:17

iris skrev:
natureprovide skrev:En sak som jag ibland har undrat är vad som händer, om det går, att tillämpa ett tankesystem på ett annat som inte har samma utgångspunkt. Skulle skillnaderna gå att överbrygga och finns det tillräckligt många hålrum att fylla igen för att kunna skapa en enhetlig och integrerad filosofi.. Jag tänker då på Bhagavad-Gita, som ett exempel, eller upanishaderna i stort, vilka har en gudssyn som är mer abstrakt och opersonlig.
Tror ni att man kan läsa bibeln med den sortens uppfattning, där man lämnar det teistiska gudsbegreppet, och väljer att tänka sig Gud som en mer opersonlig kraft som människan kan ingå förbund med?



Allt detta är redan prövat för tusen år sedan i den katolska kyrkan - av tänkare som verkligen hade på fötterna. Vi vet därmed att det finns stora likheter mellan "utgången" i tankesystemen samt även delar av dessa där de underbygger varandras utsagor.

Det du talar om sist är panteismen --- såsom jag förstår dig.


Ja, det liknar nog mer en panteistisk gudssyn.
Att det finns likheter kring vilka utgångar som har tagits i bruk förstår jag, men vad skulle hända om man väljer att förstå den bibliska guden som lika mycket av en opersonlig kraft, som symboliskt framställs som en potent härskare med mänskliga karaktärsdrag?
Slutligen undrar jag hur den teistiska gudssynen tog sin början, och om det är den enda synen som har getts allmän giltighet i den judiska traditionen.
Även om jag inte är tillräckligt insatt i det så har jag alltid tänkt mig kabbala som en av de större möjliga ingångarna till att förstå Gud på ett mer mystiskt och opersonligt sätt.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 22:23

iris skrev:
natureprovide skrev:Intressant utdrag, tack.
Gällande de metafysiska symbolerna...



kan du ge mig exempel på metafysiska --- symboler...


Jag tänker mig det CG Jung talar om i sina olika verk. Det kollektivt omedvetna har, av vad jag förstår, en del gemensamma beteendemönster och projektioner. Nu var det längesen jag läste något av honom, men jag minns att Modern, Fadern och Sonen, eller hjälten, är några av de återkommande symboler som ofta har visat sig hos folk och kulturer där det inte har förekommit något tidigare utbyte av idéer.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 22:33

Jag tycker också att det verkar förekomma likheter om läran med den heliga anden och atman i hinduisk tradition. Tanken om en inre gnista av Gud hos alla människor. Ytterligare paralleller går att dra till den gnostiska läran som i sin tur leder en vidare till det grekiska tankegodset.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 22:36

natureprovide skrev:
iris skrev:
natureprovide skrev:Intressant utdrag, tack.
Gällande de metafysiska symbolerna...



kan du ge mig exempel på metafysiska --- symboler...


Jag tänker mig det CG Jung talar om i sina olika verk. Det kollektivt omedvetna har, av vad jag förstår, en del gemensamma beteendemönster och projektioner. Nu var det längesen jag läste något av honom, men jag minns att Modern, Fadern och Sonen, eller hjälten, är några av de återkommande symboler som ofta har visat sig hos folk och kulturer där det inte har förekommit något tidigare utbyte av idéer.


på vilket sätt är de metafysiska - tänker du?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 22:38

natureprovide skrev:Jag tycker också att det verkar förekomma likheter om läran med den heliga anden och atman i hinduisk tradition. Tanken om en inre gnista av Gud hos alla människor. Ytterligare paralleller går att dra till den gnostiska läran som i sin tur leder en vidare till det grekiska tankegodset.


alla människor är skapade till Guds avbild...
jodå den store anden i alla naturreligioner är ju Guds ande - men Helig Ande är något annat...

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 23:34

iris skrev:
natureprovide skrev:
iris skrev:

kan du ge mig exempel på metafysiska --- symboler...


Jag tänker mig det CG Jung talar om i sina olika verk. Det kollektivt omedvetna har, av vad jag förstår, en del gemensamma beteendemönster och projektioner. Nu var det längesen jag läste något av honom, men jag minns att Modern, Fadern och Sonen, eller hjälten, är några av de återkommande symboler som ofta har visat sig hos folk och kulturer där det inte har förekommit något tidigare utbyte av idéer.


på vilket sätt är de metafysiska - tänker du?


Om metafysiken är tänkt att peka mot varats högsta upprinnelse och grund (rätta mig om jag har fel), så förstår jag det som att ”urbilderna” i det omedvetna som i sig är transcendenta, men som hittar ett gemensamt uttryck i religionen, kan förstås på ett metafysiskt sätt. Såvida jag inte misstar mig.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:11

natureprovide skrev:
iris skrev:
natureprovide skrev:
Jag tänker mig det CG Jung talar om i sina olika verk. Det kollektivt omedvetna har, av vad jag förstår, en del gemensamma beteendemönster och projektioner. Nu var det längesen jag läste något av honom, men jag minns att Modern, Fadern och Sonen, eller hjälten, är några av de återkommande symboler som ofta har visat sig hos folk och kulturer där det inte har förekommit något tidigare utbyte av idéer.


på vilket sätt är de metafysiska - tänker du?


Om metafysiken är tänkt att peka mot varats högsta upprinnelse och grund (rätta mig om jag har fel), så förstår jag det som att ”urbilderna” i det omedvetna som i sig är transcendenta, men som hittar ett gemensamt uttryck i religionen, kan förstås på ett metafysiskt sätt. Såvida jag inte misstar mig.



... såsom (var tvungen att slå upp det) jag vill minnas är finns det (så ser din förklaring ut) metafysik inte synonymt med det Absoluta - nej. Du har fel (om det är detta du åsyftar med "varats högsta upprinnelse och grund") --- eftersom metafysiken i den moderna filosofin betecknar förmågan hos människan att kunna gå utanför de empiriska kunskapernas "kunskap" och vetande - och postulera teoretiska abstrakta former för något som sedan återfinns i verkligheten - ett slags a priori (dvs före erfarenheten)

Minns jag skrev ett paper om detta redan 05 --- nämligen hur Einstein använde sig av denna förmåga när han postulerade effekterna av relatitivitetsteorins innehåll (som inte kom från erfarenheten - empiri) utan kom från ett rent teoretiskt uträknat möjligt tillstånd som --- efteråt - därpå - visades befinnas (vara såsom beskrivet).

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:13

iris skrev:
natureprovide skrev:
iris skrev:
på vilket sätt är de metafysiska - tänker du?


Om metafysiken är tänkt att peka mot varats högsta upprinnelse och grund (rätta mig om jag har fel), så förstår jag det som att ”urbilderna” i det omedvetna som i sig är transcendenta, men som hittar ett gemensamt uttryck i religionen, kan förstås på ett metafysiskt sätt. Såvida jag inte misstar mig.



... såsom (var tvungen att slå upp det) jag vill minnas är finns det (så ser din förklaring ut) metafysik inte synonymt med det Absoluta - nej. Du har fel (om det är detta du åsyftar med "varats högsta upprinnelse och grund") --- eftersom metafysiken i den moderna filosofin betecknar förmågan hos människan att kunna gå utanför de empiriska kunskapernas "kunskap" och vetande - och postulera teoretiska abstrakta former för något som sedan återfinns i verkligheten - ett slags a priori (dvs före erfarenheten)

Minns jag skrev ett paper om detta redan 05 --- nämligen hur Einstein använde sig av denna förmåga när han postulerade effekterna av relatitivitetsteorins innehåll (som inte kom från erfarenheten - empiri) utan kom från ett rent teoretiskt uträknat möjligt tillstånd som --- efteråt - därpå - visades befinnas (vara såsom beskrivet).



--- så med andra ord - vad jag förväntade mig som svar från dig angående dina "metafysiska symboler" är de symboler vi konstruerar i det teoretiska innan de funnit sin motsvarighet i det konkreta.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 10:59

Jag har innan förstått det som att de teoretiska formerna är höjda över all sinnlig erfarenhet och är bärare av sin egen existens.
Jag vet inte om det kan jämföras med Platons idévärld, där det är det ligger bortom eller ovan våra sinnesintryck och som blir synligt först genom ett inre erinrande.
Einsteins relativitetsteori vågar jag inte ens ge mig in på att försöka förstå :lol:

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 11:00

På vilket sätt menar du att urbilderna inte går att se som teoretiskt abstrakta former i sig?

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 11:03

Och vilka, om det överhuvudtaget finns några, metafysiska symboler kan du själv tänka dig skulle finnas?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 11:07

natureprovide skrev:Och vilka, om det överhuvudtaget finns några, metafysiska symboler kan du själv tänka dig skulle finnas?


Jamen det är ju uppenbart - matematiska bindningssymbolerna bla som visar en operation tex: plus, minus, delat, gånger osv...

Var finns de i verkligheten som objekt?
:)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 11:08

natureprovide skrev:På vilket sätt menar du att urbilderna inte går att se som teoretiskt abstrakta former i sig?



Jo - jag tänker mig att man kan se dem symboliskt - DVS i denna form som bilder --- ja, det är norm. DÄREMOT kan jag inte se att de är aprioriska - dvs metafysiska ---

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 11:09

natureprovide skrev:Jag har innan förstått det som att de teoretiska formerna är höjda över all sinnlig erfarenhet och är bärare av sin egen existens.
Jag vet inte om det kan jämföras med Platons idévärld, där det är det ligger bortom eller ovan våra sinnesintryck och som blir synligt först genom ett inre erinrande.
Einsteins relativitetsteori vågar jag inte ens ge mig in på att försöka förstå :lol:



Absolut INTE... all teori är abstraktion av något konkret och omvandlat i symbolform...

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 11:09

iris skrev:
natureprovide skrev:Och vilka, om det överhuvudtaget finns några, metafysiska symboler kan du själv tänka dig skulle finnas?


Jamen det är ju uppenbart - matematiska bindningssymbolerna bla som visar en operation tex: plus, minus, delat, gånger osv...

Var finns de i verkligheten som objekt?
:)


Jo, såklart! Men jag tänkte mer på religionen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster