Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Vega » 21 dec 2025 13:11

Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Anders » 21 dec 2025 21:37

Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Rättvisa är rätt invecklat
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 22 dec 2025 20:43

Anders skrev:
Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Om man har misslyckats (oavsett vad det handlar om) så märker man det förr eller senare.

531bts

Inläggav 531bts » 17 feb 2026 19:46

Nej, Gud är inte garant för vilka villkor människorna ställer på varandra. Gud är "garant" initiativtagare till skapelsen för ett enda syfte: bli förstådd och älskad av människan. När människan i dialog kan förstå sin allmängiltiga situation i skapelsen och kommunicera meningen, syftet med den för att leva i ostörd kärlek till den som den är och därigenom älska Gud av hela sitt förstånd, hjärta och själ, samt älska sin nästa som sig själv, blir rättvisa ingen strävan, rättvisa följer av kärlek.

Vega

Inläggav Vega » 18 feb 2026 18:00

531bts skrev:

Nej, Gud är inte garant för vilka villkor människorna ställer på varandra. Gud är "garant" initiativtagare till skapelsen för ett enda syfte: bli förstådd och älskad av människan. När människan i dialog kan förstå sin allmängiltiga situation i skapelsen och kommunicera meningen, syftet med den för att leva i ostörd kärlek till den som den är och därigenom älska Gud av hela sitt förstånd, hjärta och själ, samt älska sin nästa som sig själv, blir rättvisa ingen strävan, rättvisa följer av kärlek.

Du tror då inte att det finns någon rättvisa? Tror du att det finns himmel och helvete?

531bts

Inläggav 531bts » 19 feb 2026 16:36

Visst finns rättvisa & orättvisa som mänskliga idéer och begrepp. Men de utgår från idén om ett unikt oberoende "jag", och där vilket "jags" definition av rättvisa/orättvisa som ska gälla. Denna ständiga konkurrens och konfliktskapande motsättningar skapar mentala och känslomässiga "helveten". Så på så vis tror jag att "helvetet" existerar, när snart 8 miljarder unika "jag" strävar att skapa "rättvisa" för sitt unikum.

Vega

Inläggav Vega » 19 feb 2026 16:59

531bts skrev:Visst finns rättvisa & orättvisa som mänskliga idéer och begrepp. Men de utgår från idén om ett unikt oberoende "jag", och där vilket "jags" definition av rättvisa/orättvisa som ska gälla. Denna ständiga konkurrens och konfliktskapande motsättningar skapar mentala och känslomässiga "helveten". Så på så vis tror jag att "helvetet" existerar, när snart 8 miljarder unika "jag" strävar att skapa "rättvisa" för sitt unikum.

Tror du att människan mår bättre av att inte ha någon moral och istället bara acceptera vad som drabbar oss?

Vega

Inläggav Vega » 19 feb 2026 17:08

Jag måste säga att jag är väldigt lyckligt lottad för jag bryr mig inte om någonting, så i princip har jag aldrig några problem. Det kanske låter som att jag är känslokall, det är jag inte, jag anstränger mig mycket och vill andra väl, men det är rättvisan jag förlitar mig på. Jag behöver inte bry mig just på grund av att rättvisan kommer att ställa allt tillrätta. Så för mig är det bara att arbeta på, för allas bästa. Man kan väl säga att det är ett långsiktigt förhållningssätt..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 feb 2026 17:18

Vega skrev:
Anders skrev:

Om man har misslyckats (oavsett vad det handlar om) så märker man det förr eller senare.

Och om det är så att man inte lägger märke till något speciellt misslyckande så är det väl ok? Om vi stör andra sinnesro med vårt sätt att vara så .. ja, jag vet inte. Kanske stör det inte vår uppfattning om rättvisa?
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 19 feb 2026 17:23

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Rättvisa är rätt invecklat

Och om det är så att man inte lägger märke till något speciellt misslyckande så är det väl ok? Om vi stör andra sinnesro med vårt sätt att vara så .. ja, jag vet inte. Kanske stör det inte vår uppfattning om rättvisa?

Om man befinner sig i en process så får man resultatet senare när man utvärderar. De flesta människor kan inte fokusera på allting samtidigt här och nu..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 feb 2026 18:10

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Om man har misslyckats (oavsett vad det handlar om) så märker man det förr eller senare.

Om man befinner sig i en process så får man resultatet senare när man utvärderar. De flesta människor kan inte fokusera på allting samtidigt här och nu..

Så det finns en viss fördröjning när det gäller utvärderingen om våra handlingar? Kanske kan vi glömma den där utvärderingen, vad det nu kan vara?
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 19 feb 2026 18:44

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Och om det är så att man inte lägger märke till något speciellt misslyckande så är det väl ok? Om vi stör andra sinnesro med vårt sätt att vara så .. ja, jag vet inte. Kanske stör det inte vår uppfattning om rättvisa?

Så det finns en viss fördröjning när det gäller utvärderingen om våra handlingar? Kanske kan vi glömma den där utvärderingen, vad det nu kan vara?

Det spelar inte så stor roll, jag tror att det är viktigt att veta, att allt som är fel kan rättas till. Så länge man lever är det lugnt. Jag mår bra, för jag lever.

531bts

Inläggav 531bts » 19 feb 2026 21:22

Vega skrev:
531bts skrev:Visst finns rättvisa & orättvisa som mänskliga idéer och begrepp. Men de utgår från idén om ett unikt oberoende "jag", och där vilket "jags" definition av rättvisa/orättvisa som ska gälla. Denna ständiga konkurrens och konfliktskapande motsättningar skapar mentala och känslomässiga "helveten". Så på så vis tror jag att "helvetet" existerar, när snart 8 miljarder unika "jag" strävar att skapa "rättvisa" för sitt unikum.

Tror du att människan mår bättre av att inte ha någon moral och istället bara acceptera vad som drabbar oss?

Leva med moral skapar bättre förutsättningar för harmonisk samlevnad än att leva utan. Men det är inte målet med filosofiskt prövad Gudstro. Moral är istället för etik. Liknelse: moral: man stannar vid ett övergångsställe för att det lyser "röd gubbe". Etik: man stannar och ser sig för vid ett övergångsställe för att man förstår att bilar är hårda och kan skada om man blir påkörd.
Man kan blint följa moralregler eller man lever ett moraliskt liv för att man förstår och förhåller sig till skapelsen som Guds "talan" och att den därmed är älskvärd i sin helhet. Kärlek blir aktuellt och av kärlek ändras tanke, tal och gärning som av andra då kan bedömas som "moraliskt".
Det betyder inte att man per automatik accepterar omoraliskt beteende. Tvärtom, med en helhetssyn förstår man vilken skada det omoraliska beteendet orsakar den drabbade såväl som förövaren, man gör allt i tanke, tal och gärning för att förhindra det.
Man blir ingen grönsak av kärlek, men motvilja och adrenalin är inte längre giltiga som incitament.

Vega

Inläggav Vega » 20 feb 2026 18:57

Väl talat!!

Vega

Inläggav Vega » 22 feb 2026 22:11

Men finns det någon sanning i att utan rättvisa blir alla buddhister?

Återgå till "Religion och andlighet"