Den Stora Frågan

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Inläggav etna » 13 mar 2004 10:34

Jonas Nystrom skrev: Nu är jag botfärdig och vill ta Agnostica i försvar (jag gör det ibland, det lönar sig ALDRIG och är således en äkta botgöring). Vad Agg menar är att ordet "Gud" är upptaget av allsköns grupperingar och läror som vill monopolisera det och i sitt oändliga högmod menar sig ha fångat självaste Allskaparen i en liten ask som är just deras begrepp eller riter. jn


Det hedrar dig säkert att du ägnar dig åt botgöring.
Fattade faktiskt alldeles själv vad Ag menade. Pratar aldrig någonsin om "Gud" i vanliga fall, men Ag KRÄVER tydlighet av mig, inget flum.
Försökte bara vara tydlig och saklig, men det går nog inte.

mvh etna

Al-Qalam
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2004 17:36

Inläggav Al-Qalam » 13 mar 2004 11:34

Johan Ågren,

jag ska ge dig två länkar av Harun Yahya som kanske intresserar dig,

IDEALISM THE PHILOSOPHY OF THE MATRIX

THE SECRET BEYOND MATTER

Harun Yahya är turkisk filosof och han har väl lite insperation av sufi. Sufi brukar "anklagas" för att blanda ihop skapelsen och Gud dvs att Gud och skapelsen är ett.

MVH
Al-Qalam

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Ag + Gud

Inläggav Jonas Nystrom » 13 mar 2004 13:13

Jag utnyttjade dig, etna. Det var inte fint gjort. Men jag gjorde det ändå. Tyckte det var värt det. Hoppas jag hade rätt.
kram
jn
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Re: Ag + Gud

Inläggav etna » 13 mar 2004 15:49

Jonas Nystrom skrev:Jag utnyttjade dig, etna. Det var inte fint gjort. Men jag gjorde det ändå. Tyckte det var värt det. Hoppas jag hade rätt.


Jag vet. Det är värt det om du tycker det antar jag :) Huvudsaken är att det känns bra inuti.

mvh etna

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

onward thru da fog

Inläggav Jonas Nystrom » 13 mar 2004 17:29

Det känns bra inuti. Eftersom jag tog din storhet i anspråk. I stället för att rädas din litenhet. Så fick vi båda vara lite mer i vår potential. Pyttelite, men ändå.

Internetfora är lite för det sociala livet som när stridspiloter övar inför bataljer med hjälp av datasimulatorer och gameboyspel. De blir faktiskt mer skickade för sina uppdrag och har ändå inte riskerat skinnet innan det gäller. OK, jag vet, ur ett humanistiskt perspektiv suger jämförelsen. Men tänk "jihad" så ser det bättre ut. Alltså den heliga kampen. Mot hyckleri. Mot lättja, feghet och snålhet. Mot rationaliseringar och rädslan för rädslor. Mot förlamande skuldkänslor; skammen inför skammen. Mot bekvämlighetsförtrycket. Mot skenkontakt och död konvention. Du vet.

med vanliga halsningar
(slåk, kosmonaut!)
öh, jag menar SKÅL...
jn
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Re: onward on a clear day

Inläggav etna » 13 mar 2004 17:42

Jonas Nystrom skrev:Det känns bra inuti. Eftersom jag tog din storhet i anspråk. I stället för att rädas din litenhet. Så fick vi båda vara lite mer i vår potential. Pyttelite, men ändå.
Alltså den heliga kampen. Mot hyckleri. Mot lättja, feghet och snålhet. Mot rationaliseringar och rädslan för rädslor. Mot förlamande skuldkänslor; skammen inför skammen. Mot bekvämlighetsförtrycket. Mot skenkontakt och död konvention. Du vet.


Storsint av dig att strunta i min litenhet, min feghet och min rädsla för rädslan en stund :) Tack för det (och med det menar jag: Tack för det och inget annat).
Jihad kan vara lovvärd förresten, men inte alltid, inte när människoliv krävs i den heliga kampen, som då med automatik upphör att vara helig.

mvh etna

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Inläggav Jonas Nystrom » 13 mar 2004 18:32

...upphör att vara helig och därmed att vara jihad...

Det där du just fattade med mig var förresten dynamiken i s-m. Men det fattade du kanske?

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

jihad

Inläggav Jonas Nystrom » 13 mar 2004 18:35

Att ge sitt liv för kärlekens skull är det heligaste man kan göra tycker jag.

Visst, farligt och svårt att veta men just därför.

Hur vill du dö?

Själv dör jag hellre i mitt blod än i mitt piss om jag får välja.

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

neo the one

Inläggav Jonas Nystrom » 13 mar 2004 19:09

http://www.harunyahya.com/matrix02.php

Läste igenom den här. En islamsk-teologisk tolkning av The Matrix. Intressant. Min tolkning är kristen (vilket för mig inte utesluter det muslimska perspektivet): Morpheus som Johannes Döparen och Neo som Jesus är uppenbara. Jesusgrejen, som jag förstår den är just att inte vara programmatisk och just därför kunna improvisera, leka, typ "mitt ok är milt och min börda lätt" och så kunna röra sig fritt och skickligt genom alla program (till skillnad från de programmerat skickliga 'satanska' agenterna). Trinity (Treenigheten) är Maria från Magdala och Cypher är såklart Judas.

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

matrisens mysterier

Inläggav Jonas Nystrom » 15 mar 2004 12:10

och när vi ändå är inne på The Matrix... jag ser det som att livet i matrisen är livet i maya, i sinnenas illusoriska och preliminära verklighet och att livet i Sion är den verkliga, andliga tillvaron. Skeppet Nebukadnezzar är ett tillstånd man kan befinna sig i och som gör det möjligt att förflytta sig till - 'födas' - den fysiska dimensionen i matrisen. De slemfyllda kapslarna med kroppar i är människans ofödda andliga kroppar, inte de fysiska som ju är ett simulerat tillstånd frambringat av ett dataprogram i matrisen. När Neo 'föddes' var det hans andedop eller 'vattenprov' som man säger. Eldprovet var att välja det röda pillret och se hur det verkligen är, vad det än innebär och hur det än känns. Luftprovet var att ur sig själv välja att rädda Morpheus trots att han inte hade minsta bekräftelse utifrån på att det var rätt grej att göra eller att han var 'The One'. Men resultatet var att vingarna vidgades och tog honom över avgrunden. Ändå skulle det ett underverk till - Agent Smith, den satanske demonen, dödade honom faktiskt men i Nebukadnezzar kysstes hans ande av Trinity (den som förenar treenigheten är Sofia) varpå han gavs nytt liv. Som Faust, som i sista stund räddas av 'det evigt kvinnliga' i Goethes version. Eller Dantes Beatrice... Filmens alkemiska bildspråk är snudd på övertydligt om man har koden. Men även utan att man sätter sig in i vårt europeiska kulturarv är bilderna såpass universella att det funkar ändå. Intressant är dock att de två unga kepsen-bak-och-fram-brorsorna Wachowski från Chicago utan minsta pretentioner har gjort en så precis skildring av den kristna initiationen ur ett hermetiskt perspektiv... var får de allt ifrån!

jn
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Inläggav etna » 15 mar 2004 17:07

[quote="Jonas Nystrom]Det där du just fattade med mig var förresten dynamiken i s-m. Men det fattade du kanske?

Att ge sitt liv för kärlekens skull är det heligaste man kan göra tycker jag.
Visst, farligt och svårt att veta men just därför. Hur vill du dö?
Själv dör jag hellre i mitt blod än i mitt piss om jag får välja. [/quote]

Jag fattade inte att det var s/m-dynamiken du pratade om. Men det är lugnt, du måste inte upplysa mig vidare :)

Jag väljer inget av de dödsscenarion du ger mig, men är det nödvändigt så väljer jag kanske helst blodvarianten jag också. Troligen så blir det fråga om pissvarianten för min del. Så ser jag det, men jag vet ju inte som tur är.

mvh etna

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

bot och bättring

Inläggav Jonas Nystrom » 15 mar 2004 20:17

Att göra bot är inget som hedrar en. Men har man lite tur så kan det bota en. En sån enkel sak som parkeringsböter är avsedda att bota en från den moraliska sjukdomen hänsynslöshet. I princip alla böter är till för att bota en från den åkomman. Domaren är en andlig läkare. Juridik är - om den förstår sig själv - andlig läkekonst.

Måtte vi alla förstå oss själva!

jn
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Re: bot, bättring och förståelse

Inläggav etna » 15 mar 2004 21:14

Det var dumt skrivet, att det hedrar att göra bot. Det är inte så förstås.

Jag skriver under på att det är så angeläget att förstå sig själv! Utan självförståelse, dålig förståelse för andra.

etna, förstår en del, vill förstå mer

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

rättsfilosofi

Inläggav Jonas Nystrom » 15 mar 2004 21:40

Domstolsväsendet är således den effektivaste andliga instansen i samhället. Andlig utveckling utan moralisk utveckling är illusorisk.
Ett land som förstår sitt rättsväsende torde vara immunt mot new aids.

Jisses, egentligen borde man skola om sig och bli jurist...

jn
Ab aspera ad astra!

etna
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 jan 2004 16:13

Re: rättsfilosofi

Inläggav etna » 16 mar 2004 09:31

Jonas Nystrom skrev:Domstolsväsendet är således den effektivaste andliga instansen i samhället. Andlig utveckling utan moralisk utveckling är illusorisk. jn


Dom kan nog inte utvecklas utan varandra. Jag undrar förstås om det är så lätt att se moralen i domstolsförfarandet? Kan det inte ofta bli så att "nästa gång ska jag vara försiktigare så att ingen kommer på mig" istället för en moralisk eftertanke? Det pratas inte om det här med moral i samhället längre, inte på det sättet.

mvh etna


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster