tvungen att tro på Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

tvungen att tro på Gud

Inläggav Guds tjänare » 28 mar 2006 01:41

hej!
mina kära vänner och blivande filosofer :-)

följande text uppamanar läsaren att tänka på Gud

folk brukar diskutera ibland kommer de till mötespunkter ibland inte, för att man skall kunna komma ngn vart så måste man ha en grund för diskussionen. en bra grund är logik och intellktet att luta sig på när man diskuterar, det är något som folk oavsatt vad de har för tro att acceptera.
om vi förställer oss att det inte finns något alls, inget unniversum alltså, men att det finns luft(och läg märke luft är ngt eller hur?)och det finns en man som heter Aners.

Plöstligt hörs det en röst som säger till Anders "DU har intellkt och vilja och kunskap och du har alla dessa gaser runt om kring dig på intets lista, BÖRJA nu skapa ett litet sandkorn!!"

kommer anders att kunna skapa sandkornet?

förmodligen inte, trots att han är ett subjekt som har materia att använda...därför svarar han nej jag kan inte skapa ngt av det.

sedan försvinner all luft och då är Anders ensam på intets lista, så utmanar rösten honom återigen att börja skapa!

då svarar Anders: nyss när jag hade all luft och gaser i världen kunde jag inte skapa sandkornet, skulle jag kunna göra det av INGENTING???

sedan förlorar anders intellktet och då är han bara subjekt utan intellkt.

då uppmanar rösten honom att utan intellkt och utan materia skapa materia...har anders ngn chans?

sedan försvinner Anders från intets lista!

då kommer rösten och säger(lägg märke nu) till ingen att från ingenting skapa hela unnversum!! är detta möjligt?
alltså hur kan det vara möjligt att ingen från ingenting skapar allting??

HAR ni ngt svar?
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 28 mar 2006 01:57

Vem är Anders? Är Anders Gud? Var är Anders? Hur ser kanalen genom vilken rösten (som väl är tidlös och icke-fysisk) talar till Anders?

Det finns ingenting alls och det finns luft. Ok. Ur detta kan man som bekant härleda vad som helst eftersom det är en motsägelse, och folk har ju använt liknande argument för att härleda Guds existens förut, så varför inte en gång till. Här är inte bara ett "nästan bevis" utan ett regelrätt bevis, visserligen baserat på en motsägelse men förnuftet har vi ju å andra sidan sen länge slängt över bord så motsägelser bekymrar oss inte längre i alla fall. Gott.

HAR ni ngt svar?

HAR du någon lösning?

asper

Re: tvungen att tro på Gud

Inläggav asper » 28 mar 2006 11:49

xxx

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 28 mar 2006 13:47

Jag tycker inte om Anders.

Makterna

Inläggav Makterna » 28 mar 2006 14:33

Guds tjänare skrev:hej!
mina kära vänner och blivande filosofer

Vadå "blivande"?

ballistik

Inläggav ballistik » 28 mar 2006 20:51

Jag fattar ingenting. Beror det på att jag är dum?
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Rafael

Inläggav Rafael » 28 mar 2006 22:35

Fan vad du snackar religion, in på religion/andlighet med dig! Fy skäms! ;P

Om du förutsätter att Gud finns måste du i så fall förutsätta att Gud/Allah är evig, annars uppstår precis den eh... "problematiken" du visat i ovan exempel...
Men om Gud är evig, hur kan då människan som lever (=ändligt) uppfatta gud? Det där är något jag aldrig fattat, skulle du vilja förklara det för mig? =)

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 28 mar 2006 23:06

Men om Gud är evig, hur kan då människan som lever (=ändligt) uppfatta gud? Det där är något jag aldrig fattat, skulle du vilja förklara det för mig? =)

männsikan kan inte uppfatta Gud såsom hon uppfatatr en annan människa däremot kan hon komma närmare Gud genom att tänka lite över Hans skapelse....Du beundrar och älskar en person som försökte skydda många andra männsiskor och sedan blev mördad för det trots att du inte har sett honom.....alltså genom att tänka på Guds verk kan man komma närmare hoonom alltså förstå Gud bättre....Islams profete har sagt den som känner sig har kännat Gud! mycket djupt sagt...jag förstår att människan är den samrtaste och fullkommligaste varlesen...Guds finaste verk...

så du har rätt människan är ändlig och därför kan hon inte uppfatta Gud helt MEN hon kan komma närmare Honom

frid
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 28 mar 2006 23:19

Makterna skrev:

skrev makterna:
Vadå "blivande"?

Du får hänga med skämten :)

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 29 mar 2006 16:01

Rafael skrev:Fan vad du snackar religion, in på religion/andlighet med dig! Fy skäms! ;P

Om du förutsätter att Gud finns måste du i så fall förutsätta att Gud/Allah är evig, annars uppstår precis den eh... "problematiken" du visat i ovan exempel...

jag tcycker att vi filosfer sedan antiken har talat om Gud...ditt uttalande kan riktas till dem också :-)

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 29 mar 2006 16:01

Conocimiento skrev:Jag tycker inte om Anders.

:lol: varför det?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 29 mar 2006 16:04

asper skrev:Hej GT

Intressanta tankar.
...som även de skulle göra sej bättre under rubriken "religion/andlighet".

Å andra sidan; vad vet väl jag om kriterierna för filosofi i muslimsk mening? Eller över huvud taget?

mvh asp

:-)
Hej!
fil. har ingen kristen eller muslimsk mening......
hälsningar
tjänaren

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 29 mar 2006 16:09

archaxe skrev:Vem är Anders? Är Anders Gud? Var är Anders? Hur ser kanalen genom vilken rösten (som väl är tidlös och icke-fysisk) talar till Anders?

Det finns ingenting alls och det finns luft. Ok. Ur detta kan man som bekant härleda vad som helst eftersom det är en motsägelse, och folk har ju använt liknande argument för att härleda Guds existens förut, så varför inte en gång till. Här är inte bara ett "nästan bevis" utan ett regelrätt bevis, visserligen baserat på en motsägelse men förnuftet har vi ju å andra sidan sen länge slängt över bord så motsägelser bekymrar oss inte längre i alla fall. Gott.

HAR ni ngt svar?

HAR du någon lösning?

Anders är läsaren som får tänka sig vara subjekt
luft är medel som subjektet har att använda
rösten som uppmanar Anders är varken Guds eller ngn annans röst utan det är skrivarens tanke som vill att subjektet skall tänka ifall han kan göra ngt
det jag skrivit är inte ngt bevis utan ngr rader som tvinger mig och dig och komma fram till eller tänka över vad fanns i början om inte Gud!
och om det inte fanns ngn Gud hur kom allt detta....osv.
hopppas jag har tydlig gjort

Makterna

Inläggav Makterna » 29 mar 2006 16:30

Guds tjänare skrev:
Makterna skrev:

skrev makterna:
Vadå "blivande"?

Du får hänga med skämten :)

Jo ATT det var ett skämt förstod jag, men jag förstod inte skämtets POÄNG. När vi skämtar i den västerländska livsstilen så brukar det röra sig om t.ex. satir, ironi, vitsighet e dyl. Vad budskapet i det aktuella skämtet var förstod jag inte, men det vore intressant om du ville förklara, så att jag lär mig med om vad ni i den muslimska livsstilen skrattar åt, samt förstår vad du egentligen menade. Var det meningen att man skulle skratta åt att du nedvärderade oss? *gissar i väntan på förklaringen*

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 29 mar 2006 16:43

Guds tjänare skrev:
Conocimiento skrev:Jag tycker inte om Anders.

:lol: varför det?

Du skapade honom.

Återgå till "Religion och andlighet"