Buddism fråga

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

alewoo
Kontakt:

Buddism fråga

Inläggav alewoo » 04 dec 2006 18:10

I Buddismens reinkarnations cirkel har jag fått det förklarat för mig att det även ingår "andar". Dvs. icke fysiska väsen. De kan sedan reinkarneras till våran värld (kan andar dö?).

Kan det enligt buddismen komma till varelser som inte har haft något tidigare liv?

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 18:20

Anden kan slockna. Onda andar är döda andar. Anden död som levande lever inkarnation efter inkarnation via oss.
Men om det är så enl. just Buddismen vet jag inte.

alewoo
Kontakt:

Inläggav alewoo » 04 dec 2006 18:23

Katana skrev:Anden kan slockna. Onda andar är döda andar. Anden död/som levande lever inkarnation efter inkarnation via oss.
Men om det är så enl. just Buddismen vet jag inte.

Menar du att vi är andarna?

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 18:28

alewoo skrev:Menar du att vi är andarna?

På sätt och vis, beros på hur man ser på det. Anden lever via oss och när
man kan identifiera sig själv med anden blir man anden som i annat fall
lever via kroppen.

alewoo
Kontakt:

Inläggav alewoo » 04 dec 2006 18:35

Eh, okay..

Är det nån som vet hur buddister och andra som tror på reinkarnation ser på frågan om det kan komma till varelser som aldrig tidigare levt något liv?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 dec 2006 18:38

E=mc2  :)

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 18:42

Tror på reinkarnation och jag tror även att ingen själ längre är helt färsk.
Det finns dock nyare (ej ännu andligt utvecklade) och gamla (andligt
utvecklade) själar som konstant återkommer tills de har färdigutvecklats.
Och åter igen... om det är så enligt buddismen vet jag inte.

alewoo
Kontakt:

Inläggav alewoo » 04 dec 2006 19:01

Katana skrev:Tror på reinkarnation och jag tror även att ingen själ längre är helt färsk.
Det finns dock nyare (ej ännu andligt utvecklade) och gamla (andligt
utvecklade) själar som konstant återkommer tills de har färdigutvecklats.
Och åter igen... om det är så enligt buddismen vet jag inte.

Okay, jag förstår.

Men tror du att det finns andeväsen som inte tillhör en kropp?

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 19:32

Jodå

Lindir

Re: Buddism fråga

Inläggav Lindir » 07 dec 2006 01:38

alewoo skrev:Kan det enligt buddismen komma till varelser som inte har haft något tidigare liv?

Buddhismen bygger enkelt uttryckt på en form av lagen om orsak-verkan. Inget kan uppstå utan orsaker. Vidare säger buddhismen att ingenting kan uppkomma ur något helt obesläktat, och med andra ord kan liv inte uppkomma ur icke-liv. Följaktligen måste liv alltid komma ifrån tidigare liv.

Sofios

Inläggav Sofios » 08 dec 2006 07:57

alewoo skrev:I Buddismens reinkarnations cirkel har jag fått det förklarat för mig att det även ingår "andar". Dvs. icke fysiska väsen. De kan sedan reinkarneras till våran värld (kan andar dö?).

Kan det enligt buddismen komma till varelser som inte har haft något tidigare liv?

Nej, jag tror inte det. Inom buddhismen tänker man sig att "motorn" bakom samsara, de eviga återfödelsernas kretslopp, är en orsakskedja (läran om förorsakat uppkomst) som har sin grund i människans/varelsens okunnighet om tillvarons beskaffenhet (obeständighet, lidande, själlöshet) som leder till att den klänger sig fast i kretsloppet. Om det är så är det svårt att tänka sig en yttersta punkt där kretsloppet inleddes. Även universum (egentligen otaliga sådana) är insatt i samma väldiga sammanhang. Inom buddhismen uttrycker man de väldiga tidsrymder som olika delar av kretsloppet tar i form av miljardåriga världsåldrar, kalpas, där den enskilda människans liv förlorar sig i det obefintliga.
Det finner mer än ett sätt att se saker på. Det är därför jag är här.

"Järn ger skärpa åt järn, människa åt människa"
(Ordspråksboken)

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 26 jun 2010 14:46

alewoo skrev:I Buddismens reinkarnations cirkel har jag fått det förklarat för mig att det även ingår "andar". Dvs. icke fysiska väsen. De kan sedan reinkarneras till våran värld (kan andar dö?).

Det finns ju flera olika sorter buddism. Det jag har lärt mig är att varelser kommer till av karma, och på så sätt fortsätter samsara; buddismens "mål" är att upplösa samsara genom att minska karman till noll. Det beror ju på hur man ser nirvana om andarna dör eller ej. I theravadabuddism (tror jag) är nirvana inget utslocknande utan ett paradis, där "andarna" är personer som uppnått nirvana men väljer att stanna kvar för att hjälpa andra människor att minska sin egen karma samt uppnå nirvana, och kan då röra sig fritt mellan olika världar. Andar kan då inte "dö", utan de byter endast form eller uppgår i nirvana...
Enligt de buddister som anser att nirvana är ett utslocknande antar jag att andar "dör" eller "upplöses" i nirvana med samsara.

Återgå till "Religion och andlighet"