Gudsbilden ser tydligen olika ut mellan ateister och kristna.
Vilken gudsbild tror ateisterna att kristna har?
Och vilken gudsbild har kristna?
Vad, vem är Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Kanske ett svar
Asaja skrev: Gudsbilden ser tydligen olika ut mellan ateister och kristna.
Ateister menar väl om de kristnas gudsbild att bilden finns men inte det som avbildas. Skulle jag tro. Denna gudsbilds mer konkreta utseende/egenskaper bör därför vara tämligen ointressanta för en ateist.
Asaja skrev: Och vilken gudsbild har kristna?
Gud är universums skapare och en Fader som älskar sina barn, människorna. I form av Jesus har han offrat sig för människorna och för deras synders skull så att de som tror att han gjort detta skall slippa ta konsekvenserna av sina synder och i stället få evigt liv. Utan att tro på Jesu/Guds offferdöd hade människorna varit förtappade, och avskurna från all Gudskontakt.
Men för den som inte vill ha någon Gudskontakt, är väl förtappelsen det bästa som kan hända en...?
A
Algotezza aka Algotezza
För ca 10 år sedan skulle jag sagt att Gud är han som styr över världen, himlen och helvetet och bestämde över livet och döden. Han tyckte om människor som betedde sig bra och tyckte inte om människor som betedde sig dåligt. Tyvärr kunde jag inte följa alla hans önskemål under min pubertet så han hade straffat mig hårt och jag skulle förmodligen spendera livet efter detta i helvetet för saker jag inte kunde rå för men jag gjorde mitt bästa för att få förlåtelse.
Idag måste jag svara med en följdfråga, hur långt tillbaka vill du gå?
Gamla Testamentets gud är en sammanfogning av tre separata naturgudar, Elohim, Jaho och Amun-Ra. Vilka dessa tre herrar var varierar lite beroende på vilka regioner du utgår ifrån. För vissa regioner är det frågan om en vulkan. För vissa regioner är det helt enkelt regnväder och de två floderna som passerar genom kanaan. Amun Ra är solen.
Om det inte framgår var jag fram till 20-25 års ålder mycket troende. Idag har jag efter hårda studier kommit till slutsatsen att jag är ateist. Jag skulle behöva fullständigt ignorera en fruktansvärd mängd information för att överhuvudtaget kunna acceptera Gud som något mer än en mycket gammal naturvetenskap. Förståelsen i de äldre myterna samt hur kristendomen utvecklats under 2500 år gör att jag idag har bättre förståelse i religionen som sådan än vad jag hade då jag var troende. Historien är väldigt intressant och jag har större respekt för gamla testamentet som ett nationalepos.
Nu när jag inte längre vilseleds av kristendomens "officiella" uttalanden om Gud/Jesus så ser jag också tydligare vilken fruktansvärt brutal tyrann den abrahamska guden och patriarkerna var. Jag ser också att Jesus är en mycket partisk individ som egentligen inte brydde sig om något annat än att samla makt medans Paul är fullständigt sinnessjuk. Som tur är är jag också övertygad om att jesus eller patriarkerna aldrig funnits utan författats baserat på äldre legender i politiskt syfte. Det gör mig ängslig att höra att det finns människor som dras med citat som "gud är god" eller "jesus älskar dig". Det går rysningar upp för min ryggrad när jag hör detta. Det enda som känns något betryggande är att dessa människor aldrig någonsin läst bibeln fullt ut själva.
Idag måste jag svara med en följdfråga, hur långt tillbaka vill du gå?
Gamla Testamentets gud är en sammanfogning av tre separata naturgudar, Elohim, Jaho och Amun-Ra. Vilka dessa tre herrar var varierar lite beroende på vilka regioner du utgår ifrån. För vissa regioner är det frågan om en vulkan. För vissa regioner är det helt enkelt regnväder och de två floderna som passerar genom kanaan. Amun Ra är solen.
Om det inte framgår var jag fram till 20-25 års ålder mycket troende. Idag har jag efter hårda studier kommit till slutsatsen att jag är ateist. Jag skulle behöva fullständigt ignorera en fruktansvärd mängd information för att överhuvudtaget kunna acceptera Gud som något mer än en mycket gammal naturvetenskap. Förståelsen i de äldre myterna samt hur kristendomen utvecklats under 2500 år gör att jag idag har bättre förståelse i religionen som sådan än vad jag hade då jag var troende. Historien är väldigt intressant och jag har större respekt för gamla testamentet som ett nationalepos.
Nu när jag inte längre vilseleds av kristendomens "officiella" uttalanden om Gud/Jesus så ser jag också tydligare vilken fruktansvärt brutal tyrann den abrahamska guden och patriarkerna var. Jag ser också att Jesus är en mycket partisk individ som egentligen inte brydde sig om något annat än att samla makt medans Paul är fullständigt sinnessjuk. Som tur är är jag också övertygad om att jesus eller patriarkerna aldrig funnits utan författats baserat på äldre legender i politiskt syfte. Det gör mig ängslig att höra att det finns människor som dras med citat som "gud är god" eller "jesus älskar dig". Det går rysningar upp för min ryggrad när jag hör detta. Det enda som känns något betryggande är att dessa människor aldrig någonsin läst bibeln fullt ut själva.
JemyM skrev:Idag måste jag svara med en följdfråga, hur långt tillbaka vill du gå?
Gamla Testamentets gud är en sammanfogning av tre separata naturgudar, Elohim, Jaho och Amun-Ra.
Vilka dessa tre herrar var varierar lite beroende på vilka regioner du utgår ifrån.
För vissa regioner är det frågan om en vulkan. För vissa regioner är det helt enkelt regnväder
och de två floderna som passerar genom kanaan. Amun Ra är solen.
Intressant det du skriver om dig själv och religionen, gratulerar till din insikt. :)
Har du någon teori varför man skapade en singelGUD eller
kan du rekommendera någon bra bok om gamla testamentets uppkomst?
Fromm skrev:Har du någon teori varför man skapade en singelGUD
622-621 f.v.t. dyker första lagboken upp i Juda (femte mosebok). Den är ursprungligen "funnen" av Hilkia (överstepräst) som introducerar den för den unge kungen Josia. Josia inför sedan detta som sitt rikes lag. För att det skall fungera dock så behöver dock hela kungariket enas under en och samma gud, detta gör att alla paganska religioner/naturreligioner i hela trakten behöver stötas bort och människorna måste nu dyrka en gud som gett upphov till lagen. Man utrotade sedan systematiskt alla andra religioner. I boken själv ser du att bibeln egentligen aldrig nekar till att det finns fler gudar (vilket på den här tiden var självklart), istället förbjöds dyrkan av alla andra gudar än den som sägs ligga bakom Juda kungarikes lag. Man var inte dumma dock. Elohim och Jaho var de kändaste två naturgudarna i regionen så genom att sammanföra dessa två distinkta mytologier så blev bibeln mer "lättsåld". När man studerar bibeln hittar man flera bevis på detta Klipp/Klistra verk där två separata mytologier förs samman till en, blandannat innehåller bibeln två skapelseberättelser och studerar du berättelsen i Noa i detalj så finner du att när han skickar ut korpen så flyger den runt till vattnet torkat, men när han skickar ut duvan så är jorden plötsligt täckt av vatten igen. Detta är helt enkelt ett klantigt misstag då den äldre berättelsen om Utnapishtim (gilgamesheposet) skrevs om.
Att bibeln tillverkas mellan 700-400 f.v.t blir väldigt uppenbart när du jämför dess innehåll, dess berättelser, teknologinivån etc med vad vi idag vet om Israels historia. Geografiska landmärken, civilizationens utveckling, teknologinivån etc i berättelserna om Abraham/Moses (vilka enl biblen skall ha ägt rum ~2500 f.v.t.) överensstämmer först med Israel 700-400 f.v.t. Försöker du applicera bibelns tidräkning över den arkeologiska/historiska kunskapen om Israel så kan du inte få annat än huvudvärk. Som t.ex. var Kanaan en egyptisk provins när Moses sägs ha flytt dit... och Abraham gör ett utbyte med fariseer vid källan i Beer Sheva ca 1000 år före fariseerna kom till Kanaan överhuvudtaget... och kameler tämjdes inte förräns långt efter de sägs ha använts i bibeln.
Fromm skrev:eller kan du rekommendera någon bra bok om gamla testamentets uppkomst?
Det finns många. Den bästa boken är Bible Unearthed sammansatt av två israeliska arkeologer/historiker. Den går inte bara igenom hur gamla testamentet gick till utan går också igenom Israels egentliga historia baserat på de fynd man gjort efter ca 200 års arkeologiska utgrävningar. Denna bild skiljer sig naturligtvis markant från den historiebeskrivning som det gamla testamentet försöker insinuera. Något mer lättsamt kan man läsa i den svenska boken "Den Kristus som aldrig funnits".
- miles davis
Pharaonen Ank-en-amon (även kallad Amonhotep) skall vara den förste som spred ut iden om monotheism ,men idén krossades efter hans död (tillfälligt).
http://www.geocities.com/spenta_mainyu_2/motheism.htm
...
Min egen uppfattning om kristnas uppfattningar om gud är...
att de har rätt så olika uppfattningar.
Han kan vara en fader, en mor, en välgörare, en hämnare, en belönare, en vägvisare, en tröstare, allnärvarande, övervakande, förlåtande, älskande, outgrundlig, en spjuver, eller, som i låten:
oh, what if god one was one of us,
sitting on the on the bus
trying to make his way home...
Samma sak med muslimernas gud, fast han verkar lite strängare,
men de kristnas bibel (Nya Testamentet dvs) har ju utsatts för så många översättningar (inklusive översättningsfel), utgallringar av hela kapitel av den mäktigaste prästerskapert, kungar och kejsare för tillfället, så att den nog inte liknar mycket originalen.
I själva verket sammanställdes inte kapitlarna till en gemensam bok förräns 300 år efter jesus´s död, ur kapitlerna som flög runt som självständiga böcker, och ofta motsade varandra.
Tillkommer att Jesus inte själv skrev nåt, utan historierna tycks ha nedtecknats många år efter korsfästningen av lärungar på landsflykt i södra Europa och Egypten.
Koranen däremot ändrades aldrig, påstås det, fästan Muhammed själv ej skall ha varit skrivkunning själv, så man kan ju undra vad Muhammeds skrivare egentligen gjorde med det muntliga materalet han fick av sin herre.
Man kan även spekulera om, att det egentligen var skrivaren som författade koranen, och att Muhammed mest hade till uppgift, att vara syndabock ifall något gick fel med uppdraget.
Nå, det var mina tankar för idag,
och den verklige världshistorien började enligt mig imorse när jag vaknade för dagen.
"O, sole god, there's no other god beside you!" (An identical impression could be found in Zoroastrianism, Judaism, and Islam).
http://www.geocities.com/spenta_mainyu_2/motheism.htm
...
Han kan vara en fader, en mor, en välgörare, en hämnare, en belönare, en vägvisare, en tröstare, allnärvarande, övervakande, förlåtande, älskande, outgrundlig, en spjuver, eller, som i låten:
oh, what if god one was one of us,
sitting on the on the bus
trying to make his way home...
Samma sak med muslimernas gud, fast han verkar lite strängare,
men de kristnas bibel (Nya Testamentet dvs) har ju utsatts för så många översättningar (inklusive översättningsfel), utgallringar av hela kapitel av den mäktigaste prästerskapert, kungar och kejsare för tillfället, så att den nog inte liknar mycket originalen.
I själva verket sammanställdes inte kapitlarna till en gemensam bok förräns 300 år efter jesus´s död, ur kapitlerna som flög runt som självständiga böcker, och ofta motsade varandra.
Tillkommer att Jesus inte själv skrev nåt, utan historierna tycks ha nedtecknats många år efter korsfästningen av lärungar på landsflykt i södra Europa och Egypten.
Koranen däremot ändrades aldrig, påstås det, fästan Muhammed själv ej skall ha varit skrivkunning själv, så man kan ju undra vad Muhammeds skrivare egentligen gjorde med det muntliga materalet han fick av sin herre.
Man kan även spekulera om, att det egentligen var skrivaren som författade koranen, och att Muhammed mest hade till uppgift, att vara syndabock ifall något gick fel med uppdraget.
Nå, det var mina tankar för idag,
och den verklige världshistorien började enligt mig imorse när jag vaknade för dagen.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Tack....
Det var det jag ville höra.
Vad är då definitionen på en Gud?
JemyM skrev:Fromm skrev:Har du någon teori varför man skapade en singelGUD
622-621 f.v.t. dyker första lagboken upp i Juda (femte mosebok). Den är ursprungligen "funnen" av Hilkia (överstepräst) som introducerar den för den unge kungen Josia. Josia inför sedan detta som sitt rikes lag. För att det skall fungera dock så behöver dock hela kungariket enas under en och samma gud, detta gör att alla paganska religioner/naturreligioner i hela trakten behöver stötas bort och människorna måste nu dyrka en gud som gett upphov till lagen. Man utrotade sedan systematiskt alla andra religioner. I boken själv ser du att bibeln egentligen aldrig nekar till att det finns fler gudar (vilket på den här tiden var självklart), istället förbjöds dyrkan av alla andra gudar än den som sägs ligga bakom Juda kungarikes lag. Man var inte dumma dock. Elohim och Jaho var de kändaste två naturgudarna i regionen så genom att sammanföra dessa två distinkta mytologier så blev bibeln mer "lättsåld". När man studerar bibeln hittar man flera bevis på detta Klipp/Klistra verk där två separata mytologier förs samman till en, blandannat innehåller bibeln två skapelseberättelser och studerar du berättelsen i Noa i detalj så finner du att när han skickar ut korpen så flyger den runt till vattnet torkat, men när han skickar ut duvan så är jorden plötsligt täckt av vatten igen. Detta är helt enkelt ett klantigt misstag då den äldre berättelsen om Utnapishtim (gilgamesheposet) skrevs om.
Dessa argument hör nog mest inom religionshistorian och inte till kristendomen.
Som religionshistoriker menar du att detta är ett bevis på att gud inte finns.
Som religiös vet jag att religioner sammansmälts, dör ut och föds
på samma sätt som folkslag sammansmälts, dör ut och föds.
Att ge försöka ge principen Gud olika temporära namn är fåfängt
för dessa namn förändras med tiden och har rätter från alla hörn av världen.
Det mest hållbara är kanske då att koncentrera sig på principen i sig.
"Gud" är inget namn.
gud är namnet på ordet för begreppet gud,
gud är ordet för gud,
gud är en tanke,
gud finns i människors sinne,
människors sinnen är olika,
gud är olik i olika människors sinnen.
Summan av alla tankar om gud,
som någonsin har tänkts,
och som kommer att tänkas,
samt alla andra tankar som inte direkt berör gud,
alltihop blir till en större tanke om gud.
Lägg till då alla tankar och icke-tankar i hela universum,
och sånt som varken är det ene eller det andra,
och låt denna summa inbegripa all tid som finns,
jo... visst är han stor.
Som ateist ställer jag mig då frågan,
eftersom han uppenbarligen är för stor för mig för att kunna föreställa mig en sådan entitet, och därmed för stort för mig för att på ett praktiskt sätt kunna handskas med -
vad skulle han har för användning av mig,
och vad skulle jag ha för användning för honom?
Svaret är enkelt för mig, vi har ingen nytta av att umgås med varandra.
gud är ordet för gud,
gud är en tanke,
Summan av alla tankar om gud,
som någonsin har tänkts,
och som kommer att tänkas,
samt alla andra tankar som inte direkt berör gud,
alltihop blir till en större tanke om gud.
Lägg till då alla tankar och icke-tankar i hela universum,
och sånt som varken är det ene eller det andra,
och låt denna summa inbegripa all tid som finns,
jo... visst är han stor.
eftersom han uppenbarligen är för stor för mig för att kunna föreställa mig en sådan entitet, och därmed för stort för mig för att på ett praktiskt sätt kunna handskas med -
Asaja skrev:...
Jag kommer ihåg dig nu, jag har haft att göra med dig förrut.
Jag misstänker du tillhör någon slags extrem sekt.
Din retorik har hittils varit psykotisk och hotfull på ett sätt som inte ens är normalt för vanliga kristna.
Du behöver inte citera mig igen. Jag vet redan din åsikt.
ok...
Jörgen skrev:gud är namnet på ordet för begreppet gud,
gud är ordet för gud,
gud är en tanke,
Det började bra.
Jag har hört denna visa föut, men jag förstår den inte.
Först så erkänner du Gud, sedan menar du att du inte vill ha med Gud att göra.
Jag kan inte handskas med tankar som är för stora på mig.
Jag kan inte inbilla mig att jag kan.
Om jag gjorde det, så skulle det vara något fel på mig.
Nå, ett till fel, men fler fel vill jag inte ha.
Jag vill inte ha fler brister.
Man ska fokusera på sånt som är verkligt,
och inte hänge sig till mystiken.
Jag kan inte inbilla mig att jag kan.
Om jag gjorde det, så skulle det vara något fel på mig.
Nå, ett till fel, men fler fel vill jag inte ha.
Jag vill inte ha fler brister.
Man ska fokusera på sånt som är verkligt,
och inte hänge sig till mystiken.
Re: Vad, vem är Gud?
Asaja skrev:Gudsbilden ser tydligen olika ut mellan ateister och kristna.
Och vilken gudsbild har kristna?
Ateister har väl den gudsbild de fått lära sig av kristna i det/de
kristna sammanhang, som de har fått kontakt med eller den
gudsbild de fått lära sig i skolan eller läst om.
Ateisternas gudsbild är alltså en spegelbild av de kristnas
(eller muslimernas eller någon annan religions)
Fromm skrev:JemyM skrev:Idag måste jag svara med en följdfråga, hur långt tillbaka vill du gå?
Gamla Testamentets gud är en sammanfogning av tre separata naturgudar, Elohim, Jaho och Amun-Ra.
Vilka dessa tre herrar var varierar lite beroende på vilka regioner du utgår ifrån.
För vissa regioner är det frågan om en vulkan. För vissa regioner är det helt enkelt regnväder
och de två floderna som passerar genom kanaan. Amun Ra är solen.
Intressant det du skriver om dig själv och religionen, gratulerar till din insikt. :)
Har du någon teori varför man skapade en singelGUD eller
kan du rekommendera någon bra bok om gamla testamentets uppkomst?
Jonas Gardfell (sic!) har skrivit en bok om de disparata Gudsbilderna i GT, Om Gud. Ganska bra bok. Personligt vinklad. Fackgranskad av Fredrik Lindström i Lund, ej språk-Fredrik.
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"