Muhammed gudomlig människa?
Moderator: Moderatorgruppen
Muhammed gudomlig människa?
Profeten Muhammed vördas mycket inom islam, nästan som en gud. Vad är det som gör Muhammed så speciell? Varför blir muslimer upprörda när Muhammed avbildas som hund i media? Muhammed var en vanlig människa som du och jag med enda skillnaden att han kunde kommunicera med Allah. Varför är inte profeten Jesus lika betydelsefull? Förklara Muhammeds status!
Ok, han kanske inte var lika vanlig som medel-svensson. Men det finns ju flera profeter som enligt min logik borde ha samma stallning som Muhammed.
http://convertingtoislam.com/
Varfor vordas Muhammed sa mycket mer an dom andra profeterna?
Muslims believe in all Prophets and Messengers of God on earth, including Adam, Noah, Abraham, Ishmael, Isaac, Jacob, Moses, David, Jesus (peace be upon them) and the last Messenger of God, Muhammad (peace be upon him).
Zi skrev:Ok, han kanske inte var lika vanlig som medel-svensson. Men det finns ju flera profeter som enligt min logik borde ha samma stallning som Muhammed.Muslims believe in all Prophets and Messengers of God on earth, including Adam, Noah, Abraham, Ishmael, Isaac, Jacob, Moses, David, Jesus (peace be upon them) and the last Messenger of God, Muhammad (peace be upon him).
sannt!
Men Muhammad(SAW) var den sista profeten.
the last and final, liksom.
Han kom med the last revelation^^
Men nej, han var inte divine...han var en profet inte Gud^^
Visst älskar vi Isa(Jesus ASM) men det är kristna som borde bli upprörda också, jag menar bara att för oss så är han en profet inte Gud^^
Plentiful Muddy Water + A Long Time + Many Coincidences = Civilization...yeah, right!
Re: Muhammed gudomlig människa?
Zi skrev:PVarför är inte profeten Jesus lika betydelsefull? Förklara Muhammeds status!
Min gissning är våra egna känslor och förhållande till bägge herrarna. Som till allting, varför gillar några hamburgare mer än spenat? Och varför gör andra tvärt om? Smaken är som baken. Sen är det alltid tråkigt att bli retad, eller gjord narr av, av samma anledning som att det gör ont att bränna sig.
Även om det inte gäller den egna personen ifråga. Att dissa någons val i livet är vad det handlar om. Och returen på detta. Öga för öga?
Nej Muhammad ses inte som en Gud i Islam. Islam är underkastelse, eller att du erkänner din plats i den stora bilden, och den enda värd att underkasta sig är Allah (swt)/Gud. Detta är kärnan, sedan när man erkänner detta erkänner man Guds efterförljare dvs alla Profeter från Adam till Muhammad. Jesus är en Profet med andra egenskaper än Muhamamd, liksom gäller för andra Profeter. Dock är alla just Profeter, inte söner av Gud eller gudomligheter av något slag. Sen är det irriterande att folk skriver Muhammed istället för Muhammad, det korrekta är med a (då e anger i arabisk grammatik att någon välsignar och a anger att man blev välsignad). Etc etc.
Återgå till "Religion och andlighet"