Lasa koranen pa icke-arabiska?
Moderator: Moderatorgruppen
Lasa koranen pa icke-arabiska?
Om jag vill veta mer om Islam men inte kan arabiska, bör jag läsa koranen på ett annat språk? Hur mycket ger det mig?
Varje språk har sin egen psykologi, är en egen värld.
Bahai-religionen vill exempelvis att alla ska lära sig persiska (Farsi) för att ta till sig orden sådana de är menade, liksom Islam vill at man lär sig arabiska.
Översättning till andra språk innebär att man förlorar en del av meningen - den kristne bibeln du får tag i har översatts gång på gång från det ene till det andre språket, och är förmodligen rätt så urvattnat och förvrängd, åtminstone finner inte jag något att ta till sig där.
Bahai-religionen vill exempelvis att alla ska lära sig persiska (Farsi) för att ta till sig orden sådana de är menade, liksom Islam vill at man lär sig arabiska.
Översättning till andra språk innebär att man förlorar en del av meningen - den kristne bibeln du får tag i har översatts gång på gång från det ene till det andre språket, och är förmodligen rätt så urvattnat och förvrängd, åtminstone finner inte jag något att ta till sig där.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Det ar detta jag har i bakhuvudet. Jag har blivit tillsagt att koranen ska lasas pa arabiska och inget annat sprak jusst for att det kan bli fel i oversattningen. Men i kristendom ses det inte som lika viktigt som i Islam. Jag har last Bibel 2000 som ar oversatt direkt fran hebreiska till svenska vad jag vet.
En valdigt liten del av kristna kan hebreiska. Det ar inte heller sa manga muslimer som kan arabiska som manga antagligen tror. Det folkrikaste muslimska landet i varlden ar Indonesien och manga av dom ar starkt troende. Aven om de inte talar arabiska nar budskapet fram.
Om jag ska gifta mig med min flickvan maste jag enligt lag konvertera till Islam. Men varken hon eller knappt nagon i hennes land kan arabiska. Sa hur ska jag gora... lara mig pa sprak jag kan men standigt tvivla pa vad jag lar mig? Eller maste jag lara mig ett sprak och skriftsystem som jag aldrig skulle anvanda i annat syfte an religion? Det kanns inte rimligt.
En valdigt liten del av kristna kan hebreiska. Det ar inte heller sa manga muslimer som kan arabiska som manga antagligen tror. Det folkrikaste muslimska landet i varlden ar Indonesien och manga av dom ar starkt troende. Aven om de inte talar arabiska nar budskapet fram.
Om jag ska gifta mig med min flickvan maste jag enligt lag konvertera till Islam. Men varken hon eller knappt nagon i hennes land kan arabiska. Sa hur ska jag gora... lara mig pa sprak jag kan men standigt tvivla pa vad jag lar mig? Eller maste jag lara mig ett sprak och skriftsystem som jag aldrig skulle anvanda i annat syfte an religion? Det kanns inte rimligt.
Själv är jag uppväxt i olika språkområden,
så jag blev tvungen att vara flerspråkig,
jag inbiler mig att man ser på världen från fler håll då,
kanske rent av i fler färger.
Du får väl börja med barnböcker då, så kan du läsa godnattsagor så småning om.
Gällande bibeln så har jag för mig att den inte all skrevs på hebreiska, som vid den tiden inte längre var vardagsspråk, utan mest användes vid religiösa ceremonier - utan i det besläktade språket arameiska, för att först bli översatt till grekiska, och sen bland annat till latinska.
Hebreiskan återupplivades som vardagsspråk inte förräns på 1900-talet.
så jag blev tvungen att vara flerspråkig,
jag inbiler mig att man ser på världen från fler håll då,
kanske rent av i fler färger.
Du får väl börja med barnböcker då, så kan du läsa godnattsagor så småning om.
Gällande bibeln så har jag för mig att den inte all skrevs på hebreiska, som vid den tiden inte längre var vardagsspråk, utan mest användes vid religiösa ceremonier - utan i det besläktade språket arameiska, för att först bli översatt till grekiska, och sen bland annat till latinska.
Hebreiskan återupplivades som vardagsspråk inte förräns på 1900-talet.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Jo visst, det skulle ju vara jattebra att kunna arabiska. Jag vill ocksa kunna spanska, franska, kinesiska, hindi och tamil. Men nu koncentrerar jag mig pa att lara mig malay for att kunna komunicera battre med t.ex. min flickvans familj. Utover det ska jag hinna jobba, vidareutbilda mig, lasa koranen och sova mer an 8 minuter per natt.
Ar icke-arabisk-talande muslimer samre muslimer menar du? Eller bara mindre kunniga muslimer?
Ar icke-arabisk-talande muslimer samre muslimer menar du? Eller bara mindre kunniga muslimer?
Misquoting Jesus av Bart D Ehrman sätter en fet känga i samtliga bibelöversättningar. Mycket har tappats då man översatte bibeln till andra språk.
Kan du inte arabiska kan du läsa "The Final Testament" av Rashad Khalifa här eller "Koranen" av Wahlström & Widstrand.
Kan du inte arabiska kan du läsa "The Final Testament" av Rashad Khalifa här eller "Koranen" av Wahlström & Widstrand.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt
Re: Lasa koranen pa icke-arabiska?
Zi skrev:Om jag vill veta mer om Islam men inte kan arabiska, bör jag läsa koranen på ett annat språk? Hur mycket ger det mig?
Koranen har uppenbarats för att lära människan att LÄSA SYSTEMET vi lever i och det gör man bäst om man läser det på ett språk man förstår. Det finns de som kan hela koranen utantill på arabiska men inte vet vad namnet Allah syftar på.
Jag rekommenderar dig att börja med att läsa Ahmed Hulusi´s böcker och när du väl har lärt dig grunderna och begreppen inom islam kan du läsa koranen på svenska eller engelska paralellt med arabiskan för att se vilka begrepp som har använts då de oftast översätts felaktigt.
Ahmed Hulusi´s böcker finns att läsa online på www.ahmedhulusi.org/en
Återgå till "Religion och andlighet"