Hej!
Jag undrar vad ni har för världsbild/livsfilosofi som är på detta forum? Vill var och en berätta det? Humanist?Kristen?Ateist?Agnostiker?Hindu?Buddhist eller något annat? Motivera gärna varför ni har den världsbilden?
Vilken världsbild?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vilken världsbild?
Cosmic philosopher skrev:Hej!
Jag undrar vad ni har för världsbild/livsfilosofi som är på detta forum? Vill var och en berätta det? Humanist?Kristen?Ateist?Agnostiker?Hindu?Buddhist eller något annat? Motivera gärna varför ni har den världsbilden?
Främst Martinusian. Tredje testamentet ger en bild av tillvaron som jag uppfattar som logisk och holistisk. Och som gör lidandet och världens tillstånd begripligt.
Och som gör att jag kan fatta varför jag är som jag är. Det har ingen annan lära klarat!
A
Algotezza aka Algotezza
- Cosmic philosopher
Världsbild är inte en subjektiv upplevelse utan hur någon annan, företrädelsevis en antropolog systematiserar ett folks uppfattning av världen och sin plats i den. Det är därför inte möjligt att svara konkret på frågan. Jag förstår heller inte riktigt drivkraften i att "ha en världsbild". Varför ska man ha det? Räcker det inte med hur du redan ser världen vill jag fråga. Ett citat från en gammal film "you know, Communism, Faschism, Voodoo-ism, everybody's got an -ism these days."
Som jag ser det kan man inte ha en världsbild, i betydelsen av att ha den på sig som ett klädesplagg. Man formar det man redan vet utifrån nya upptäckter. Men detta är inte en ism. Man borde säga istället "den ismen har influerat mig".
Jag tror inte på ism-ister. De låser in sig i begränsad information. En del jag träffat på läser ingen annan litteratur än just den som deras ism predikar, de tolererar överhuvudtaget inte en skeptisk eller kritisk anmärkning. Samtidigt är det märkligt att om de nu är så övertygade om just sin ism, varför får de aldrig nog av att läsa om den? Om och om igen. Samma resonemang, samma tankegångar, samma gurus och samma budskap.
Man kanske skulle kalla det för intellektuellt inavel...
Som jag ser det kan man inte ha en världsbild, i betydelsen av att ha den på sig som ett klädesplagg. Man formar det man redan vet utifrån nya upptäckter. Men detta är inte en ism. Man borde säga istället "den ismen har influerat mig".
Jag tror inte på ism-ister. De låser in sig i begränsad information. En del jag träffat på läser ingen annan litteratur än just den som deras ism predikar, de tolererar överhuvudtaget inte en skeptisk eller kritisk anmärkning. Samtidigt är det märkligt att om de nu är så övertygade om just sin ism, varför får de aldrig nog av att läsa om den? Om och om igen. Samma resonemang, samma tankegångar, samma gurus och samma budskap.
Man kanske skulle kalla det för intellektuellt inavel...
Cosmic philosopher skrev:Välkommen i samma klubb Algotezza!Jag är också en Martinusian men även nyfiken på andra filosofer och tänkesätt givetvis. Även att se hur ateister kan få ihop det med en mening med livet och hur de motiverar detta etc....
Ja, jag har ett stort intresse även av andra filosofer. Genom tiderna har det särskilt handlat om Kierkegaard, Nietzsche och Wittgenstein... K var den som gjorde att jag fick upp ögonen för filosofi öht, när jag var en tolv tretton år. Bland nu levande tänkare är Peter Gärdenfors en favorit; han var min lärare när jag läste filosofi i Lund.
A
Algotezza aka Algotezza
- queeniodine
queeniodine skrev:Jag är en sorts B'nei Noah, och det är min världsbild. Om ni inte vet vad det är, så kan vi säga att jag tror på judendomen utan att vara en del av det judiska folket.
Varför jag tror på detta? Därför att jag har varit med om mycket skumt som jag har velat fått förklarat för mig. Jag har haft mycket frågor och sökt svar på många platser, men ingen hade alla svar. Hittade bara några här och några där, alla svar fanns, men i olika världsbilder som inte gick att sammanfoga. Så hittade jag det här, alla mina frågor blev besvarade och allting passade ihop med hur min syn på världen alltid hade varit. Det var liksom en religion och världsbild som passade ihop med vad jag alltid hade trott. Jag slapp ändra mig för att passa in i en religion som inte var rätt för mig, utan hittade en som var rätt från början, och som gav mig alla de svar jag ville ha. Eller nått åt det hållet i alla fall
Det låter gôtt!
A
Algotezza aka Algotezza
Var och en skulle ju berätta det så nu berättar jag:
a. Min världsbild är en sak. Livsfilosofin är väl mest till för att hantera världsbilden.
b. Värlsbild
1. Världen är det den är även om vi inte vet vad det är.
2. Döden och evigheten finns och är det hemskaste.
3. Med dödsrädsla är det mänskligt med lite religion: Och eftersom
1 är en del av bilden kan det faktiskt vara rätt.
4. Häret och nuet är ett ganska bra ställe att vara på. Det här är
i gränslandet mellan min världsbild och min filosofi.
5. Äh nu blev jag trött, klockan är 1.51 och det är en dag i morgon också, jag fortsätter på den här en annan dag.
a. Min världsbild är en sak. Livsfilosofin är väl mest till för att hantera världsbilden.
b. Värlsbild
1. Världen är det den är även om vi inte vet vad det är.
2. Döden och evigheten finns och är det hemskaste.
3. Med dödsrädsla är det mänskligt med lite religion: Och eftersom
1 är en del av bilden kan det faktiskt vara rätt.
4. Häret och nuet är ett ganska bra ställe att vara på. Det här är
i gränslandet mellan min världsbild och min filosofi.
5. Äh nu blev jag trött, klockan är 1.51 och det är en dag i morgon också, jag fortsätter på den här en annan dag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
queeniodine skrev:Jag är en sorts B'nei Noah, och det är min världsbild. Om ni inte vet vad det är, så kan vi säga att jag tror på judendomen utan att vara en del av det judiska folket.
Varför jag tror på detta? Därför att jag har varit med om mycket skumt som jag har velat fått förklarat för mig. Jag har haft mycket frågor och sökt svar på många platser, men ingen hade alla svar. Hittade bara några här och några där, alla svar fanns, men i olika världsbilder som inte gick att sammanfoga. Så hittade jag det här, alla mina frågor blev besvarade och allting passade ihop med hur min syn på världen alltid hade varit. Det var liksom en religion och världsbild som passade ihop med vad jag alltid hade trott. Jag slapp ändra mig för att passa in i en religion som inte var rätt för mig, utan hittade en som var rätt från början, och som gav mig alla de svar jag ville ha. Eller nått åt det hållet i alla fall
Jag tycker också att det låter gött. Jag tycker att alla ska få ha sin religion så länge som man är nöjd med den och lycklig. Om du är nöjd med din religion och lycklig då bli jag också lycklig för din skull. Hur stor skillnad är det egentligen beni israel eller beni Adam (Adams barn). Så länge som man är en god människa och gör goda handlingar så kan man komma till paradiset. Vad spelar det egentligen för roll vad man kallas det viktigaste är att vi respekterar att vi är olika men samtidigt förstår att vi är lika.
Har inget ideal :( :)
Eller jo, jag tänker ganska på vad improvisation är för något.
Men jag vet inte om det är mitt ideal, för jag vet inte riktigt om jag tycker om det än. Tror själva intelligensen, uppfattningen, utsträckningen av "improvisation" är under utveckling, hos individ och allmänhet. Det är något nytt, där man är i närkontakt med LVD (:wink:) som det talades om i en annan tråd. Och LVD´ns utsträckning, och allt sånt, ja shit - jag kan bara ana möjligheterna!
Eller jo, jag tänker ganska på vad improvisation är för något.
Men jag vet inte om det är mitt ideal, för jag vet inte riktigt om jag tycker om det än. Tror själva intelligensen, uppfattningen, utsträckningen av "improvisation" är under utveckling, hos individ och allmänhet. Det är något nytt, där man är i närkontakt med LVD (:wink:) som det talades om i en annan tråd. Och LVD´ns utsträckning, och allt sånt, ja shit - jag kan bara ana möjligheterna!
Återgå till "Religion och andlighet"