Meditation

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

magicadehex

Meditation

Inläggav magicadehex » 26 maj 2008 22:43

Har du erfarenhet eller kunskap om meditation i olika former?
Vill öppna en mindre debatt i ämnet, utbyta teorier och få tips.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 27 maj 2008 00:30

Jag började meditera när jag var 20 (är nu 35) och höll på i några år, intensivt de första åren; flera timmar varje dag. Var dessutom involverad en hel del i "new-age" rörelsen på den tiden, och hade en bokhandel. Där hade vi gruppmeditationer på kvällarna. Min livsstil möjliggjorde att jag kunde och ville meditera mycket. Den övriga tiden drack jag te i stillhet.

När jag började "meditera" så var det mest visualiseringsövningar där jag gick igenom kroppen och visualiserade färger som växte sig starkare steg för steg i min kropp, och så kände jag de olika känslorna som var förknippade med dessa delar i min kropp. Med tiden så upphörde jag med visualiseringarna och fokuserade enbart på en tänkt punkt i min panna tills tankarna upplöstes och allt blev en väldig närvaro av glödande ljus. I samma veva så började jag kunna se samband jag inte kunnat se tidigare. Gick hela tiden omkring med ett tryck/virvlande känsla i pannan även när jag inte "mediterade".

Även idag har jag kvar den här platsen av tankefrånvaro, där jag bara blir uppmärksamhet. Känner fortfarande att allt jag erfar är en del av mig själv snarare än något som erfar utanför mig själv. Min kropp är en del av min erfarenhet snarare än något som erfar.

Om jag skulle sammanfatta de senaste 5-10 åren så skulle jag inte säga att jag tagit vara på mina möjligheter att bli en bättre människa genom meditationen. Jag har dock fått mycket erfarenheter, och skulle kanske förhålla mig till meditationen annorlunda idag. Anser fortfarande att en människa är vilsen på många sätt utan meditation, inte minst den tankemässiga frihet som kommer med att inte behöva drunkna i sina "egna" tankar.

/Johan

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 maj 2008 00:45

Tack för svar, Johan.
Upplevde du, att du under meditationsperioden inte reagerade lika mycket som annars? Att allt är i sin helhet precis som det ska vara, som det kan vara?
Har du någonsin haft kundaliniresning?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 maj 2008 00:47

Har också mediterat tidigare men slutade med detta. Orsaken var att det kändes som om jag hade ett själsligt öppet hål i huvudet, som en punkt i pannan, som Johan beskrev detta. En indian som jag träffade nämnde då något om öppna själsportar, samt sa att dessa bör vara stängda för att inte släppa in ovälkommna andar, vilket ledde till att jag, föreställde mig att jag drog igen en tung dörr. Efter detta så kändes det bättre och jag slutade med meditation. Har även tidigare sysslat med healing och kontakt med andevärlden, typ sånt en del gör när man är ung och dum, men det växer man ifrån.  :oops:

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 maj 2008 00:51

Zokrates, tack för svar.
Kan du säga om du märkte en skillnad på ditt "känsloliv" under den tid du mediterade?
Vilken form av meditation använde du?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 27 maj 2008 01:28

magicadehex skrev:Tack för svar, Johan.
Upplevde du, att du under meditationsperioden inte reagerade lika mycket som annars? Att allt är i sin helhet precis som det ska vara, som det kan vara?
Har du någonsin haft kundaliniresning?

Jag blev totalt förändrad som människa efter jag börjat meditera. Jag hade inte en negativ tanke om något/någon, allt som hände kändes meningsfullt, och jag kunde utföra allt jag ville. Det enda som skapar konflikter är vår tanke att något är fel. Om jag så hade brutit benet då så hade jag inte sett skadan, utan i stället alla nya möjligheter det medförde  :)

Utifrån det jag hört om "kundaliniresning" så var det nog vad jag genomgick, fast utan fysiska komplikationer. Även om jag inte är i extasen (och kunskapen) lika mycket längre så har jag inte kommit ut ur vad en västerländsk psykolog nog skulle kalla för en psykos. Vad jag märker fysiskt, förutom glöden och energin, är rysningar och ryckningar i min nacke ibland. Kan tänka mig att ryckningarna uppstår när energin stöter på blockeringar.

Att släppa på energi samtidigt som man har en massa blockeringar i vägen är kanske inte det roligaste sättet att bearbeta dem på. Den största blockeringen är rädslan att förlora oss själva som den vi identifierar oss som, och alla de rutiner denna person har.

/Johan

Användarvisningsbild
Ling

Re: Meditation

Inläggav Ling » 27 maj 2008 08:26

magicadehex skrev:Har du erfarenhet eller kunskap om meditation i olika former?

Strålande idé Magica.

Jag har lite smått börjat meditera med hjälp av Vipassana, insikts- medvetandemeditation. Frigör en halvtimma om dagen just nu. Det går väl sådär, har svårt att få bort tankarna som virvlar, alla måsten som finns i bakgrunden. Jag försöker inte bry mig om dem, vilket bara gör mig mer uppmärksam på dem. Har hållt på med Yoga under flera år, gav mig en känsla av att meditera, men nu vill jag hitta ett annat sätt, i stillhet istället.

Tar gärna emot tips.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 maj 2008 11:30

Johan Ågren skrev:Jag blev totalt förändrad som människa efter jag börjat meditera. Jag hade inte en negativ tanke om något/någon, allt som hände kändes meningsfullt, och jag kunde utföra allt jag ville. Det enda som skapar konflikter är vår tanke att något är fel. Om jag så hade brutit benet då så hade jag inte sett skadan, utan i stället alla nya möjligheter det medförde  :)

Det är också min erfarenhet av meddan, att kunna se det goda i det onda osv. Härligt att höra fler som berättar om att det faktiskt blir resultatet (visserligen finns detta ju beskrivet i mycket litteratur på ämnet, men ändå).

Johan Ågren skrev:Utifrån det jag hört om "kundaliniresning" så var det nog vad jag genomgick, fast utan fysiska komplikationer. Även om jag inte är i extasen (och kunskapen) lika mycket längre så har jag inte kommit ut ur vad en västerländsk psykolog nog skulle kalla för en psykos. Vad jag märker fysiskt, förutom glöden och energin, är rysningar och ryckningar i min nacke ibland. Kan tänka mig att ryckningarna uppstår när energin stöter på blockeringar.

Att släppa på energi samtidigt som man har en massa blockeringar i vägen är kanske inte det roligaste sättet att bearbeta dem på. Den största blockeringen är rädslan att förlora oss själva som den vi identifierar oss som, och alla de rutiner denna person har.

/Johan

Ja, det kan vara farligt med kraften då man är blockerad. Jag har läst att yoga kan "bryta" upp blockeringar.
Vet du om det stämmer?

magicadehex

Re: Meditation

Inläggav magicadehex » 27 maj 2008 11:35

Ling skrev:
magicadehex skrev:Har du erfarenhet eller kunskap om meditation i olika former?

Strålande idé Magica.

Jag har lite smått börjat meditera med hjälp av Vipassana, insikts- medvetandemeditation. Frigör en halvtimma om dagen just nu. Det går väl sådär, har svårt att få bort tankarna som virvlar, alla måsten som finns i bakgrunden. Jag försöker inte bry mig om dem, vilket bara gör mig mer uppmärksam på dem. Har hållt på med Yoga under flera år, gav mig en känsla av att meditera, men nu vill jag hitta ett annat sätt, i stillhet istället.

Tar gärna emot tips.

Tack för svar, Ling.
Jag kan inte mycket om vipassana, men har hört om olika retreater och att det ska tydligen vara ganska strikt om man åker på vipassanaretreat.
Har du provat andra tekniker än vipassana?
Jag yogar också, periodvis kontinuerligt men har på sista tiden börjat med pranayamaövningar som verkar väldigt bra och avslappnande, uttömmande.
Den meditationsteknik jag använder mig av är vedisk mantrameditation (TM) och den är helt suverän för mig.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 27 maj 2008 15:20

Magica,

Nej, jag har inte hållt på med andra tekniker, inte seriöst iaf. Nu vill jag gärna göra det seriöst, få en känsla av att vara medveten om livet omkring mig, uppleva det mer än jag gör idag. Vill gärna någon gång få uppleva det lugn som andra talar om.
Jag har också läst om retreaten när det gäller vipassana, det är inget för mig i dagsläget, men kanske någon gång.

Jag ska titta på vad vediskt mantrameditation är, har bara hört talas om det innan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 maj 2008 16:04

Ling skrev:Magica,

Nej, jag har inte hållt på med andra tekniker, inte seriöst iaf. Nu vill jag gärna göra det seriöst, få en känsla av att vara medveten om livet omkring mig, uppleva det mer än jag gör idag. Vill gärna någon gång få uppleva det lugn som andra talar om.
Jag har också läst om retreaten när det gäller vipassana, det är inget för mig i dagsläget, men kanske någon gång.

Jag ska titta på vad vediskt mantrameditation är, har bara hört talas om det innan.

Jag lärde mig Maharishis Transcendental Meditation 1967 (sedan Beatles besökt Falsterbohus), betalde 75 spänn för ett "eget" mantra. Har också provat att "sitta" enligt zen. Har inga problem att "stänga av" tankeflödet. Man gör det genom att icke-göra det à la Castaneda. Man ställer inga som helst krav att göra det. Låt tankarna komma, tugga på dem, smaka av dem, släpp dem. Kravlöst. Ält ditt mantra om du har ett, sjung det inom dig med in- och utandning. Ställ inga krav på att vara kravlös. Var.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 27 maj 2008 20:04

Algotezza skrev:
Har inga problem att "stänga av" tankeflödet. Man gör det genom att icke-göra det à la Castaneda. Man ställer inga som helst krav att göra det. Låt tankarna komma, tugga på dem, smaka av dem, släpp dem. Kravlöst. Ält ditt mantra om du har ett, sjung det inom dig med in- och utandning. Ställ inga krav på att vara kravlös. Var.

MVH

Algotezza

Men det är ju det som är så svårt, de snurrar runt som en guldfisk i en skål, hela tiden. Jag fokuserar på in- och utandning, känner luften strömma genom mig. Men, så är allt annat där också, ljuden utanför, kattens jamande, barnen i skolan, mina döda som ställer till det för mig. Jag vill bli av med det. Kanske är jag alltför noga, jag ska försöka bli mer kravlös, bara vara. Men fan va svårt det är. Eremit kanske skulle va nåt. Fast, är det ett liv att eftersträva, njae, jag undrar det.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 27 maj 2008 21:38

Jag använder mig av tantriska koncentrationstekniker. I och med att man inom tantran aktivt använder sig av kropp och andning så blir meditationen mer än ett rent arbete i sinnes/tankevärlden. De förberedande övningarna involverar aktiv finkänslig kontakt med psykiska muskler såsom ögon, tunga, kön och ändöppning i form av energihållningar/attityder och energilås.  Detta i kombination med aktiv förflyttning runt i kroppens hela känslo och tankesystem och kontrollerad andning med kortare eller längre pauser i andningen ger en mycket bra återkoppling på ens tillstånd/störningsläge. I situationer av mycket störning tex upphetsning eller oro ger detta ändå stunder av överblickande och till den rofyllda sinnesstämningen fungerar det som en garant för att man har med sig hela kroppen och känslosystemet i meditationen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 maj 2008 07:46

Ling skrev:
Algotezza skrev:
Har inga problem att "stänga av" tankeflödet. Man gör det genom att icke-göra det à la Castaneda. Man ställer inga som helst krav att göra det. Låt tankarna komma, tugga på dem, smaka av dem, släpp dem. Kravlöst. Ält ditt mantra om du har ett, sjung det inom dig med in- och utandning. Ställ inga krav på att vara kravlös. Var.

MVH

Algotezza

Men det är ju det som är så svårt, de snurrar runt som en guldfisk i en skål, hela tiden. Jag fokuserar på in- och utandning, känner luften strömma genom mig. Men, så är allt annat där också, ljuden utanför, kattens jamande, barnen i skolan, mina döda som ställer till det för mig. Jag vill bli av med det. Kanske är jag alltför noga, jag ska försöka bli mer kravlös, bara vara. Men fan va svårt det är. Eremit kanske skulle va nåt. Fast, är det ett liv att eftersträva, njae, jag undrar det.

Låt dem simma som de vill! Finn bordunen under irrtankarna! Din egen tysta, osynliga närvaro i dig själv.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 29 maj 2008 18:21

Algotezza, mediterar du än idag?

Loke, vad spännande med tantra, det verkar intressant!

Återgå till "Religion och andlighet"