Är religiösa människor psykiskt störda?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Krenek

Inläggav Krenek » 01 okt 2008 22:29

Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 okt 2008 22:39

Hitintills har jag inte träffat på någon människa som inte har någon form av störning, mig själv inräknad.
Tillhör det släktet människan att vara mer eller mindre psykiskt sjuk som art? :wink:

alex-kasi

Re: Är religiösa människor psykiskt störda?

Inläggav alex-kasi » 01 okt 2008 22:45

Krenek skrev:Är religiösa människor psykiskt störda?

Varför frågar du?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 okt 2008 23:18

Zokrates skrev:Hitintills har jag inte träffat på någon människa som inte har någon form av störning, mig själv inräknad.
Tillhör det släktet människan att vara mer eller mindre psykiskt sjuk som art? :wink:

Aha jag har bara träffat andra störda människor, själv är jag prima frist, inga vanföreställningar här inte. ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 okt 2008 00:06

Ja, fast jag ser nog att all människor som har någon form av hängivelse har samma psykologiska problem. Man förankrar bara övertygelsen på olika sätt. Även de människor som idag motiverar sitt agerande utifrån dagsaktuella vetenskapliga teorier är "sjuka" när dessa teorier i framtiden revideras. Själva tilltron att något är sant och att vi oreflekterat och självsäkert kan agera utifrån detta, visar på en "psykologisk defekt". Alla handlingskraftiga människor har således en diagnos att inhämta. Se bara vad syfilisen gjorde med vissa människor som Lenin, Napoleon, Al Capone, Goethe, Beethoven, Peter den Store, (Hitler).  :)

/Johan

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2008 08:19

Hur definierar du psykiskt störd här? Dysfunktionalitet? Låg social kompetens? Vanföreställningar? Om de religiösa är psykiskt störda, hur yttrar sig denna störning?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Inläggav Krenek » 02 okt 2008 09:09

Algotezza skrev:

Hur definierar du psykiskt störd här? Dysfunktionalitet? Låg social kompetens? Vanföreställningar? Om de religiösa är psykiskt störda, hur yttrar sig denna störning?

undrar Algotezza

Grova vanföreställningar, nedsatt/obefintlig rationell förmåga.

Minded

Inläggav Minded » 02 okt 2008 09:23

För att bestämma vem du menar med 'religösa människor' - Skulle det i huvudsak gälla människor som anser sig vara religösa, eller som du anser vara det?

Och för att svara på frågan - Oavsett om så eller inte, så är det i princip på samma sätt med alla andra 'etiketter' om identifikation. Är alla företagsledare psykotiskt störda? Alla indianer? Osv. Det finns tydligen framstående forskare inom exempelvis matematik och fysik, som kallar sig religösa.

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 02 okt 2008 09:48

Krenek skrev:
Algotezza skrev:

undrar Algotezza

För hjälpa dig att få svar på dina funderingar, så kan du här läsa om en djupt religiös människans liv.

http://www.macedoniagiftshop.com/mother_teresa.htm

Sen kan du t.ex. jämföra henne och den icke religiösa människan som du känner best (förhoppningsvis) alltså med dig själv.

Lycka till

alex  :)

Krenek

Inläggav Krenek » 02 okt 2008 10:19

alex-kasi skrev:För hjälpa dig att få svar på dina funderingar, så kan du här läsa om en djupt religiös människans liv.

Sen kan du t.ex. jämföra henne och den icke religiösa människan som du känner best (förhoppningsvis) alltså med dig själv.

Lycka till

Ja, hon är ett ytterst tydligt exempel på en människa med vanföreställningar och obefintlig rationell förmåga. Det var hon som satt på en gigantisk hög med pengar samtidigt som hon inte gav sina patienter adekvat vård.

Krenek

Inläggav Krenek » 02 okt 2008 10:21

Minded skrev:För att bestämma vem du menar med 'religösa människor' - Skulle det i huvudsak gälla människor som anser sig vara religösa, eller som du anser vara det?

Och för att svara på frågan - Oavsett om så eller inte, så är det i princip på samma sätt med alla andra 'etiketter' om identifikation. Är alla företagsledare psykotiskt störda? Alla indianer? Osv. Det finns tydligen framstående forskare inom exempelvis matematik och fysik, som kallar sig religösa.

Alltid svårt att avgränsa, men en tro på gud/gudar räcker.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 02 okt 2008 11:51

Det kan de vara, men det är oberoende av religionen.

Religioner bemöter i regel naturliga drifter, behov och affekter och lär individen att misstolka och felbedöma dessa. Detta kan ses som en störning eftersom man feltolkar kroppens signaler samt sin omgivning, men det är inte konstigare än all annan form av extremism och grupper med sina ogrundade svar på aspekter i verkligheten.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 02 okt 2008 13:56

Krenek skrev:
alex-kasi skrev:För hjälpa dig att få svar på dina funderingar, så kan du här läsa om en djupt religiös människans liv.

Lycka till

Ja, hon är ett ytterst tydligt exempel på en människa med vanföreställningar och obefintlig rationell förmåga. Det var hon som satt på en gigantisk hög med pengar samtidigt som hon inte gav sina patienter adekvat vård.

O mamma mio - så du tänkte till med din rationell förmåga.. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2008 16:48

Krenek skrev:
Algotezza skrev:

undrar Algotezza

Gäller detta  samtliga som kallar sig religiösa och/ eller dem som du kallar religiösa?

Kan du ge exempel på sådana verkliga personer? Genom historien eller nu levande...

Och om det är som du påstår: Vad tänker du göra åt det? Vad skall samhället göra och de som är/kallar sig religiösa och deras organisationer?

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 okt 2008 16:50

Är religionshatare psykiskt störda? Är det inte typiskt kännetecknande för psykiskt sjuka människor att de är lättstötta, bittra, paranoida, arga och hatiska? Jag tycker jag kan svara med auktoritet på den frågan eftersom jag arbetat inom psykvården. Svaret är ja. Psykiskt sjuka människor lider av frustrationer, är ilskna, vad som helst kan rubba deras 'balans' och man vet aldrig när man gjort något som får dom att gå i taket. På engelska så finns det bättre ord för galenskap; "madness" och "raving mad" alltså visar att det har något med djup och för omgivningen oförklarlig ilska att göra.

Jag läste en blogg om en kille som sa att han mådde dåligt då han hörde talas om religion och G-d. Naturligtvis var han ju själv kommunist. Det var inte så att han tänkte på några eventuella historiska händelser i förbindelse till religionen eller att han själv någon gång blivit utsatt för någon slags religiös pådyvlan. Utan just blotta synen och tanken på G-d gjorde honom illa till mods, nästan arg. Men han kunde inte förstå eller förklara varför.

Detta är faktiskt en psykisk störning. När man reagerar med ilska eller blir illa berörd av blotta tanken på något utan att själv kunna förklara eller förstå det. Istället reagerar man med ilska utåt.

Nu är jag en person som avskyr psykologiska förklaringar och avskyr ordet projektion. Det är ett begrepp som missbrukas väldigt mycket och förklarar väldigt lite. Mycket bättre att hitta historiska förklaringar för egen del istället för att ha nån annan som ställer diagnos på en.

Men ifall jag skulle reagera så som den killen reagerade, då skulle jag undra vad som var fel på mig. Och jag skulle också göra något för att förstå min reaktion. Gör man inte det så lever man i förnekelse.

Återgå till "Religion och andlighet"