Någon mer än jag som vet?
Moderator: Moderatorgruppen
Någon mer än jag som vet?
Det här kommer att bli ett väldigt luddigt inlägg, men det kan inte hjälpas...
Det finns någonting som alla egentligen vet, men de flesta har glömt det. Det är sanningen om allt. Kanske kan man aldrig minnas det, få fatt i det i mer än ett ögonblick. Men det händer mig många gånger att jag erfar sanningen - då försvinner alla frågor, plötsligt vet man. Problemet är bara att sanningen inte kan fångas i ord - man kan aldrig förklara det med ord, man kan bara försöka.
Jag kan inte vara den enda som är med om det här, om det finns någon mer, skulle det vara här jag kunde hitta den personen.
[/i]
Det finns någonting som alla egentligen vet, men de flesta har glömt det. Det är sanningen om allt. Kanske kan man aldrig minnas det, få fatt i det i mer än ett ögonblick. Men det händer mig många gånger att jag erfar sanningen - då försvinner alla frågor, plötsligt vet man. Problemet är bara att sanningen inte kan fångas i ord - man kan aldrig förklara det med ord, man kan bara försöka.
Jag kan inte vara den enda som är med om det här, om det finns någon mer, skulle det vara här jag kunde hitta den personen.
[/i]
Men om sanningen inte kan uttryckas i ord så slutar du när du vet söka verbalisera det.
Så talar du inte om en känsla, en förnöjsamhet. Alltså ett stopp på frågandet, och istället en tid för förundran. Ungefär som man kan förundras över det som den rena synen ger en, helt utan att syna vad man ser.
Så talar du inte om en känsla, en förnöjsamhet. Alltså ett stopp på frågandet, och istället en tid för förundran. Ungefär som man kan förundras över det som den rena synen ger en, helt utan att syna vad man ser.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- LJUSUPPLEVELSE
Det är säkert uttjatat , men ...när de frågade Sokrates varför alla sade att han var Atens klokaste man svarade han...Därför att jag vet att jag ingenting vet...
Frågan blir sedan om man ändå kan känna sig trygg o säker, o fungera bra trots/eller tack vare sin ovetskap ...
Jag kan det iaf...
mvh
Frågan blir sedan om man ändå kan känna sig trygg o säker, o fungera bra trots/eller tack vare sin ovetskap ...
Jag kan det iaf...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
LJUSUPPLEVELSE skrev:Det är säkert uttjatat , men ...när de frågade Sokrates varför alla sade att han var Atens klokaste man svarade han...Därför att jag vet att jag ingenting vet...
Jag kan det iaf...![]()
mvh
Hur visste han det?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: Någon mer än jag som vet?
Vind skrev:Det här kommer att bli ett väldigt luddigt inlägg, men det kan inte hjälpas...
[/i]
Sanningen om allt är att allt som finns finns och att man själv finns. Förundran över den egna existensen... bortom alla ord... bara vara... men inte vara en vara...
funderar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- LJUSUPPLEVELSE
Algotezza skrev:LJUSUPPLEVELSE skrev:Det är säkert uttjatat , men ...när de frågade Sokrates varför alla sade att han var Atens klokaste man svarade han...Därför att jag vet att jag ingenting vet...
Jag kan det iaf...![]()
mvh
Hur visste han det?
undrar Algotezza
...det kan vi inte veta...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
LJUSUPPLEVELSE skrev:Algotezza skrev:LJUSUPPLEVELSE skrev:Det är säkert uttjatat , men ...när de frågade Sokrates varför alla sade att han var Atens klokaste man svarade han...Därför att jag vet att jag ingenting vet...
Jag kan det iaf...![]()
mvh
Hur visste han det?
undrar Algotezza
...det kan vi inte veta...![]()
mvh
Men Sokrates kunde veta det?
Eller trodde han bara att han visste att han inte visste något?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- LJUSUPPLEVELSE
- LJUSUPPLEVELSE
Personligen tror jag ha sa sig mena sig inget veta, och kunde sluta sig till att han visste detta genom att oraklet sa om honom att han var visast av alla.
Inte konstigt alls och ingen paradox.
Han har en auktoritet, oraklet, som ger honom kunskap, i det enda han kan ha kunskap om, sin okunskap. Men hade hon sagt att Sokrates är den ende som är vis i att skulptera, och han menade sig veta hur man skulpterar så tror jag han hade skrutit om det istället.
Och om ni menar att paradoxen är kvar så kan vi säga att han har fått, av auktoriteten, kunskap om "Sokrates inget vet".
Vilket leder till att korrekt språkbruk skulle vara att säga att Sokrates vet att han inget visste, och det är därför han är den visaste av dem alla.
Inte konstigt alls och ingen paradox.
Han har en auktoritet, oraklet, som ger honom kunskap, i det enda han kan ha kunskap om, sin okunskap. Men hade hon sagt att Sokrates är den ende som är vis i att skulptera, och han menade sig veta hur man skulpterar så tror jag han hade skrutit om det istället.
Och om ni menar att paradoxen är kvar så kan vi säga att han har fått, av auktoriteten, kunskap om "Sokrates inget vet".
Vilket leder till att korrekt språkbruk skulle vara att säga att Sokrates vet att han inget visste, och det är därför han är den visaste av dem alla.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- LJUSUPPLEVELSE
Jag tycker att det är en bra inställning till livet o alla större frågor iaf...
Speciellt m tanke på att människans kunskaper förnyas o förbättras dag f dag...kanske...
Men som sagt , det är inte alla som kan acceptera att vi inte vet mkt i livet , o det är långtifrån alla som ändå kan känna sig lugna o trygga o ändå fungera bra i den vetskapen...
mvh
Speciellt m tanke på att människans kunskaper förnyas o förbättras dag f dag...kanske...
Men som sagt , det är inte alla som kan acceptera att vi inte vet mkt i livet , o det är långtifrån alla som ändå kan känna sig lugna o trygga o ändå fungera bra i den vetskapen...
mvh
Återgå till "Religion och andlighet"