Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Scientologi

Inläggav CTID » 01 jan 2009 14:44

http://www.scientologi.nu/

Hej,
jag diskuterar gärna Scientologi och svarar på frågor efter bästa förmåga.

Hoppas på en seriös diskussion. Åtminstone skall jag göra vad jag kan för att uppfylla det. Undviker gärna rigida rätt och fel-diskussioner som inte brukar vara så meningsfullt.

Lägger in länken ovan för grundläggande information.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 01 jan 2009 15:03

Vilken är essensen av er riktning?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 15:07

Är du präst , volontär eller vad ?
Tror ni på Gud och djävulen ?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jan 2009 15:16

Jag är också intresserad av scientologi. Ett par saker jag inte förstår är hatet mot psykologin och varför "kunskapen" ska kosta så mycket pengar.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 15:38

Minded skrev:Vilken är essensen av er riktning?


Att individen skall kunna finna ut mer om sig själv och sin relation till omvärlden genom studier och tillämpning av Scientologi. Detta i syfte att öka sina förmågor som individ och kunna se sig själv som andlig varelse.

Finns mycket mer att säga om det men det är essensen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jan 2009 15:42

Jag är lite nyfiken på den här auditering också. Är det en lögndetektor?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 15:43

LJUSUPPLEVELSE skrev:Är du präst , volontär eller vad ?
Tror ni på Gud och djävulen ?

mvh


Volontär.

Det finns inga dogmer om Gud i Scientologi-kyrkan. Men genom att tillämpa Scientologi blir man mer andligt medveten och hur man då upplever Gud blir en personlig fråga för personen.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 15:49

Skogsälvan skrev:Jag är också intresserad av scientologi. Ett par saker jag inte förstår är hatet mot psykologin och varför "kunskapen" ska kosta så mycket pengar.


Finns inget hat mot psykologi däremot finns det en stark kritik mot psykiatri som inte behandlar individen med den respekt den förtjänar och som ju ser individen som en kropp (materia) som lider av brist på vissa kemikalier när han inte uppfattas som frisk.

Man kan låna böcker om Scientologi på biblioteket gratis för att tillhandahålla kunskapen.
I övrigt behöver alla organisationer någon sorts energi (pengar) för att överleva.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jan 2009 15:51

Ok, låt oss kalla det "en stark kritik" då. Kan du utveckla lite?

Vad är det man betalar för på kurserna om materialet finns att tillgå gratis?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 15:51

CTID skrev:
Det finns inga dogmer om Gud i Scientologi-kyrkan. Men genom att tillämpa Scientologi blir man mer andligt medveten och hur man då upplever Gud blir en personlig fråga för personen.


Hm...pratar ni aldrig om Jesus och djävulen eller förekommer de ofta i era diskussioner?
Ni har något slags kors som symbol...

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 15:56

Skogsälvan skrev:Jag är lite nyfiken på den här auditering också. Är det en lögndetektor?


Innan Scientologi-kyrkan bildades så skrev L Ron Hubbard boken Dianetik, hur tanken påverkar kroppen 1950. Dianetik är en ren vetenskap om hur sinnet fungerar och vad som ligger bakom irrationellt beteende och psykosomatiska sjukdomar.
Du kan genom att läsa och använda boken auditera en kompis t ex genom att hjälpa honom att hitta händelser i hans liv som han går igenom och därmed kan se på analytiskt och inte längre hämmar honom i hans liv.
läs boken,
www.dianetics.org
för närmare information.

Senare började man använda en E-meter i auditering som hjälper auditören att hitta dessa händelser i hans liv som hämmar honom.
Nej, det är ingen lögndetektor.

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 01 jan 2009 16:00

Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jan 2009 16:00

Vad är det för skillnad på en lögndetektor och en E-meter?

Ber om ursäkt om jag är jobbig. Jag är nyfiken.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:12

Skogsälvan skrev:Ok, låt oss kalla det "en stark kritik" då. Kan du utveckla lite?

Vad är det man betalar för på kurserna om materialet finns att tillgå gratis?


Psykiatri visar på en syn på individen som materia och misslyckas därför att göra något bra för honom. Vilket bevisas av att inga resultat uppnås.
Existensen av andlighet förnekas av psykiatrin vilket enligt scientologer är en lögn. Därför tycker inte vi att det skall läggas miljarder varje år på psykofarmaka som inte botar utan i stället gör individen till ett paket.

Du kan komma långt i kunskap genom självstudier, men om du gör avancerade kursen på kyrkan och bli auditör så betalar du för det.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:18

LJUSUPPLEVELSE skrev:
CTID skrev:
Det finns inga dogmer om Gud i Scientologi-kyrkan. Men genom att tillämpa Scientologi blir man mer andligt medveten och hur man då upplever Gud blir en personlig fråga för personen.


Hm...pratar ni aldrig om Jesus och djävulen eller förekommer de ofta i era diskussioner?
Ni har något slags kors som symbol...

mvh


Nej, det är väldigt sällan som jag hör något om Jesus och djävulen i våra diskussioner.
I överförd bemärkelse så kommer det upp frågor om ondska och undertryckande vilket kanske kan vara en omskrivning av djävulen.

Korset är en gammal symbol som fanns innan kristendomen. Korset i Scientologi-kyrkan  har åtta spetsar som symboliserar de åtta dynamiker, vilket är det åtta områden i livet som individen strävar efter att överleva på.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster