Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 26 apr 2021 21:36

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du får ha vilka åsikter du vill. Men om du vill antagonisera diskussionen kommer det inte accepteras.

Well, vi befinner oss på ett filosofiforum, kan bli blodigt...

Ja, därför bör vi hålla oss till ämnet och inte fladdra iväg.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 26 apr 2021 21:42

iris skrev:
Pollen skrev:
Pilatus skrev:Sunt förnuft är kanske inte någon större fara, men det vi lärt oss i skolan går inte riktigt att harmonisera med trosbekännelsen. Vad de kristna håller för sant kommer i konflikt med vetenskapligt inriktade program i teve och vad vi kan läsa i tidningarnas reportage om evolution och kosmologi. Och då vi en gång är döda, hjärnan med förlängda märgen utslocknade så finns det ingen väg tillbaks.

Berättelsen om att Jesus uppväckte Lasaros är en legend, då det skall bevisa att endast en man med gudomlig förmåga kan bryta mot naturens lagar. Det är helt enkelt en fin berättelse som det vore oklokt att förväxla med ett reportage i Läkartidningen. Detsamma gäller naturligtvis påståenden om liv efter döden, vi vill inte att det skall vara slut. Om kroppens celler dör, vad skulle kunna leva vidare? Vad slags substans kan leva som inte får sin energi från cellernas metabolism?

"Berättelsen om att Jesus uppväckte Lasaros är en legend"
Det är en legend, skriver du.
För många kristna är det en sanning, liksom hämtad från en artikel i Läkartidningen.

dum, dummare, dummast pol-en

Religiösa människor tror att de vet något som icke-religiösa av någon anledning missat... Icke-religiösa vill har argument att ta ställning till. Moment 22.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 27 apr 2021 06:16

Pilatus skrev:
iris skrev:dum, dummare, dummast pol-en

Du får ha vilka åsikter du vill. Men om du vill antagonisera diskussionen kommer det inte accepteras.


Av mig - eller alla?
:lol:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 27 apr 2021 08:31

iris skrev:
Pilatus skrev:Du får ha vilka åsikter du vill. Men om du vill antagonisera diskussionen kommer det inte accepteras.

Av mig - eller alla?

Du får gärna vara ett gott exempel.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 27 apr 2021 17:18

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Du får ha vilka åsikter du vill. Men om du vill antagonisera diskussionen kommer det inte accepteras.

Av mig - eller alla?

Du får gärna vara ett gott exempel.

Ja du lär ju knappast ha någon större utdelning om du frågar de som inte klarar av det... 8)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Liv efter döden?

Inläggav Anne » 27 apr 2021 17:23

Jag ska skärpa mig iaf, få se om jag fattar hur man citerar och lägger det i en lämpligare tråd bara då sidospåret kan vara intressant, ibland mer intressant än huvudtråden. (förhoppningsvis mitt sista OT).

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Liv efter döden?

Inläggav Mlw » 27 apr 2021 18:12

531bts skrev:
Mlw skrev:
531bts skrev:Nej det är inte svårt. Det är fullständigt omöjligt inför den som är korkad. Jag avser inte ointelligent, mer som igenkorkad av sina förut-fattade meningar, härmad, memorerad, inlärd kunskap o att din fasta övertygelse fungerar som matris där du knör in dina medmänniskor o omgivande verklighet inklusive Gud. Din idé värld är "fin o viktig" Gud nåde den som ifrågasätter dess auktoritet. Som väl är påminner skapelsen oss båda om motsatsen, så vi när som helst kan skratta åt hur meningslöst det är att vara skitviktig!
Varm kram till dig Mlw!

Nej då, det är ingen fara med att ifrågasätta mina argument med konstruktiv kritik. Det är precis det jag vill ha, för jag tror på den sokratiska dialogen. Men du är oförmögen till konstruktiv kritik och ägnar dig åt personangrepp. Dessutom är det ganska perverst att avsluta ärekränkningar med "varm kram" och "ta vara på dig".

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 27 apr 2021 19:20

Mlw skrev:
531bts skrev:
Mlw skrev:

Nej då, det är ingen fara med att ifrågasätta mina argument med konstruktiv kritik. Det är precis det jag vill ha, för jag tror på den sokratiska dialogen. Men du är oförmögen till konstruktiv kritik och ägnar dig åt personangrepp. Dessutom är det ganska perverst att avsluta ärekränkningar med "varm kram" och "ta vara på dig".


Det är bara att ta det Mlw för gör du inte det - kommer du att bli tillrättavisad och förmodligen kommer det en kommentar om att du förstör trådarna och går mot andra... :lol:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 27 apr 2021 19:47

iris skrev:
Mlw skrev:Nej då, det är ingen fara med att ifrågasätta mina argument med konstruktiv kritik. Det är precis det jag vill ha, för jag tror på den sokratiska dialogen. Men du är oförmögen till konstruktiv kritik och ägnar dig åt personangrepp. Dessutom är det ganska perverst att avsluta ärekränkningar med "varm kram" och "ta vara på dig".

Det är bara att ta det Mlw, för gör du inte det - kommer du att bli tillrättavisad och förmodligen kommer det en kommentar om att du förstör trådarna och går mot andra... :lol:

Jag tvivlar på att Mlw verkligen vill utsätta sig för sokratisk maieutik, den kan vara nog så krävande för äran.

Det är min förhoppning att diskussionen fortsätter där den avbröts. Alltså hur forum-filosofer tänker om någon slags tillvaro efter att människans kropp är dödförklarad och kremerad.

Lasaros.jpg
Lasaros.jpg (37.64 KiB) Visad 4530 gånger
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 27 apr 2021 20:17

Pilatus skrev:
iris skrev:
Mlw skrev:Nej då, det är ingen fara med att ifrågasätta mina argument med konstruktiv kritik. Det är precis det jag vill ha, för jag tror på den sokratiska dialogen. Men du är oförmögen till konstruktiv kritik och ägnar dig åt personangrepp. Dessutom är det ganska perverst att avsluta ärekränkningar med "varm kram" och "ta vara på dig".

Det är bara att ta det Mlw, för gör du inte det - kommer du att bli tillrättavisad och förmodligen kommer det en kommentar om att du förstör trådarna och går mot andra... :lol:

Jag tvivlar på att Mlw verkligen vill utsätta sig för sokratisk maieutik, den kan vara nog så krävande för äran.

Det är min förhoppning att diskussionen fortsätter där den avbröts. Alltså hur forum-filosofer tänker om någon slags tillvaro efter att människans kropp är dödförklarad och kremerad.

Lasaros.jpg



Varför inte lyssna på den här hysteriska lögnaren, eller lurendrejaren...och fanatikern





För han vet ju mindre än de här - som vi ska tro på och som berättar hur det är EGENTLIGEN när man dör som är kloka män:


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 27 apr 2021 21:06

iris skrev:Varför inte lyssna på den här hysteriska lögnaren, eller lurendrejaren...och fanatikern

För han vet ju mindre än de här - som vi ska tro på och som berättar hur det är EGENTLIGEN när man dör som är kloka män:

Hur menar du, är kliniskt dödförklarade människor inte säkert döda, alternativt möjliga att återinträda i livet som levande varelser? Var de döda då som Lasaros? Finns det medicinskt förklarat? En artikel i Läkartidningen eller i The Lancet, The American Journal of Medicine eller någon annan ansedd tidskrift?

American Journal of Medicine.jpg
American Journal of Medicine.jpg (6.14 KiB) Visad 4516 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 27 apr 2021 22:00

Kanske är frågan fel ställd? En fråga om liv efter döden har inte samma innebörd för en agnostiker som för den som tänker sig att det vi ser och upplever inte är det hela. Som Platon, eller Illusionen försökte finna en modern förklaring till? Så vad är det då man tror? När alla är rannsakade och dömda och skärselden genomliden, vad finns sedan? Paradiset?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 27 apr 2021 22:07

Efter döden når man nirvana, förhoppningsvis, ganska snart. Mycket trevligare än himmelriket. I himmelriket hamnar man för att man har trott på Jesus.. Nirvana nås genom att lyssna till sina medmänniskor, och inte tro sig förmer.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 27 apr 2021 22:10

klorofyll skrev:Efter döden når man nirvana, förhoppningsvis, ganska snart. Mycket trevligare än himmelriket. I himmelriket hamnar man för att man har trott på Jesus.. Nirvana nås genom att lyssna till sina medmänniskor, och inte tro sig förmer.


Visserligen så tror jag på "Jesus", jag har träffat honom. Han var anspråkslös, han såg folk och han hade nära till känslor. Han var mycket skarp dessutom.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 27 apr 2021 22:14

klorofyll skrev:I himmelriket hamnar man för att man har trott på Jesus..

Det är vad som är det absurda... Man tror på någon man inte känner... d.v.s. egentligen SÖKER man bara.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster