Ni som är mer definitvt troende

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Ni som är mer definitvt troende

Inläggav Anders » 03 mar 2009 08:37

Jag själv är väl någon slags tvivlare/sökare, men ni som verkligen har hittat "rätt" tro, är med i något samfund:

Hur ser ni på alla andra religiösa som är av en annan tro än er egen?

1. Var och en blir salig på sin egen...
2. Tough shit för dem, de har hoppat i fel fålla
3. Annat?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 03 mar 2009 11:48

'tro' är för mig ett ord som används av det ignoranta västerländska radikalindividualistiskt materialistiska samhället för att reducera det som inte passar in i deras världsbild. En följd av en längre tids andefattigdom i vår del av världen. Men jag tror samtidigt att det är precis som det skall vara med den saken.

Hur ser ni på alla andra religiösa som är av en annan tro än er egen?
Här och var har jag stött på ganska väl andligt medvetna personer. Till exempel är det Johans överlägsna visdom på området som fått mig att följa honom sedan 2002 när han dök upp på magiskamolekyler. Men i Mapia finns det hundratals av människor på Johans nivå, eller hela samhället är överlägset något annat jag har sett helt enkelt. Så oerhört rikt. Andra religioner framstår för mig som ofta teoretiska och fattiga i jämförelse. Det verkliga innehållet har runnit ut och bara regelverket består. Förvirring och ignorans. Santo Daime är helt uppenbart överlägset min kunskap, jag har så enormt mycket att lära. Det handlar om uppmärksamhet och förståelse, något jag också har östlig visdom (Patanjali Yoga Sutra och Yoga Vasishtha Ramayana) och metoder (den tantriska kundalini kriya yogan) att tacka för. Men detta är inkorporerat i Santo Daime, allt finns tillgängligt.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 03 mar 2009 23:15

Den religion man söker sig till motsvarar bara de behov man anser sig ha. Alltså man söker sig till andlighet/religion av helt själviska motiv, men i slutändan så kan inte dessa motiv vara slutmålet. Frågan är därför vilken religion/lära som kan utveckla behoven till att bli mer andliga. Tills dess att man hittar den läran så kommer man att fortsätta vara en sökare. De motiv och behov man har utvecklas med tiden.

Markus

Inläggav Markus » 06 mar 2009 18:01

Godheten och Sanningen är den universella lag som natur rätten och hela den civiliserade delen av världen har som fundament för allt liv,det tycker jag. Den som vill förstå förstår.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 08 mar 2009 21:33

Felet I alla andra religioner i kontrast till kristendommen är att de lär sig att frälsa sig själv.

Som exempel, buddismen och islam har inget behov av någon fräslare eftersom de lär ut att man ska frälsa sig själv. och då var det någon som sa att tron spelar roll också, Men det är inte sant. Det är en laggärning att tro i dessa religioner. en vetskap. Deras huvudpersoner visar bara en slags väg till en så kallad frälsning medan kristendomens huvudperson Jesus Kristus är en väg för syndare till fräsningen.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 04 maj 2009 03:21

Markus skrev:Godheten och Sanningen är den universella lag som natur rätten och hela den civiliserade delen av världen har som fundament för allt liv,det tycker jag. Den som vill förstå förstår.

Hur ser du på att en hund kan vara god utan att till synes tro på gud? Att man faktiskt tjänar på något själv att vara god? Inget angrepp, bara funderingar.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 04 maj 2009 03:22

Markus skrev:Godheten och Sanningen är den universella lag som natur rätten och hela den civiliserade delen av världen har som fundament för allt liv,det tycker jag. Den som vill förstå förstår.

Hur ser du på att en hund kan vara god utan att till synes tro på gud? Att man faktiskt tjänar på något själv genom att vara god? Inget angrepp, bara funderingar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2009 13:12

Fundament av något slag för den allmänna moralen i samhället idag kan de väl kallas. Sedan är det frågan om de skall kallas lagar eller värdegrund... Hur vill du formulera godheten resp. sanningen som lagar?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Fengari

Inläggav Fengari » 08 jul 2009 13:34

"Ett religionsbyte är för själen lika illa som ett språkbyte för en författare.". De mystika traditionerna finns i de flesta religioner. Zenbuddhism och Kristen spiritualitet har djupa likheter. På djupare plan borde människan kunna finna sig till rätta inom de flesta religioner. Ritualerna och kvinnosynen i olika religioner skiljer sig åt väldigt mycket. Men det är kanske mest traditionerna som påverkar i olika länder? Har svårt att tro att Gud själv gör skillnad på människor!  

Om någon religion har en överensstämmelse med en yttre verklighet så tror jag att kristendomen ligger närmast. Men jag är ju uppvuxen i detta så kanske tolkar jag mina erfarenheter som kristen via min grunddisposition? Det är en ovisshet som man får leva i. Religion är ingenting som är lätt att ta ställning till! Man får leva från dag till dag och vänta på brödet från ovan, och tro att det finns någon vänlig och förstående som förser den hungrande själen.
:wink:
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.

Återgå till "Religion och andlighet"