Jag tror jag vet vad som höjer lyckan i världen (oavsett om du mäter i hedon eller något annat mått): om alla följer gyllene regeln eller någon variant av den. Det är min intuitiva tro. Den regeln finns i de flesta religioner.
Enkelt eller hur...
(Jag startar härmed en separat tråd för den gyllene regeln för att Cantor-tråden inte ska få för mycket off-topic-innehåll. Jag hittar ingen tråd sedan tidigare om den gyllene regeln.)
Vilken version av den gyllene regeln brukar åsyftas när någon säger "den gyllene regeln"? Och är någon av dem verkligen något att ha? Jag vill påstå att nästan ingen av dem är det. Om man konsulterar wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_regeln får man en översikt över de största religionernas (och några mindre religioners) versioner av den gyllene regeln. Få se nu här:
I kristendomen är den gyllene regeln formulerad så här:
"Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det gören I ock dem. Ty detta är lagen och profeterna. (Matt. 7:12, 1917 års översättning)
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matt. 7:12, Bibel 2000)"
Om man är massochist och vill tillämpa den gyllene regeln enligt ovanstående formulering, tycks det innebära att man ska gå runt och plåga folk på de sätt man själv njuter av att bli plågad på. Det tycks mig kontraintuitivt. Det kan inte vara hållbart att, vem man än är, behandla andra människor som man själv skulle vilja bli behandlad. Ett exempel på en mycket vanligare situation där kristendomens version av gyllene regeln inte är bra är när män behandlar kvinnor som de själva skulle vilja bli behandlade av kvinnor, och vice versa. Män och kvinnor har delvis olika behov och ska inte i alla avseenden behandla varandra som de själva skulle vilja bli behandlade. Det finns flera liknande exempel på hur kristendomens gyllene regel ger oönskade resultat.
Judendomens gyllene regel är formulerad så här:
"Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa."
Problemet med den varianten är istället att den t.ex. innebär att rika högermänniskor, för vilka skatt är förhatligt, och som vill följa denna variant av gyllene regeln, inte borde rösta på något parti som vill ha någon som helst skattefinansierad välfärdsstat eftersom det vore att utsätta andra för det tvång att betala skatt de själva hatar att vara utsatta för. Hur kan en gyllene regel vara bra som ger att rikt högerfolk bara får rösta på radikalkapitalistiska partier som inte vill ha någon skatt alls?
Islams gyllene regel är formulerad:
"Ingen är rättrogen förrän han älskar sin broder som sig själv."
Nå, det är lite bättre (förutsatt att "broder" underförstått betyder "varenda människa", inte bara "andra muslimer"!), men säger egentligen inte hur man ska handla, särskilt inte i en värld där folk utsätter varandra för hemska saker. Hur borde t.ex. de allierade under andra världskriget ha betett sig om de hade velat leva enligt "att älska sin broder som sig själv"? Borde de ha sett Hitler som sin broder och därmed låtit honom vara i fred?
Liknande invändning har jag mot Bahai's version av gyllene regeln: "Var alltid vänlig mot dina medmänniskor, var deras tjänare och älska dem med ren ande även om de är din fiende".
Sikhismen: "Döm andra så som du dömer dig själv."
Den här duger bara i de fall då "andra" och "man själv" är lika varandra och befinner sig i likadan situation, något som oftast inte är fallet. Om man själv t.ex. stjäl av ren egoism, men någon annan stjäl för att det är hans enda chans att överleva, håller det inte att döma gärningen stöld som lika förkastlig eller lika acceptabel i båda fallen.
Hinduismen: "Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig."
Den här funkar inte i situationer där tillfällig smärta bör tillfogas någon, t.ex. vid akut sjukdom där en spruta behöver ges till någon. Dessutom stöter den på samma problem med massochister som kristendomens version av gyllene regeln gör.
Jainismen: "I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva."
Jag önskar inte tillfoga mig själv några skador, men liksom nästan alla andra västerlänningar tillfogar jag framtida människor skador genom min klimatförstörande livsstil, och jag bör göra detta så länge min klimatpåverkan är en oundviklig negativ bieffekt av ett sammantaget mestadels positivt världspåverkande sätt att leva. Anta t.ex. att jag är fysiker och forskar i hur man skulle kunna bygga mycket mer klimatvänliga motorer genom att utnyttja de senaste rönen inom kvantfysiken. Då kanske jag kan utveckla och testa min idé effektivast genom att besöka t.ex. såväl CERN i Schweiz som andra för ändamålet viktiga forskningsanläggningar i världen. Det blir en del resande, d.v.s. klimatpåverkan. Jag skadar framtida människor på det sättet. Men jag bör kanske göra det, om min uppfinning kommer att rädda desto fler människor på längre sikt. Jainismens gyllene regel och liknande versioner av den gyllene regeln tenderar sätta i käppar i hjulet för sådan världsförbättring, genom att bara se på hur människor skadar varandra med handling (och inte även på hur man låter andra komma till skada genom underlåtelse att handla).
Buddhismen: "Plåga inte andra med det som pinar dig själv."
Så hur dåligt man än mår, hur sjuk man än är, ska man alltså ändå inte uppsöka skattesubventionerad vård, eftersom det skulle leda till högre skattetryck för resten av befolkningen och alltså plåga sådana medborgare som skulle känna plåga om de tvingades betala mer skatt? Vilken hjärtlös moral!
Scoutlagen: "En scout känner ansvar för sig själv och andra."
Den här versionen är det egentligen inget fel med. Men man kunde önska att den preciserade hur mycket ansvar man ska ta för andra i förhållande till hur mycket ansvar man ska ta för sig själv.
Den bästa versionen av gyllene regeln är enligt min mening utilitarismens: "ta lika hänsyn till lika intressen". (Underförstått: ta olika hänsyn till olika intressen.)
Det är ett stort problem för mänskligheten att, som vi ser ovan, samtliga stora religioner har så onödigt dumma, vilseledande eller intetsägande versioner av den gyllene regeln.