Jag tror inte på upplysning
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Jag tror inte på upplysning
Jag tror inte att Buddha plötsligt blev upplyst en natt under ett träd,
det är faktiskt helt absurbt att tro på något sådant, för allting som växer
gör det så lite att vi faktiskt inte är medvetna om detta, i alla fall inte med
oss själva, fast vi kan se ett träd bli större, för när Buddhismen talar om upplysningen
så vet den inte vad den pratar om, mer än att det är ett rent reklamtrix för
att sälja sin lära och göra den lättare att förstå för omvärlden.
Detsamma med den uppståndelse som det påstås att Jesus genomgick på tre dagar,
det är också ett trick för att göra kristendommen mera säljbar och lättare att assimilera,
Jesus var på väg emot himmelriket, det kan vi uttyda, han hade alltså en medfödd känsla
i sig för vägen till Gud
men han var inte framme,
för vi kan se vad han skapade på jorden, krig och förvirring,
INGEN VET, ingen är säker på hur nya testamentet ens ska tolkas,
det är så mycket symboler som inte är meningsfulla och äkta i den texten
att vi alltid kommer att vara förvirrade över vem han var och vad han hade
upplevt av Gudomlighet.
I varje människa finns faktiskt vägen till den egentliga människan, den totala människan
men vi har ingen riktig bild av den människan, vi kan se henne i hinduismen,
men jag vill inte ta upp den bilden, för att slippa höra att jag talar i egen sak,
och den som börjar gå den inre vägen som hon har inom sig, det är som att gå
på en uppspänd lina härifrån till evigheten och under henne försöker alla få ner
henne i mörkret igen, få henne att falla, men den som är tålmodig,
och har ett bra balans-sinne och är målinriktad kan börja be ge sig iväg emot
sin födelse av det totaLa inom sig.
när människan föds är det bara en fysisk födelse.
hon måste själv föda det totala inom henne
genom att gå igenom det anti-trycket som världen har emot att hon gradvis
utvecklar det totala inom sig,
alltså anti-trycket är den form som finns i världen
som utgörs av förnekelsen av det total väsen som varje människa
egentligen är och hon måste alltså lösa upp detta anti-tryckets form runt henne
för att öppna evighetens gränslöshet för det totala inom henne att födas.
det är faktiskt helt absurbt att tro på något sådant, för allting som växer
gör det så lite att vi faktiskt inte är medvetna om detta, i alla fall inte med
oss själva, fast vi kan se ett träd bli större, för när Buddhismen talar om upplysningen
så vet den inte vad den pratar om, mer än att det är ett rent reklamtrix för
att sälja sin lära och göra den lättare att förstå för omvärlden.
Detsamma med den uppståndelse som det påstås att Jesus genomgick på tre dagar,
det är också ett trick för att göra kristendommen mera säljbar och lättare att assimilera,
Jesus var på väg emot himmelriket, det kan vi uttyda, han hade alltså en medfödd känsla
i sig för vägen till Gud
men han var inte framme,
för vi kan se vad han skapade på jorden, krig och förvirring,
INGEN VET, ingen är säker på hur nya testamentet ens ska tolkas,
det är så mycket symboler som inte är meningsfulla och äkta i den texten
att vi alltid kommer att vara förvirrade över vem han var och vad han hade
upplevt av Gudomlighet.
I varje människa finns faktiskt vägen till den egentliga människan, den totala människan
men vi har ingen riktig bild av den människan, vi kan se henne i hinduismen,
men jag vill inte ta upp den bilden, för att slippa höra att jag talar i egen sak,
och den som börjar gå den inre vägen som hon har inom sig, det är som att gå
på en uppspänd lina härifrån till evigheten och under henne försöker alla få ner
henne i mörkret igen, få henne att falla, men den som är tålmodig,
och har ett bra balans-sinne och är målinriktad kan börja be ge sig iväg emot
sin födelse av det totaLa inom sig.
när människan föds är det bara en fysisk födelse.
hon måste själv föda det totala inom henne
genom att gå igenom det anti-trycket som världen har emot att hon gradvis
utvecklar det totala inom sig,
alltså anti-trycket är den form som finns i världen
som utgörs av förnekelsen av det total väsen som varje människa
egentligen är och hon måste alltså lösa upp detta anti-tryckets form runt henne
för att öppna evighetens gränslöshet för det totala inom henne att födas.
Re: Jag tror inte på upplysning
Hej harald. Några reflektioner.
Om jag inte missminner mig vad jag läst, så hade Buddha en lång vandring innan denna händelse. Med besök hos flera lärde, Han hade även ett antal asketvänner som han delade stranden med...och så vidare..Visst var det även så att han tillfrågade någon lärd, och fick veta att han måste finna vägen själv.
Sedan fick han sin uppenbarelse om den gyllene medelvägen där under trädet den natten.
Så Reklamtricket kommer in senare när hans "efterföljare" säljer in läran. Buddha själv visste mycket väl att det är en resa.
Jag läser just nu Judas evengeliet den Agnostiska Sethiska vishetlärans variant på Kristendommen och kometarerna däromkring. Mycket intressant. Jesus figuren är där ett barn av den ursprungliga skapelsen. Han har vägen i sig som du säger och han lär ut visheten om kosmos..Han dör inte för våra synder utan hans kropp dör så han kan återgå till ursprunget.
Och det viktiga tycks vara att även vi andra har möjligheten till samma livets väg.
Just så....
Varma Sydafrika Hällsningar till er alla.
Marksa
Harald Davidsson skrev:Jag tror inte att Buddha plötsligt blev upplyst en natt under ett träd,
Om jag inte missminner mig vad jag läst, så hade Buddha en lång vandring innan denna händelse. Med besök hos flera lärde, Han hade även ett antal asketvänner som han delade stranden med...och så vidare..Visst var det även så att han tillfrågade någon lärd, och fick veta att han måste finna vägen själv.
Sedan fick han sin uppenbarelse om den gyllene medelvägen där under trädet den natten.
Så Reklamtricket kommer in senare när hans "efterföljare" säljer in läran. Buddha själv visste mycket väl att det är en resa.
Harald Davidsson skrev:Detsamma med den uppståndelse som det påstås att Jesus genomgick på tre dagar,
Jag läser just nu Judas evengeliet den Agnostiska Sethiska vishetlärans variant på Kristendommen och kometarerna däromkring. Mycket intressant. Jesus figuren är där ett barn av den ursprungliga skapelsen. Han har vägen i sig som du säger och han lär ut visheten om kosmos..Han dör inte för våra synder utan hans kropp dör så han kan återgå till ursprunget.
Och det viktiga tycks vara att även vi andra har möjligheten till samma livets väg.
Harald Davidsson skrev:I varje människa finns faktiskt vägen till den egentliga människan, den totala människan
men vi har ingen riktig bild av den människan,
Just så....
Varma Sydafrika Hällsningar till er alla.
Marksa
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Vissa går upp i bergen och sätter sig i en grotta för att få bättre kontakt med det statiska, alltså fantasin, själen, anden osv och skärmar därmed av sig från negativa vibrationer, anti-trycket, och de försöker kontrollera sina drömmar, sina tankar, sin astrala kropp osv genom olika tekniker, men detta blr helt konstgjort, för de får ej det kontinuerliga anti-trycket på sina axlar och i magen osv..så när de kommer ut från sin grotta faller de ihop ganska snabbt till en normal människa,de bästa är att kontinuerligt gå ut på torget och försöka vara äkta, öppen och rak, och på kvällen analysera sin situation genom sin dagbok eller genom nån hygglig vän eller älskarinna, för det är genom våra handlingar vi kan utvecklas.
men faktiskt är det bra att då och då vistas i alla fall ute i skogen helt ensam några dagar eller veckor för att få bättre kontakt med mörkret, djuren och naturen. Och med ENSAMHETEN.
men faktiskt är det bra att då och då vistas i alla fall ute i skogen helt ensam några dagar eller veckor för att få bättre kontakt med mörkret, djuren och naturen. Och med ENSAMHETEN.
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:Jag tror inte på plötsliga insikter som modell för en människas växande mentalt och själsligt, därför betraktar jag zen-buddihsm som ren nonsens, den äkta och autentiska utvecklingen i en människas personlighet är en PROCESS.
Jag hålle med om att det är en process, men att det förkommer höjdupplevelser under processens gång...Ungefär som en frällsningupplevelse som visar vad himmelriket ÄR.
Vad är med zen-buddhism du inte tror på? Att dessa människor inte har de upplevelser de säger sig ha under sin resa, eller tror de upplevelser som beskrivs är något annat än vad det utger det för att vara?
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Det enda Buddha givit till världen är förvirring, han trodde inte ens
på Gud, han är väl andlighetens Aristoteles
Nirguna Brahmans väsen är den formlösa kärleken,
alltså älskar han allt och ingenting,
Han är också kärlekens öga, för det är det rätta namnet på det tredje ögat,
all hans kärlek kan se
kan se dig, kan se mig, kan se träden, kan se hundarna, kan se allt vad vi kan se
SAMTIDIGT.
han är alltså all-seende.
på Gud, han är väl andlighetens Aristoteles
Nirguna Brahmans väsen är den formlösa kärleken,
alltså älskar han allt och ingenting,
Han är också kärlekens öga, för det är det rätta namnet på det tredje ögat,
all hans kärlek kan se
kan se dig, kan se mig, kan se träden, kan se hundarna, kan se allt vad vi kan se
SAMTIDIGT.
han är alltså all-seende.
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Återgå till "Religion och andlighet"