konsten att tro
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
konsten att tro
Vad är det för fel på att tro?
Re: konsten att tro
Harald Davidsson skrev:Vad är det för fel på att tro?
Beror på vem eller vad du tror på.....Och varför.
Så utveckla gärna din fråga.
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Nja....
Citat Harald
"tron är därför en medvetandeform som hjälper oss
att röra oss från igår till idag."
Sanarare så hjälper oss denna tro oss att tro på morgondagen..."Idag" lever vi redan i.
Så vist det behövs ett vist mått av tro när man går och lägger sig...De flesta av oss tar det för givet att vi vaknar imorgon bitti.
Citat Harald
"Det statiska i oss är vetandet
men det dynamiska är baserat på tro.."
Ponera att jag har ett avancerat arbete framför mig...med många beroenden..Och går det åt pipsvängen så kostar det företaget massor av pengar men framför allt så ryker all cred.
Jag kan tro att det kommer att gå vägen....Men jag gör allt i min makt för att minimere alla okända faktorer, jag bygger mig en bild av vad som kommer att ske, Jag bygger upp mitt vetande över vad framtiden har att ge...Jag skulle inte vilja kalla denna process statisk, inte på långa vägar
Citat Harald
"tron är därför en medvetandeform som hjälper oss
att röra oss från igår till idag."
Sanarare så hjälper oss denna tro oss att tro på morgondagen..."Idag" lever vi redan i.
Så vist det behövs ett vist mått av tro när man går och lägger sig...De flesta av oss tar det för givet att vi vaknar imorgon bitti.
Citat Harald
"Det statiska i oss är vetandet
men det dynamiska är baserat på tro.."
Ponera att jag har ett avancerat arbete framför mig...med många beroenden..Och går det åt pipsvängen så kostar det företaget massor av pengar men framför allt så ryker all cred.
Jag kan tro att det kommer att gå vägen....Men jag gör allt i min makt för att minimere alla okända faktorer, jag bygger mig en bild av vad som kommer att ske, Jag bygger upp mitt vetande över vad framtiden har att ge...Jag skulle inte vilja kalla denna process statisk, inte på långa vägar
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Jag bygger upp mitt vetande över vad framtiden har att ge skriver Marksa
det är ju bara spekulationer. Ifall någon visste,verkligen hade vetande om framtiden skulle han bli millionär på en vecka på börsen, men ingen vet ens vad som ska hända nästa minut, plötsligt exploderar en atombomb, och alla är döda.
Hela vårt liv är upphängt på tro
det enda vi har är tid, men vi skapar också förväntningar om framtiden
det är det enda vi har av framtidens spår som vi vill traska i
och våra förväntningar är emotionella,
så hela vår tillvaro är uppbyggd på tro och känsla
det är ju bara spekulationer. Ifall någon visste,verkligen hade vetande om framtiden skulle han bli millionär på en vecka på börsen, men ingen vet ens vad som ska hända nästa minut, plötsligt exploderar en atombomb, och alla är döda.
Hela vårt liv är upphängt på tro
det enda vi har är tid, men vi skapar också förväntningar om framtiden
det är det enda vi har av framtidens spår som vi vill traska i
och våra förväntningar är emotionella,
så hela vår tillvaro är uppbyggd på tro och känsla
Tack för att du valde att komentera på detta vis....Själklart kan jag få en hjärtattack just denna sekund och alla mina planer skulle för min egen del vara totalt förgäves...
Men även de som skapade atombomben du refererar till levde förvissningen att den skulle fungera....De utgick ju självklart från sina kalkyler och tester...Och gjorde allt för mimimera alla okända faktorer..Vill du kalla denna process för att tro?
Du innför en nytt begrepp till din Dualitet nämligen förväntningar....Alltså en glidande skala mellan tro och vetande. Intressant..Hur defienerar du förväntningar?
Men även de som skapade atombomben du refererar till levde förvissningen att den skulle fungera....De utgick ju självklart från sina kalkyler och tester...Och gjorde allt för mimimera alla okända faktorer..Vill du kalla denna process för att tro?
Du innför en nytt begrepp till din Dualitet nämligen förväntningar....Alltså en glidande skala mellan tro och vetande. Intressant..Hur defienerar du förväntningar?
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
Hur defienerar du förväntningar? skriver Marksa
förväntningar är i de flesta fall väldigft naiva, Nudde skrev att hans far förväntade sig av konfliktlösningen i Jugoslavien att han i alla fall inte skulle bli nerskjuten på gatorna.
På tunnelbanan i new york city kan man inte förvanta sig lugn och fred, plötsligt blir man rånad. Så man kanske planerar innan.
Vi kan kalla det att ha en plan över tillvaron
vi har en plan för varje dag, jag menar att föra dagbok och skriva ner sina kortsiktiga mål tillsammans med långsiktiga ökar kontakten med denna plan som ju är mental
och PRAKTISK.
sedan har vi också en slags teoretisk plan
där vi skriver upp våra värden
och där kommer religion och Gud kanske in
men denna planen är inte direkt handlande
fast den bygger också på förväntningar
kanske om frälsning
förväntningar är i de flesta fall väldigft naiva, Nudde skrev att hans far förväntade sig av konfliktlösningen i Jugoslavien att han i alla fall inte skulle bli nerskjuten på gatorna.
På tunnelbanan i new york city kan man inte förvanta sig lugn och fred, plötsligt blir man rånad. Så man kanske planerar innan.
Vi kan kalla det att ha en plan över tillvaron
vi har en plan för varje dag, jag menar att föra dagbok och skriva ner sina kortsiktiga mål tillsammans med långsiktiga ökar kontakten med denna plan som ju är mental
och PRAKTISK.
sedan har vi också en slags teoretisk plan
där vi skriver upp våra värden
och där kommer religion och Gud kanske in
men denna planen är inte direkt handlande
fast den bygger också på förväntningar
kanske om frälsning
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:vetenskap är till för universitet, högskolor och den tekniska industrin,
men inte för oss människor
Du får ha vilken definition på orden du vill, men det gör inte samtalet lättare.
Härovan skrev du:
""Det statiska i oss är vetandet
men det dynamiska är baserat på tro..""
Alltså vårat samtal har hitills varit baserat på vetande per se och inte giltigheten hos någon vetenskaplig metod!
Men du har rätt i att den vetenskapliga metoden används mycket och förmodligen mest korrekt på unversitet, högskolor och den tekniska industrin. Det senare gränsar delar av min profesion med, då det finns både en teknisk och en social komponent däri.
Harald Davidsson skrev:vad vi behöver är realistiska förväntningar och det får vi genom ett gott omdömme,
så vad vi behöver träna är vår omdömmesförmåga
Och det väldigt goda omdömmet leder till att våra förväntningar gränsar till vetande.
Vad säger du om intuition i detta sammahang Harald? Alltså när vi tror oss veta något, men vi vet inte riktigt varför
Varje dag är en resa.
- Harald Davidsson
mARKSA
I den dynamiska världen finns det inget vetande,
men ett omdömme som normalt och ganska mekaniskt jobbar med realistiska förväntningar i vår hjärna, samtidigt som vi kanske kan få vara i fred i vår koncentration på ett speciellt projekt t.ex. vårt jobb eller vårt samtaL med en vän eller i en affär där vi granskar olika skor för att till slut välja ut ett par som passar oss.
men ifall något speciellt inträffar som stör situationen visar vårt omdömme upp en värderande aspekt, ifall fara ifall glädje eller vad som helst..
men också intuitionen jobbar så att säga på samma kontor som omdömmet och förväntningarna,
för intuitionen kan extremt snabbt värdera en situation eller händelse.
men den som har kontakt med Gud har honom också i sitt omdömme som en extra hjälp,
allt handlar om att vi har priori-kunskap om de primära sakerna i tillvaron genom att vi kan få reda på vad som är rätt genom att känna hur helheten är...
I den dynamiska världen finns det inget vetande,
men ett omdömme som normalt och ganska mekaniskt jobbar med realistiska förväntningar i vår hjärna, samtidigt som vi kanske kan få vara i fred i vår koncentration på ett speciellt projekt t.ex. vårt jobb eller vårt samtaL med en vän eller i en affär där vi granskar olika skor för att till slut välja ut ett par som passar oss.
men ifall något speciellt inträffar som stör situationen visar vårt omdömme upp en värderande aspekt, ifall fara ifall glädje eller vad som helst..
men också intuitionen jobbar så att säga på samma kontor som omdömmet och förväntningarna,
för intuitionen kan extremt snabbt värdera en situation eller händelse.
men den som har kontakt med Gud har honom också i sitt omdömme som en extra hjälp,
allt handlar om att vi har priori-kunskap om de primära sakerna i tillvaron genom att vi kan få reda på vad som är rätt genom att känna hur helheten är...
- freddemalte
Re: konsten att tro
Ingen aning, men lyssna på Sam så får du ju några svar i alla fall . . .Harald Davidsson skrev:Vad är det för fel på att tro?
http://www.youtube.com/watch?v=fKcSzR8QqrY
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- Harald Davidsson
Återgå till "Religion och andlighet"