Einsteins Gudsbevis!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Jiva

Einsteins Gudsbevis!

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 05:22

.
EINSTEINS GUDSBEVIS MYCKET LOGISKT !!!

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARO AV GUDSKÄRLEK !!!

Kolla på den här videon med Albert Einstein, som på ett mycket logiskt och pedagogiskt sätt förklarar hur ondskan de facto är ett Gudsbevis:

http://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI

Den gode Einstein sa sig alltså tro på Gud, han var en mycket djupt troende religiös person, vilket intygas här av Walter Isaacson, Einsteins levnadstecknare:

http://www.youtube.com/watch?v=S7r57oCT2cU

Här följer massor av fler bevis för att Einstein var såpass intelligent att han insåg nödvändigheten av en Intelligent Designer, Guds existens:

http://www.youtube.com/watch?v=0iXKIf2XOfA

"I see a pattern, but my imagination cannot picture the maker of the pattern. I see a clock, but I cannot envision the clockmaker. The human mind is unable to conceive of the four dimensions, so how can it conceive of a God, before whom a thousand years and a thousand dimensions are as one."

TILL DISKUSSION:

Vad har ni att säga om Albert Einsteins Gudsbevis, logiskt eller inte?

Ett grundläggande tankefel som ateister gör, är att tro att ”Gud behövs inte” om man upptäcker hur naturen fungerar, ungefär som att en konstnär inte skulle finnas om man upptäckte hur hans tavlor var uppbyggda...
.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 28 jan 2011 10:14

http://urbanlegends.about.com/od/religion/a/einstein_god.htm

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Albert Einstein

Jiva

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 14:06

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixt ... nta-sjalar

"In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."

- Albert Einstein

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 28 jan 2011 14:45

Jiva skrev:http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/09/einstein-och-newton-overtygade-om-guds-existens-bagge-var-mycket-gudfruktiga-intelligenta-sjalar

"In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."

- Albert Einstein

Citatet jag gav ovan var just Einsteins svar på att folk som du försökte stämpla honom som en religiös man på grund av uttalandet ovan.

I ett brev från 1954: "The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish."

Dessutom är det ett svagt argument att hänvisa till aktoriteter på ett område för att styrka en tes för ett annat.

"Jag är ateist, Foppa är ateist, HAH!"

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 jan 2011 15:02

Lill-Leif,
jag tror inte jiva kommer svara innom två år,
om du tittar på hans inlägg på hans profil så är tempot långsammare än ljusets hastighet i en blyvägg.

Det är ganska simpelt, han har antagligen dålig besöksstatistik på sin blogg, och loggar in på sidor som här för att skriva sina påståenden och skylta med sin länk och drar vidare. två flugor i en smäll tänker han.

eller vad vet jag...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fåfängligheter fåfänglihget!

Inläggav Algotezza » 28 jan 2011 15:08

Enda  giltiga gudsbeviset är mystika upplevelser. Men det bevisar bara något för en själv.

Synar vi alla andra Gudsbevis om inte bygger på egen mystik erfarenhet sönderfaller blir de mest frågan om semantiska eller logiska cirkelbevis, med eller utan dolda premisser.

Varför bygga sin Gudsrelation på sådana tankelekar i stället för egen erfarenhet? Varför försöka bevisa Guds existens för andra öht genom sermantiska och tautologa trix?

Det är i högst grad oetiskt och det handlar bara om att man vill få andlig makt över andra via skumma suggestionsmetoder!

Skotta snö i stället  - det kan andra ha glädje och nytta av!

All denna "logik" som religiösa genom tiderna presteret är patetiskt!

---
Finns Gud får han banne mig ställa upp på att visa sig - genom mystika upplevelser uppkomna spontant eller via heliga örter!
---

En Gud som bara kan bevisas existera genom semantiska trix och tautologier kan det inte vara mycket med!

Ge en blixt från klar himmel i huvudet på Settman när jag kräks i TV-soffan över hans program och billiga stil!

Ge Ranelid vingar så han kan kretsa runt Lunds domkyrka!

Gör underverk! Mirakel!

Gör sådant alla kan se - om det nu är en poäng med bevis alla kan se och kanske, kanske acceptera!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 28 jan 2011 17:49

Hej

Att Einstein trodde på gud bevisar väl inte guds existens?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

mindgem

Re: Fåfängligheter fåfänglihget!

Inläggav mindgem » 04 jul 2011 15:37

Algotezza skrev:Enda  giltiga gudsbeviset är mystika upplevelser. Men det bevisar bara något för en själv.

/Algotezza

Just ett snyggt gudsbevis du har tagit fram.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 04 jul 2011 15:51

Då och då dyker Gud upp på forumet och återupplivar gamla trådar.

M.L

Inläggav M.L » 06 jul 2011 20:46

mindgem skrev:
Algotezza skrev:Enda  giltiga gudsbeviset är mystika upplevelser. Men det bevisar bara något för en själv.

/Algotezza

Ja. Det rör sig snarare om ett bevis för att människan kan uppleva saker som mystiska.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jul 2011 01:14

freddemalte skrev:Hej

Att Einstein trodde på gud bevisar väl inte guds existens?

Vänligen

Fredrik

Att einstein trodde på en gud bevisar att han trodde på en gud och att vetenskapen inte är enig  i sin tro.
Det finns alltså små män i vita rockar som tror på  'övernaturliga' krafter.

Det viktiga här är inte att bevisa guds existens.
Utan faktum att man kan tro, även om man pysslar med vetenskapliga objekiva saker.
En tro bygger alltså inte på intelligens eller kunskap om den objektiva världen eller vilken intellektuell nivå du har.

En tro hittas alltså i något annat än i hjärnans aktiviteter.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jul 2011 01:21

M.L skrev:
mindgem skrev:

/Algotezza

Ja. Det rör sig snarare om ett bevis för att människan kan uppleva saker som mystiska.

Du har 100% rätt här M.L
Joe laberos show var upplevd mystisk och enormt fashinerande.. så visst kan jag uppleva saker som mystiska.
kärleken är också lite mystisk, jag tror på den fast jag inte riktigt ser den . Vi kan tro/uppleva på MYSTIK
japp  vad har detta med gudar och själar  att göra ? frågan stäld även till algotezza

<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mP8qSAcDj4w?version=3&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mP8qSAcDj4w?version=3&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="390" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Gudsbevis ^^

Ungkarl

Inläggav Ungkarl » 19 jul 2011 10:59

Jag tycker Einstein lät som lite av en panteist.

Ungkarl

Inläggav Ungkarl » 19 jul 2011 11:01

Dock tycker jag att andra t.ex. spinoza har lagt fram mycket intressantare hypoteser om gud än Einstein!

Återgå till "Religion och andlighet"