Ett exempel på "att vända den andra kinden till"..

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 01 aug 2011 14:55

Cosmic philosopher

Det finns en stor brist i det du säger enligt mig, för om man tror på karma på det sättet,
innebär det inte då att om man mår dåligt så beror det på att man har handlat fel (och att någon annan har handlat fel), och om man mår bra så beror det på att man har handlar rätt (och att någon annan har handlat rätt), det skulle ju innebära att t.ex. alla som är psykiskt sjuka, eller har andra vanliga sjukdommar, eller skador som gör att de mår dåligt på något sätt, att det är deras eget fel, att de gör det på grund av att de har handlat fel. För om man lägger någon moralisk betydelse i karma så blir väl detta resultatet.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 01 aug 2011 17:31

Hej kort!

Intressant att se det ifrån ditt perspektiv och att vi verkar se karmabegreppet så annorlunda! Kul! Det är möjligen så att jag inte förklarat karmaprincipen tillräckligt bra...

kort skrev:Cosmic philosopher
Det finns en stor brist i det du säger enligt mig,


1a)Var ligger den stora bristen i karmaprincipen anser du? b)Varför är det en stor brist? (kanske har jag inte förklarat karmabegreppet så bra...)
2)Vilken världsbild utgår du ifrån?

kort skrev:för om man tror på karma på det sättet,
innebär det inte då att om man mår dåligt så beror det på att man har handlat fel (och att någon annan har handlat fel),
och om man mår bra så beror det på att man har handlar rätt (och att någon annan har handlat rätt), det skulle ju innebära att t.ex. alla

som är psykiskt sjuka, eller har andra vanliga sjukdommar, eller skador som gör att de mår dåligt på något sätt, att det är deras

eget fel, att de gör det på grund av att de har handlat fel. För om man lägger någon moralisk betydelse i karma så blir väl detta

resultatet.


Jag tror jag kan förstå din skepticism här. Det kan självklart låta både  cyniskt,likgiltigt,känslokallt och provocerande att säga att var och en är orsak till sin egen sjukdom. Ett mycket, mycket känsligt ämne som så oerhört lätt kan missförstås...

Jag tycker detta följande nedanstående är berättigande att läsa här (läs allt för bästa effekt!):

http://martinuskosmologi.wordpress.com/ ... -historia/

Vad tycker du om denna artikel kort (eller någon annan)? Åsikter?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 02 aug 2011 09:46

Cosmic philospher

1 Jag har stort intresse av denna fråga och jag tycker att den är mycket svår, eftersom det är ganska sällan man/jag tänker i sådana här banor. Drar man inte i denna karma-teori alla över en kam enligt talesättet "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad", för problemet med det talesättet är väl att alla inte vill bli behandlade på samma sätt, och ska man/är det rätt att göra saker mot sin vilja, framförallt så är personer ofta inte medvetna om exakt hur de skall behandla andra, till stor del beroende på ovetskap. Lite allmänt bara. Hur ser du på det?
2 Skulle du kunna presentera ett par olika världsbilder så kan jag försöka säga vilken jag tror på?
Jag läste artikeln och jag tycker att det är utstuderad, manipulativ propaganda. Det positiva som jag ser och kan förstå att människor gillar är att den lägger fram en syn på rättvisa, jag tror också att livet är rättvist på något sätt men jag tror inte alls att det fungerar som i artikeln, gillar inte tanken på att det går runt, eller på att människor står i skuld till andra och måste betala tillbaka.



Hälsningar kort!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 02 aug 2011 10:00

kort skrev:Cosmic philospher

1 Jag har stort intresse av denna fråga och jag tycker att den är mycket svår, eftersom det är ganska sällan man/jag tänker i sådana här banor. Drar man inte i denna karma-teori alla över en kam enligt talesättet "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad", för problemet med det talesättet är väl att alla inte vill bli behandlade på samma sätt, och ska man/är det rätt att göra saker mot sin vilja, framförallt så är personer ofta inte medvetna om exakt hur de skall behandla andra, till stor del beroende på ovetskap. Lite allmänt bara. Hur ser du på det?
2 Skulle du kunna presentera ett par olika världsbilder så kan jag försöka säga vilken jag tror på?
Jag läste artikeln och jag tycker att det är utstuderad, manipulativ propaganda. Det positiva som jag ser och kan förstå att människor gillar är att den lägger fram en syn på rättvisa, jag tror också att livet är rättvist på något sätt men jag tror inte alls att det fungerar som i artikeln, gillar tanken på att det går runt, eller på att människor står i skuld till andra och måste betala tillbaka.



Hälsningar kort!


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule

Är en länk med alla möjliga varianter på den gyllene regeln inom olika religioner etc, det var ju inte så längesedan det togs upp i en annan tråd, denna var med,
"He who has the gold, makes the rules."

Själv föredrar jag, Gör inget mot någon annan människa utan dennes samtycke.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 02 aug 2011 16:17

Hej kort!

kort skrev:1 Jag har stort intresse av denna fråga och jag tycker att den är mycket svår, eftersom det är ganska sällan man/jag tänker i sådana här banor. Drar man inte i denna karma-teori alla över en kam enligt talesättet "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad", för problemet med det talesättet är väl att alla inte vill bli behandlade på samma sätt, och ska man/är det rätt att göra saker mot sin vilja, framförallt så är personer ofta inte medvetna om exakt hur de skall behandla andra, till stor del beroende på ovetskap. Lite allmänt bara. Hur ser du på det?


1.Det är möjligt att det saknas lite nyanseringar i detta talesättet men "den gyllene regeln" visar en allmän princip. Man kan ju fråga sig hur många som verkligen vill bli behandlade med kärlekslöshet. En sadomasochist kanske? Men det finns nog ett "gråtande barn" i en sådan människa också. På lång sikt förändras sadomasochisten också av all karma så att han/hon längtar,ropar eller gråter efter genuin kärlek framför allt annat. "Urspårningar" kan inte hålla på hur länge som helst. Allt strävar efter jämvikt. Allt extremt,onaturligt,"onormalt" strävar efter det naturliga och "normala".

kort skrev:2 Skulle du kunna presentera ett par olika världsbilder så kan jag försöka säga vilken jag tror på?
Jag läste artikeln och jag tycker att det är utstuderad, manipulativ propaganda. Det positiva som jag ser och kan förstå att människor gillar är att den lägger fram en syn på rättvisa, jag tror också att livet är rättvist på något sätt men jag tror inte alls att det fungerar som i artikeln, gillar inte tanken på att det går runt, eller på att människor står i skuld till andra och måste betala tillbaka.



Hälsningar kort!


2.Vad säger du om "Det tredje testamentet"? :
http://tredjetestamentet.se/web/compone ... Itemid,42/

eller "Analytisk trilogi"?
http://www.healingthroughconsciousness.com/

eller en form av den moderna humanismen:
http://www.humanisterna.se/

eller buddism eller hinduism? eller har du någon annan världsbild som du utgår ifrån?

Det var intressant att läsa vad du tyckte om artikeln. Själv tycker jag annorlunda. Jag tycker inte det är manipulativ propaganda.

Man kan fråga sig vad som blir mest rättvist. Om allt följer karma och reinkarnation. Eller om människorna blir "drabbade av sina öden" som en slags "slumpens kast-" eller "lekbollar". Vad tycker du?

Kort, hur tror du att livet är rättvist på något sätt?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 02 aug 2011 18:42

Hej Cosmic philosopher! Tack för den information du gav mig angående världsbilder, jag tycker att det fanns guldkorn i dem och de inspirerade mig.

1 - Hur allt hänger ihop. Jag tror att allt hänger ihop. Jag tror att man i solglansen från ett sandkorn kan upptäcka hela världen, sväva ut i oändligheten, för överallt finns speglar, allt är möjligt, i varje cell i vår kropp finns gener som är själva kartan till vår uppbyggnad. För att allt skall hänga ihop anser jag att allt måste vara liv. Kanske har vinden liv. Jag tror att skalbaggen har ett lika stort medvetande som människan, opererar bara på en annan frekvens. Om man har lättare för att förstå sig på en hund kan man fråga sig varför - är det inte just för att den tänker som oss? Vinden kanske är del i något större som tänker annorlunda.

2 - Moralen. Det är djupt och komplicerat, det är inte meningen att vi ska förstå. Alla är goda, och jag tror att det finns en lösning på varje problem. För mig känns det ofta som att jag befinner mig i en tunna som rullar ned för en grässlänt. Jag tror att det är fel att dela in världen i de goda och de onda. Sedan tror jag att det är väldigt bra att tänka positivt om sig själv, men det är nog viktigt att veta vad man har för begränsningar, vad man inte är lika bra på.

3 - Makten. Jag tror att det finns en gudomlig makt, men vad menar jag med det? Om det finns en egenskap som man delar med alla levande varelser så borde väl den vara gudomlig på ett sätt. Sedan kanske man har en egenskap som är helt egen, då har man också mycket makt på något sätt genom den. Jag tror ingen mår bra av att andra styr över en, när man är helt fri från problem och känner fullständig lycka är man väl nästan som en gud.

Juste, på sätt och vis tror jag på telepati, - men jag tror inte direkt att det händer något overkligt eller övernaturligt, för jag tror att allt som händer går att förstå - jag tror att det är när liknande saker händer på olika ställen och att de kopplas ihop genom någon slags erfarenhet. Jag tror att allt är möjligt, men inom vissa begränsningar, det är möjligt att slå en trea med en tärning oändligt många gånger i följd, men man kan omöjligt slå en sjua.

Cosmic philosopher skrev:Man kan ju fråga sig hur många som verkligen vill bli behandlade med kärlekslöshet.

Men skulle inte en idealvärld inbegripa att alla är goda, ärliga, att alla tror på det sin nästa säger och att det aldrig blir några missförstånd? Jag tror att det är möjligt.

Cosmic philosopher skrev:Kort, hur tror du att livet är rättvist på något sätt?

"Ju större drömmar man har och ju högre man siktar desto mer motgång får man,
ingen kunskap eller visdom är gratis, inte heller välmående och rikedom men rikedom mäts inte i välmående och pengar,
motgången varar bara ett tag,
när man får belöning ger den många gånger fallt i utdelning,
detta gör mig fridfull och glad för jag förstår att jag simmar emot strömmen av en anldening,
livet är rättvist"

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 05 aug 2011 12:02

Cosmic philosopher

Jag tror också att världen i hög grad styrs av människans vilja, inte direkt, men på sätt och vis, eftersom det sker genom människans handling.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster