Precis registrerad!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Eddy
Kontakt:

Precis registrerad!

Inläggav Eddy » 05 sep 2009 21:52

Halloj, att presentera sig ja...svårt, well.

Jag heter Eddy aka Edwin men kallas Eddy och är 18 snart 19 år fyllda. Jag har nyligen gått ut vad som kan kallas gymnasiet nu i våras och jobbar för tillfället på restaurang i Göteborg.

Jag lyssnar mycket på Bob Dylan och 60, 70 tals musik i största allmänhet. Läser även en del böcker om jag hittar några intressanta som verkar värda att lägga tid på.

Är även väldigt intresserad av filosofi, psykologi och allt som ofta religion. Allt detta sen gymnasiet, problemet är att jag har ingen att diskutera dessa ämnen med. Kanske passar det här forumet?:)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 05 sep 2009 23:54

Hej och välkommen
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 06 sep 2009 15:27

Hej på dig o välkommen hit.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 sep 2009 16:05

Alltid nyttigt att diskutera saker. Kan stundom få för mig att vi har lite osund inställning till diskussion i gemen i Sverige (vet ju inte hur det ser ut på andra ställen). I synnerhet kvinnorna uteblir för det mesta från "politiska" diskussioner. Ibland hävdas det att detta beror på att det är en så typiskt "manlig" diskurs, men jag tycker nog att kvinnornas uteblivande ur diskussionen då är att betrakta som något som kvinnorna får ta på sina axlar och inte männen. Min erfarenhet är att det i regel, i många sociala sammanhang, anses som nåt "fult" att diskutera, att det inte lever upp till det underliggande (men överordnade) krav man har på s.k. "trevlighet". Men på samma grund som tidigare tvingas vi säga att detta ligger trevlighetsivrarna till last och inte eldsjälarna som diskuterar. Samma fördomar mot diskussionen ser man i det att kritik i folkmun har fått en negativ klang. Det här kan nog ledas tillbaka på en skillnad mellan religiöst tänkande och sekulärt, och det är ju märkligt att vi i en sekulär värld skall hålla fast vid normer som baseras på en religiös ordning. Kritiken är det bästa man kan tänka sig, förutsatt att det man vill är att lära. Så, kort och gott, välkommen och var fan inte rädd för att kritisera och bli kritiserad, för tar du till dig denna insikt (att kritiken är ett gott och inte ett ont), så har du redan lagt flera mil mellan dig själv och "pöbeln". Och tagit ikapp den enskilt största sträckan du nånsin kommer ta ikapp på "täten".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Precis registrerad!

Inläggav Algotezza » 07 sep 2009 15:28

Eddy skrev:Halloj, att presentera sig ja...svårt, well.

Jag heter Eddy aka Edwin men kallas Eddy och är 18 snart 19 år fyllda. Jag har nyligen gått ut vad som kan kallas gymnasiet nu i våras och jobbar för tillfället på restaurang i Göteborg.

Jag lyssnar mycket på Bob Dylan och 60, 70 tals musik i största allmänhet. Läser även en del böcker om jag hittar några intressanta som verkar värda att lägga tid på.

Är även väldigt intresserad av filosofi, psykologi och allt som ofta religion. Allt detta sen gymnasiet, problemet är att jag har ingen att diskutera dessa ämnen med. Kanske passar det här forumet?:)

Välkommen hit! Ge forumet ( = dess skribenter) en chans! Det blir vad vi själva gör det till...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 04 feb 2010 23:34

Avantgardet skrev: I synnerhet kvinnorna uteblir för det mesta från "politiska" diskussioner. Ibland hävdas det att detta beror på att det är en så typiskt "manlig" diskurs, men jag tycker nog att kvinnornas uteblivande ur diskussionen då är att betrakta som något som kvinnorna får ta på sina axlar och inte männen.

Disskuterar gärna politik med dig. ;)

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 05 feb 2010 10:00

Diskutera politik med Avant? Ha!

Btw,

Välkommen till filosofiforumet Eddy! Vi behöver fler ungdomar här... Känner mig ensam bland dessa 60-talister.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 05 feb 2010 18:39

Plecto skrev:Diskutera politik med Avant? Ha!

Btw,

Haha, ok, det lät inte som något gott tecken...

Jag kanske också ska välkomma Eddy förresten! Är också ny 18-åring som gillar Bob Dylan. ;)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 feb 2010 19:55

Plecto skrev:Diskutera politik med Avant? Ha!

Btw,

Välkommen till filosofiforumet Eddy! Vi behöver fler ungdomar här... Känner mig ensam bland dessa 60-talister.

:lol: Ja, alltså Avant har en tuff övertygelse i politik, behöver väl inte vara fel? Om det är fel och du representerar en annan åsikt har du möjlighet att pröva dina vingar :)

Lustigt nog upplever jag inte att det är så värst många aktiva 60-talister här, skulle snarare tippa på att det mest är sena 70-talister/80-talister. Men inte vet jag.

Återgå till "Mötesplatsen"