Vad firar du i dag?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 16 dec 2024 12:23

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Tv:s Luciamorgon var helt ok.

Varför får så sällan Lucifer vara med, han är väl brorsa till Lucia - typ...

Utklädd till pepparkaksgubbe

Kamouflagedräkt...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2024 11:14

Julafton förstås.

Hemma hos familjen Josefsson.jpg
Hemma hos familjen Josefsson.jpg (90.95 KiB) Visad 1094 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 dec 2024 05:54

Så blev det nyårsafton igen. Tiden går allt fortare vilket är en följd av att ett år med tiden blir en allt kortare andel av ens livslängd. En matematisk förklaring, alltså. En annan förklaring är psykologisk: ju mer man upplevt desto mindre marginal för att uppleva något helt nytt. För att göra detta krävs både fantasi och vilja att lämna "rutinens brant".
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 dec 2024 10:46

Algotezza skrev:Så blev det nyårsafton igen. Tiden går allt fortare vilket är en följd av att ett år med tiden blir en allt kortare andel av ens livslängd. En matematisk förklaring, alltså. En annan förklaring är psykologisk: ju mer man upplevt desto mindre marginal för att uppleva något helt nytt. För att göra detta krävs både fantasi och vilja att lämna "rutinens brant".

Men jag kan inte påstå att åren ”går fortare” nu. Känns precis lika avlägset att kunna gå i kortbyxor utomhus nu som alltid så här års, och man tänker på den tid, i Augusti, då man bara kunde gå rakt ut utan att krångla med en massa ytterkläder, som avlägsen.

Men på ett annat plan, får jag höra att någons sommarprogram var för sju år sen häpnar jag, tor alltid att det varit betydligt närmare i tiden. Då kan det kännas som om åren går fort. Att det känns som i förrgår barnen flrtfarande bodde hemma.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 dec 2024 15:00

Anders skrev:
Algotezza skrev:Så blev det nyårsafton igen. Tiden går allt fortare vilket är en följd av att ett år med tiden blir en allt kortare andel av ens livslängd. En matematisk förklaring, alltså. En annan förklaring är psykologisk: ju mer man upplevt desto mindre marginal för att uppleva något helt nytt. För att göra detta krävs både fantasi och vilja att lämna "rutinens brant".

Men jag kan inte påstå att åren ”går fortare” nu. Känns precis lika avlägset att kunna gå i kortbyxor utomhus nu som alltid så här års, och man tänker på den tid, i Augusti, då man bara kunde gå rakt ut utan att krångla med en massa ytterkläder, som avlägsen.

Men på ett annat plan, får jag höra att någons sommarprogram var för sju år sen häpnar jag, tor alltid att det varit betydligt närmare i tiden. Då kan det kännas som om åren går fort. Att det känns som i förrgår barnen flrtfarande bodde hemma.

Det är just när vi ser bakåt vi kan få en känsla av att tiden går fort. Tiden i nuet går fort eller långsamt beroende på vad vi sysslar med. Ser vi framåt kan tiden kännas oändlig och "orörlig".
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 jan 2025 22:45

Idag firar jag att fjällbrynt lyckats få tillbaka lite av originalsmaken på messmöret från före 77. Den lite torrare, smakrikare, ni minns väl? På den tiden fick man äta fort, annars blev messmöret i botten hårt. Men det var inga problem i barndomens hushåll, både jag och morsan höll konsumtionen konstant och hög, Och messmöret har följt mig, jag har nog ätit minst en tusendel av allt messmör som tillverkats av fjällbrynt(och tidigare NNP), och mycket med en tesked direkt i burken.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jan 2025 15:57

Anders skrev:Idag firar jag att fjällbrynt lyckats få tillbaka lite av originalsmaken på messmöret från före 77. Den lite torrare, smakrikare, ni minns väl? På den tiden fick man äta fort, annars blev messmöret i botten hårt. Men det var inga problem i barndomens hushåll, både jag och morsan höll konsumtionen konstant och hög, Och messmöret har följt mig, jag har nog ätit minst en tusendel av allt messmör som tillverkats av fjällbrynt(och tidigare NNP), och mycket med en tesked direkt i burken.

Åt det i min barndom men som vuxen har andra i faniljen valt bort det. Skulle kanske smygköpa?
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 04 jan 2025 16:36

Anders skrev:Idag firar jag att fjällbrynt lyckats få tillbaka lite av originalsmaken på messmöret från före 77. Den lite torrare, smakrikare, ni minns väl? På den tiden fick man äta fort, annars blev messmöret i botten hårt. Men det var inga problem i barndomens hushåll, både jag och morsan höll konsumtionen konstant och hög, Och messmöret har följt mig, jag har nog ätit minst en tusendel av allt messmör som tillverkats av fjällbrynt(och tidigare NNP), och mycket med en tesked direkt i burken.

Brukade ha det på tunnbrödet till surströmmingen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jan 2025 13:29

Solsken i Lund efter dagar av slask och gråhet! Något att fira!

- Skål, amiral von Schneider och Mister Winterbottom!

Är det Russell som spelar betjänten?
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 27 jan 2025 22:09

Mozarts födelsedag!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 jan 2025 08:38

Hubert skrev:Mozarts födelsedag!

Skulle vilja tagit hit honom till vårt århundrade, tror han hade skapat jäkligt bra rock! Han var inte fisförnäm. Särskilt nu sen elektroniken i musiken gjort det möjligt att få saker att låta hyggligt med fattiga melodier saknas en kille som honom.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 jan 2025 09:15

Anders skrev:

Skulle vilja tagit hit honom till vårt århundrade, tror han hade skapat jäkligt bra rock! Han var inte fisförnäm. Särskilt nu sen elektroniken i musiken gjort det möjligt att få saker att låta hyggligt med fattiga melodier saknas en kille som honom.

Ja, tänk vad han hade kunnat göra idag med dagens teknik!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 jan 2025 09:36

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Ja, tänk vad han hade kunnat göra idag med dagens teknik!

Han hade kunnat seriöst fått tillbaka guitar groups (det kommer såna band nu också men de för en undanskymd tillvaro). Guitar groups och sann musikalitet förenar det bästa i all musik.
4 november 2017

Återgå till "Mötesplatsen"