VECKANS MEDLEM

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Vem blir vår första Veckans medlem?

Omröstningen slutade 04 mar 2007 17:27

Angelina
2
8%
Avantgardet
4
15%
JBig
6
23%
Kallekula
2
8%
Rising
12
46%

Antal röster: 26

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2007 18:50

Grottis skrev:Vilka andra hobbies har ni?

Jag målar och skriver och så gillar jag allt möjligt pyssel. Jag gör jättefina tomtar med leransikten, ståltrådsskelett och mysiga kläder tex. Roligt att blanda tekniker. Säljer ibland på marknader. Annars gillar jag minigolf och schack fast jag är halvusel på bägge:) Hundsport är också kul, som agility. Och så gillar jag att leka i photoshop och ta kort.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2007 18:56

Kom igen nu such (pleeeeeease) - vi är ju så nyfikna på dig:)

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 26 mar 2007 22:59

Skogsälvan,

Vad målar du för slags motiv och med vilken teknik? Ungefär samma fråga om skrivandet: Vad skriver du om och i vilka genrer?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 mar 2007 09:32

Grottis skrev:Skogsälvan,

Vad målar du för slags motiv och med vilken teknik? Ungefär samma fråga om skrivandet: Vad skriver du om och i vilka genrer?

Vanligtvis målar jag surrealistiska motiv. Eller rättare sagt; jag bestämmer oftast inte vad jag ska måla, jag bara följer penseln och fastnar där ljus och mörker möts, arbetar mycket på skuggor även om det inte behövs, bara för att det är så skönt. Helst använder jag mig av oljefärger pga det dröjer så länge innan den torkar.

Jag försöker skriva dikter, men det går ju vanligtvis inte så bra och så skriver jag romaner. Min första blev refuserad av bonniers och då blev jag skitsur. Den jag håller på med nu har jag pillat och filat på i flera år. Den handlar om skönhet. Vid första anblicken utspelar sig handlingen på en auktionsfirma, men den har psykologiska och filosofiska bottnar. Annars skriver jag gärna sagor. När det är något som jag har känt som viktigt att förmedla till mina barn har jag skrivit en saga om det.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 mar 2007 18:00

Presentation: 42 år, skonummer 45, längd 192 cm.
Läste A-C nivåerna + en D-kurs i matte på GU, däremellan några strökurser i övervintringssyfte, sadlade om och läste in en civ.ing. examen.

hovnarr skrev:suchanother: Vilka livsmål har du, på kort och lång sikt?

På kort sikt har jag väl inga direkta livsmål.
På lite längre sikt, snarare en dröm än ett livsmål, flytta utomland till varmare breddgrader och där kanske starta nån business i mindre skala och bara leva ett lugnt och behagligt liv.(Alternativt, köpa ett torp i obygden och bli eremit.)
Livsmål låter så pretentiöst. Jag har aldrig planerat särskilt långt, så det riktiga svaret är; nej, jag har inga livsmål alls.
Grottis skrev:Vilka andra hobbies har ni?

Jag är besatt av att få mitt perpetuum mobile projekt att fungera. Det är ett travprogram, dataprogram, som automatiskt inhämtar all information, analyserar, spottar ut de rätta hästarna och t.o.m. automatiskt spelar kusarna för min räkning eftersom programmet är direktkopplat till ATG. Det enda som återstår för mej är att "skratta hela vägen till banken". Så det blir några timmar framför datorn mest varje dag Har hållit på med det programmet i 15 år och kommit hyfsat långt. (Nån psykiater skulle kalla detta för en fix idé)
Sen tränar jag regelbundet på gym. Så mycket mer hinner jag inte.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 27 mar 2007 18:58

Nu blir jag ännu mer personlig, tror jag, men det kanske är denna trådens mening.

Skogsälvan skrev:Vanligtvis målar jag surrealistiska motiv.

Vad gör du av dina tavlor? Försöker du få dem utställda elller ger du bort dem till släkt och vänner?

Jag försöker skriva dikter, men det går ju vanligtvis inte så bra och så skriver jag romaner. Min första blev refuserad av bonniers och då blev jag skitsur. Den jag håller på med nu har jag pillat och filat på i flera år.

Hur förmår du uppbåda energi till ett helt romanprojekt? Vilken är din motivation? Eller är det helt enkelt bara förbaskat kul att skriva?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 27 mar 2007 19:06

Such, har du inga mer kulturella intressen? (Förlåt om jag låter anklagande. :oops:)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 mar 2007 09:12

Grottis: Ja, jag ger bort mina tavlor. Jag har kommit på att jag mår bäst i avskalade feng shui-miljöer. Det är bara en tavla som jag sörjer något att jag gav bort. I bakgrunden var det ett mansansikte, i förgrunden (som om han sträckte ut sin arm) en fågel som fick en vinge genom att fyra fingrar penetrerade den och tummen vilade bakom som den andra vingen. Den gav mig en sådan himla skön känsla:)

Skrivandet snarare ger än tar energi från mig. Du vet, det är som barn och deras fantasivärldar ungefär. Det ger mig en parallell verklighet och jag kommer i bättre kontakt med mig själv. Tills ganska nyligen har jag ju skrivit av helt egoistiska skäl, men nu känner jag mer och mer att jag vill skapa något av värde för andra. I mörka stunder räcker det inte med att innehållet är spännande eller roande eller att språket är skönt... och då känns det tungt. Ibland får det mig att känna att jag snarare är en betraktare än en deltagare i livet.

Hej och hå! Det här börjar ju likna terapi! Tack så mycket Grottis:)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 mar 2007 09:20

such: Hur mycket dricker du i veckan? Berätta om din första kärlek!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 mar 2007 19:38

Grottis skrev:Such, har du inga mer kulturella intressen?

Nä.

Skogsälvan skrev:such: Hur mycket dricker du i veckan? Berätta om din första kärlek!

Vilka frågor!
Jag förmodar att du inte menar vatten?
Dricker en tunna i veckan. Bra förresten att du frågade; hade nämligen glömt rulla in en ny tunna från förrådet!
Nja, dricker väl som folk mest men jag hörs mest eftersom jag har lite dåligt ölsinne.
Din andra fråga/uppmaning är verkligen svår! Var på vippen att hämta nån story från Min Novell (eller vad de nu hette). Ber att få återkomma när undret sker!
Men du kan väl berätta om din?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 mar 2007 21:24

Skogsälvan: Vad tycker du är den (eller de) tydigaste skillnaden mellan djur och människor?

suchanother: Berätta om något av ditt livs mest minnesvärda projekt! (kan vara allt från att renovera huset till att byta dammsugarpåse - du bestämmer)

-narr-

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 mar 2007 08:58

Min första kärlek hette Roger. Vi möttes i sandlådan och han trackade mig för att jag åkte trehjuling när han själv hade stödhjul. "Några" år senare när jag slutade hata honom började jag älska honom, men det var i hård konkurrens med Zeb Macahan ;)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 mar 2007 09:02

hovnarr skrev:Skogsälvan: Vad tycker du är den (eller de) tydigaste skillnaden mellan djur och människor?
-narr-

Oj, vilken svår fråga! Vi fyller våra liv med mer varierande aktiviteter än djuren. Vi skapar och förstör mer. Jag tror att vi har ett bredare känslospektrum. Eller vad säger du, such?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 mar 2007 18:53

Berätta om något av ditt livs mest minnesvärda projekt!

Minnesvärt (på gott och ont, eller när det lekfulla förvandlades till ren skär mardröm, hohoho)

Som nykläckta studenter skulle vi ta världen an. Ingenting var omöjligt.
Det hela började med bollandet av enkla matematiska spörsmål. Men undan för undan skruvades tempot upp, från "teknikfrågor" till mer avancerade teoretiska frågor. Bärsen tog aldrig slut och vi kände oss som försupna konstnärer.
Vi diskuterade många olösta matematiska problem men Goldbach hypotes var ett som ständigt dök upp.
I min lilla studentkammare svettades jag. Goldbach hypotes pekar på något fundamentalt samband mellan heltalen där alla tycks vara syskon, eller åtminstone kusiner. Och alla kan utryckas genom andra, där varje egenskap ärvs (ung. som hos mänskligheten)

Det hela blev till slut ett 5-årsprojekt. En massa sömnlösa nätter ändade i ingenting. Men ett bra insomningsknep är det, istället för att räkna lamm kan man räkna primtal.
(En av mina fixa idéer som gränsar till storhetsvansinne)

Rätt nedslående om jag inte har nåt mer minnesvärt?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 mar 2007 23:31

Om ni fick äga upphovet på en nu existerande uppfinning, vilken som helst (från hjulet till brödrosten), vilken skulle det vara och varför?

Such: Har du gett upp projektet? Det är såna där grejer jag brinner för, uppgiften måste ju vara värdig mannen så att säga. :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Mötesplatsen"