disträ

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

disträ

Inläggav David H » 16 jul 2016 23:47

Jag hade bråttom. I stressen höll jag på gå in i en annan person. Jag fick hejda mig, bromsa in. Men det var försent. Han gick inte åt sidan. Han prejade mig istället, lutade sig framåt och tryckte undan mig en meter eller två. Sen sa han nåt i stil med ”excuse me, I'm sorry, I'm sorry”. Jag visste inte hur jag skulle reagera, vad jag skulle svara. Det stod ganska klart för mig att han var sarkastisk. Det var inte så att han hade bara råkat preja mig. Jag tittade undrande på honom, kommer inte ihåg vad jag sa.
Det var för min systers skull jag hade skyndat mig. Jag tänkte att hon kanske skulle bli ledsen om jag kom försent till vår träff, och jag ville inte att hon skulle bli ledsen. Men också var det ju ganska löjligt. Vi skulle på bion halv, och hon föreslog att vi skulle ses kvart över utanför. Men redan när hon föreslog att vi skulle ses kvart över var det försent för mig att kunna hinna till dess. Det fanns inget tidigare tåg som jag kunde ta. Genom att stressa kanske jag skulle hinna till 17 över istället för 19 över. Nej, jag behövde inte stressa. Men den där killen hade inte behövt vara sarkastisk heller.

Min syster sa hon skulle köpa en kaffe till mig. Det var snällt tyckte jag. Hon skulle också fixa 3D-glasögon åt mig. Väl inne i bion hade jag inte fått nåt kaffe. Kanske hade hon glömt, ändrat sig eller hade jag missförstått tänkte jag, så jag frågade inte om det. Hon sa då att hon hade lämnat en mugg åt mig vid kaffeautomaten. Jag hade inte uppfattat det. Jag skyndade att hämta mitt kaffe innan filmen började. Sen nästa sak jag inte vågat fråga om: dessa 3D-glasögon. Hon sa att hon inte kunnat hämta glasögon åt mig, de var bundna till biljetten, och eftersom jag hade min egen biljett var jag tvungen att hämta glasögonen själv. Då hade dock filmen börjat, det var mörkt i lokalen, och jag kunde inte hitta min biljett. Dagen hade inte inlett så lyckat.
Filmen var sorglig och gjorde mig tårögd. Min syster frågade vad jag tyckte om filmen. Jag förmådde inte säga något vettigt. Visst tyckte jag saker, en del positivt en del negativt, men jag kom inte på nåt av det när jag fick frågan. När det var slut fick vi gå ut genom en dörr och hamnade på en utomhuspassage. Under fötterna var det galler som man kunde se igenom till marken som låg ungefär 10 meter därunder. Systerdottern berättade att hennes syster är höjdrädd, men att hon själv inte är det. Jag frågade, men om man tittar ner genom gallret här – kan det inte vara lite läskigt då? Jag tyckte själv inte att det var läskigt. Men så började jag tänka, om denna ställning är dåligt fastsatt? Kan den lossna när vi går här? Då är det långt ner till marken... Jag blev plötsligt vimmelkantig. Det var skönt när vi nådde en dörr tillbaka in i byggnaden. Fortfarande efter att jag kom in kändes det som att marken gungade.

En cykeltur på vägen hem såg jag fram emot. Jag var i Kista och skulle till Knivsta,. Ingen jättelång sträcka. Alltid fanns alternativet att stanna efter vägen och hoppa på pendeltåget med cykeln. Jag tittade en stund på kartan i mobilen, men kände mer för att improvisera min väg fram. Jag hade ju tågspåret att lokalisera mig efter. Det funkade i alla fall på ett ungefär. Vid ett par tillfällen hamnade jag i återvändsgränder och blev tvungen att backa en bit. När jag svängde förbi en parkeringsplats såg jag en grön skylt med texten ”Sverigeleden”. Tänka sig, kan jag följa dessa skyltar kommer jag till slut till dit jag ska, då Sverigeleden har en nordgående riktning. Det hindrade mig dock inte från att tio minuter senare hamna i en ny återvändsgränd. Jag såg inget bättre alternativ än att lyfta min cykel över ett staket och därefter korsa ett dike till en ganska hårt trafikerad bilväg. What's a poor boy gonna do. Snart kom jag i alla fall på bättre vägar. Det var trevligt att se nya miljöer. Fick mig att tänka på dikten ”Jeg ser” av norske poeten Sigbjörn Obstfelder.
Jag hade som mål att ta mig till Upplands Väsby. Vid stationen där finns ett trevligt thaimat-ställe som jag ätit på en gång förut. Och ganska snart var jag också framme i staden. När jag parkerade cykeln hörde jag live-musik från den intilliggande puben. En trubadur som spelade och sjöng Whisky in the jar. Inget särskilt speciellt men ändå stämningsfullt tyckte jag. Jag kände lockelsen att gå dit och sätta mig där. Men jag var orolig för att bli uttittad av alla lokalbor. Det verkade vara ett ställe för just lokalbor. Även på thai-restaurangen verkade det förresten också vara lokala gäng som hängde. Vid ingången stod en medelålders man med en t-shirt med trycket "SPERMA - urkraften till allt liv". En fredagskväll, så inte förvånande att se många personer i rörelse. På thai-restaurangen fanns det i alla fall thailändare i personalen som pratade thailändska med varandra, och det var på sätt och vis skönt för mig, för då behövde jag inte känna mig ensam om att vara främling. Jag beställde en lättöl, och en maträtt med stekt ris, som båda smakade utsökt.

Därefter hände inga större galenskaper. Visst jag råkade rulla upp min cykel på fel perrong när jag skulle ta tåget hem, men det må väl vara ursäktat, för inte var det så lätt att veta att stationen i Upplands Väsby skulle ha mer än en perrong. Men ja, på hela taget får jag medge det var en rörig dag. Att jag kan vara bortkommen och tankspridd är ingen nyhet, men denna dag var värre än det normala. Jag tror det har sin rot i problem jag inte tagit itu med, som jag tänkt att jag ska ta itu med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: disträ

Inläggav Anne » 18 jul 2016 13:52

Så bra du skriver :) Jag har en sådan extrem höjdrädsla att jag får ont i magen bara av att läsa om det där håller golvet. Hu!

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: disträ

Inläggav David H » 19 jul 2016 10:05

Tänkte faktiskt på dig om det där golvet. Det var en av de allra första sakerna du sa till mig vill jag minnas, att du pratade om din rädsla för osäkra golv. Själv brukar jag inte vara så höjdrädd. Men att till exempel flyga (flygplan) har jag aldrig känt mig bekväm med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: disträ

Inläggav Anders » 19 jul 2016 11:37

Höjdrädslan känner jag nästan mest då andra utsätter sig för den. känner den i handflator, fotsulor, näsa och pung av någon anledning.
Inte var du väl så himla disträ? Men som sagt trevlig skrivet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: disträ

Inläggav Anne » 14 sep 2016 13:31

Har ni läst om dessa genomskinliga broar och avsatser som poppat upp här och där? *ryser*. Aldrig att jag skulle frivilligt ta en promenad på en sådan. Slukhålen är tillräckligt läskiga för mig, men det känns ändå hanterbart, strosar runt trots den risken.
Var det verkligen något av det första jag pratade med dig om, rekoj - min höjdrädsla? Vilket märkligt sätt att presentera sig :lol: / la loca

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: disträ

Inläggav Anders » 14 sep 2016 21:56

Känner en kvinna av höjdrädslan i nån del av sina könsorgan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: disträ

Inläggav Anne » 15 sep 2016 10:48

Intressant fråga... jag tror inte det. Jag får yrsel, spaghettiben, hjärtgalopp, darrningar/skakningar. Jag visste inte att män kände av det i pungen, men det låter ju som en logisk reaktion att kroppen vill skydda spermierna, eller?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: disträ

Inläggav Algotezza » 15 sep 2016 18:38

Höjdrädslan ger mig kramp av mjölksyra i benmusklerna eftersom jag spänner dem så.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: disträ

Inläggav Anne » 16 sep 2016 11:57

Det är ganska lustigt att vi för den här diskussionen med tanke på att rekoj under sin dag såg en man som bar en t-shirt med trycket "SPERMA - urkraften till allt liv"...
Jag vet inte så mycket om pungar, men jag har från olika håll hört att godispåsen krymper rejält vid kyla och att kulorna kan glida in i kroppen och gömma sig en stund.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: disträ

Inläggav xion » 17 sep 2016 11:08

Disträ, - vad är det för trä?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: disträ

Inläggav David H » 18 sep 2016 20:01

lynx skrev:Har ni läst om dessa genomskinliga broar och avsatser som poppat upp här och där? *ryser*. Aldrig att jag skulle frivilligt ta en promenad på en sådan. Slukhålen är tillräckligt läskiga för mig, men det känns ändå hanterbart, strosar runt trots den risken.
Var det verkligen något av det första jag pratade med dig om, rekoj - min höjdrädsla? Vilket märkligt sätt att presentera sig :lol: / la loca


Hm, ja, det är iaf ett av mina första minnen. Tror det var så att jag ringde dig först när jag satt på andra våningen på ett bibliotek, och du tyckte det var läskigt där eftersom det var högt upp och knarrande golv. Jag tyckte det var lite suspekt för stunden, eftersom jag inte reflekterat över något av detta. :)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: disträ

Inläggav Anne » 19 sep 2016 13:23

Just ja, ja men jag hör mycket. Hur skulle jag kunna rädda dig? Ibland tycker jag det verkar skönt att vara disträ. Överdriver lite, men huset bredvid exploderar och man sippar på sin tekopp och undrar om det var lite väl mycket citron :smt049

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: disträ

Inläggav David H » 20 sep 2016 10:14

Sen jag börjat jobba som sjuksköterska tycker jag annars att jag lärt mig att bli mindre disträ. Det är viktigt så att man inte råka dela fel medicin till fel person till exempel.
Men det finns undantag. Stod i läkemedelsrummet och delade tabletter, när jag plötsligt reagerade på ett samtal två kollegor hade med varandra "tror inte att han lyssnar!", "typiskt män!" - tydligen hade ena kollegan pratat med mig, men jag uppmärksammade det först efter att hon beklagade sig till en annan person över att jag inte lyssnade...
Andra tycker det är hemskt tråkigt att dela tabletter, men jag kan tycka det är härligt meditativt. När jag delar tabletter måste jag vara fokuserad på vad jag gör, rätt person, rätt tidpunkt, rätt tablett, rätt styrka, rätt beredning osv... lätt hänt man då glömmer att lyssna till någon som pratar i bakgrunden.

(apropå att bli räddad)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: disträ

Inläggav Algotezza » 20 sep 2016 17:45

Mobil i framfickan, nära pungen, stör mannens spermaproduktion och försämrar kvaliteten på dessa.

http://nyheter24.se/nyheter/teknik/831482-har-du-din-mobil-i-fickan-da-hander-det-har-med-din-sperma
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: disträ

Inläggav xion » 20 sep 2016 18:20

Algotezza skrev:Mobil i framfickan, nära pungen, stör mannens spermaproduktion och försämrar kvaliteten på dessa.

http://nyheter24.se/nyheter/teknik/831482-har-du-din-mobil-i-fickan-da-hander-det-har-med-din-sperma

Visserllgen.. Men det är i alla fall skönt när den ringer -Bzzzzzz. Det enda roliga man har nu för tiden :(


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster