Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Anders » 01 jan 2021 10:14

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:När man talar om iq, någon som har hög iq, så är det sällan om någon som är generellt smart... oftast talar man om, eller med, en specialbegåvad idiot. Med andra ord så har man sällan något att lära av dessa - som bärs fram - därför att de lyckats på ett test..

Jag hade kunnat tycka att detta var ok om man arbetade mer med meriter, jaså din iq är sådan och du kan detta, så man vet vad man kan förvänta sig. Själv kommer jag antagligen inte in i mensa, men dubbla budskap ger oss en bild av "genier", som vi aldrig träffat... Vi tror att intelligenta är på ett visst vis, men vi träffar dem aldrig, eller? Störande...

Jag har träffat en del genier. Trevligt folk, vare sig blygsamma eller platskrävande. Men den exeptionella förmågan de har inom sitt område kan de luta sig tillbaka på. Wannabees är alltid värst att ha attgöra med. De ser dig som en motståndare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Anders » 01 jan 2021 10:31

Men rent filosofiskt,det du beskriver, och jag hårdrar det lite. - att man mer tydligt visste var en människa var bra på och att det var det människan ägnade sig åt, låter på många sätt tilltalande. Men vår uppväxtmiljö förstör mycket. Skulle vilja gå emot Scopenhauer och Nietzsche och säga att viljan är något som kanske är överskattat. Hur fan skall man kunna veta det? Vad man vill? Önskade att skolan långt mer hade funktionen att långsamt men säkert leda en mot ens fålla.

Det är inte enkelt, jag tycker matte är skittråkigt, är dock bra på matte. Skall jag jobba med matte ? Knappast. Skule bara skit för mig och i gen nytta gjorde jag. Jag älskar att läsa filosofiska verk, på en nivå strax över den nivå jag behärskar. Jag är inte guds gåva till filosofin. Hur kan jag användas bäst?

Om ni fick välja på att jobba med precis det ni ville (ni är 25 år igen, ni som är äldre). Eller jobba med något som man kommit fram till att man har både lust och driv till, och anlag för att göra bra - skulle ni ändå göra det tidigare? Visste ni ens vad det bestod i, vad ni ville, då ni var 25?

Inte är det enkelt. Alla vill ju vara typ musiker eller författare, slippa daytime job, många har sådana talanger, men kanske också talanger som mer sätter mat på bordet för andra? Vad skall de uppmuntras att göra?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 01 jan 2021 15:29

Anders skrev:Men rent filosofiskt,det du beskriver, och jag hårdrar det lite. - att man mer tydligt visste var en människa var bra på och att det var det människan ägnade sig åt, låter på många sätt tilltalande. Men vår uppväxtmiljö förstör mycket. Skulle vilja gå emot Scopenhauer och Nietzsche och säga att viljan är något som kanske är överskattat. Hur fan skall man kunna veta det? Vad man vill? Önskade att skolan långt mer hade funktionen att långsamt men säkert leda en mot ens fålla.

Jag kan inte hålla med om att uppväxtmiljö förstör... Det viktiga händelserna äger rum i huvudet. Sen har vi fem sinnen... :D

Anders skrev:Visste ni ens vad det bestod i, vad ni ville, då ni var 25?

Nej.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Anders » 01 jan 2021 19:09

klorofyll skrev:
Anders skrev:Men rent filosofiskt,det du beskriver, och jag hårdrar det lite. - att man mer tydligt visste var en människa var bra på och att det var det människan ägnade sig åt, låter på många sätt tilltalande. Men vår uppväxtmiljö förstör mycket. Skulle vilja gå emot Scopenhauer och Nietzsche och säga att viljan är något som kanske är överskattat. Hur fan skall man kunna veta det? Vad man vill? Önskade att skolan långt mer hade funktionen att långsamt men säkert leda en mot ens fålla.

Jag kan inte hålla med om att uppväxtmiljö förstör... Det viktiga händelserna äger rum i huvudet. Sen har vi fem sinnen... :D

Och de här fem sinnena är ytterst mottagliga för vad människor i just vår uppväxtmiljö gör och inte gör. Sen visst, det händer i huvudet, men jag har med ökad ålder märkt mer och mer hur mycket det som händer i huvudet, hur mycket det beror på påverkan från de människor man råkar hamna med, främst då de personer man spenderar hela sin barndom med(om man får ha kvar sina föräldrar). Men absolut, inte bara på det. Om du föds extrovert eller introvert till exempel, ingen uppväxt i världen kan ändra på detta faktum. Däremot kan du lära dig olika strategier för att hantera din läggning, och olika uppväxter ger dig möjlighet till olika strategier. Dessutom är såna egenskaper ärftliga. Liksom Andra bokstavskombinationer, lässvårigheter, utseende... vilket kommer påverka t.ex. ditt yrkesval. Eller borde det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Severus Snape » 02 jan 2021 13:09

Vad betyder "beequeen" när det är en människa? Andligt sett rakt igenom

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 02 jan 2021 15:29

Anders skrev:Hur fan skall man kunna veta det? Vad man vill? Önskade att skolan långt mer hade funktionen att långsamt men säkert leda en mot ens fålla.

Jag har en väldigt stark vilja, jag vet vad jag vill, men jag bryr mig inte om någonting. Härlig kombination... :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 02 jan 2021 15:31

Severus Snape skrev:Vad betyder "beequeen" när det är en människa?

"Paranoid psykos"..?

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Severus Snape » 02 jan 2021 16:41

klorofyll skrev:
Severus Snape skrev:Vad betyder "beequeen" när det är en människa?

"Paranoid psykos"..?


men gud inte bokstavligt

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Severus Snape » 02 jan 2021 16:43

är klorofyll ett påhitt? undrar det nämligen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 02 jan 2021 21:52

det är bara att sluta undra

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Severus Snape » 03 jan 2021 05:00

=) hehe

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 06:45

Anders skrev:Jag har träffat en del genier. Trevligt folk, vare sig blygsamma eller platskrävande.

Jag tänker att genier antagligen har väldigt välordnade liv...(eller mår bra av det). För jag tro att man med sådan kapacitet är mer känslig för detaljer. Därför att det får värre konsekvenser, när genier handlar fel öht. Sedan så tror jag att genier LYSSNAR, de är inte så kräsna, fel ord, de gör inte så stor skillnad på folk. Varför? Jo, för de ser igenom sådant.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 06:54

Om man tänker såhär då... Genialitet är något man utvecklar.. Varför blir så få genier?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 07:00

Severus Snape skrev:=) hehe

Sovit 0 h i natt. Jag somnade tidigt igår. Men hade oturligt ett alarm som ringde kl 20...

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Chatt-tråden - för dig som just nu är på Forumet

Inläggav Severus Snape » 06 jan 2021 13:42

sover du lilla mara


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster