livsfilosofisk gör entré - ny på forumet

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

livsfilosofisk

livsfilosofisk gör entré - ny på forumet

Inläggav livsfilosofisk » 26 jun 2009 23:17

Hej, läste en tråd innan om att gömma sig bakom pseudonymer. Jag gömmer mig inte, jag heter Mattias och är en 37-åring som har bestämt sig för att sadla om från lantarbetare till präst. Har inga tidigare högskolestudier i bagaget och toppar inte ligan i vare sig citat- eller namedropping, men å andra sidan, är det det viktiga? Det viktiga är reflektionen, inte sant?

Att jag hittade forumet beror på att jag har fått upp ögonen för sk. filosofisk praxis som är stort i Norge. Finns det andra som är intresserade av detta på forumet?

Vad bakgrund angår så sa min morbror på besök en gång (kommer från NV Hälsingland) att detta var nog enda stället i hela Färila där det låg en bok om kinesiska tänkare på dasset. Den var min.

Jag studerar i Lund f.ö. Gud - hur han nu definieras - vare med er.

Mattias, livsfilosofisk
Livet är, medan människan blott försöker vara.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: livsfilosofisk gör entré - ny på forumet

Inläggav Algotezza » 27 jun 2009 00:25

livsfilosofisk skrev:Hej, läste en tråd innan om att gömma sig bakom pseudonymer. Jag gömmer mig inte, jag heter Mattias och är en 37-åring som har bestämt sig för att sadla om från lantarbetare till präst. Har inga tidigare högskolestudier i bagaget och toppar inte ligan i vare sig citat- eller namedropping, men å andra sidan, är det det viktiga? Det viktiga är reflektionen, inte sant?

Att jag hittade forumet beror på att jag har fått upp ögonen för sk. filosofisk praxis som är stort i Norge. Finns det andra som är intresserade av detta på forumet?

Vad bakgrund angår så sa min morbror på besök en gång (kommer från NV Hälsingland) att detta var nog enda stället i hela Färila där det låg en bok om kinesiska tänkare på dasset. Den var min.

Jag studerar i Lund f.ö. Gud - hur han nu definieras - vare med er.

Mattias, livsfilosofisk

Välkommen hit!

Jag har själv också läst i l Lund där jag är gymnasielärare i filosofi, religionskunskap , svenska och engelska. Under 80-talet läste jag in engelska på deltid och under 90-talet religionskunskap, för jag hade bara svenska och filosofi i min examen. Jag har därmed en halv teol kand i religionsvetenskap. Dock ej språkliga bibelstudier.

Mina husfilosofer är Martinus, Kierkegaard och Wittgenstein. Under  några tonårsår var det dock Nietzsche som gällde.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 27 jun 2009 13:13

Välkommen Mattias.

En fråga, vad fick dig att byta livsinriktning? Det är alltid intressant att veta vad som får människor att ändra sitt liv så drastiskt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jun 2009 19:56

Är det så stor skilnad i att vilja ta hand om jorden som lantarbetare eller präst.. egentligen? Välkommen Mattias! Hoppas att du kommer att trivas här :)

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 28 jun 2009 09:51

Älvan, du har kanske en poäng där. Djur eller människor, liv är det i alla fall.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 28 jun 2009 14:23

Välkommen hit!

Återgå till "Mötesplatsen"