nyreggad. dock haft sidan som webbläsarfavorit ett tag.
läser just nu walden av thoreau. halvvägs igenom boken beställde jag två till exemplar som jag har tänkt ge bort. annars har det mesta fokuset legat på nietzsche de senaste åren.
kaffet, äppelpajen, budon, yogan och balkongodlingen får dagarna att gå lite för fort. dataspelet, patti smith, korsorden.
är här för att tvinga mig själv att tänka till, framför allt genom att försöka sätta ord på det jag tänker. jag är inte vän med språket...
hej!
gomorron!
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Re: gomorron!
kolje skrev:nyreggad. dock haft sidan som webbläsarfavorit ett tag.
läser just nu walden av thoreau. halvvägs igenom boken beställde jag två till exemplar som jag har tänkt ge bort. annars har det mesta fokuset legat på nietzsche de senaste åren.
kaffet, äppelpajen, budon, yogan och balkongodlingen får dagarna att gå lite för fort. dataspelet, patti smith, korsorden.
är här för att tvinga mig själv att tänka till, framför allt genom att försöka sätta ord på det jag tänker. jag är inte vän med språket...
hej!
Willkommen!
Nietzsche var min favvo ett tag i tonåren. Skaffade allt som var översatt till svenska då. Hade fattat att det var jag som var den övermänniska han hoppats på. Men sedan sprack det hela. Also sprach ich... hehe...
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
hej algotezza! för mig är nietzsche ganska uppviglande. som värst känner jag mig som en majorinettdocka när jag läser honom. brottas ständigt med hur jag ska förhålla mig till hans texter och idéer. annars förtydligar han, ger starkare konturer på sånt jag tänkt under dagen. som bäst är nog hur han inspirerar.
har väl läst runt tio böcker av och om honom än så länge. har några böcker som ligger olästa bredvid sängen. läser just nu nikanor teratologens översättning av så talade zarathustra. kan inte sätta ord på hur det känns att läsa den.
har väl läst runt tio böcker av och om honom än så länge. har några böcker som ligger olästa bredvid sängen. läser just nu nikanor teratologens översättning av så talade zarathustra. kan inte sätta ord på hur det känns att läsa den.
kolje skrev:hej algotezza! för mig är nietzsche ganska uppviglande. som värst känner jag mig som en majorinettdocka när jag läser honom. brottas ständigt med hur jag ska förhålla mig till hans texter och idéer. annars förtydligar han, ger starkare konturer på sånt jag tänkt under dagen. som bäst är nog hur han inspirerar.
Nikanor: Äldrevården i Nietzschedalen?
Nietzsche är en kul snubbe. Ingen systembyggare. Känslospelare av högstämt slag. Man vet inte om man skall låta sig dras med eller hålla sig distanserad. Det är en spännande kluven känsla att befinna sig i. Mattan som dras undan - och ändå inte...
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
kolje skrev:ich spreche kein deutsch, annars hade jag nog läst also sprach zarathustra.
inte läst äldrevården i nietzschedalen. har du läst något av nikanor?
Jag ämnar göra det. Måste vält vinga mig till bara därför att... Hade Kågedalen hemma från bibblan men kom aldrig riktigt in i den. Var liksom svårt att få upp dörren.
Also sprach Zarathustra - musikstycket - inleder väl 2001 - a space odyssey om jag inte minns helt fel.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza