Hej! Eller att kasta masken!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Hej! Eller att kasta masken!

Inläggav J R Auk » 19 aug 2010 00:36

Jag har tänkte först skriva det här terapeutiskt, men så insåg jag att det vore att reifiera det hela. Göra ett objekt av en process. Men nu ser jag att det kan finnas andra skäl. Det är så många som tror på spöken, så kanske kan det här "ghostbusta" lite. Vi är inte utsatta i vår ärlighet, utsattheten är i rädslan över vad vi måste dölja.

Jag har länge gått efter principen att om man inte visar något personligt så kan orden stå för sig själva. Det börjar bli mig mycket uppenbart att jag inte är något vakuum som låter de idéer jag presenterar tas utan avsändare. Snarare så får jag syn på hur vakuumet jag lämnat hela tiden fylls efter behag. Om någon är sympatisk min mening fylls det med ett positivt, om någon inte håller med tar ett negativt plats. Det här är en uppgörelse med det. Det här är ett försök att istället ge en möjlig tolkning av åsikter jag presenterat i ljuset av en historia om mina erfarenheter, mina tillkortakommanden, mina skydd jag rest mot världen. Det är en historia om mitt sökande efter att hitta det nihilistiska i mitt liv, och för att göra upp med mig själv så att jag kan realisera något fundamentalt nytt. Ni får ursäkta blottningen, den är avsedd att vara terapeutisk och skall inte tas som ett sätt att hävda sig, mig. Jag hoppas göra mig löjlig igen. Visa hur patetiska vi är. Detta i ett försök att vinna den sympati för de idéer jag presenterat men i en motsatt ansats än tidigare. Vara personlig. Erkänna mina persona. Men framför allt slippa den här förbannade svagheten som lögnen i att dölja sig innebär.

I mitt pass står det J oakim G rundh. Själv har jag aldrig identifierat mig mycket med det namnet. Ja egentligen bryr jag mig inte mycket om namn överhuvud taget. Jag kan kallas vad som helst. Det är hur jag kallas som är mig relevant. Här har jag använt ett alias "J r Auk". Det tog jag med inspiration av en tecknad serie "I R Baboon". Det har för mig flera betydelser.
J(oakim) rAuk. Rauk kallas jag av mina vänner. Men r:et betecknar också detta 'are'. Så man kan se det som J(oakim) Are Rauk. Jag ville hellre vara Rauk än Joakim. Det är min "ärliga" mask. Det vittnar om ett ställningstagande. Dessa två namn är också två olika persona, två masker, jag har burit. Som Joakim går jag till mitt jobb, eller mina jobb, och är "nykter", rationell och reserverad. Som Rauk umgås jag och berusar mig på alla möjliga sätt. Söker ge uttryck för att jag inte har några reservationer. Hymlar inte med några åsikter (trodde jag, eller gjorde jag, vilket har börjat fela mig). Som Joakim presenterar jag försiktigt de ideal jag nått genom de tankar jag närt. Som Rauk slänger jag dem i ansiktet på folk. I ett första möte med människor presenterar jag mig som "Jocke", eller "Joakim". Jag vill behålla rätten att censurera mig för att kunna styra mötets stämning. Jag tar mig rätten att avgöra vad den jag möter klarar av att höra. Jag har tyckt mig veta att det alltid kommer att finnas de där psykologiska spärrarna som omintetgör ärlig diskussion. Och så har jag blivit den största lögnaren. Jag antar att det inte är närvaron av argument som ger folks åsikter, utan det är deras patologi i form av trygghetsbehov.
Så har jag farit, far jag, fram. Antar hänsyn över folk, och i det omintetgör jag genuin hänsyn. Jag låter inte de jag möter själva ta ställning. Jag tar ställning åt dem.
Det är väldigt bekvämt att göra så. Jag kan tala med gammal som ung, fattig som rik. Allt genom att jag tempererar mig i dessa ytterligheter de två maskerna innebär för mig, för mitt ego. Jag behöver heller aldrig bli arg, ledsen, upprörd eller liknande annat än när jag "väljer" det. Jag spelar ju bara mina roller. Det träffar inte mig om någon fäller kommentar över mig (sker ju nästan bara när jag klär mig i "Rauk" annars är jag så beskedlig), eller har redan bländat de jag möter, de kommenterar bara ett skådespel har jag tänkt.
Jag har under det senaste halvåret, eller mer kanske, 2 åren kanske?, försökt göra en radikal självrannsakan. Först genom att titta på de personer som jag omgärdas av, deras situation, deras levnadspraktik. Sakta har jag närmat mig kärnan i mitt liv. Jag som upplever det. Takten har blivit snabbare och snabbare. Men jag har aldrig lyckats titta på mig själv ordentligt. Inte fått syn på mig själv. Nu fick jag det för ett tag sen. Fick se vad jag alltid ärat men glömt bort, ärliga samtal, öppna diskussioner. Ett litet samtal, och en så djup ångest över förlorad kärlek. Och jag inser att jag måste omvärdera min filosofi, mina levnadsantaganden. Jag trodde tex att jag kunde förhålla mig så att jag inte gav känslor uttryck. Nu ser jag att det har tagit sig uttryck ändå. Det "nyktra" återhållsamma har tagit sig uttryck i hämningslöst berusande. Sista glaset töms när inget finns kvar att dricka och inget finns att köpa. Mängden cannabis jag konsumerar har aldrig kunnat bli för mycket när jag sitter själv hemma. Enbart sömnen, eller redlösheten, har satt min gräns. Jag har kompenserat. Känslornas impetus har ränt rätt igenom mig och spillt sig.

Jag trodde också att jag tog hänsyn till folk när jag inte sa det jag såg skulle uppröra. I verkligheten gav jag ingen hänsyn. Det är en egoism och en nihilism. Det som inte är fallet tog jag som talande för mina bör i relationer. Jag har varit paternaliserande. Denna paternalism har gjort att jag måga gånger har idoliserat. Jag har utpekats som något annorlunda, speciellt, och ett skäl till varför mina bör inte kan vara andras. Idoliseringen har väckt hämndbegär, en vilja att riva ner mig för återskapa jämställdheten.

Jag tror att vi alla bär masker, jag tror det är ofrånkomligt. Men jag har varit medveten om det länge. Jag har nyttjat dessa två, med sina variationer, för mina syften. För att skyla min svaghet och mina behov av kontroll för mig själv. När man gör så relationer istället för att helt uppriktigt vara sanningsenlig så lägger man en vägg mellan relationen. Den väggen blir en lögn, lögnen blir en skada. Det perverterar. Jag ser folk som bara har en mask. Hur mycket svårare det är att se den. Hur krampaktigt de bygger sin självbild kring den där enda masken. Övertygar sig vara genuina. Själva skiftet är ju något som inte kan ta plats om man inte samtidigt erkänner att någon har masken. Själv trodde jag länge att "Joakim" var min mask. Nu har jag insett att båda är masker, att inget av mina uttryck är genuint.

Det är därför jag haft så svårt att få syn på ångesten, fått syn på mig själv. Det har alltid varit detta i vägen. En eller annan persona. Jag inser att allt detta har att göra med de stigma som vi ger olika praktiker och åsikter. Jag vet att ofta när jag trott mig börjar slappna av, när så att säga "Rauk" börjar ta plats över "Joakim" så ser jag en viss återhållsamhet hos människor. Vilket inte är konstigt eftersom det mitt uttryck är maniskt i mångt och mycket. Det är som om de börjar misstänka att de kommer komma få höra något som de inte vet om de kan acceptera, och även som om en rädsla för att jag skall visa mig sitta och ljuga. Det är lätt att se sådant efter man vant sig att leta tecken. När reservationen börjar ta plats. Jag har alltid föraktat det. Föraktat den ofrihet i tanken som vi alla har, men jag har haft svårt att se min egen, har svårt att se det. Jag har trott mig förstått så många av mina antaganden, löst så många trauma osv så att jag har trott mig inte ha några förbehåll för tanken. Så därav har jag bestämt mig för att jag är den som avgör hur mycket andra skall få veta av vad jag tänker. -De kan inte hantera det!, har jag tänkt. Så har jag rättfärdigat mina masker, rättfärdigat mitt skylande över mina svagheter, mitt kontrollbehov.

Det är ett skydd för att slippa lida jag antagit. Och med det idén om att man inte lider då. Men lidandet är inte bara uppmärksammandet utan det formar sig om man inte tar hand om det. Skadan det gör i psyket och de strukturer som upprättas i vår egologi måste man vara ärlig med inför sig själv. Det formar sig undermedvetet liksom vi redan är kastade. Flykten är bara sken!

Så vem är jag? Ingen alls, ingen särskild. Men en särskild som ändå har förödmjukat mig inför mig själv om och om igen. Som jag påtalade i en annan tråd. Att spegla sig i andras förakt är stärkande för karaktären, för integritet. För vad vet den som stirrar ner om vad som föranledde det som där tar plats? Hur som helst, jag har inte gjort något med mitt liv som står nedtecknat i böcker, jag har varit en anonym, tillbakadragen person som agerat enbart i det lilla jag mött. Men jag är nöjd med det. Alla misslyckanden. Det är egentligen min viktigaste insikt. Folk kan inte hålla borta den bild du ser av dig själv hur mycket de än sett av tidigare bilder. Du kan förödmjuka dig, lida brist på alla symboler, vara vidrig, äcklig, smutsig, gemen, liten, patetisk, allt ni kan tänka er. Allt slutar med den blick DU är beredd att ge den du möter. Ingen kan egentligen döma någon annan, vi dömer oss själva, och vi lider bara det som är en dom vi accepterar, allt annat stärker oss. Även om det får ta omvägen över känslostormar över orätter.

Jag står listad i telefon katalogen ringer ni mig så svarar jag glad i hågen! Om det passar mig, men jag talar ändå gärna om livets mödor, så blygs inte om behovet trängtar, det har det gjort för mig, så jag är inte trilsk, även om det måste påtalas ;)

Och som jag sagt tidigare, jag behöver intet annat än meningsfulla samtal, men är även beredd att diskutera mening i andras liv. Även om jag liksom andra lever under livet betingelser!

Ps. Jag tar mig rätten att förhoppningsvis rasera spindlarnas upptag av detta. Annars kommer detta förmodligen figurera främst som min kommande persona, vilket kunde ledda till flyktens omintetgörande. Och så hoppas jag att detta får mig att känna avsmak så att min mauvaise foi flyr och jag börjar göra något. Och om någon tror att det här är ett kategorisk avstånd från droger, think again, det här är bara att ansvara över ett bruk! ;)  Ds.


The loathsome mask has fallen, the man remains
Sceptreless, free, uncircumscribed, but man
Equal, unclassed, tribeless, and nationless
Exempt from awe, worship, degree, the king
Over himself; just, gentle, wise...

Prometheus Unbound, P B Shelley
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 19 aug 2010 01:11

Hav överseende med mitt "Kyernuiska" uttryck  :smt049 Jag kommer aldrig klå dig i maffiaspelet... igen  :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 aug 2010 09:24

Känns lite udda det här med kastade masker, för fan, vi skulle kunna kalla maskerna för roller som folk spelar i olika situationer för att det underlättar eller krävs för formens skull just dessa ageranden, på samma sätt som vi intar en posé när vi sitter på dass och en annan om vi läser en god bok och en tredje om vi äter ensamma på loftet gentemot en fjärde om vi sitter ute på en fullsatt restaurang, det är bara att medge att dessa uttryck krävs, vissa är rentav nödvändiga, andra endast konstlade, det är upp till oss att i varje given situation spela med, eller förändra den, det senare kan i vissa sammanhang tyckas nästintill omöjligt. Jag försöker i varje fall att undvika att se ut som vanligt folk, kanske är det bara en trotsroll trots allt? Men jag står för det jag säger oavsett sammanhang, i annat fall tiger jag.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 19 aug 2010 10:40

Så hur känns det nu efteråt? ;)

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Inläggav archaxe » 19 aug 2010 11:13

Tack Auk. Verkligen.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 19 aug 2010 12:45

Ok, kul happening. Så länge inte andra skribenter börjar kalla dig vid hela ditt namn så är det lungt, nu när du lagt in mellanslag. Annars är ju en arbetsgivares googling på ditt namn en potentiel risk i och med att du har en systemvidrig uppfattning/beteende i drogfrågan. Men bara säg till mig om någon ser det inträffa att du namnges i ett annat inlägg så kan jag gå in och mellanslagsmoderera det.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 aug 2010 12:59

Tack!

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 19 aug 2010 13:06

Härligt, ärligt.

Nihilism, masker, osunda vätskor och gröna växter. Känner igen mig i stort sett allt. Det var bara att ge upp, "jag" kunde inte göra ett skit åt saken, gott så.

Vi stärker oss genom att blotta våra svagetheter, etc. Inga konstigheter att intellektualisera sig fram till detta, men att verkligen känna det, var för mig avgörande.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2010 14:38

Tack för responsen :)

Det var lite härligt faktiskt ändå, även om symboliska handlingar i mångt och mycket reifierar så finns det något definitivt i handling framför "tanke".

Och vad det gäller sådant som att namnet skulle synas vilket kunde ligga mig till last i arbetssituationer och liknande så är det bara bra. Då kan de visa sitt fula tryne, om de skulle fördöma mig för vad mina ord talar om, och jag slippa vara del i processer som involverar dem. Jag vill inte smyga med mina åsikter, och kan argumentera för de flesta ganska väl, i mitt omdöme, och åtminstone med en stor bredd. Jag följer ju inte lagen så varför hymla med det? Lagen är ju löjlig, och det måste påtalas. Precis som många av normer är löjliga. Så, varför skulle jag vilja dölja det? Precis som Zokrates påtalar. För sociala normer. Men sociala normer är just sociala konstruktioner. Och man kan aldrig hoppas riva dem, eller förändra dem, om man inte själv är beredd att offra sig i det att man reser ett alternativ. Jag har alltså inget problem med att bli kallad vid namn. Varför jag skrev isär det är för att jag minns alla de gånger som jag sökt definitioner av ett begrepp, eller begreppet använt i en kontext, och vid sökning på begreppet sett inlägget jag gjort på detta forum stå högst på listan i google. Den har bra "relevans" denna sida. Och mitt namn har nog ännu färre träffar än de där suspekta filosofiska begreppen man söker få reda på genom att slänga sig med dem i diskussioner.

Jag har för övrigt insett att jag har ändå inte så mycket val. Antingen så kommer jag fjärma mig mer och mer från samhälle och andra människor eller så kommer jag att "ta striden" och börja påtala allt det jag förut höll inne med för "trevnad skull", eller som jag antog skulle vara jobbigt för någon annan att höra. Vara lite mer som jag är i mitt uttryck här, och mer som jag är "där" här kanske :) Det har liksom inget värde att smyga runt i kulisserna. Jag är redigt trött på det. Och insåg faktiskt att jag hade gett upp om att få kunna förhålla mig ärlig, vara så ärlig som vi nu kan vara, i vår samvaros situation i stort. Och det var en jävligt deprimerande insikt, varför jag insåg att det var dags för krafttag. Även om man inte ljuger så tangerar det lögnen att hålla inne för mycket och medvetet. Jag tror inte det är en bra bas för ett moraliskt leverne, vilket jag mer eller mindre inte tar som mer än att man söker visdom, en praxis som är harmonisk. Alldeles för många diskussioner handlar bara om rena trevligheter, vilket är helt ok när man trevande söker upprätta en relation i nya möten. Men när även vana situationer med vana relationer bara handlar om dessa "trevligheter" så ser jag inte något värde i det. Då är det snarare att upprätta en alienerad umgängesform.

Mina första böcker jag läste själv var fantasyromaner, ofta trilogier. Ursula K Leguin, Tolkien kommer jag ihåg vid namn, de andra har jag bara bleka minnen av namnen kvar. Men jag minns hur tydligt det talade till mig där när jag var 7-10 år. Då var ju gott och ont självklara saker, och livet var självklart en arena för en att bekämpa det onda och hjälpa det goda. Även om jag nu inte har självklara kategorier för gott och ont. Eller knappt finner de begreppen relevanta så måste jag ändå ställa mig frågan. Vart tog den där självklarheten över att vara en av de "goda" vägen? Och jag tror att alla bär den frågan, jag tror ingen har startat sitt liv med tanken på något annat än att göra "gott". Så vad hände? Varför är det nu bara att man inte gör "ont", vart är omtanken om det goda? Och jag säger inte att andra inte söker och utverkar det här goda, jag kan dock konstatera att jag brytt mig mindre och mindre om det, annat än intellektuellt, och sett många inta samma attityd som jag. Lite av en idealismens död till fördel för att sonika ge upp idealen inför det faktiska. Och där är inte det stora problemet, det stora problemet är att man då döljer att det faktiska som omgärdar oss också är ideologi och ideal. Så vi smyger in det vi förnekar bakvägen.

Problemet är ofta finner jag att jag i samtal vill konstatera det "dåliga" eller "onda" för att man sen skall kunna få ett konstruktivt samtal om alternativ, eller hur man säger ifrån istället för bara klaga. Men, ofta ser jag något annat än konstaterandet ta plats. Det är inte så att min samhällsbild sägs emot, att någon har argument om något annat, oftast nöjer de sig med att säga att det finns också något annat, men jag avfärdas ändå. För; -Vad kan man göra?, eller; -Det är deprimerande att tänka på det!
Jag tänker då på sådant som tal om fascistoid ledning, kapitalismens brister, psykologiska "problem" med hävdelsebehov hos samhällets "förtroendevalda", bankers rovgirighet och stöld m.m. Nu är det ju frågor jag reser, men det finns gott om andra frågor ni kan relatera till kan ni inte relatera till dem.
Så det finns ett psykologiskt behov av att distansera sig från det, och problemet är att kombinera det behovet med behovet vi kollektivt har att erkänna missförhållanden. Och det handlar ju inte om att smyga in ett rätt, bara erkänna felet. Som tex att inte sätta igång att förvara något dåligt med argumentation om att det är mindre dåligt än ett tänkt alternativ. Ok att man kan kompromissa, men idealen måste väl åtminstone vara bra i sig själva?

Vi måste enligt mig hitta sätt att diskutera dessa frågor på en bred front i samhället. Som det är nu upplever jag att alla stilla tiger om de missförhållanden de ser sig veta råder. Och många sitter och håller förställningen om att de är mer ensamma om det än vad de faktiskt är. För mig innebär det att söka släppa maskerna, även om jag märker att det finns ett tryck i redan ingrodda relationer som söker befästa en som deras vana av en säger att man är. Så det är ju allt annat än lätt. Men förhoppningsvis reder jag ut det och kommer bära en oreflekterad mask, en som jag kan kalla mer ärlig. En som inte föregår sammanhanget eller samtalet utan involverar sig i just det som sägs, och med det stunden som bär processen samtalet innebär.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 aug 2010 15:23

Tack för din tråd, Auk! Många intressanta tankar att begrunda.

Men, men...


Kan vi kasta masken om den finns i relationen mellan en själv och omvärlden och inte är något man själv  "bär"? Kastar jag den kan omvärlden ändå fortsätta upprätthålla den. En halv mask kvar... T.ex. om jag avfärdar  någons ärlighet genom att säga att "ärligheten är bara ännu en roll"... även om den andre de facto tagit av sig  masken upprätthåller jag den, något mina ord visar. Det beror på att denna ärlighet inte är "socialt tillåten" i det sammanhang man verkar. Detta "känner sig hotat" av ärligheten (som riskerar lösa upp den falska gemenskapen) och måste därför upprätthålla masken från sitt håll pga sin självbevarelsedrift.


/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 21 aug 2010 08:10

J R Auk,
Härligt initiativ! Jag måste säga att när du nu (kanske) skriver mer ohämmat och "mer från hjärtat" så att säga, skriver du även mer begripligt än tidigare (mer begripligt för mig i alla fall).

Känner du till psykologen och senatorkandidaten Brad Blanton och hans rörelse Radical Honesty? Det låter för mig som att du skulle finna honom och hans livsinställning (och kanske hans politik också) intressant:

http://www.youtube.com/watch?v=Gx-OVdTkwvA

(Jag hittar inte så mycket färska nyheter om honom, men videon ovan tycker jag känns som en frisk fläkt, väl värd att se.)

Brad Blanton har tydligen genom sina kurser samlat en del människor som, precis som du efterlyser, går in helhjärtat (påstår de i alla fall) för att lägga ifrån sig alla masker, vara helt öppna och ärliga med varandra om allt. Utifrån vad jag läst på deras forum verkar det som att deras erfarenheter tenderar vara att de, när de lägger ifrån sig alla masker (i den mån de nu lyckas med det), blir förälskade i övriga kursdeltagare eftersom den ömsesidiga ärligheten (eller känslan av ärlighet) binder samman dem, men att de, när de lämnar kursen för att möta sin vardag med samma ohämmade ärlighet, förlorar en hel del tidigare bekantskaper som de kanske trott vara vänskaper (dessa bekantskaper visade sig ha tagit fasta på deras masker snarare än på den verkliga person de dolde bakom sina masker, och då är naturligtvis avtagandet av masken en potentiellt disruptiv händelse för kontaktens fortsatta upprätthållande), men att de upptäcker vilka (av de vänner de haft sedan länge) som verkligen var deras vänner - nämligen de som stannar kvar hos dem även efter deras avtagande av alla masker. Dessa sistnämnda, tänker jag, torde (åtminstone "i huvudsak", typ) ha sett igenom deras masker redan tidigare, annars borde de väl ha upplevt deras förvandling som om de förvandlades till en helt annan person, någon de inte kände, och då borde de vanligtvis ha åtminstone sett sig tvungna att ompröva vänskapsbandet, eller snarare fråga sig om de ska starta en vänskap med denna nya person, nu när den förra visade sig vara bara en fasad. Men "fasad" eller "äkta vara" är väl en gradfråga, man kan antagligen vara allt från totalt ärlig med någon till totalt oärlig; jag antar att smärre oärligheter oftast kan förlåtas ganska lätt om den kvarstående generella bilden förblir en bild av en i huvudsak ärlig person (eller åtminstone en person som strävar efter att vara ärlig (en del gamla lögnarvanor kan vara svåra att bli av med till en början, men om man verkligen går in för det, ska man tydligen bli mer och mer fri från dem, tills man blir som Brad Blanton (eller ännu mer ärlig, om det är möjligt)).

(Undrar när ärlighet blir en av kategorierna i Guiness Rekordbok... när lögndetektorerna har blivit tillräckligt tillförlitliga, kanske?)

Som du säger/antyder är det en process, inte en engångshändelse, detta att ta av sig "sina masker". Man vet kanske aldrig när/om man slutgiltigt fått av sig alla masker, inklusive den sista, hårdast sittande och mest dolda (även för en själv). Att vara en del av ett samhälle har väl alltid mer eller mindre varit att leva till stor del som i glashus, och i ett glashus finns det bara ett säkert sätt att gömma något: under mattan. Men då ser man det inte heller själv. Således döljer vi en del information för oss själva, viss information döljer vi så noga för alla inklusive oss själva att vi rentav glömmer den, som en oavsiktlig men kanske oundviklig konsekvens av att vi försöker dölja den för andra. Att gräva upp denna gömda information kan säkerligen i många fall vara en hisnande upptäcksfärd.

Jag håller också med dig om det du säger om personnamnet man tilldelats. Det känns som bara ännu en mask. Att uppge sitt namn borde alltså inte vara någon viktig del av avtagandet av sina masker. Därmed är det heller inte så viktigt att göra det. Vad som då är avgörande är kanske snarare att det rentav kan vara farligt, som några redan påpekat. Du kanske inte - just nu - upplever det som något större problem att andra kan missbruka ditt verkliga namn och kopplingen mellan detta och allt du skrivit på Filosofiforum. Men jag undrar om du verkligen tänkt igenom saken fullt ut. Vore det inte synd om du blev hotad till tystnad - eller rentav tystad, utan föregående varnng - av någon som ville kväsa t.ex. dina åsikter om droger? Vore det inte synd för drogliberaliseringens sak? Det är inte enbart du själv som ligger i vågskålen, även allt det du kämpar för gör det. I en värld av skrupelfria människor kan man kanske inte vara hur öppen och ärlig som helst, om man vill kunna påverka andra människors tänkande optimalt, och optimalt länge. Brad Blanton (se videon ovan) har motsatt inställning, och den instälningen är också plausibel, men jag är inte helt övertygad om den. Jag kan t.ex. mycket väl tänka mig att många av de politiker som dödats under mänsklighetens historia dödats på grund av att de varit alltför ärliga snarare än på grund av att de varit alltför oärliga. Och hur många av oss skulle finna det rationellt att offra livet för sanningens skull, och därmed kanske välja bort ett långt och lyckligt liv?

Så länge våra makthavare fortsätter att upprätthålla rättigheter åt sig själva att få sekretessbelägga och hemlighålla vadhelst information de själva skulle förlora på om den kom ut till allmänheten (men folket förlorar desto mer på att den informationen inte kommer ut till allmänheten), kommer folket att befinna sig i ett underläge (i onödigt hög grad). Tänk till exempel på Säpo:s hemliga registrering av vanligt vänsterfolk i Sverige, en folkförföljelse som avslöjades för något årtionde sedan, tänk på de "försvunna" tsunami-banden, tänk den nedlagda utredningen om FRA:s olagliga eller kanske gråzons-halv-olagliga massregistrering av folkets surfande redan innan FRA-lagen klubbades igenom, tänk på de hemligstämplade diskussionerna bland världens makthavare kring lagstiftningar som ACTA och Q6/17 som befaras kunna krossa självaste internet som vi känner det, om inte folket får vara med och påverka beslutsprocessen i god tid - något som omöjliggörs av makthavarnas hemlighetsmakerier). Det finns mer jag skulle kunna rabbla upp, och för varje exempel kanske läsaren reagerar med ett "jaha, men att några kommunister eller pirater eller tsunami-offer etc kanske kan få sina mänskliga rättigheter överköra på grund av makthavarnas hemlighetsmakeri, det drabbar väl inte mig?". Ja, säg inte det, man vet aldrig vilken kategori makthavarna kommer att välja att i hemlighet övervaka härnäst, och kanske "låta försvinna". Tänk Anna Politkovskaja. Visst, Sverige är inte Ryssland, men politiska aktivister dödas i Sverige också, och Sverige rör sig nu onekligen i en totalitär riktning - i riktning mot diktatur - när vi medborgare genom vår passivitet låter våra makthavare driva igenom att våra makthavare ska få mer och mer makt att övervaka och kontrollera och bestämma över sitt folk, när vi låter dem övervaka sitt folk mer och mer men utan att se till att vi, folket, får övervaka dem tillbaka i samma utsträckning. Och varför ska då gemene man oroa sig över att "politiska aktivister" kanske kommer att dödas av makthavarna i större och större utsträckning? Jo, om allt journalistiskt motstånd (vilket var var t.ex. Anna Politkovskaja bedrev) mot den sittande makten till slut uteblir, på grund av rädslan för att bli mördad, ja då är det ute med demokratin. Som ett nästa steg kan makthavarna kväsa även allt bloggande, genom att det klubbats igenom lagstiftning som gör att alla som bloggar måste vara identifierbara, så att dessa är möjliga för makthavarna att spåra och utsätta för repressalier (repressalier som ingen sedan våga blogga om, av rädsla för att själv bli utsatt för likadana repressalier, etc).

Tänk även på hur allt detta hemlighetsmakeri från politiska makthavares sida gör att folket blir alltmer uppgivet inför möjligheten att få vettiga politiker som gör något vettigt - och hur samvetslösa makthavare kan utnyttja den apati hos folket som följer av det.

Vad jag menar är att det är viktigare att kräva att våra makthavare är ärliga, att de inte döljer något för oss, att de inte ens kan dölja något för oss (som det kan tänkas att vi borde få veta). Att bli politiker är ett fritt val. Det finns därför ingen anledning att automatiskt tillerkänna politiker samma rätt till "personlig integritet" som vanligt folk bör tillerkännas. Jag anser att våra makthavare bör extremövervakas av oss, folket. Dygnet runt. Som i Big Brother på tv. Om man vet vad man ger sig in på, om man vet att man kommer att bli extrem-övervakad under hela sin politiska karriär och kanske resten av sitt liv efter denna, har man fortfarande möjligheten att dra sig ur innan man ger sig in i hetluften. Ger man sig ändå in i leken, med vetskap om vad den innebär, får man leken tåla. Då får man acceptera att bli extrem-övervakad av folket. Folket måste börja kräva av sina politiker att kunna få reda på varenda liten detalj om vad de gör, (åtminstone) under sin tid vid makten, dygnet runt, utan undantag. Har man ansvar för ett helt folk, får man tåla att folket kontrollerar vad man gör, extremt noga hela tiden. Problemet är bara att folk inte ens bryr sig om att kräva rätten att få kontrollera sina makthavare särskilt noga. Våra makthavare kan därför än idag ingå vilka löftesbrytande allianser de vill med varandra och med vilka andra aktörer som helst i världen, bara de gör det på sin fritid, t.ex. i bastun i sin herrgård eller i någonlyxhotellsvit eller liknande. Om nu hela folkets telefonerande och surfande och mejlande ska övervakas (med det av EU föreslagna Datalagringsdirektiv som våra makthavare kommer att försöka klubba igenom så snart riksdagsvalet är över), något som innebär att de som har mest makt över folket kommer att övervaka folket, ja då ska väl även de som har mest makt över folket övervakas mer av folket, tillbaka? Annars förskjuts ju maktbalansen. Som den förskjutits gång på gång de senaste åren, gång på gång till makthavarnas fördel och till folkets nackdel. Det får vara stopp på det nu.

Det är inte i första hand du, J R Auk, som ska vara ärlig. I första hand ska du, jag, vi alla, kräva av våra makthavare att de ska underkasta sig sådan kontroll att inte de kan komma undan med några oärligheter. Det är nämligen deras grad av ärlighet/oärlighet som är avgörande för mänsklighetens framtid, snarare än din eller min eller andra vanliga medborgares ärlighet/oärlighet.

Kanske är det rentav att spela dem i händerna att avslöja mer om sig själv än vad som är absolut nödvändigt. Då skapar man ett onödigt dåligt förhandlingsläge. Man borde kanske istället satsa på att skapa ett förhandlingsläge där man kan pressa dem till att avslöja mer om sina egna förehavanden. Detta kunde ske genom en sådan här attityd (från folkets sida):
- Hörni makthavare, ni vill veta mer och mer om vad vi, vanligt folk, gör. Ni klubbar igenom buggningslag, FRA-lag, IPRED-lag och allt vad det är, under förevändning att det är för att "förhindra brott". Det är skitsnack, ni vill ha kontroll över vanligt folk. Själva vill ni däremot kunna ha hemligheter. "För rikets säkerhet", som ni säger. Det håller inte. Nu vill vi veta allt vad ni gör. Vi tänker börja kryptera alla våra internetaktiviteter, alla våra datorer, alla våra hårddiskar, alla våra mobiltelefoner, allt. Ni ska inte kunna ta reda på mer om oss än vad ni kunde för 20 år sedan. Vi tänker hindra er. Vi gör det för att tvinga er att själva komma ut ur era garderober. Det är i första hand ni som ska övervakas in absurdum, om någon. Det är ni som har makten över oss. Vi tänker se till att det blir tvärtom. Staten ska vara folkets tjänare, inte tvärtom. Makt korrumpterar. För att motverka det, måste vi extremövervaka er, och samtidigt se till att ni inte kan övervaka oss tillnärmelsevis lika långtgående. Vi tänker rösta på Piratpartiet tills ni har gått med på dessa krav.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 21 aug 2010 23:51

Tänk så skönt det kan vara att få ro i sig själv genom ärlighet utåt, fast den egentligen endast riktar sig inåt. Varför gör vi så? Får orden inte kraft utan ljudet eller det skrivna ordet som delas med andra? Jag har funderat mycket över det där länge nu. Visserligen blir det som ett "statement" när man delar ut det, men det borde ju räcka med att bara skriva för sig själv, orden har lika stor betydelse. Respons är väl ett svar, man slänger ut frågor genom sina ord...frågar inte direkt, utan de ligger där outtalade. "Finns det någon som förstår ?", "Är jag på rätt väg?" osv. Jag har gjort och gör likadant.
Det är befriande, både för en själv i skrivandet och även för andra som kan få chans att se andras lika slingrande liv. Så olika är vi ändå inte.

Det var intressant att läsa om dig Auk/Joakim, dina tankar om dig själv. Jag har läst mycket av det du skrivit under åren, och som föregående får jag hålla med om att det var lättare att förstå dig nu.  
Ibland känns det som att jag nästan glömmer bort att det finns en riktig människa där bakom nicket.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Hej! Eller att kasta masken!

Inläggav freddemalte » 22 aug 2010 19:01

J R Auk skrev:[...]Jag tror att vi alla bär masker, jag tror det är ofrånkomligt. Men jag har varit medveten om det länge. Jag har nyttjat dessa två, med sina variationer, för mina syften. För att skyla min svaghet och mina behov av kontroll för mig själv. När man gör så relationer istället för att helt uppriktigt vara sanningsenlig så lägger man en vägg mellan relationen. Den väggen blir en lögn, lögnen blir en skada. Det perverterar. Jag ser folk som bara har en mask. Hur mycket svårare det är att se den. Hur krampaktigt de bygger sin självbild kring den där enda masken. Övertygar sig vara genuina. Själva skiftet är ju något som inte kan ta plats om man inte samtidigt erkänner att någon har masken. Själv trodde jag länge att "Joakim" var min mask. Nu har jag insett att båda är masker, att inget av mina uttryck är genuint.[...]
Intressanta tankar och värdefulla funderingar! Jag har dock några frågor:

Om det nu är som du säger, tänker dig, att människor omkring oss och vi själva går runt och bär masker, spelar roller eller anpassar sig till olika situationer etc. Anser du då alltså att detta inte är deras person, de facto, utan att de egentligen har en annan person bakom masken, helt fri från rollerna och anpassningarna? Hur skulle i så fall en sådan person vara (jämfört med att ha masken på)? Vilka kvaliteter finner vi hos den "maskfria" personen?

En annan fråga är: Om vi ponerar att i princip alla går runt med ett ganska stort gäng med masker, hur hade samhället sett ut om alla lyckades ta av sig dessa masker? Hade det varit av godo och i så fall på vilket sätt?

ytterligare en fråga lyder: förändras dessa masker (mer eller mindre radikalt) under en person liv, så att man, om vi jämför en person med en magisk kula, och maskerna med olika lager som kan röra sig fritt på kulan över tid, ändrar sig då dessa lager i tjocklek, färg och yta som ett slags dynamiskt flerskiktat lager, eller är dessa ytor (maskerna) mer av statisk karaktär livet igenom?

Fråga (ännu en): Hur ser det ut med barn? Jag kan ju se hur min dotter agerar i olika situationer, har hon, 4 år (och alla andra barn) redan fått masker av sin omgivning eller växer de på vår personlighet och vårt psyke när vi blir äldre?

Är det till och med så att själva embryot till maskerna är medfödda i vår psyken och egentligen bara närs och göds av socialiseringens starka krafter?

Ännu en fråga: Är det någon särskild (eller några särskilda) "sorters" masker som du märker att folk "använder sig" mer av än andra (som kan sägas vara allmängiltiga)? Är det någon sorts mask som du ogillar respektive gillar extra mycket (hos dig själv och/eller hos andra)?

Vilka metoder (både praktiska handlingar och psykologiska "övningar", eller tänk) tror du är effektivast om man vill och ska föröka göra sig kvitt dessa masker?

Sen är jag även lite nyfiken på hur du ser på masker i olika kulturer? Är det samma sorts masker som dyker upp i Sverige (eller västvärlden) som man kan se i andra delar av världen - eller skiljer de sig avsevärt åt?

Och så min sista fråga (observera hur duktig jag har varit vad avser att stå emot min ovana att rada upp frågor i numrerade punkter): tror du att det finns människor som nästan helt och hållet (på heltid och rakt igenom) består av enbart masker och vars "genuina inre" nästan har tynat bort och knappt går att återfå eller hitta (hur de än bär sig åt)?

Tja, det var några frågor i alla nyfikenhet!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 09 sep 2010 16:39

Googlade på ditt namn och fick upp en tekanna med bläckfiskarmar i keramik. Har du gjort den? :D

http://www.sundbyberg.se/kulturfritid/k ... 00025.html

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 09 sep 2010 16:43

Zokrates skrev:Känns lite udda det här med kastade masker, för fan, vi skulle kunna kalla maskerna för roller som folk spelar i olika situationer för att det underlättar eller krävs för formens skull just dessa ageranden, på samma sätt som vi intar en posé när vi sitter på dass och en annan om vi läser en god bok och en tredje om vi äter ensamma på loftet gentemot en fjärde om vi sitter ute på en fullsatt restaurang, det är bara att medge att dessa uttryck krävs, vissa är rentav nödvändiga, andra endast konstlade, det är upp till oss att i varje given situation spela med, eller förändra den, det senare kan i vissa sammanhang tyckas nästintill omöjligt. Jag försöker i varje fall att undvika att se ut som vanligt folk, kanske är det bara en trotsroll trots allt? Men jag står för det jag säger oavsett sammanhang, i annat fall tiger jag.


En liten passus - om du inte ser ut som vanligt folk, vad ser du då ut som? Vad har du valt för alternativ "beklädnad"?


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster