Hur ser platsen ut där du sitter vid din dator/laptop?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Hur ser platsen ut där du sitter vid din dator/laptop?

Inläggav Cosmic philosopher » 19 mar 2011 21:58

Hej mina vänner!


Hur ser platsen ut där du brukar tillbringa din tid vid och skriva på detta Filosofiforum? Hur ser din dator/laptop ut? Och var är den placerad?


Jag bor i en etta med kokvrå på 29 kvadratmeter. Oftast är min flickvän här också...Min laptop som jag ofta tillbringar min tid framför är en acer TravelMate 7520:

Bild


Hur ser den rent fysiska platsen ut där du brukar filosofera,skriva och skicka iväg dina tankar hit till detta forum?


Undrar Cosmic philosopher

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 19 mar 2011 22:13

Jag har en av datorerna vid vardagsrumsbordet, Det är den jag använder mest och är min main.
En dator vid skrivbordet som agerar gateway mellan olika nätverk och en liten min eeepc910.
samt en fileserver i hallen.
för ett par år sedan hade jag 10 datorer uppkopplade i ett nät. och i min två så blir det ett par i vart rum.
Även toan hade en egen dator : 0, alla maskiner är gamla idag.
Jag har som main. P4 2.8Ghz 800FSB 2GBrampc3200 och några terabyte lagring. (alltså en skördetröska och snigel)

Här sitter jag mest:
Bild

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 mar 2011 22:24

Att det skall vara så svårt att pricka "ändra" istället för citera.... allnog:
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 mar 2011 22:25

Just nu sitter jag med min slitna gamla laptop i knät i den lika slitna malmstensstolen i vårt lilla vardagsrum. Har lagt upp fötterna på två plankor som jag har över vedkorgen och en brasa björkved brinner i kakelugnen. Dricker lite god whisky också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 mar 2011 22:32

Ligger i soffan, oftast med en stationär pc, LCD-skärmen(kasserad och lagad 2006) på en stol framför, ingen lyx här inte.
Moderkortet från 2005 (Asus) jag använder kasserades för 3 år sedan, bytte några kondingar, processor och
slängde in den i en burk, kör på den sedan dess.
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
Memory: 4000MB RAM
GeForce GT 430
Display Memory: 1024.0 MB

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 19 mar 2011 22:38

Hej Cosmic philosopher

Jag använder mest min iPad så med andra ord varierar platsen jag skriver på ganska så mycket. Det händer att jag stundom nyttjar någon av de bärbara i vårt vardagsrum eller datorerna i min bokhandel, men oftast blir det surfplattan.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 mar 2011 09:26

kom ihåg att jag lade in en bild på sidan ratemynatework för ett antal år sedan.
så här såg mitt hemmanätverk ut på den tiden.. (2003?)

Bild

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2011 12:36

Jag sitter i skräddarställning i en grågrön karmstol vid ett egenhändigt målat skrivbord. Det är repigt nu, mycket beroende på att min katt gillar att ligga i mitt knä och det visar han inte bara med sitt spinnande utan långsamt klösande mot skrivbordet. Jag har en salig röra med papper och kaffefläckar på bordet. Just nu står det en beslagtagen x-box här också. Jag har ingen aning om vad jag har för dator. Den är svart.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 25 mar 2011 13:26

Skogsälvan skrev:Jag sitter i skräddarställning i en grågrön karmstol vid ett egenhändigt målat skrivbord. Det är repigt nu, mycket beroende på att min katt gillar att ligga i mitt knä och det visar han inte bara med sitt spinnande utan långsamt klösande mot skrivbordet. Jag har en salig röra med papper och kaffefläckar på bordet. Just nu står det en beslagtagen x-box här också. Jag har ingen aning om vad jag har för dator. Den är svart.


: )) du har en black-box futurum.
funderat på klösbräda till katten ?, dom kanske funkar.

mitt skrivbord är oftast en röra det med, ska beskriva:.

svart kaffemugg odiskad sen ett år tillbaka, tre tändare, 3 paket cigg, två energidrycker, en ask leverpastej. pulvermjölken till kaffet. och lite annat. aska som trillat en bit utanför, ett par små kafferingar efter muggen.  ser ut som om jag suttit här. och ska städas lite senare idag innan kiddsen tar över domänden.
då brukar det vara muggar och en massa chips och cola och städat.. (dottern min skulle slå ihjäl mig om jag glömt köpa chips)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2011 14:15

Black-box futurum minsann :) Ja, nån sorts svart låda är det. Måtte jag inte sabba den här också pga min naivitet. Jag har fortfarande inte läkt helt från att den boken som jag skrev gick förlorad. Jag är väldigt självkritisk, men jag tyckte faktiskt att den var bra. Synd att ingen hann läsa den. Jag tjuvröker här idag så det är nog aska på mitt skrivbord också. Sedan ligger det en tjuga och en tia här, en burk yves rocherskräm som jag hoppas någon vill ha, en knopp till sänggaveln som gått av, ett halsband jag brukar pilla på, ett par ölburkar från igår, tre boureliusfiguriner, en vit keps, en brandvarnare... Ja, jösses...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 25 mar 2011 17:08

Skogsälvan skrev:Black-box futurum minsann :) Ja, nån sorts svart låda är det. Måtte jag inte sabba den här också pga min naivitet. Jag har fortfarande inte läkt helt från att den boken som jag skrev gick förlorad. Jag är väldigt självkritisk, men jag tyckte faktiskt att den var bra. Synd att ingen hann läsa den. Jag tjuvröker här idag så det är nog aska på mitt skrivbord också. Sedan ligger det en tjuga och en tia här, en burk yves rocherskräm som jag hoppas någon vill ha, en knopp till sänggaveln som gått av, ett halsband jag brukar pilla på, ett par ölburkar från igår, tre boureliusfiguriner, en vit keps, en brandvarnare... Ja, jösses...


Marko, vad säger du om en "förlorad bok" på en dator? Ingenting brukar väl vara riktigt förlorat på en dator har jag för mig?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 25 mar 2011 17:14


Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2011 17:41

Min brorsa jobbar ju med en massa sånt här på hög nivå. Tack för er omtanke, men det finns nog inte så mycket att göra. Fast ett vagt hopp flämtar eftersom det tydligen ska finnas ett dunderkurprogram. Håll tummarna!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 25 mar 2011 18:31

Johan Ågren skrev:
Skogsälvan skrev:Black-box futurum minsann :) Ja, nån sorts svart låda är det. Måtte jag inte sabba den här också pga min naivitet. Jag har fortfarande inte läkt helt från att den boken som jag skrev gick förlorad. Jag är väldigt självkritisk, men jag tyckte faktiskt att den var bra. Synd att ingen hann läsa den. Jag tjuvröker här idag så det är nog aska på mitt skrivbord också. Sedan ligger det en tjuga och en tia här, en burk yves rocherskräm som jag hoppas någon vill ha, en knopp till sänggaveln som gått av, ett halsband jag brukar pilla på, ett par ölburkar från igår, tre boureliusfiguriner, en vit keps, en brandvarnare... Ja, jösses...


Marko, vad säger du om en "förlorad bok" på en dator? Ingenting brukar väl vara riktigt förlorat på en dator har jag för mig?


Jag körde photorec är bra för dokument i textformat, databaser mm
Att gå igenom en 2Terabyte disk efter raw data tog 4a dygn. Så ha tålamod.
Sen om dokumentet blivit överskriven av data så blir den skadad, men kanske delar går att rädda.

För bilder och text dokument gillar jag phototrec. Den finns för osx med.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 25 mar 2011 18:34

Marko skrev:
Johan Ågren skrev:
Skogsälvan skrev:Black-box futurum minsann :) Ja, nån sorts svart låda är det. Måtte jag inte sabba den här också pga min naivitet. Jag har fortfarande inte läkt helt från att den boken som jag skrev gick förlorad. Jag är väldigt självkritisk, men jag tyckte faktiskt att den var bra. Synd att ingen hann läsa den. Jag tjuvröker här idag så det är nog aska på mitt skrivbord också. Sedan ligger det en tjuga och en tia här, en burk yves rocherskräm som jag hoppas någon vill ha, en knopp till sänggaveln som gått av, ett halsband jag brukar pilla på, ett par ölburkar från igår, tre boureliusfiguriner, en vit keps, en brandvarnare... Ja, jösses...


Marko, vad säger du om en "förlorad bok" på en dator? Ingenting brukar väl vara riktigt förlorat på en dator har jag för mig?


Jag körde photorec är bra för dokument i textformat, databaser mm
Att gå igenom en 2Terabyte disk efter raw data tog 4a dygn. Så ha tålamod.
Sen om dokumentet blivit överskriven av data så blir den skadad, men kanske delar går att rädda.

För bilder och text dokument gillar jag phototrec. Den finns för osx med.


En del av de alternativ som finns på hirensbootcd.

DataRescue DD 1.0 - DrDD is a disk imager intended for data recovery and backup of partially corrupted storage devices, the main advantages are Range Selection and Copy Backward Direction. (Windows Freeware)

DiskDigger 0.8.3.176 - Undelete and recover lost photos, videos, music, documents and other formats from your hard drive, memory cards and USB flash drives. (Windows Freeware)

PhotoRec 6.12b - Tool to Recover File and pictures from Dos/Windows/Linux. (Windows/Dos/Linux Freeware)

Recuva 1.39.509 - Restore deleted files from Hard Drive, Digital Camera Memory Card, usb mp3 player etc. (Windows Freeware)

Restoration 3.2.13 - a tool to recover deleted files. (Windows Freeware)

ShadowExplorer 0.7 - Shadow Explorer allows you to browse the shadow copies created by the Windows Volume Shadow Copy Service and retrieve older versions from files you accidentally deleted or altered. (Windows Freeware)

Smart Partition Recovery 3.3 - Find Lost NTFS partitions and restore them back. (Windows Freeware)

SoftPerfect File Recovery 1.2 - to restore accidentally deleted files from hard drive, USB flash drives, CF and SD memory cards. (Windows Freeware)


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster