Ett forums evolution

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Ett forums evolution

Inläggav Johan Ågren » 30 mar 2008 13:05

Dividend skrev:Detta forum är fan det psyksjukaste forum jag besökt, därför jag hänger kvar här. Vilka deltagare! Knäppgökar allihop ;)


Har funderat på hur ett forum evolverar, och vad som händer om evolutionen får fortgå fritt utan andra styrmedel än makten hos användarna.

Logiskt sett så borde det hela koka ner till användare som själva tolererar mycket, och som samtidigt håller undan användare som inte når upp till samma toleransnivå. Ungefär som ett lärarlöst klassrum där det slutligen bara finna kvar en liten grupp pojkar med ADHD eftersom alla andra flytt klassrummet.

I helgen så kom det en filosof till forumet som jag med glädje såg fram emot att se vad han skrev. Men tyvärr så hoppade ett par killar på honom, med en helgförfriskad Such i spetsen, och skrämde bort honom illa kvickt. http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... sc&start=0

Det värsta är att jag tycker om dessa användare som forumet kokat ner till idag. Många har en diagnos eller är missbrukare. Ni är udda existenser, som i sin tur lockar till er andra udda existenser. Detta blir den gemensamma nämnaren, och forumet en social fristad. Kan jämföras med ett Christiania när det begav sig. Detta säger nog ganska mycket om mig själv också. Har levt i kollektiv med människor som i mycket faktiskt speglar de individer som finns på forumet idag. Även då var det jag som betalade hyran, städade och styrde upp när något gick för långt. Jag la filtar på de som supit sig medvetslösa och medlade med hyresvärden. Det var ett kärleksfullt givande och tagande mellan individer som inte fick plats i samhället. Musiker, filosofer, poeter levde ut sin ångest och livsglädje.

För långt gick det när de började att deala i mitt kök, pissa på golvet, och tagga i trapphuset, och när polisen kom på nätterna och lyste med sina ficklampor på de strandade sälarna som låg på mitt golv (150m2 magasin). Till slut kände sig människor så hemma att de släppte respekten, det sker väl av vana antar jag.

Det sker en identifikation med sin roll som man stärker med andra människor som man ser har ett liknande utgångsläge. Det finns en stark öppenhet till människor som har liknande attribut, men andra ses som ett hot; åsiktspoliser, svenssons och idealister. Tänk vad mycket garderober som används till trädgårdsarbete, det visste jag inte innan jag blev känd i min hemstad som en fritänkande och öppen person.

Jag är en dålig moderator; har inga gränser. Jag avskyr ihuvudtaget överjag och välansade idealister. MEN jag ser fortfarande ett värde i att det kan komma besökare till ett ställe som t.ex Christiania och se att det finns fritänkande, öppenhet och alternativ till de ideal som kvantitativt marknadsförs i vårt sterila samhälle. Det känns bra att det finns människor där som inte rabiesdräglande jagar ut de välansade besökarna.

Jag förstår tanken: "Om du inte står ut med mig när jag säger och tycker som jag vill - så har du inget här att göra". Det är lätt att man utmanar och testar gränser, och utifrån detta hittar en bekräftelse i att andra är svaga. Men detta är inte storsint. Jag vill att forumet ska kännas öppet, och inte fortsätter att koka ner till en essens av utanförskap. Jag vill inte vara en polismoderator, är inte intresserad av att styra upp forumet så, och jag tror inte att människors inneboende välvilja gynnas av att de känner sig styrda. Det är skillnad på välvilja och plikt. Välvilja uppstår genom förtroende, plikt genom tvång. Kan ni ställa upp på detta?

/Johan

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 mar 2008 14:36

Håller inte med din beskrivning av forumet.
Du säger att forumet har kokat ner till några udda existenser. Jag upplever att forumet är livligare och mer facetterad än någonsin.
Ang. filosofen. En ny medlem som plötsligt slänger ur sej en konstig fråga, vad frågar man en sån?
Sen min roll. Om du tycker, eller några andra, att jag är en belastning så säg bara till så försvinner jag för gott.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 mar 2008 15:55

Johan skrev:Det känns bra att det finns människor där som inte rabiesdräglande jagar ut de välansade besökarna.

Möjligt att jag går för långt ibland. Men garanterat så gör jag det mesta med glimten i ögat, lattjar, testar.
Tyvärr har internet sina begränsningar och jag förstår att allt går inte att förmedla via ord och text och det gäller att läsa mellan raderna (är själv en hejdare på det). Vissa kan inte den konsten.
Själv tar jag det mesta med en klackspark, hatar pretentiösa och dryga typer. Är självkritisk och tål en massa, mitt fel är väl att jag tror lite naivt att andra är likadana.
Men hur förmedla det man vill ha sagt?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 30 mar 2008 15:59

Man ska inte vara så vass som du är ibland such. Du är ibland väldigt nedlåtande och det blir förstås ingen bra grund för en diskussion, eller hur?

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 30 mar 2008 16:01

Själv så upplever jag att det är ett tillåtande forum, till och med sådana som jag, som inte alls är i samma liga som många andra när det gäller filosofi, är välkommen här. Åtminstonde känner jag det så.
Men, visst förstår vad du menar. Det finns en del som gärna sågar av folk vid fotknölarna när de inte är överrens. Men, lite så får det vara när det hetter till i diskussionerna, så länge de inte blir för mycket av sådant.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 30 mar 2008 16:48

Hur sitter man ner och håller upp handen på ett forum?

Äh, fan, jag vet, har fel gener...

*mumlar* ...djävla viktigpetter...Bror duktig...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Sartre
Inlägg: 228
Blev medlem: 17 jan 2007 19:11
Ort: Götet

Inläggav Sartre » 30 mar 2008 17:23

jag är inte forumets flitigste medlem, men vet att här finns vassa tungor och dessa har jag inget emot. diskussionerna blir oftast roligare då om kommentarerna är befogade vill säga (och med befogade menar jag att de ska hålla sig till saken och påpeka fel i föregående talares argumentation, ungefär, ja jag tror ni fattar). trots allt är ju filosofiska sågningar bland de snyggaste om jag får säga mitt, oavsett om det är jag som håller i sågen eller om det är jag som får benet amputerat.

sen kan ju mindre befogade kommentrer också vara roliga, men dem kanske man ska rikta mot folk som man känner eller som man vet tål sådant.

sen är ju de flesta här ganska sköna och menar nog bara väl.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Alternativet?

Inläggav Algotezza » 31 mar 2008 06:25

Köra Moder Ator, vad är alternativet till den utveckling du skisserat, alltså i princip, vad är alternativet till att FF utgörs av den synergetiska summan av samtliga skribenter, i stort sett, fria skrivande? Någon form av intilligent design tillämpad på detta forum?

undrar Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Waggho
Inlägg: 273
Blev medlem: 01 dec 2005 04:45

Inläggav Waggho » 31 mar 2008 18:43

Jag håller med om att det finns många konstiga personer här. Jag ska väl inte nämna några namn, men suchanother upplever jag i alla fall inte tillhör dem.

Visst kan det vara berikande med att udda personligheter får säga sitt, men vissa trådar som skapas är helt meningslösa och här tycker jag att modereringen kan vara lite hårdare. Någon som bara är ute efter att tramsa, provocera eller vara konstig för konstighetens skull bör inte ha rätten att ta upp seriösa forummedlemmars tid med sina fånigheter.

Ett annat område där modereringen kan förbättras gäller avdelning av trådar som har gått off topic. Här bör ingen ha några invändningar eftersom det inte handlar om att stänga vissa trådar, bara att avdela spinoff-diskussioner till en egen tråd så att varje tråd kan handla om det den var avsedd för. En aktiv moderering i detta avseende skulle skapa ett mer levande forum, det är jag övertygad om. Det är fullt naturligt att diskussioner leder till nya diskussioner i en associationskedja, men det är tråkigt när det hindrar en från att diskutera det ursprungliga ämnet eftersom ingen längre pratar om det.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 31 mar 2008 19:10

Får jag fråga om du syftar på mig Waggho? Ser gärna ett rakt svar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 mar 2008 19:59

Waggho skrev:
Det är fullt naturligt att diskussioner leder till nya diskussioner i en associationskedja, men det är tråkigt när det hindrar en från att diskutera det ursprungliga ämnet eftersom ingen längre pratar om det.


Det är väl bara att ta upp ämnet på nytt i ett inspirerande inlägg? Leda tillbaka diskussionen till huvudfåran... Om man orkar. Det brukar löna sig att anstränga sig.

Du behöver inte nämna mig som en som ibland skriver lite fåniga och kanske lite provocerande  inlägg och ofta associerar hej vilt. Det vet jag redan. Jag gör det därför att det roar mig och kanske, kanske kan roa andra. Men jag kräks inte FF-spam precis hela tiden om man säger så... Men om jag inte får tramsa mig en smula blir det heller inget seriöst, ty det är två sidor av min personlighet som jag gärna vill ge uttryck åt här... Annars kan det vara. Jag godtar ingen mental kastrering för att fortsätta skriva och läsa här!

När man lever ett stilla borgerligt familjeliv som jag är i stort sett bara den verbala friheten den enda frihet man har kvar! Så ni får ta tramset med allvaret! Annars lämnar jag detta forum!

MVH

Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 31 mar 2008 20:35

Sen kan man ju också fråga sig vad ett filosofiforums förtjänster skulle kunna vara. Den här nya tekniken medför ju förändringar, samtidigt som det tycks finnas ett slags förvirring kring vad filosofi är - man har, genom århundraden av sammanblandning, mer eller mindre förväxlat dess form med dess innehåll, så till den grad att man nu inbillar sig att dess form är dess innehåll. Istället för att då betrakta detta forum som ett slags klassrum för filosofin vid sidan av den Egentliga filosofin, varför inte betrakta den som det banbrytande stället, fronten. Syntes av folklig kultur (de som av ett eller annat skäl inte läser filosofi vid universitet) och akademiskt vetande. Derrida i byggbaracken - frälsningen stundar snart!

Med det sagt förnekar jag heller inte att jag inte alla gånger är tillmötesgående och kanske bör ge akt på detta.

Men vad gäller "knäppgökar" så går jag, likt Diogenes, och lyser varenda djävel jag stöter på med lyktan i ansiktet, ännu inte funnit en frisk individ. Skillnaden tycks, för mig, endast vara att de som har diagnoser har sjukdomsinsikt, de andra: inte
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 31 mar 2008 21:17

Jag tror nog ni förstår mig. Må vara att ni själva inte tycker nya användare har här att göra så länge de inte klarar inträdesproven, men jag tror forumet har att vinna på att nya användare inte ska nollas de första de gör, utan att man kan bjuda lite på sig själv och leva sig in i den nya användarens förväntningar. Efter ett tag när man känner varandra bättre så behöver man inte vara lika artig längre. Det är viktigt att tänka på att ironi och nyanser ofta försvinner i skriven text. Det tar tid att känna en persons jargong.

Försök se det från min vinkel och inte bara värna om er egen integritet. Jag vill att fler människor ska få tillgång till och använda forumet. Det blev så typiskt i helgen när jag såg att Such var här när den nye killen skrev sitt inlägg. Jag skickade ett PM till Such att ta det lungt (då jag lärt känna vad en sen fredagskväll med Such innebär), men likväl så insåg jag efter en stund att loppert var kört; denna person sätter inte sin fot här igen.

Jag behöver ha stammisarna på min sida, och att de sätter en bra ton och välkommnar nya användare, även om de till synes trampar i klaveret med sitt första inlägg (vilket jag inte tyckte var fallet i Fredags).

/Johan

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 31 mar 2008 21:30

Nu kommer jag inte att vara moderator på ett tag, tar semester några dagar i Spanien. Tänkte att Suchanother kunde göra en insats till jag kommer tillbaka, men det är helt frivilligt. Ha det så bra!

/Johan

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 31 mar 2008 21:38

Mycket bra forum. Mycket bra användare. Mycket bra moderering.

och GOGO such!


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster