Notera uppdaterade regler

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 13 jul 2008 13:32

I stridens hetta har vi maktsökande män alla våra egna domäner. Det verkar bäst för mig att sitta kvar här uppe på min maktpidestal och peka med handen. Nede i underklassens otrygga snålblåst har jag svårt att hålla mig flytande. Kaskader av lingvistiska vändningar som bygger sin eget definierade logik, var finns jorden att stå på där? Jo för vissa, men inte för mig vågar jag inte tro.

Så min domän då, var är den? I det större havet givetvis där orden är poesi och meningen i samklang med meningslösheten. Och vad annat kan jag påstå? Givetvis är min domän den rätta, den större medans mina fiender inte riktigt tycks kunna vidga vyerna så som jag. Eller hur tjejer?

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 16:13

Minded skrev: Jag undrar bara om det finns ett faktiskt samband mellan att använda piskan, och att just därigenom uppfostra till tagande av läktarplats, på ett säkert avstånd från denna.


Förutsatt att det stämmer, som jag är benägen påstå också själv (men inte fullt ut), så ger detta rätt underliga konsekvenser. Jag menar vinden piskar på de karga slätter som är rännstenen, och inte bara från ett håll utan från i stort sett alla, men där finns ett tvång, eller en nödvändighet, i att fortsätta, kämpa sig vidare, eller sjunka in i glömskan (eller ta morfintåget till Lethe) som ekar i den kvasi-kyrkliga frasen "av jord är du kommen...". Och visst, härigenom skapas ett utanförskap, man exkluderar för fullt. Även "snällismen" som norm är något som exkluderar i just precis denna bemärkelse. För mig har det varit uppenbart hela livet. Var fan ska man finna ork och tid att vara trevlig när man har en hel djävla åskby rakt ovanför huvudet att tänka på och finna skydd ifrån? När de man kallar familj och vänner super, slåss, och låses in - som är norm inom vissa perifera subkulturer - just eftersom att de lever under förutsättningar där detta är det enda sätt som står till buds att slå meningslösheten ur hågen. Den där "snällheten" synes ur detta perspektiv inte vara annat än falskhet, eller i bästa fall en ren djävla lyx. Och spelar man inte med i charaden så plockas sanktionssystemen fram - de nedlåtande kommentarerna, de onda ögonen, besvikna fruntimmer osv. Så här får vi, lustigt nog, en dubbel alienation, eller, rakt av, segregation, till följd av en oförmåga att uppmärksamma de mekanismer som döljs i konventionen.

Så vad jag inte ser är hur man tror sig kunna lösa problemet annat än genom att man låter båda sidor komma till tals, och framförallt lära sig dessa beteenden, som skenbara motsättningar vilka vi dialektiskt upplösa på den metaposition som du och jag nu intar till samtalet som sådant. Inte nog med det, vi måste också se det (precis som du säger) som något som rör formen på samtalet mer än dess innehåll, som en dimension av samtalet som inte direkt kan utläsas ur det sagda. Vi inför ett substitut vid sådana tillfällen, en inbillad person som får fylla ut kläderna på den aldrig helt uttalade person som står mitt framför näsan på oss, då vår person och vår historia inte går att utläsa utan måste fyllas i av lyssnaren/läsaren själv. Men detta förefaller för många vara alldeles för krävande att ens vara medveten om, och jag har en period av ringa tilltro till kunskap som sådan då den (just som i detta fall) inte ens när den har visat sig helt öppet kommer att kommas ihåg av mer än (i bästa fall) en, ett par, eller en handfull personer.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 16:33

Loke skrev:I stridens hetta har vi maktsökande män alla våra egna domäner. Det verkar bäst för mig att sitta kvar här uppe på min maktpidestal och peka med handen. Nede i underklassens otrygga snålblåst har jag svårt att hålla mig flytande. Kaskader av lingvistiska vändningar som bygger sin eget definierade logik, var finns jorden att stå på där? Jo för vissa, men inte för mig vågar jag inte tro.

Så min domän då, var är den? I det större havet givetvis där orden är poesi och meningen i samklang med meningslösheten. Och vad annat kan jag påstå? Givetvis är min domän den rätta, den större medans mina fiender inte riktigt tycks kunna vidga vyerna så som jag. Eller hur tjejer?


Varför sade du inte redan från början att det var kjoltygen du ville åt? Det förändrar ju allt - nog för att jag verkligen inte förstår varför det faktum att du är pilsk skall döljas bakom en massa semipoetiska formuleringar -, och jag kan därmed också tillåta den implicita självmotsägelsen som ligger och lurar i den tolkning av sanningsbegreppet som jag finner i din text, och det faktum att du mystifierar poesin med den där typiskt vidskepliga borgerliga romanticismen - som visar sig fraser som "var finns jorden att stå på där?", och "meningen i samklang med meningslösheten" - passera, utan att jag gör allt för mycket väsen av mig. Däremot är det något som frapperar mig, och jag har svårt att säga om det är avsaknaden av arbetarklass eller avsaknaden av en tydligt definierad könslig identitet som det hela beror på. Detta framträder i den sista raden, som lyder: "Givetvis är min domän den rätta, den större medans mina fiender inte riktigt tycks kunna vidga vyerna så som jag", och häri aktualiseras för sista (eller näst sista) gången det underliggande temat som är gränsdragning (i olika former) - "domän", "uppe på", "nede i", "svårt att hålla mig flytande", "vändningar", "att stå på" osv. -, vilket åtföljes av det ensamt, ut i tomheten, klingande: "Eller hur tjejer?"

Jag skulle säga att det faktiskt finns en könsrollstematik här, som vår poet kanske inte till fullo är medveten om själv (men som jag påvisade redan i ett tidigare inlägg i denna tråd), där han vill kunna tala tydligt om sina önskemål på det andra könet (och kanske sitt eget), men förmår inte. Samtidigt finns, "under ytan" (på det "stora hav" som i jungiansk tolkning skulle svara mot det omedvetna), en oresonlig rädsla inför just denna osäkerhet, detta gränsområde som diktjaget samtidigt menar vara sin hemvist. Med andra ord kan man uttrycka det som så att han är ett skelett som bor i den garderob som han inte riktigt vågar komma ut ur. :wink:

Nämen, om det gäller kjoltygen så ska du ju vara nöjd om jag framkallar ett behov hos dem att landa i en trygg famn undan världens hemskheter (jag, jag, och jag). :smt102
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 13 jul 2008 17:28

Om du vänder på steken, ser mitt förra inlägg ur motsatt perspektiv, typ som en vän eller bror och skriver några rader därur så skulle det kännas bättre att prata med dig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2008 17:40

Kul att sig dig som moderator, (k)loke(r)! Jag tycker att Avant är en av, kanske den största, av forumets tillgångar.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 20:11

Loke skrev:Om du vänder på steken, ser mitt förra inlägg ur motsatt perspektiv, typ som en vän eller bror och skriver några rader därur så skulle det kännas bättre att prata med dig.


Vad? Tyckte du inte om min tolkning? Det var faktiskt tänkt som en liten present, tråkigt att den inte uppfattades så, men det kan inte hjälpas, alla har uppenbarligen inte samma humor. Jag testade i själva verket ditt antagande om den "harmoniska gränsen mellan mening och meningslöshet" i praktiken. Den var inte direkt så fruktbar som jag hade hoppats på, eller visst jag blev ju inspirerad men resultatet ogillades visst.

Varför ska du känna så mycket i detta textuella umgänge? Du vet att det är inte jag som ansvarar för dina tolkningar, du flyr ditt existentiella ansvar härigenom och projicerar "skuld" på mig, vilket inte direkt gör mig bekväm (givetvis ansvarar jag själv för hur jag skall hantera detta, men min avsikt har aldrig varit att skada någon, och det är ju ledsamt att veta att någon skadar sig själv på ens ord). Varför måste du vara så tvärsäker på att du har "svaret"? Kanske förutsätta möjligheten att du tar fel? Vet inte varför du nödvändigtvis måste applicera just den där föreställningen, som du hyser, på mig som person.

Du mystifierar allt detta, vilket leder till dessa (direkt kontraproduktiva) vidskepliga slutsatser - som "själsliga sår", "ondska" och "godhet" - när det i själva verket bäst beskrivs och förstås i helt andra termer - frigjorda från det där oket som vi har kvar efter religionen. Snart kommer väl nån och tror att tankar är nåt slags metafysiska saker som vidhäftar språket och färdas in och ut ur våra huvuden opåverkade och hela tiden identiska, vilket skulle ge att den som sa något otrevligt per automatik var ond och ville skada andra, vilket på samma gång är att fördöma allt vad sanning heter i fråga om orättvisor. Parrhesiast, men jag tänker inte be om ursäkt för min uppriktighet.

Dessutom talar jag till dig exakt som jag talar till en vän eller bror, vilket inte behöver betyda att man är ense hela tiden eller ens trevliga mot varandra hela tiden (vette fan om "trevlighet" ens lyckats smyga sig in en endaste nanosekund i mina relationer till min familj, vi är ärliga och uppriktiga istället).

Äh fan, det här blir tragiskt, kan inte tala ur den här positionen utan att det blir löjligt allt ihop. Här har man på förhand bestämt hur man skall tolka mig och det enda jag kan försöka mig på, som Houdini, är nåt slags utbrytningsförsök ur den roll jag blivit tilldelad, men jag bara skruvar och skruvar och skruvar på mig men kommer ingen vart, och vet du varför? För det står inte i min makt. Det är bara du som kan välja hur du skall se på mig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 20:13

Skogsälvan skrev:Kul att sig dig som moderator, (k)loke(r)! Jag tycker att Avant är en av, kanske den största, av forumets tillgångar.


Du tycker så mycket.

Själv anser jag mig vara det här forumets enda tillgång. Fast det är givetvis inget jag tillåter mig säga högt, då jag är allt för ödmjuk för sådant.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 13 jul 2008 21:44

Du har spunnit iväg på det där med själsliga sår, men det är din föreställning att jag skulle använt ett sådant begrepp. Likaså känner jag inte igen mig i ditt påstående om att jag tänker i termer av godhet och ondska. Men jag föredrar absolut välvillighet framför hänsynslöshet.

Faktum är att jag har förmåga att tala ur olika perspektiv vilket gör att du misstar dig i dina tolkningar, som mest blir till aggressivt om än sofistikerat ordbajsande. Jag har medvetet undvikit att tolka och beskriva dig som person och ber dig göra detsamma om mig i fortsättningen. Var också lite mer försiktig i att lägga ord i mun på mig.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 22:08

"aggressivt om än sofistikerat ordbajsande"? Var vänlig visa på var och hur? Kom inte och påstå att du låtit bli att tolka mig, direkta förnuftsvidrigheter är (åtminstone i min mening) just vad man kan kalla ordbajsande. Till skillnad från dig så kastar jag inte bara ur mig nåt helt ogrundat skitsnack om den andra, utan bemödar mig åtminstone, och bevärdigar denne andre, med att stöda mina påståenden med endera argument eller citat, eller åtminstone nåt som inte bara är skitsnack. Min aggressivitet är ett perfekt exempel på att du faktiskt alltid redan tolkat, dessutom så beskriver du mig också just genom denna gest när du ger uttryck för det i text. Bara för att du har en statussymbol av slaget "moderator" ursäktar fan inte att du går omkring här och snackar skit om mig. Visa var jag ordbajsat!

Nu är du bara barnslig. Har jag sårat dig eller nåt? Trampat dig på tårna? Vad är det frågan om? Du anklagar mig först för att ha skrämt bort en massa tjejer från forumet men du styrker det på inget sätt. Tycker Johan Ågren att detta är okej? Sen det här liksom.

Eller det är helt okej att beskylla mig för vad som helst utan några som helst stöd för påståendena? Jag blir allvarligt pissed på sånt här. Substans tack om du skall öppna käften!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2008 23:30

Sammet möter sandpapper...

Loke, jag har stor respekt för dig och jag gillar ditt mjuka sätt, men det förvånar mig det du gör nu. Minst sagt.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 14 jul 2008 11:19

Hehe, sammet och rosa silke det är jag det.

Det aggressiva och sofistikerade ordbajsandet var alltså min kommentar till Avantgardets utbroderade tolkningar av mig som person. Sen tycker jag det är synd att Magicadehex och Angelina har lämnat forumet, men tänker inte gräva mer i det.

Jag väljer att hålla mig fortsatt defensiv och känner mig inte skyldig till något annat heller. Vi fortsätter umgås här och med all den här energin så lär den som väntar på en uppföljning inte behöva oroa sig för att den skulle utebli.

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Inläggav Jbig » 14 jul 2008 11:44

Hejsan!

Förundrad läser jag Lokes inlagor till främst Avantgardet, och anklagar den senare för det mesta - men när den andre, Avantgardet, vill ha någon förklaring, då drar sig denne Loke sig ur debatten.

Det är trist när sådant klientel som Loke är moderatorer, det påminner mig om några moderatorer på Passagen som gick in och ändrade, strök eller manipulerade i skribenternas texter, eller så togs det helt sonika bort. Ett beteende som leder till slutsatsen att sådant gör bara individer med totalitära vibbar!
Inte för att jag vet om även denne Loke sysslar med liknande, men att bara harkla ur sig något, och sedan inte fortätta när den drabbade vill ha en förklaring, tyder på en viss rädsla för att kommunicera! Och kanske annat också, vem vet?  :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 14 jul 2008 13:57

Biggen. Ja du är rolig. Det gick bara några dagar.

Regler för forumet:

"Det är således inte tillåtet att sätta etiketter på personer; som "nazist", "kommunist", "moderat" eller liknande."

Att anklaga vår moderator för att vara totalitär. Klar överträdelse av  reglerna för detta forum.

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Inläggav Jbig » 14 jul 2008 14:15

Hejsan!

Kallekula, om du läser meningen en gång till, så skrev jag att han påminde om moderatorerna på Passagen, och dessa var/är totalitära. Om Loke är det vet jag inte! Hans agerande liknar på vissa sätt dessas beteenden skrev jag!  :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 14 jul 2008 14:39

Insinuation är lika illa som att säga det rätt ut, men däremot anser jag likt dig att moderatorer som ändrar i inlägg, ändrar själva budskapet, är förkastliga. Om så inte sägs vara ok i forumets regler.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster