Internationella Filosofidagen!

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Internationella Filosofidagen!

Inläggav archaxe » 18 nov 2004 20:54

Idag är det, som förstås alla vet, den Internationella Filosofidagen. Instiftad av UNESCO (tror jag?) för tre år sen, hålls den nu som alltid den tredje torsdagen i november.

Hurra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Internationella Filosofidagen!

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 14:38

archaxe skrev:Idag är det, som förstås alla vet, den Internationella Filosofidagen.

Jag tror vi missade att fira Philosophy Day at UNESCO, den 20 november förra året, bättring!

För 2015 blir det torsdagen den 19 november.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internationella Filosofidagen!

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 14:45

Pilatus skrev:
archaxe skrev:Idag är det, som förstås alla vet, den Internationella Filosofidagen.

Jag tror vi missade att fira Philosophy Day at UNESCO, den 20 november förra året, bättring!

För 2015 blir det torsdagen den 19 november.


Vi kan börja ladda redan nu genom att läsa de filosofiska klassikerna!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Internationella Filosofidagen!

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 15:18

Algotezza skrev:Vi kan börja ladda redan nu genom att läsa de filosofiska klassikerna!

Det är mycket begärt. Men varför inte läsa någon kursbok? Till exempel Martin Levanders Filosofi [kurs A och B] eller någon nyare. Om vi läste klassikerna utan läsanvisningar skulle vi inte förstå svagheterna i resonemangen. Jag är i alla fall pessimistisk inför en sådan metod.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internationella Filosofidagen!

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 17:37

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vi kan börja ladda redan nu genom att läsa de filosofiska klassikerna!

Det är mycket begärt. Men varför inte läsa någon kursbok? Till exempel Martin Levanders Filosofi [kurs A och B] eller någon nyare. Om vi läste klassikerna utan läsanvisningar skulle vi inte förstå svagheterna i resonemangen. Jag är i alla fall pessimistisk inför en sådan metod.


Både-och är min metod. Lärobok för att få handledning och överblick - fördjupning i det som intresserar en (och som man tror sig förstått vitsen med).

Jag har använt både Levanders bok och Tankar av Fäldt och Fäldt (för filosofi ett och två) som lärare, både som "närlärare" på fysisk skola i Lund och som webb- eller distanslärare för Hermods.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster