Facebook

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

vigor

Facebook

Inläggav vigor » 09 mar 2009 22:33

Grymt nyfiken på att veta vad ni här tycker om Facebook. Själv har jag länge talat ner om facebook och bojkottat kalaset. Får lite smårysningar när jag tänker på all narcissistisk exhibitionism som förekommer - "Hej! Hallå! Här är jag! Kolla på mig! Jag är en jätte intressant människa! KOlla in mitt meningsfulla liv och hur fantastiskt jävla kul jag har det! Blablabla...

Och sen allt jävla lurkande... man ska ha koll på va alla andra gör.. alla är så jävla nyfikna...

Status, Status, Status...

Men okej, ledsen för ovårdat språk.

Lite för trött för att skriva nått bra som kan starta en fruktbar diskussion så jag tänkte lämna över ansvaret till nån annan...
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 mar 2009 22:39

Facebook är helt okej för att hitta en massa gamla vänner som man har tappat kontakten med och att titta på bilder av varandras barn.

Men, en liten fråga: Vad är den stora kvalitativa skillnaden mellan det du tillskriver facebook-användare och det du håller på med själv i den här tråden?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

vigor

Inläggav vigor » 09 mar 2009 22:44

Du har ingen aning om vem jag är eller hur? Jag är ju helt anonym här. Ganska stor skillnad i think..

vigor

Inläggav vigor » 09 mar 2009 23:33

Hums, jag spinner vidare...

Kan det vara så att facebook, och liknande fenomen som till viss del lider av exhibitionism, hämmar den kollektivistiska andan i samhället. Folk intresserar sig bara för hur man som individ kommer lyckas eller inte. "Lycka" handlar mer och mer bara om den personliga individens framgång, karriär osv... Vad hände t ex med familjen/släkten? Vad händer med kollektivet i all individualism?

Användarvisningsbild
Pho-ku

Re: Facebook

Inläggav Pho-ku » 10 mar 2009 01:18

vigor skrev:Grymt nyfiken på att veta vad ni här tycker om Facebook. Själv har jag länge talat ner om facebook och bojkottat kalaset. Får lite smårysningar när jag tänker på all narcissistisk exhibitionism som förekommer - "Hej! Hallå! Här är jag! Kolla på mig! Jag är en jätte intressant människa! KOlla in mitt meningsfulla liv och hur fantastiskt jävla kul jag har det! Blablabla...

Och sen allt jävla lurkande... man ska ha koll på va alla andra gör.. alla är så jävla nyfikna...

Status, Status, Status...

Men okej, ledsen för ovårdat språk.

Lite för trött för att skriva nått bra som kan starta en fruktbar diskussion så jag tänkte lämna över ansvaret till nån annan...

Visst har jag haft besök av liknande tankar. Men de stannar inte vidare länge. Facebook i sig är väl inte orsaken till att "vi" bli narcissistiska? Det förekommer likväl ute i det verkliga livet.

Jag själv använder facebook, ytterst sällan ska väl tilläggas. Jag har aldrig varit vidare narcissistisk i denna bemärkelse, jag känner inget större behov av att hävda mig bara för att facebook finns tillgänglig. Är man, så är man, men det finns ju alltid möjlighet att förändra sig (om man nu har behov av detta).

Att du blir irriterad över att de som "lider" av narcissism blir än mer utav detta med denna teknik, är väl inget att sura över? Problemet ligger nog i dig själv...

Är det så enkelt att "problemet" ligger i tekniken vi har att tillgå?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

vigor

Re: Facebook

Inläggav vigor » 10 mar 2009 15:20

Pho-ku skrev:Är det så enkelt att "problemet" ligger i tekniken vi har att tillgå?

Min tanke var väl egentligen att få igång nån sorts diskussion kring hur facebook, bloggar och annat förändrar... För visst kan det vara så att tekniken och möjligheterna till att bejaka visa sidor hos oss kan bidra?

men egentligen är jag inte så sur på skiten. Hade helt enkelt inget bra att komma med för att få igång den diskussion jag ville  :roll:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 mar 2009 17:48

Jag har också registrerat en user och hittat 7-8 gamla polare, hej hej. Och sen har det varit bra med det. Vissa andra media, som email, chat, sms och för all del forum har för mej inneburit nya nivåer att föra kommunikation på sätt som inte gått tidigare, kommunicerat med människor jag aldrig hade kommunicerat med annars. Men Facebook. Jaha.

Antagligen för att jag inte förstår meningen med detta nya(nåja) medium. Kan inte någon forummedlem här som verkligen använder Facebook berätta storheten? Jag har ett par kollegor på jobbet med invandrarbakgrund, för dem är det klockrent att kommunicera med kusiner världen över. Men annars?

Den här narcissismen, förresten. Man hittar väl bara de man söker efter? Om någon gammal kompis hittar ens nuna, det är väl inget narcissistiskt i det? Samma här, det är väl för att jag inte begriper tekniken...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 10 mar 2009 20:50

Grymt nyfiken på att veta vad ni här tycker om Facebook. Själv har jag länge talat ner om facebook och bojkottat kalaset. Får lite smårysningar när jag tänker på all narcissistisk exhibitionism som förekommer - "Hej! Hallå! Här är jag! Kolla på mig! Jag är en jätte intressant människa! KOlla in mitt meningsfulla liv och hur fantastiskt jävla kul jag har det! Blablabla...

Ja fenomenet Facebook,  jag är nog med i denna book.

Men mina besök på min profil är nog fåräknade till fördel för detta forum :lol: .

Angående att hålla koll är nog bara fördom,visst finns sådana människor som är nyfikna vill snoka och så. Men det där med kammen du vet...

Jag själv har ingen direkt drift att snoka bland alla mina bekantas sidor,men o. andra sidan är det ju bra att få tag på folk man sällan träffar.

Det negativa(ja i varje fall idiotiskt enligt mig eftersom sådan här verksamhet endast har negativa ideal) är ju tex den beryktade gruppen som håller koll på tjallare, sprider info om vittnen osv.. tillåts ha sina grupper kvar.
En finsk grupp har som mål att sända hem alla somalier , vilket jag fann att flere av "bekanta" hade gått med i :( (vill just se vad som glider ur mig nästa gång man träffar dessa)
'
Men det är ju klart att sålänge man väljer att blunda förblir idiotin härskare.

hmm... verkar som jag nu framlagt till varför jag inte besöker sidan ofta..

testarossa
Avstängd

Inläggav testarossa » 10 mar 2009 22:05

Facebook är skitbra. Man kan snoka och hålla kontakten och flirta och dissa och ha sig. Jag är ingen flitig användare, men är glad att jag har det. Senast idag var det en isbrytare! Det gör väl ingen skada iaf? Kanske att folk sitter på fejsen istället för att jobba, men det är väl inte sidans fel?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 mar 2009 22:54

testarossa skrev:Facebook är skitbra. Man kan snoka och hålla kontakten och flirta och dissa och ha sig. Jag är ingen flitig användare, men är glad att jag har det. Senast idag var det en isbrytare! Det gör väl ingen skada iaf? Kanske att folk sitter på fejsen istället för att jobba, men det är väl inte sidans fel?

Flirta och dissa? Vem då? Hur då? Man bara söker på nåt namn och har en bild på Brad Snorre som bild på sig själv?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

transversal

Inläggav transversal » 12 mar 2009 15:26

Facebook är så tråkigt att jag får myrkrypningar av att bara höra om det. Avskyr att alla ska hålla koll på alla - j-kla kontrollmentalitet. Avskyr att företag ska hålla koll på mig och mina vänner, att mina vänner ska hålla koll på varandra och på vad jag gör och inte gör. Avskyr alla tok-tråkiga applikationer och tramsiga frågor som är tänkta att kartlägga mina beteenden vanor min personlihet etc. Varför går folk med i det här poänglösa nätverket? Om man verkligen vill hålla kontakten med folk så går väl det utmärkt att göra via email. Annars är man väl helt enkelt inte så intresserad?

Oj vad jag är negativ idag. Får nog ta och pallra mig iväg till negativa tråden.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2009 16:15

Facebook är enormt trist. Alla dessa hittepåorganisationer man skall gå med i och alla fåniga digitala presenter!

Jag har bloggat också av och till men inte en jävel orkar läsa och ge respons. Jag försöker skriva lite kul och snärtiga grejer med vidare syftning medan de flesta andra bara sitter och verbalkräks sitt navelludd.

Här på FF är det roligare. Man får ju svar ibland.

Jag har inga gamla vänner jag vill få tag på.  Hade inga då, har inga nu.

Bitterheten är den bästa kryddan, menar

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 mar 2009 16:28

Facebook, FF, allt sånt här är egentligen bara inkörsporter till de tunga grejerna: livet som litteratör. Gäller bara att göra sig tillräckligt mycket ovän med omvärlden för att få leva ostört i sin krypta och snickra på sin ordkonst som i slutändan ändå inte är vitten värt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2009 16:33

Avantgardet skrev:Facebook, FF, allt sånt här är egentligen bara inkörsporter till de tunga grejerna: livet som litteratör. Gäller bara att göra sig tillräckligt mycket ovän med omvärlden för att få leva ostört i sin krypta och snickra på sin ordkonst som i slutändan ändå inte är vitten värt.

Sedan jag lagt ut mitt förstlingsverk i digital form på vulkan.se köpte Skogsälvan av ren barmhärtighet och nyfikenhet (tror jag) boken som pdf-fil. Sedan köpte jag själv två tryckta kopior, en fick frugan i julklapp, den andra skolbiblioteket.

Summa sumarum tre sålda ex hittills och 4 spänn intjänade.

Intresset för mitt ordonanerande är överväldigande minimalt hos den obildbara allmänheten. Får väl skaffa en author coach.

Häls, häls

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 12 mar 2009 16:33

Algotezza skrev:
Jag har bloggat också av och till men inte en jävel orkar läsa och ge respons. Jag försöker skriva lite kul och snärtiga grejer med vidare syftning medan de flesta andra bara sitter och verbalkräks sitt navelludd.

Det är ingen som förstår subtila handlingar. Du får skriva en programförklaring innan: "Jag har tänkt att vara kul och snärtig här." Då ska du se att folk strax börjar reagera. ;-)

Återgå till "Tankar och känslor"