freddemalte skrev:Marko skrev:Antingen lever man eller så är man död. Med andra ord, när man dör förlorar man sitt liv, dvs allt.
Nej, det är din rationella verklighetsuppfattning och inte min.
kroppen är 'död'. själen lever vidare. människan är inte ett koncept längre.
du kan aldrig ta min själ, hur mycket du än försöker. Kanske inte ens min vilja eller min själs språk och liv.
jag vet att ditt koncept själ är en intellektuell tolkning.
min tolkning av själ är inte intellektuell. det är en existens och ett vara mer än vad våra vetenskapliga tolkningar kan beskriva.
Hej MarkoJag kan inte se att jag har nämnt kroppen vid något tillfälle i denna tråd? Det jag skrev var att om man är död så kan man inte leva. Det är en motsägelse. För övrigt, hur ska vi kommunicera med varandra om vi inte använder ett rationellt tänkande? Då hamnar vi i nonsens och det är omöjligt att använda sig av i en diskussion.
Vänligen
Fredrik
ja hur kommunicerar själar ?, försök att känn efter ; )
om man är död så kan man kommunicera, det är jag 100% övertygad om. Det var det jag skrev tidigare att vi har olika tolkningar på vad liv är och vilka delar som är vad.
Att kommunicera utan rationellt tänkande är inte nonsens. kroppsspråket är ett sådant språk där vi instinktivt utan rationellt eller intellektuellt tänkande kommunicerar.
om du kallar det för irrationellt att jag påstår att själen är en icke intellektuell verksamhet och har ett eget språk så innebär det inte att jag som människa inte klarar av att använda hjärnan till att föra intellektuella samtal, så tycker jag du har fel.
Du har din syn på att allt kan tas ifrån en, det är en diskussion jag haft med andra ateister.
och vet klart och tydligt vart denna debatt kommer att leda ; )
du kommer behålla din bild och övertygelse och tycka det ena eller andra om 'troende'
jag kommer att ha min syn och tycka att något fattas i ateisternas värld.