när man säger en person är känslig vad menas med det?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

suzzette

när man säger en person är känslig vad menas med det?

Inläggav suzzette » 24 mar 2011 14:24

När uppfattar du dig känslig?

Är känslig negativt eller positivt?

:?  -narr-

Marko
Avstängd

Re: när man säger en person är känslig vad menas med det?

Inläggav Marko » 24 mar 2011 14:46

jag är känslig när jag upplever orättvisor som drabbar andra.
jag är känslig när folk ärligt har blivit besvikna på mitt beteende.
Det kanske låter som en klyscha eller tillgjord moral. Men det är så jag fungerar i verkligheten.

känslighet är bra på det viset att man försöker att anpassa sig till världen.
mentalt som fysiskt.

när är du själv känslig ?

suzzette

Inläggav suzzette » 24 mar 2011 18:23

Marko skrev:jag är känslig när jag upplever orättvisor som drabbar andra.
Det kanske låter som en klyscha eller tillgjord moral. Men det är så jag fungerar i verkligheten.

mentalt som fysiskt.

Jag har nyligen i vuxen förståt att jag är en hsp person och vi är känsliga för att vår hjärna har inte samma filter som andra har. jag tar in intryck i högre dos en andra, Läser in hur människor är snabbare än andra och det kan vara på gott och ont i bland. Tack vare min känslighet så har jag lätt för att nå människor och vågar bjuda på mig själv.  Min hsp karaktär är en styrka som jag kan använda mig av och min kreativitet.  När jag vill kan jag stänga av mina känslor och ej ta in alla intryck. Känslan är bra när jag sjunger och när jag är gympa ledare och när jag ger massage.  :)

transversal

Inläggav transversal » 24 mar 2011 19:13

Grymt intressant fråga. Har just inget bra att tillägga för tillfället, men jag väntar med spänning på vad man kommer att uttrycka här.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 mar 2011 20:29

suzzette skrev:
Marko skrev:jag är känslig när jag upplever orättvisor som drabbar andra.

mentalt som fysiskt.

Jag har nyligen i vuxen förståt att jag är en hsp person och vi är känsliga för att vår hjärna har inte samma filter som andra har. jag tar in intryck i högre dos en andra, Läser in hur människor är snabbare än andra och det kan vara på gott och ont i bland. Tack vare min känslighet så har jag lätt för att nå människor och vågar bjuda på mig själv.  Min hsp karaktär är en styrka som jag kan använda mig av och min kreativitet.  När jag vill kan jag stänga av mina känslor och ej ta in alla intryck. Känslan är bra när jag sjunger och när jag är gympa ledare och när jag ger massage.  :)

Det är intressant.
du pratade om en annan typ av känslighet. hur man tar emot signaler och kan sortera i den informationen.
Att inte sätta mentala blockeringar och ha genväg till spamfiltret i huvudet för det man möter.
Jag vet inte vad HSP är, och får googla fram det. men berätta gärna vad du anser om det fenomenet.

jag brukar känna att information är som äpplen som väntar på att plockas ner från trädet.
det är bara att sätta fokus på källan och snart börjar det strömma in svar.
Detta sker på ett känsloplan och får senare översättas till ord om man ska kommunicera med andra om vad man har upplevt. Det är en metod som fungerar för mig, och jag har sällan fel i hur människor mår.

jag tror inte på att det övernaturliga existerar, allt är normalt. ordet onormalt är ett överflödigt ord.
att våga bjuda på sig själv är underbart.

Jag älskar dessa spontana möten med människor. Jag var ute och handlade lite glasstårta precis och en äldre dam kom fram och såg mina funderingar på vilken som var mest lämplig till ett barnkalas.. Vi började diskutera och skämten var snart framme... det kändes efteråt som jag känt den personen i ett halft liv. Det är underbart.
varför är vi rädda för att bjuda på vårat inre med andra ?

jag själv är blyg, jag hade social fobi i över 10 år och så vidare. men det känns mer som en tillgång än nackdel i många situationer. När jag säger att jag är blyg brukar folk bli ett frågetecken.

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 24 mar 2011 21:43

Schopenhauer sa; "Det är den mest nervsensible som når högst i själkännedomens konst".

/O

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 01 apr 2011 13:09

Hej! Intressant fråga!!

I går drömde jag om min yngsta dotter. Det har varit mycket konflikter i mitt liv och hon har varit frånvarande i några år.

När jag skrev om drömmen här forumet så började jag automatiskt att gråta. Det har jag inte gjort förr – att gråta överhuvud taget. Som barn tog mamma tag i mitt hår och skakade mig (jag hade kraftig hårväxt på den tiden) och sa "sluta gråta, sluta gråta" och jag tvingade mig att sluta gråta. Det kanske tog nåt år tills jag slutade. Men nu ca 70 år senare så kan jag gråta spontant.  :D

Det känns jättebra. Att vara känslig är ju en sak och att kunna visa att man är känslig är en annan. Det går framåt! Jag undrar hur det blir när jag blir 100.

Kram till alla  :)
jag är

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 apr 2011 19:57

Vad är känslighet? Kan man nog definiera lite olika, ett förslag är - man är känslig då man är benägen att visa känslor.

Och när är jag det då? Tror inte man kan tala annat än för sig själv, Markos empatiska känslighet har jag till exempel tyvärr inte.

Det är nog mer beroende på min mentala status. Tyvärr verkar jag inte ha koll på det där, ibland kan jag tåla det som andra gånger är outhärdligt. Men lite generellt, mår jag bra är jag känslig för vackra saker, mest natur, men även musik. Även empati och kärlek kräver att jag mår skapligt bra.

Är jag stressad är det otroligt nära till ilskan. Det får jag kämpa med.

Tyvärr sover jag inte så mycket, och är jag för trött känner jag just inte så mycket mer än trötthet.

Då fantasin fungerar, då inspirationen rinner till, något som kräver att jag får njuta mitt otium, ger ju det en grymt skön känsla, men den syns nog inte utanpå så mycket. Ett starkt sinnestillstånd, dock inte känsligt. Eller hur ser ni på det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 21 apr 2011 15:24

När behaviorismen tappar sin funktion och kollapsar i ritualiseringen av massorna.

Okänslig = Finner en "omedveten vilja" (;paranoia och psykos) till att "överskrida gryningen" genom tabubelagda serier.

Återgå till "Tankar och känslor"