Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 02 sep 2014 19:48

Vi vill inte vara med på våra bilder i era datorer... #-o
http://www.svt.se/nyheter/varlden/iclou ... eds-aktivt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 02 sep 2014 22:04

Det var en konstig kväll i Lund. Himlen intensivt blå utan ett moln - och utan ett vitt jetplansstreck under flera timmar. Det kom två varmluftsballonger, en med texten LOTTO en med ordet SYDSVENSKAN - den såg ut att vara på väg ner.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 03 sep 2014 17:17

Ännu en magiskt septemberkväll... i Lund i alla fall...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav David H » 04 sep 2014 00:30

begreppet "doxa", och oskrivna regler
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 sep 2014 00:48

rekoj skrev:begreppet "doxa", och oskrivna regler

Det är ett ord jag inte stött på tidigare, men jag ser att då Septuaginta översatte det hebreiska ordet för ära (כבוד, kavod) valde man just doxa. Den äldre grekiska betydelsen var "den allmänna uppfattningen". Hur kom du i kontakt med doxa?
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav David H » 04 sep 2014 01:48

Pilatus skrev:
rekoj skrev:begreppet "doxa", och oskrivna regler

Det är ett ord jag inte stött på tidigare, men jag ser att då Septuaginta översatte det hebreiska ordet för ära (כבוד, kavod) valde man just doxa. Den äldre grekiska betydelsen var "den allmänna uppfattningen". Hur kom du i kontakt med doxa?

Jag kom i kontakt med "doxa" via Bourdieu. Hos Bourdieu är det väl den grekiska betydelsen som står närmast. Dox-a som suffix i orto-dox och hetero-dox. Ortodoxin vill upprätthålla doxan, men i ortodoxin har ju doxan blivit medvetandegjord, till skillnad från den rena doxan som bara tas för givet utan att ifrågasättas. Doxa som en "hidden nature" har jag för mig Bourdieu skrev om. Kan tänkas som doxa får till viss del egen betydelse i min egen upplevelsevärld. Som jag tänker det, doxan är ett slags förgivettagande som inte ifrågasätts eller inte ens reflekteras över. Skulle kunna liknas vid ordet "fördom", om det inte vore för att ordet fördom tenderar att få en helt annan innebörd i praktiken.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 04 sep 2014 17:54

"– Hittills har elnätsföretagen kunnat ta betalt för elnät som är avskrivna flera gånger om. Nu skärper vi reglerna så att elnätsföretagen får betalt för de investeringar man gjort, säger energiminister Anna-Karin Hatt (C).

– Men man ska inte kunna ta ut överpriser och man ska inte kunna ta ut avgifter för nät som redan är avbetalda, säger hon.

Branschorganisationen Svensk Energi är kritisk till beslutet. Ledningen för organisationen anser att det innebär att fungerande
elnät som är 60-70 år kommer att skrotas i onödan."
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nya-r ... e-avgifter

Vilket skall förstås som att elbolagen alltså kommer att skrota de gamla fungerande systemen medvetet för att ersätta dem
med nya ledningar för att kunna fortsätta ta ockerbetalt, vilket då är att betrakta elbolagen som helt samvetslösa företag
vilket därmed helt öppet erkänns av branchorganisationen. Mitt motförslag är att kriminalisera skrotandet av fungerande
elnät och om något elbolag då inte kan redovisa fullt godtagbara skäl till förnyade ledningar likväl fällas och som straff
därmed inte alls kunna ta ut högre avgifter då detta skett under falska förespeglingar. Ja, elbolagen i Sverige är rent
kriminellt organiserade, det är uppenbart.

Waggho

Vad tänker du på?

Inläggav Waggho » 04 sep 2014 18:17

Det låter som ett idiotiskt beslut. Varför ska man inte kunna ta betalt för användbingen av ens nät, bara för att man har betalt av dem? Det är som att du inte skulle kunna hyra ut ett hus till någon bara för att du inte har några lån på det. Och att skrotning blir följden är logiskt. Varför ska ett företag tillhandahålla och underhålla ett elnät som det inte får ta betalt för att det används? Det är ju en ren minusaffär.

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 04 sep 2014 18:21

Missade du denna informationen i textcitatet ovan Waggho?
– Men man ska inte kunna ta ut överpriser och man ska inte kunna ta ut avgifter för nät som redan är avbetalda, säger hon.

Det är en jävla skillnad på att ta skäligt betalt och ta oskäligt MYCKET betalt.

Det är som att du inte skulle kunna hyra ut ett hus till någon bara för att du inte har några lån på det.

Ödekåk på landet ythyres á 10.000/mån.
Obs! priset är satt utefter vad det skulle ha kostat mig att bygga en herrgård och hyra yt istället.
Jag är micket smart och ytnyttjar ingen, foljer bra reglerna.
Om reglerna ändras hittar jag nya myshyss, MVH, Skogstrollet
Obs, bilden på hyset liknar men är inte bilden på hyset.
https://storage.googleapis.com/geolocat ... /993-F.jpg

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 04 sep 2014 19:51

Jag tänker på att jag varit på gymmet och styrke- och konditionstränat. Gerdahallen i Lund. Sen klippte jag gräset och rensade en rabatt. Är man igång fysiskt inser man att man är mer än en gärna och en mun som babblar på, fingrar som skriver på ett keyboard. Man inkarnerar liksom i sin kropp... på nytt...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 04 sep 2014 20:16

Herr Johansson i skurup har det kämpigt ekonomiskt, han odlar potatis och foder, till sin hjälp
har han leasat en traktor som han tyvärr har missat en månadsbetalning för. Kommunfullmäktige
kontaktades av den som hyr ut traktorn och kräver att denne tar ansvar för den dåliga betalningsmoralen,
kommunfullmäktige låter stadens polis gripa herr Johansson mitt framför ögonen på fru och dotter,
de släpar in honom i rättssalen och dömer honom till offentlig prygling genom spöstraff,
just då kommer hans 15 åriga dotter in, skriker att så får ni inte göra mot min stackars far!

Ordföranden beordrar flickan att spotta på golvet och slicka upp det, detta eftersom hon har grovt
förolämpat rättens dignitet! flickan vägrar, fadern förs in i en cell där han skall tillbringa natten inför
morgondagens verkställande av straffet. Påföljande dag just som piskan viner, skriker modern till
fadern att dottern aldrig kom hem, efter straffet går de för att leta efter henne, de finner henne
längs tågspåret, naken, misshandlad, knivstucken och i allra högsta grad död. Tecken finns på att
hon även har blivit gruppvåldtagen.

Fadern ger sig tillbaka in i stan, skriker förtvivlat och anklagar kommunstyrelsen för att ligga bakom,
de nekar och försvarar sig, lyssna inte på honom, han som nyss dömdes till prygling, dessutom röstade
han på vänsterpartiet i senaste valet, han är ju inte klok!

Nja, sådant skulle aldrig ske i vårt lilla land, men.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ather.html

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 04 sep 2014 20:18

Zokrates skrev:Herr Johansson i skurup har det kämpigt ekonomiskt, han odlar potatis och foder, till sin hjälp
har han leasat en traktor som han tyvärr har missat en månadsbetalning för. Kommunfullmäktige
kontaktades av den som hyr ut traktorn och kräver att denne tar ansvar för den dåliga betalningsmoralen,
kommunfullmäktige låter stadens polis gripa herr Johansson mitt framför ögonen på fru och dotter,
de släpar in honom i rättssalen och dömer honom till offentlig prygling genom spöstraff,
just då kommer hans 15 åriga dotter in, skriker att så får ni inte göra mot min stackars far!

Ordföranden beordrar flickan att spotta på golvet och slicka upp det, detta eftersom hon har grovt
förolämpat rättens dignitet! flickan vägrar, fadern förs in i en cell där han skall tillbringa natten inför
morgondagens verkställande av straffet. Påföljande dag just som piskan viner, skriker modern till
fadern att dottern aldrig kom hem, efter straffet går de för att leta efter henne, de finner henne
längs tågspåret, naken, misshandlad, knivstucken och i allra högsta grad död. Tecken finns på att
hon även har blivit gruppvåldtagen.

Fadern ger sig tillbaka in i stan, skriker förtvivlat och anklagar kommunstyrelsen för att ligga bakom,
de nekar och försvarar sig, lyssna inte på honom, han som nyss dömdes till prygling, dessutom röstade
han på vänsterpartiet i senaste valet, han är ju inte klok!

Nja, sådant skulle aldrig ske i vårt lilla land, men.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ather.html

Det är väl bara en tidsfråga innan det även är så i vårt vackra lilla avlånga land...
Algotezza aka Algotezza

Anne

Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 04 sep 2014 20:55

Jag tänker på den här speciella knackningen som jag är säker på att de flesta här har hört; vad har den för ursprung? Är det något Morse-tjosan? Var det en kod för något från början? Vadå? I vilket sammanhang? Känns ju, tycker jag, att det låter som något som ska klargöra för den innanför dörren ska förstå vem som står utanför dörren, eller iallafall dennes syfte. Hemligt? Krig? Kärlek? Fredlighet i hotfull miljö? Vore spännande om någon känner till något om det. Tyvärr kan jag inte illustrera knackningen med bokstäver, men typ tumtuRu mTum...Tum Tum. Äh, du fattar vad jag menar :)

Väderkvarn

Vad tänker du på?

Inläggav Väderkvarn » 04 sep 2014 21:33

http://en.wikipedia.org/wiki/Shave_and_a_Haircut

Kvart över elva halv tolv! :D Tror det var scouterna som började med det i Sverige.

Här har du ursprunget

http://en.wikipedia.org/wiki/Shave_and_a_Haircut

Glöm inte att klicka på play till höger!

Du kan välja mellan c-dur och g-dur

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 04 sep 2014 21:34

Återgå till "Tankar och känslor"