http://www.svt.se/nyheter/varlden/iclou ... eds-aktivt
Moderator: Moderatorgruppen
rekoj skrev:begreppet "doxa", och oskrivna regler
Pilatus skrev:rekoj skrev:begreppet "doxa", och oskrivna regler
Det är ett ord jag inte stött på tidigare, men jag ser att då Septuaginta översatte det hebreiska ordet för ära (כבוד, kavod) valde man just doxa. Den äldre grekiska betydelsen var "den allmänna uppfattningen". Hur kom du i kontakt med doxa?
Det är som att du inte skulle kunna hyra ut ett hus till någon bara för att du inte har några lån på det.
Zokrates skrev:Herr Johansson i skurup har det kämpigt ekonomiskt, han odlar potatis och foder, till sin hjälp
har han leasat en traktor som han tyvärr har missat en månadsbetalning för. Kommunfullmäktige
kontaktades av den som hyr ut traktorn och kräver att denne tar ansvar för den dåliga betalningsmoralen,
kommunfullmäktige låter stadens polis gripa herr Johansson mitt framför ögonen på fru och dotter,
de släpar in honom i rättssalen och dömer honom till offentlig prygling genom spöstraff,
just då kommer hans 15 åriga dotter in, skriker att så får ni inte göra mot min stackars far!
Ordföranden beordrar flickan att spotta på golvet och slicka upp det, detta eftersom hon har grovt
förolämpat rättens dignitet! flickan vägrar, fadern förs in i en cell där han skall tillbringa natten inför
morgondagens verkställande av straffet. Påföljande dag just som piskan viner, skriker modern till
fadern att dottern aldrig kom hem, efter straffet går de för att leta efter henne, de finner henne
längs tågspåret, naken, misshandlad, knivstucken och i allra högsta grad död. Tecken finns på att
hon även har blivit gruppvåldtagen.
Fadern ger sig tillbaka in i stan, skriker förtvivlat och anklagar kommunstyrelsen för att ligga bakom,
de nekar och försvarar sig, lyssna inte på honom, han som nyss dömdes till prygling, dessutom röstade
han på vänsterpartiet i senaste valet, han är ju inte klok!
Nja, sådant skulle aldrig ske i vårt lilla land, men.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ather.html
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster