Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Ja, självmedvetande var vad jag tänkte mig också. Detta med adjektiv var en rent logisk slutsats ifrån min sida eftersom jag är tveksam till att substantiv egentligen finns.
ifosoliv skrev:Ja, självmedvetande var vad jag tänkte mig också. Detta med adjektiv var en rent logisk slutsats ifrån min sida eftersom jag är tveksam till att substantiv egentligen finns.
Språkets utveckling började säkert med utvecklingen av substantiv. Alla redskap för att kunna uträtta något när det var dags att klättra ner från träden och ge sig ut på savannen. Tänk dig då Nisse och Jöns är ute och skall jaga kuduantiloper och Nisse just skjutit sin sista pil som råkat träffa en irriterad noshörning. Noshörningen rusar rakt mot Nisse och Jöns.
Jöns: -Aj, så retfullt, och så stor, vilken fart! Oj!
Skulle det fungerat? Kanske skulle det varit bättre med några substantiv?
Nisse: -Du Jöns, ge mig några pilar i stället för att kommentera den där stora Rhinocerotidaen! Men kvickt! Se till att träffa fanstyget med spjutet!
Moderator
Kanske, men substantiv ser jag som något som allmänt anses vara något absolut och hur kan något vara absolut som befinner sig i ständig förändring?
Man kan också tänka sig en situation där dessa människor först av allt noterar affekten hos noshörningen, men då har du i och för sig rätt i att dessa först och främst bör veta, att det just är en noshörning som dom har att göra med. Är en noshörning då ett subjekt eller ett adjektiv? Det kan tänkas att allt rent tekniskt är adjektiv eftersom det inte finns något absolut hållfast mot förändring, men rent praktiskt med all förenkling som tillkommer detta, så bör ett språk innehållande substantiv gagna oss, och därav har vi också substantiv i språket.
Dock kan man väl aldrig veta hur det hade varit med ett språk fyllt av endast adjektiv,
men då hade vi väl inte varit vad vi nu är, och om det vore bra eller dåligt kan man dividera om.
Man kan också tänka sig en situation där dessa människor först av allt noterar affekten hos noshörningen, men då har du i och för sig rätt i att dessa först och främst bör veta, att det just är en noshörning som dom har att göra med. Är en noshörning då ett subjekt eller ett adjektiv? Det kan tänkas att allt rent tekniskt är adjektiv eftersom det inte finns något absolut hållfast mot förändring, men rent praktiskt med all förenkling som tillkommer detta, så bör ett språk innehållande substantiv gagna oss, och därav har vi också substantiv i språket.
Dock kan man väl aldrig veta hur det hade varit med ett språk fyllt av endast adjektiv,
men då hade vi väl inte varit vad vi nu är, och om det vore bra eller dåligt kan man dividera om.
Kanske att man också kan tänka sig dom s.k substantiven ( eftersom dom också är så få och lätta att hålla reda på ) så självklara att dom ens inte behöver nämnas, och att man därav nöjer sig med adjektiv.
Men substantiv har vi så det får man väl tolerera ett tag till..
Men substantiv har vi så det får man väl tolerera ett tag till..
Förresten, det jag säger kanske är att jag menar, att substantiv i själva verket är adjektiv, således finns egentligen inga substantiv.
xion skrev:ifosoliv skrev:Förresten, det jag säger kanske är att jag menar, att substantiv i själva verket är adjektiv, således finns egentligen inga substantiv.
Varför inte prova att skriva ett inlägg med bara adjektiv och utan substantiv!
Jag sa ju precis att substantiv är förklädda adjektiv, så nu har jag redan ett språk med endast adjektiv. Jag hade rätt ändå!
ifosoliv skrev:Kanske att man också kan tänka sig dom s.k substantiven ...
Vad språkforskare tänkt sig är att de första hominiderna använde språket för socialt skvaller. Schimpanser är t ex mycket sociala varelser. En skillnad är att våra gamla anfäders stämband hade ett något gynnsammare läge än schimpansens. Så jaktscenen är säkert inte helt autentisk, men kanske inte heller alldeles fel. Man får föreställa sig att språket hade överlevnadsvärde, att kunna meddela sig om väsentligheter och att gynna den sociala utvecklingen. Kanske var det därför hjärnan började växa?
Moderator
ifosoliv skrev:Förresten, det jag säger kanske är att jag menar, att substantiv i själva verket är adjektiv, således finns egentligen inga substantiv.
Om det verkligen vore som du tänker dig, att substantiv i själva verket är adjektiv, varför betecknar vi en massa föremål som ting då de enligt dig i själva verket är egenskapsord. Här får du utveckla din idé litet mer, tror jag!
Moderator
- Vad gjorde du dagen efter att din far hade mördats?
- Jag tvättade ur min bil och sedan packade jag mina resväskor inför Thailandsresan med min 18 åriga loverboy från Apghanestan * 1.* 2...
- Hur kändes det att bli häktad?
- Illa, mycket illa, de behandlade mig som en mördare!
* 1. är asylsökande
* 2. är medborgare i Apghanestan
http://w.cdn-expressen.se/images/36/e4/ ... an/320.jpg
- Jag tvättade ur min bil och sedan packade jag mina resväskor inför Thailandsresan med min 18 åriga loverboy från Apghanestan * 1.* 2...
- Hur kändes det att bli häktad?
- Illa, mycket illa, de behandlade mig som en mördare!
* 1. är asylsökande
* 2. är medborgare i Apghanestan
http://w.cdn-expressen.se/images/36/e4/ ... an/320.jpg
Ja, det kan det ju vara.
Apropå en del mysko kvinnor och biltvätt.
https://www.youtube.com/watch?v=cBQP7uu ... e=youtu.be
Apropå en del mysko kvinnor och biltvätt.
https://www.youtube.com/watch?v=cBQP7uu ... e=youtu.be
Pröva sjung uti Antisthenes kyniska skola Eller, varför inte (vilt valfritt) pröva på Bias från Priene där dennes övertygelse sjunger Jag, bär själv alla mina eftereffekter..!
..~
cawi skrev:Pröva sjung uti Antisthenes kyniska skola Eller, varför inte (vilt valfritt) pröva på Bias från Priene där dennes övertygelse sjunger Jag, bär själv alla mina eftereffekter..!
Mademoiselle Fanny Bias (1789-1825), en operasångerska, fick ett påpekade av en vän att hon lämnade Paris för en resa med lätt bagage, vännen pekade på hennes figur och ansikte. Bias svarade: "Ser du inte, att som min berömde förfader, omnia mea mecum porto".
Moderator
Vem har tid att vara smart, det finns ingen tid till det. Personer i min ålder har barn, som blir nästa generation. Jag saknar så mycket, ur det förgångna. Utan att ens tänka på det så tar jag verkligheten för självklar, om man inte gör det blir man galen.
Återgå till "Tankar och känslor"