Finns det någon gräns mellan dröm och verklighet, Fantasi och verklighet.
Måste erkänna att jag har en tendens att knalla i sömnen ibland. och har sedan vissa minnesbilder som jag inte vet om jag drömt eller om de verkligen har hänt. det får en att fundera lite.
Gränsland
Moderator: Moderatorgruppen
ang drömmar och verklighet
Drömmar är våra vardagliga föreställningar om verkligheten gånger tio. Fantasin och föreställningar kommer till när vår fysiska kropp inte tål pressen och är redo att bryta ihop. När vi drömmer är vi fullständigt svaga och blir därför översvämmade med massa bilder som motsvarar det vi dagdrömmer om. Så om du frågar mig finns det ingen gräns.
- Filosofitrollet
Re: ang drömmar och verklighet
Damir skrev:Drömmar är våra vardagliga föreställningar om verkligheten gånger tio. Fantasin och föreställningar kommer till när vår fysiska kropp inte tål pressen och är redo att bryta ihop. När vi drömmer är vi fullständigt svaga och blir därför översvämmade med massa bilder som motsvarar det vi dagdrömmer om. Så om du frågar mig finns det ingen gräns.
Men kan man inte säga att hypnos är ett tillstånd där man varken sover eller är riktigt vaken?
..
"Men kan man inte säga att hypnos är ett tillstånd där man varken sover eller är riktigt vaken?"
Jag tycker det. Jag tror att hypnos är en "påtvingad" dröm som inte är lika censurerad av symbolbilder som en riktig dröm. Fast för att förstå hypnos måste man nog bli hypnotiserad själv. Droger är också ett sätt att framkalla någon slags "dröm" eller förvriden verklighet. Hjärnan har många olika medel att ljuga och dölja sanningen för vårt inre barn, för att den vill skydda oss från den tunga sanningen.
Jag tycker det. Jag tror att hypnos är en "påtvingad" dröm som inte är lika censurerad av symbolbilder som en riktig dröm. Fast för att förstå hypnos måste man nog bli hypnotiserad själv. Droger är också ett sätt att framkalla någon slags "dröm" eller förvriden verklighet. Hjärnan har många olika medel att ljuga och dölja sanningen för vårt inre barn, för att den vill skydda oss från den tunga sanningen.
- Filosofitrollet
Re: ..
Damir skrev:"Men kan man inte säga att hypnos är ett tillstånd där man varken sover eller är riktigt vaken?"
Borde inte hypnos kunna användas och frambringa ett mera vaket tillstånd. Där vi är mera medvetna om våran omgivning och oss själva?
...
"Borde inte hypnos kunna användas och frambringa ett mera vaket tillstånd. Där vi är mera medvetna om våran omgivning och oss själva?"
Det låter som en fin tanke men jag tror tyvärr att den är svår att genomföra samtidigt som individen behåller sin personlighet. Det finns en anledning till att vår hjärna har sorterat bort smärtsamma minnen och intryck av andra människor eller objekt. Om jag förstår dig rätt så tänker du att det skulle vara bra att ta bort många av de spärrarna för att vara mer emotionellt mottaglig för intryck från andra personer eller objekt. Jag tror att om man tog bort alla spärrar på en gång skulle individen översvämmas av känslor som han/hon inte kan förklara. Tänk att uppleva alla traumatiska minnen, alla lyckliga ögonblick, all sorg och lycka på en gång. Vad tror du själv om detta? [/quote]
Det låter som en fin tanke men jag tror tyvärr att den är svår att genomföra samtidigt som individen behåller sin personlighet. Det finns en anledning till att vår hjärna har sorterat bort smärtsamma minnen och intryck av andra människor eller objekt. Om jag förstår dig rätt så tänker du att det skulle vara bra att ta bort många av de spärrarna för att vara mer emotionellt mottaglig för intryck från andra personer eller objekt. Jag tror att om man tog bort alla spärrar på en gång skulle individen översvämmas av känslor som han/hon inte kan förklara. Tänk att uppleva alla traumatiska minnen, alla lyckliga ögonblick, all sorg och lycka på en gång. Vad tror du själv om detta? [/quote]
- Filosofitrollet
Re: ...
Damir skrev:"
Det låter som en fin tanke men jag tror tyvärr att den är svår att genomföra samtidigt som individen behåller sin personlighet. Det finns en anledning till att vår hjärna har sorterat bort smärtsamma minnen och intryck av andra människor eller objekt. Om jag förstår dig rätt så tänker du att det skulle vara bra att ta bort många av de spärrarna för att vara mer emotionellt mottaglig för intryck från andra personer eller objekt. Jag tror att om man tog bort alla spärrar på en gång skulle individen översvämmas av känslor som han/hon inte kan förklara. Tänk att uppleva alla traumatiska minnen, alla lyckliga ögonblick, all sorg och lycka på en gång. Vad tror du själv om detta?
Jag tror du kan ha rätt. det kan nog bli kaos i känslorna. men om man tex kan påverka koncentrationsförmågan till det bättre så tror jag personer prestera bättre på jobbet och i skolan. Eller inom idrott. man kan nog bli mera focuserad med hjälp av hypnos.
detta får mig att tänka på,, hur vet vi om vi finns,
hur vet vi om vi inte bara är en dröm
inget säger att det som vi tro är väklihet är det.
inget säger att det som är dröm inte är väklihet,
det ända som vi kan göra är att gisa men andrig får veta.
men vad säger att ingen anna drömer oss så att vi finns.
vi <b>tro</B> att vi vet att mäniskoan bara använder några % av vår hjärna.
så var är det som sägera att det bara är <b>jag</b> som finns..
och jag skpaer er.
vem säger att det finns mer än det som jag käner till?
hur vet vi om vi inte bara är en dröm
inget säger att det som vi tro är väklihet är det.
inget säger att det som är dröm inte är väklihet,
det ända som vi kan göra är att gisa men andrig får veta.
men vad säger att ingen anna drömer oss så att vi finns.
vi <b>tro</B> att vi vet att mäniskoan bara använder några % av vår hjärna.
så var är det som sägera att det bara är <b>jag</b> som finns..
och jag skpaer er.
vem säger att det finns mer än det som jag käner till?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
jo det har du rätti att för "mig" så är det innan drömvärd som vi lver i
men man måste nog se över detta för att förstå mening med livet,
men man måste nog se över detta för att förstå mening med livet,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd