offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existerar slumpen?

Inläggav David H » 28 jul 2021 22:26

Smisk skrev:
rekoj skrev:
xion skrev:Den här diskussionen tenderar att bli ändlös, troligen även meningslös eftersom man inte är överens om vad man menar med ordet slump


Jag uppfattar egentligen inte att det finns så stor oenighet om slump i denna tråden. Oenigheten uppfattar jag snarare hamnar på lite av en hårklyveri-nivå, där vi ifrågasätter varandras formuleringar. Så ägnas det mer uppmärksamhet åt oenigheterna än det vi är överens om. Huruvida det är meningsfullt att diskutera går såklart att ifrågasätta...men själv kan jag i alla fall ibland känna mig motiverad att påpeka det när jag upplever att nån annan skriver nåt som jag inte håller med om eller som jag tycker behöver problematiseras.

Ytterligheterna här är väl å ena sidan Pilatus, som argumenterar från en slags absolutistiskt perspektiv, för slumpens verkliga existens, och Smisk och Förstår mig själv som jag upplever ganska ensidigt håller fast vid en skeptisk hållning. Båda sidor har väsentligen rätt utifrån sin respektive grund uppfattar jag det som, men båda visar också en obenägenhet att ge något erkännande till det motsatta perspektivet.


Jag uppfattar det som att vi har dem som inte förstår att det är kunskapen OM slumpmässighet vi talar om och dem som förstår det.
Dem som påstår att slumpmässighet kan bevisas kan ju inte bevisa det men tror att dem ändå vet att det är så.

Jag har inte sagt något om hur vida slumpen finns eller inte, utan om vi kan veta det. Är detta klart och tydligt?

Det är en epistemologisk fråga för mig först och främst. Ontologiskt misstänker jag att det är omöjligt att svara på och det är där jag är skeptisk, inte inför hur vida skumpen finns eller inte. Det är uppenbart att den existerar i vår erfarenhet och det är där vi kan veta något om den genom att vi INTE vet ordningen vi letar efter.

Pilatus verkar som exempelvis inte hänga med alls i vad jag talar om utan enbart påpeka att "detta vet vi inte" och härleda att "slumpen existera alltså" utifrån detta. Det är ett felslut.


...och detta blev alltså flyttat till off-topic? Märkligt tycker jag. Jag tycker Smisk i mångt och mycket formulerar sig väl här, och anledningen att jag inte svarade på det tidigare, var mest bara att jag hade inte så mycket mer att tillägga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 28 jul 2021 22:55

rekoj skrev:
Smisk skrev:Dem som påstår att slumpmässighet kan bevisas kan ju inte bevisa det men tror att dem ändå vet att det är så.

Vem på detta forum, eller någon alls, har påstått att det finns bevis?
Smisk skrev:Jag har inte sagt något om hur vida slumpen finns eller inte, utan om vi kan veta det. Är detta klart och tydligt?

Smisk kräver bevis. Jag har förklarat i tråden att bevis hör till matematik och logik.
Smisk skrev:Det är en epistemologisk fråga för mig först och främst. Ontologiskt misstänker jag att det är omöjligt att svara på och det är där jag är skeptisk, inte inför hur vida slumpen finns eller inte. Det är uppenbart att den existerar i vår erfarenhet och det är där vi kan veta något om den genom att vi INTE vet ordningen vi letar efter.

Jodå, det är en filosofisk fråga som avhandlades för hundra år sedan. Jag har skrivit om dialogen mellan Einstein och Bohr.
Smisk skrev:Pilatus verkar som exempelvis inte hänga med alls i vad jag talar om utan enbart påpeka att "detta vet vi inte" och härleda att "slumpen existera alltså" utifrån detta. Det är ett felslut.

Jag undrar var någonstans han läst detta?
rekoj skrev:...och detta blev alltså flyttat till off-topic? Märkligt tycker jag. Jag tycker Smisk i mångt och mycket formulerar sig väl här, och anledningen att jag inte svarade på det tidigare, var mest bara att jag hade inte så mycket mer att tillägga.

Nog tycker jag att man bör citera det man avser att kritisera och avhålla sig från nedlåtande omdömen om andra på forumet. Så märkligare än så var det inte!
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existerar slumpen?

Inläggav David H » 28 jul 2021 23:44

Pilatus skrev:Nog tycker jag att man bör citera det man avser att kritisera och avhålla sig från nedlåtande omdömen om andra på forumet. Så märkligare än så var det inte!


Jag respekterar ditt sätt att se på saken, men jag är inte överens och delar inte din uppfattning. Och visst måste vi väl också få tycka olika?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: offtopic-inlägg

Inläggav Anders » 28 jul 2021 23:53

Jag har just kommit ur badkaret
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 29 jul 2021 00:02

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Nog tycker jag att man bör citera det man avser att kritisera och avhålla sig från nedlåtande omdömen om andra på forumet. Så märkligare än så var det inte!

Jag respekterar ditt sätt att se på saken, men jag är inte överens och delar inte din uppfattning. Och visst måste vi väl också få tycka olika?

Nu gör du mig förvånad, det är onekligen med förutsättningen (att slump är något verkligt) man forskar sedan hundra år. Bohrs uppfattning visade sig förenlig med gjorda observationer. Vad jag vet är inte denna uppfattning ifrågasatt av fackfolk. Smisk får gärna vara hur kritisk han vill, det är inte där jag anser han slirar ut.

Tvivel falsifierar inte en accepterad teori.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: offtopic-inlägg

Inläggav xion » 29 jul 2021 06:13


David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Off-topic

Inläggav David H » 29 jul 2021 09:56

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:Nog tycker jag att man bör citera det man avser att kritisera och avhålla sig från nedlåtande omdömen om andra på forumet. Så märkligare än så var det inte!

Jag respekterar ditt sätt att se på saken, men jag är inte överens och delar inte din uppfattning. Och visst måste vi väl också få tycka olika?

Nu gör du mig förvånad, det är onekligen med förutsättningen (att slump är något verkligt) man forskar sedan hundra år. Bohrs uppfattning visade sig förenlig med gjorda observationer. Vad jag vet är inte denna uppfattning ifrågasatt av fackfolk. Smisk får gärna vara hur kritisk han vill, det är inte där jag anser han slirar ut.

Tvivel falsifierar inte en accepterad teori.


Min kommentar handlade om att jag inte delade uppfattningen om att Smisks inlägg förtjänade flyttas till off-topic. Bohrs uppfattning om slump och dylikt tänker jag inte direkt har med den saken att göra.

Dessutom var det inte det inlägget du citerade av Smisk som jag hade kommenterat...Kolla lite noggrannare så noteras att du kopierat in det jag skrivit till ett helt annat inlägg, och att jag där jag blivit citerad för saker jag inte skrivit...jag förstår att det inte var avsikten från din sida, men det kan ändå bli lite vilseledande!

Att några inlägg flyttas ut från en gammal mastodonttråd gör knappast nån skada tänker jag...så det må va lite av en struntfråga. Men jag tycker det är bra om vi kan fortsätta hålla en öppen och levande diskussion om modereringen, för att forumet ska fortsätta kunna utvecklas i positiv riktning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Off-topic

Inläggav Illusionen » 29 jul 2021 11:51

rekoj skrev:
Pilatus skrev:
rekoj skrev:Jag respekterar ditt sätt att se på saken, men jag är inte överens och delar inte din uppfattning. Och visst måste vi väl också få tycka olika?

Nu gör du mig förvånad, det är onekligen med förutsättningen (att slump är något verkligt) man forskar sedan hundra år. Bohrs uppfattning visade sig förenlig med gjorda observationer. Vad jag vet är inte denna uppfattning ifrågasatt av fackfolk. Smisk får gärna vara hur kritisk han vill, det är inte där jag anser han slirar ut.

Tvivel falsifierar inte en accepterad teori.


Min kommentar handlade om att jag inte delade uppfattningen om att Smisks inlägg förtjänade flyttas till off-topic. Bohrs uppfattning om slump och dylikt tänker jag inte direkt har med den saken att göra.

Dessutom var det inte det inlägget du citerade av Smisk som jag hade kommenterat...Kolla lite noggrannare så noteras att du kopierat in det jag skrivit till ett helt annat inlägg, och att jag där jag blivit citerad för saker jag inte skrivit...jag förstår att det inte var avsikten från din sida, men det kan ändå bli lite vilseledande!

Att några inlägg flyttas ut från en gammal mastodonttråd gör knappast nån skada tänker jag...så det må va lite av en struntfråga. Men jag tycker det är bra om vi kan fortsätta hålla en öppen och levande diskussion om modereringen, för att forumet ska fortsätta kunna utvecklas i positiv riktning.


Vill nämna att jag misstänker att inlägg/text jag skrivit raderats utan min vetskap.
Det vore trevligt om någon vill bekräfta om så är fallet, och förklara varför.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Off-topic

Inläggav Pilatus » 29 jul 2021 12:31

Illusionen skrev:Vill nämna att jag misstänker att inlägg/text jag skrivit raderats utan min vetskap. Det vore trevligt om någon vill bekräfta om så är fallet, och förklara varför.

Nej, ingenting av det du skrivit har raderats. Men det kan ju ha varit off topic och flyttats till denna tråden.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Off-topic

Inläggav Illusionen » 29 jul 2021 14:08

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Vill nämna att jag misstänker att inlägg/text jag skrivit raderats utan min vetskap. Det vore trevligt om någon vill bekräfta om så är fallet, och förklara varför.

Nej, ingenting av det du skrivit har raderats. Men det kan ju ha varit off topic och flyttats till denna tråden.


Det är ok, tack!
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav Pilatus » 13 sep 2021 09:58

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Så du betraktar jaget som ett slags transcendental företeelse som vi inte kan beskriva med ett materiellt ursprung?

Även det du här frågar efter är beskrivet tidigare, ...

Bra, Illusionen. Kanske har jag bara svårt att förstå de begrepp och metoder du använder för att beskriva ontologiska och psykologiska frågor.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav Illusionen » 13 sep 2021 12:25

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Så du betraktar jaget som ett slags transcendental företeelse som vi inte kan beskriva med ett materiellt ursprung?

Även det du här frågar efter är beskrivet tidigare, ...

Bra, Illusionen. Kanske har jag bara svårt att förstå de begrepp och metoder du använder för att beskriva ontologiska och psykologiska frågor.

Man glömmer nog lätt att det inte är en filosof, utan att det är en gammal båtbyggare, man har att göra med. :)
I övrigt behöver du inte ta åt dig av min kritik, du har aldrig uttryckt dig nedlåtande, eller varit oförskämd,
det värdesätter jag mycket.

/Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=VbuWbve6gto
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav Smisk » 15 sep 2021 10:13

Illusionen skrev:
Smisk skrev:
Illusionen skrev:
Som jag uppfattar det vill du kräva svar på hur vida något existerar som inte alls verkar existera på sättet du kräver dem definierade.


Har snabbt läst det du skriver, och mitt spontana intryck är att vi förefaller vara överens.
Riktigt bra formulerat, enligt min uppfattning. Notera dock att jag inte ”kräver”, det jag säger är att utan
trovärdig och förankrad förklaring av begreppen tid och rum saknas grund för att hävda att man förstår ”jaget”.

/Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=TvThHk-wMRk


Jag spetsade till det lite och satte orden i munnen på dig, allt för att förmedla vad jag menar på ett smidigt sätt och jag är helt öppen för att allt jag säger kan vara fel och otillräckligt och innehålla missuppfattningar av saker.

Jag får känslan av att våra perspektiv har mycket gemensamt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav Pilatus » 16 sep 2021 13:40

förstår mig själv skrev:Pilatus du förutsätter ju att världen finns ”utanför oss”

Ja, vi finns i världen som omger oss. Och om hundra år finns vi inte längre, men jorden kommer fortsätta sin vandring runt solen. Vi behöver inte uppleva att det finns jord och måne för att de skall få finnas. Det är barnsligt att tro att vår egen upplevelse och existens är ett villkor för andras existens. Något sådant beroende finns inte.
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav förstår mig själv » 16 sep 2021 14:02

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Pilatus du förutsätter ju att världen finns ”utanför oss”

Ja, vi finns i världen som omger oss. Och om hundra år finns vi inte längre, men jorden kommer fortsätta sin vandring runt solen. Vi behöver inte uppleva att det finns jord och måne för att de skall få finnas. Det är barnsligt att tro att vår egen upplevelse och existens är ett villkor för andras existens. Något sådant beroende finns inte.

Trodde som du förut tills det började hända saker i mitt liv endel stora saker, en del små. Det som sker är ingen slump. Allt har en mening när man summerar livet. Karmalagen leder till att endel straffas och endel belönas. För mig gäller detta i själva livet. Eventuellt får man sitt straf/belöning efter detta liv. Jag kan bara svara för mig själv karmalagen kanske inte gäller för dig Pilatus. ”Denna världens härskare är dömda”. Så det gäller här i livet att inte göra andra illa tex genom att inte förlåta eller döma andra som världens härskare gör; därför ska de dömas.


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster