unik skrev:Algotezza skrev:unik skrev:Enneagram.
Pangram
"Yxskaftbudet sökte en tjuv på en färgstark måleriscen."
e används mer än en gång!
Moderator: Moderatorgruppen
unik skrev:Algotezza skrev:unik skrev:Enneagram.
Pangram
"Yxskaftbudet sökte en tjuv på en färgstark måleriscen."
hakkapeliitta skrev:Varifrån kommer uttrycket god dag yxskaft?
Tänkte en gång ett scenario där en bonde klyver ved med en yxa och får besök, besökaren sträcker ut armen i en vanlig hälsning bonden svarar med att sträcka ut yxskaften och besökaren skakar hand med skaftet.
Jag kanske har fel.
Algotezza skrev:hakkapeliitta skrev:Varifrån kommer uttrycket god dag yxskaft?
Tänkte en gång ett scenario där en bonde klyver ved med en yxa och får besök, besökaren sträcker ut armen i en vanlig hälsning bonden svarar med att sträcka ut yxskaften och besökaren skakar hand med skaftet.
Jag kanske har fel.
Nån humoristisk folksaga kanske...
hakkapeliitta skrev:Varifrån kommer uttrycket god dag yxskaft?
Jag kanske har fel.
unik skrev:Kryptid.
Vega skrev:Talesätt är på något sätt dömda att användas i fel syfte och det är väl varför de tillslut dör ut.
Algotezza skrev:Vega skrev:Talesätt är på något sätt dömda att användas i fel syfte och det är väl varför de tillslut dör ut.
T.ex. krokodiltårar och björnkram lägger unga idag en annan mening i än den ursprungliga.
Pilatus skrev:Deus sive Natura Baruch Spinoza, Etiken (Ethica)
Såg ett program i går om Baruch, hur illa han blev tolererad. Han blev bortstött ur sin församling. Det tycks som om de judiska församlingarna ännu inte kommit över att han hade en egen syn på vad Gud är och att Mose lagar är skrivna av människor. Den ursprungliga bannlysningen (herem) som utfärdades av den portugisiskt-judiska församlingen i Amsterdam år 1656 har aldrig hävts av de traditionella sefardiska församlingsledarna. Bl a menade Spinoza att allt styrs av strikta naturlagar. Det krockar med den ortodoxa tron på gudomlig inblandning i historien (mirakel) och människans fria vilja att välja mellan gott och ont.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster